به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک خبرنگار ایرانی به نام علی نورانی در توکیو از مواجهه ژاپنی‌ها با وسایل قدیمی شان و فرهنگ فروش وسایل دست دوم می‌گوید:

بیشتربخوانید: اسباب کشی در پایتخت فقط با مجوز پلیس مقدور است

دیروز رفتم دو تا تکه بزرگ از وسایل نیو را دادم امانت فروشی. این فروشگاه تحت نظر شهرداری است.

البته از یک ماه قبل وقت گرفته بودم، چون تعداد زیادی در نوبت بودند. در ساختمان ۲۰ واحدی ما یک واحد هم ماشین ندارد؛ بنابراین ظهر رفتم و از مغازه یک چرخ دستی قرض گرفتم تا وسایل را ببرم. گفت شما ساعت ۲:۲۰ نوبت دارید برای تحویل وسایل! یک صبح تا ظهر وقتم گرفته شد به تمیز کردن صندلی و جامپر ژاپنی‌ها روی تمیزی بسیار حساس هستند.

جالب‌تر آن‌که مغازه از من ودیعه هم گرفت! می‌دانید چرا؟ چون این‌جا برای دور انداختن وسایل بزرگ باید پول پرداخت کنید. ودیعه گرفتند که نگذارم و بروم. یعنی اگر فروش نرفت و من فرار کردم پول بازیافتش را گرفته‌اند. این فروشگاه چهار هفته جنس را نگه می‌دارد. بعد از چهار هفته اگر فروش رفت که سهم خود را بر می‌دارد. ۵۸ درصد به صاحب جنس می‌رسد، ۴۲ درصد هم به فروشنده. اگر به فروش نرسد جنس را به صاحبش پس می‌دهند. اگر بعد از دو هفته هم خبری از مشتری نشد، قیمت را پایین می‌آورند.

بعضی‌ها با تعجب می‌گویند ژاپن و سمساری؟

دوستی در توئیتر نوشته است: «علی جان! افراد زیادی از فامیل ما در دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ رفتن ژاپن کار کردن، اونا میگن ژاپنی‌ها وقت جابه جایی، اثاثاشونو می‌ریزن دور، جوری که می‌تونی برداری. عجیبه این آدما چرا باید از سمساری چیزی بخرن؟» بله. باید عرض کنم دوره بیرون گذاشتن وسایل سالم دیگر تمام شده است. حالا باید پول بدهی تا شهرداری یا شرکت‌های خصوصی وسایلت را ببرند. ‏

در ضمن جنس ۲۰ ساله موقع اثاث‌کشی با وسایل بچه فرق دارند. مثلا صندلی بچه را ۲۰۰ دلار خریدیم و کمتر از یک سال استفاده کردیم. هیچ فردی در ژاپن چنین جنسی را دور نمی‌اندازد. من در این مدت دیده‌ام همسایه‌ها و مردم چه چیز‌هایی بیرون می‌گذارند. تازه برای بازیافت و بردنش هم پول داده‌اند. یخچال و مایکروفر و ... هم دیدم، ولی هیچ‌کدام تعریفی نداشته‌اند. من برای دور انداختن یک یخچال کوچک و یک تلویزیون حدود ۵۵۰۰ ین (۵۰ دلار) پول دادم. یعنی پول دادم تا بتوانم آن را دور بیندازم. هر دو هم کار می‌کردند. کمی ایراد داشتند، اما تعمیر کردن وسایل در ژاپن بسیار گران تمام می‌شود. ما اصلا تعمیرکاری برای یخچال و تلویزیون‌مان پیدا نکردیم. ‏موقع آمدن کسی که در ژاپن کار کرده بود هم همین را به من می‌گفت. در هر محله یک جایی هست که وسایل خوب رو آن‌جا رایگان می‌گذارند.

من آن زمان یک کمد و یک ضبط استریو نو برداشتم. اما باید عرض کنم که الان دیگر چنین چیزی نیست. حتی امانت‌فروشی‌ها هم خیلی ارزان نمی‌فروشند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاً با آدرس ایمیل [KHABARBAN] مکاتبه فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

واکنش‌ها به طرح گشایش اقتصادی دولت؛ مردم، نفت را با دلار و سکه می‌خرند؟

جزئیات تازه از وعده «گشایش اقتصادی» دولت؛ پیش‌فروش نفت به مردم

اجازه برخورد شدید با گرانفروشی ایرانسل و همراه اول صادر شد

معمای وعده اقتصادی دولت به مردم؛ خروج از لیست سیاه؟ کمک چینی‌ها یا رفع تحریم؟

عکس ؛ شوخی جالب با ستاره سرخپوشان

خبر بعدی:

درس مباهله گفتگو در فضای محبت و انسانیت و به‌دوراز قدرت کشی و اجبار

استاد حوزه و دانشگاه گفت:امروز اگر حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهند روش گفتگوی صحیح را بیاموزند باید وقایع جریان مباهله را به‌ صورت کامل مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند.

حجت الاسلام «یحیی جهانگیری سهروردی»، در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ضمن گرامیداشت روز مباهله، ابراز کرد: متأسفانه اتفاقاتی که در روز مباهله، قبل و بعد از آن رخ‌داده کمتر در کنار هم مورد توجه قرار گرفته است درحالی‌که این وقایع در کنار یکدیگر، ارزش و جایگاه اسلام را مشخص می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر وقایع روز مباهله در کنار اتفاقاتی که قبل و بعد از آن واقعه صورت گرفت مورد توجه قرار گیرد مشخص می‌شود که اسلام برای ادیان و جریان‌های فکری دیگر چه نوع کنشی را قبول دارد، در این هنگام است که دیگرکسی نمی‌تواند اسلام را به دین خشونت و یا جنگ ستیز متهم کند و همچنین یاد می‌دهد که چگونه باید با رهبران دینی گفتگو کرد و آنان را تحت تأثیر قرارداد.

مباهله آیین گفتگو

وی بابیان اینکه مباهله آیین گفتگو است، عنوان کرد: امروز اگر حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهند روش گفتگوی صحیح را بیاموزند باید وقایع جریان مباهله را به‌ صورت کامل مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند، طبق صریح روایات؛ یادگیری آداب مباهله لازم و ضروری است.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی افزود: بر اساس تأکید علامه طباطبایی(ره) مباهله یک اتفاق برای دیروز نبوده بلکه امروز نیز ما می‌توانیم مباهله داشته باشیم؛ بنابراین مباهله یک اتفاق و رویداد تاریخی نیست بلکه یک متد و روند برای کل تاریخ است. یکی از ضروریات جوامع بشری امروز نیز الگو گیری و فراگیری از آداب مباهله است تا بتواند با درایت آداب گفتگو با دیگر ادیان، مذاهب و حتی جریان‌ها را به‌درستی رعایت کند.

مباهله بالاتر از همه قوانین حقوق بشری و بیانگر آیین جوانمردی

مبلغ بین المللی به یک نکته طلایی از واقعه مباهله اشاره کرد و گفت: یک نکته بسیار مهم در بحث مباهله این بود که پیامبر اکرم(ص) و جامعه اسلامی در اکثریت و اوج شکوه و قدرت سیاسی قرار داشتند درحالی‌که مسیحیان نجران جز اقلیت بودند بااین‌وجود حضرت هرگز از موضع قدرت اقدام به نابودی، اخراج و یا مسلمان کردن آنان نکردند بلکه بسیار محترمانه با آنان و سایر اقلیت‌های دینی برخورد می‌کردند، این پیام و سیره‌ای است که حضرت به همه نسل‌ها آموزش دادند پیامی که بالاتر از همه قوانین حقوق بشری نگارش شده و بیانگر آیین جوانمردی و انسانی اسلام است.

وی بیان داشت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) مشاهده کردند مسیحیان نجران در گوشه‌ای پرت از سرزمین‌های جهان اسلام قرار دارند و در برابر دشمنان متجاوز قادر به دفاع از خود نخواهند بود رسالت و وظیفه خود دانستند تا از حقوق آنان در برابر تهاجم و تجاوز دشمنان دفاع کنند بر همین اساس خطاب به بزرگان نجران فرمودند: آیا شما با ما و ما از شما هستیم؟ که از شما دفاع کنیم؛ از همین‌جا جریان مباهله آغاز می‌شود برای همین است که خواندن حوادث پیش از مباهله لازم و ضروری به شمار می‌رود.

مباهله سندی بر تعارض داعش با اسلام ناب

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در نامه‌ای که به اسقف نجران می‌نویسند عبارات زیبایی به کار می‌برند و با لحنی مؤدبانه از آموزه‌های مشترک استفاده می‌کنند تا بگویند مسلمانان و مسیحیان اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند و نباید به جدایی از هم‌فکر کنند؛ به خاطر همین ادب و برخورد حضرت بود که اسقف نجران تیمی از بزرگان مسیحی را برای گفتگو به مدینه اعزام کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: زمانی که مسیحیان وارد مسجدالحرام شدند حضرت به آنان اجازه دادند در مسجد مسلمانان به شیوه مسیحیان عبادت کنند و زمانی که مسلمانان به سمت قبله نماز می‌خواندند آنان به‌سوی شرق نماز اقامه کردند و پیامبر اکرم(ص) هرگز به آنان نفرمودند اینجا مسجد مسلمانان است و شما باید از آن خارج شوید. حضرت در این ماجرا اثبات کردند که در عین جدایی می‌توان در کنار هم و دوشادوش یکدیگر قرار گرفت بدون اینکه همانند داعش دیگری را به مسلمان شدن اجبار و تهدید کرد، مسیحیان زمانی که شیوه برخورد و رفتار پیامبر اکرم(ص) را مشاهده کردند احتمال دادند که ایشان پیامبر واقعی باشند.

گفتگویی عقلی و محترمانه و به دور از تهدید و اجبار

وی دیالوگ و گفتگو پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران را بسیار خواندنی و آموزنده دانست و گفت: اگر کسی بخواهد آداب گفتگو را فرابگیرد باید به گفتگوی مفصل پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان اهل نجران مراجعه و مورد مطالعه قرار دهد؛ ایشان درنهایت احترام و بدون هیچ اتهام زنی و تهدیدی کاملاً در یک فرآیند عقلی و محترمانه اقدام به گفتگو می‌کنند، سؤال می‌پرسند و پاسخ می‌دهند و در مقابل چشمان همگان یک محفل کاملاً علمی و آکادمی اتفاق می‌افتد تا برای ابد نحوه و روش دیالوگ در تاریخ ثبت شود.

ماندگارترین دیالوگ معرفتی

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی در ادامه به طرح چند پرسش پرداخت و اظهار داشت: برخی می‌گویند مباهله نفرین دارد و چرا پیامبر نفرین کردند؟ و یا اینکه می‌گویند چرا در انتهای آیه مباهله نفرین بیان‌شده است؟ پاسخ این است که خداوند متعال در این آیه فرمودند شما می‌توانید مباهله کنید و درنهایت کسی که دروغ‌گو است را نفرین کنید؛ بنابراین پیامبر اکرم(ص) کسی را مورد نفرین قرار ندادند و هرگز نفرمودند که من راست‌گو و شما دروغ‌گو هستید بلکه فرمودند هرکسی که دروغ بگوید از نعمت خوب الهی دور باشد این من باشم یا شما فرقی ندارد؛ حضرت هرگز خویش را حق مطلق نمی‌دیدند بااینکه حق مطلق بودند و هرگز از موضع قدرت صحبت نمی‌کردند بااینکه در موضع قدرت قرار داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: جالب است زمانی که مسیحیان بر حضرت وارد شدند لباس فاخر و زینتی بر تن داشتند تا با این روش پیامبر اکرم(ص) را تحت تأثیر قرار دهند و حضرت با مشاهده این منظره ناراحت شدند و فرمودند برای فخرفروشی آمده‌اید یا گفتگو؟ اگر برای دیالوگ آمده‌اید آن چیزی که باید اینجا مورد افتخار باشد معرفت است نه لباس؛ یکی از آداب گفتگو همین است که دیالوگ باید بر اساس معرفت و قرآن و به‌دوراز اتهام زنی، حواشی سازی، بهتان زدن و تهمت زدن انجام شود. زمانی که مسیحیان نجران دیدند حضرت برای هر مساله و سؤال آنان پاسخ و راه‌حل دارند پیشنهاد مباهله دادند؛ بنابراین مباهله به خواست خود مسیحیان بود تا مذاکرات پایان یابد و بااینکه حضرت راضی نبودند گفتگوی پویا و پایاپای به مباهله ختم شود اما خواسته آنان را پذیرفتند.

مباهله و حقانیت خاندان عصمت و طهارت

وی افزود: خیلی جالب است زمانی که مسیحیان می‌خواستند بر سر قرار حاضر شوند گفتند باید دید همراهان حضرت در مباهله چه کسانی هستند اگر با زر و زور و قدرت‌نمایی وارد میدان شوند می‌خواهند اقتدار خود را برای اثبات حرفشان به ما نشان دهند اما اگر با گروه دیگری که نشان از عاطفه و معرفت است بر سر قرار حاضر شدند قطعاً ایشان حق خواهد بود. وقتی‌که مشاهده کردند حضرت به همراه امام علی(ع) و دختر گرامی‌شان و با حسنین آمدند فهمیدند که حاکم جهان اسلام و عالم هستی وقتی می‌خواهند به گفتگو بیایند نه به‌مثابه یک حاکم بلکه به‌مثابه یک عالم و اندیشمند برای دیالوگ حاضر می‌شوند؛ پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله با خاندان عصمت و طهارت بر سر قرار حاضر شدند تا بگویند من محمد هستم نه یک حاکم. زمانی که نجرانی‌ها این صحنه را مشاهده کردند حقانیت حضرت را پذیرفتند و باور کردند که ایشان پیامبر حق هستند.

درس مباهله گفتگو در فضای محبت و انسانیت و به‌دوراز قدرت کشی و اجبار

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی بابیان اینکه در پذیرش دین هیچ اجباری وجود ندارد، عنوان کرد: حضرت هرگز اهل این نبودند که حقانیت خود را به دیگری تحمیل کنند یا کسی را به‌زور مجبور به پذیرش دین اسلام نمی‌کردند برای همین در روز مباهله خطاب به مسیحیان نجران فرمودند: شما حق را پذیرفتید اما هیچ اجباری در پذیرش حق وجود ندارد؛ درس مباهله گفتگو در فضای محبت و انسانیت و به‌دوراز قدرت کشی و اجبار است.

مبلغ بین المللی ادامه داد: بعدازاینکه نجرانی‌ها حقانیت اسلام و پیامبر اکرم(ص) را پذیرفتند توافق‌نامه‌ای با حضرت امضا کردند تا بر باورهای خود باقی بمانند و از آن به بعد علاوه بر پرداخت جزیه در مقابل تجاوز دشمنان هر دو گروه یکدیگر را یاری برسانند و در برابر هجوم بیگانگان سکوت اختیار نکنند زیرا این وحدت در اصل حمایت از انسان و انسانیت بود.

وی با تأکید بر اینکه مباهله یک‌راه پایدار و ادامه‌دار است، خاطرنشان کرد: همه ما باید یاد بگیریم حق بودن خود را بر دیگران تحمیل نکنیم یا اگر برای گفتگو رفتیم با انبان معرفت خود برویم نه با انبار زر و زور. جریان مباهله به ما یاد می‌دهد حتی اگر رقیب شکست خورد ما حق نداریم یک رقیب را به سکوت محکوم کنیم بلکه باید از او برای گسترش حقانیت استفاده ببریم، مباهله به ما یاد می‌دهد می‌شود مانند پیامبر اکرم(ص) بود و هزاران دل مسیحی را درگرو خود نگاه داشت.

پایان پیام/487

دیگر خبرها

  • امام جمعه بوشهر خواستار پرداخت به موقع حقوق کارگران و کارکنان صنایع و شرکت‌ها شد
  • توصیه‌‌های بهداشتی برای ورود به جلسه «کنکور»
  • درگیری مسلحانه در فاروج با حضور به موقع پلیس پایان یافت
  • پاکستان ادعای افغانستان در مورد تجاوز به مرزهای این کشور را رد کرد
  • کنکوریها این توصیه‌‌های ضدکرونایی را فراموش نکنند!
  • گزارش ویدیوئی|صف‌های طولانی گاز در بلوچستان؛ کامیون‌ها گاز را به موقع نمی‌رسانند!
  • پای مرغ، پنجه هایی از جنس طلا
  • مهم‌ترین توصیه‌های ضدکرونایی برای داوطلبان کنکور
  • طراحی بسته ویژه تردد برای افراد دارای معلولیت/ از مناسب سازی وسایل نقلیه تا اعطای سهمیه سوخت به معلولان
  • توصیه‌های ضدکرونایی برای داوطلبان کنکور + اینفوگرافی
  • قصاب: پاداش من بعد از اینهمه افتخارآفرینی برای ایران، این نبود
  • توصیه‌های ضدکرونایی برای کنکوری‌ها
  • توصیه‌های ضدکرونایی برای داوطلبان کنکور
  • افزایش ۲.۶ درصدی تردد جاده‌ای در شبانه‌روز گذشته
  • افزایش ۲.۶ درصدی تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور/مه گرفتگی در محورهای شمالی
  • لحظه رویارویی خرس مادر با گله گرگ ها
  • روبات کمک‌فضانورد ساخته می‌شود +فیلم
  • علیرضا جهانبخش: به سخنرانی ام موقع دریافت جایزه بهترین گل فصل لیگ برتر انگلیس فکر کرده بودم
  • درخواست الکاظمی برای برگزاری به موقع انتخابات زودهنگام