Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@15:17:38 GMT

دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۲۰۴۹

دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مجید فاضلی- سال 96؛ زمانی که روحانی سردار تنهای اصلاحات در کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود جناح حامی او اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدای پوششی راهی عرصه‌ای کرد که هزینه گزافی برای معاون اول رئیس جمهور دربرداشت. طی روند برگزاری مناظره‌های انتخاباتی، جهانگیری با سپر بلا شدن برای روحانی توانست تمامی انتقادها را به جان بخرد و باعث شد تا روحانی با موفقیت صحنه مناظره‌ها را ترک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پیروزی و تکیه زدن مجدد روحانی بر کرسی ریات قوه مجریه انتظار می‌رفت شادکامی او با جهانگیری و جناح حامی وی تقسیم شود اما اینچنین نشد. آونگ‌های اولین اختلاف بین معاون اول رئیس جمهور و روحانی با معرفی لیست وزرای کابینه به مجلس به صدا درآمد.

روزنامه آفتاب یزد در شماره 27 مهر 1396 درباره اختلافات روحانی و جهانگیری درباره معرفی وزرای پیشنهادی نوشت: «وقتی حسن روحانی اسحاق جهانگیری را مسئول تهیه لیست انتخابی کابینه کرد کدورت‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، چرا که اگرچه اسحاق لیست را آماده و به حسن روحانی داد اما ظاهراً نظر واعظی‌ها و اعتدال و توسعه‌ای‌ها و حتی اصولگرایان به حسن روحانی نزدیکتر بود تا اسحاق جهانگیری. نتیجه آن شد که اسامی وزرای پیشنهادی کابینه جهانگیری کان‌لم‌یکن تلقی شد و به مجلس معرفی شدند موضوعی که باز هم زمزمه‌های اختلافات معاون اول با دولتی‌ها را به گوش رساند. آن‌وقت‌ها معاون اول در برخی توئیت‌هایش غیرمستقیم به کابینه انتقاداتی هم وارد کرد و از نبود زنان و اصلاح‌طلبان ناله و فغان سیاسی سر داد.»

اما ظاهراً پوسته نازک ارتباط رئیس و معاون شروع به ترک خوردن می‌کرد و هرچه زمان پیش‌رفت تبدیل به شکافی عمیق شد و به تدریج اختلاف این دو علنی و رسانه‌ای شد. جهانگیری نارضایتی خود از دولت روحانی را در نیش و کنایه به خوبی نشان داد. تا جایی که معاون اول رئیس جمهور در حاشیه مراسم روز ملی صادرات گفت: «مکررا گفته‌ام در شرایط فعلی مدیران ریسک‌پذیر را می‌خواهیم. در واکنش به این صحبت‌های من برخی می‌گویند چرا در این شرایط مدیران را برکنار نمی‌کنید؛ آنها فکر می‌کنند که در دستان من قلم و کاغذ است و راه که می‌روم می‌توانم مدیر را برکنار کنم. این در حالی است که من تا الان اجازه برکناری مدیرم را پیدا نکردم چه برسد به وکیل، وزیر و ... .»

جدال اعتدال و اصلاحات در کابینه

اظهار نارضایتی جهانگیری باعث شد تا به تدریج بوی اختلاف از دیگ دولت بلند شود. دولت که باید با اتحاد و همدلی کارخود را آغاز می‌کرد، اما گویی دستخوش اختلافات درونی شده است. نوش‌دارویی برای کنایه و تیکه پرانی‌های دولتمردان وجود نداشت و اختلاف بین جهانگیری و دولت روحانی در بزنگاهی دیگر خود را نشان داد.

موعد انتخاب استانداران، هیئت دولت باید برای انتخاب 14 استاندار به مشورت می‌نشست تا تکلیف استان‌ها روشن می‌شد. اما در بزنگاه خبر رسید که جلسه‌ای برای این کار تشکیل نخواهد شد خبری که ردپایی دیگر از اختلاف بین جهانگیری و دولت روحانی در ان دیده می‌شد. «برخی منابع آگاه در دولت گفتند دلیل عدم انتخاب استانداران اختلافی بوده که میان جهانگیری و واعظی وجود داشته است.»

آنگونه که منابع آگاه خبر دادند محمود واعظی تلاش کرده به گزینه‌هایی مشترکی با رئیس مجلس برسد؛ در حالی که اسحاق جهانگیری قصد داشت به جای گزینه‌های مورد نظر واعظی استانداران اصلاح‌طلب را به دولت وارد کند که همین مسئله منشأ اختلاف بین جهانگیری و واعظی بود.

اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستند

فضای سیاسی مترصد جرقه دیگری بود تا آتش اختلاف بین جهانگیری و روحانی بالا بگیرد که همین اتفاق هم افتاد. جلسه هیئت دولت در دو هفته اخیر با اتفاق مهمی همراه بود. اتفاقی که سایت خبری انتخاب آن را اینگونه نقل می‌کند؛ «در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای ، روحانی خطاب به جهانگیری می‌‌گوید که شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اماتصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود». گستره این خبر از تکانه زیادی برخوردار بود تا جایی که محمود نادری معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری در واکنش انتشار شایعه قهر او از دولت اظهار کرد: «جهانگیری در جلسه هیأت دولت شرکت کرده‌ است.»

اذهان تا حدودی باورکردند که هیچ اختلافی بین روحانی و جهانگیری وجود نداشته است؛ اما واکنشی باعث شد تا دوباره موضوعی از پس پرده ابهام مشخص شود. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با ماجرای اختلاف روحانی و جهانگیری نباشد، نوشت: «جلسات عالی کشور نه جای بله قربان‌گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند.»

سیر و روند همکاری بین روحانی و جهانگیری نشان می‌دهد که این دو تاکنون توانسته‌اند به رغم حرف و حدیث‌هایی که درباره اختلاف آنها مطرح شده، همچنان پرستیژ خودشان را حفظ کرده و نگذارند دعوای علنی در میان انظار عمومی صورت بگیرد.

کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و اسحاق جهانگیری فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی بوده و رئیس جمهور هم از اختیارات ویژه‌ای برای سر و سامان دادن به معیشت مردم برخوردار است. هرچند روحانی و جهانگیری مانند روزهای پر التهاب انتخابات 96، یار غار نیستند و خدشه‌هایی حتی عمیق به رابطه دوستانه و همکاری آنها وارد شده؛ اما در شرایطی که تحریم‌ها شدت گرفته و جامعه با مشکلات شدید اقتصادی روبرو شده، بهتر است کلیدواژه صحبت‌های خود یعنی «برهه حساس کنونی» را از یاد نبرند و اختلافات درونی دولت را حل یا حداقل فراموش کنند تا کشور از گذرگاه تاریخی کنونی به سلامت عبور کند.

انتهای پیام/

171 / 320 روحانی جهانگیری واعظی اعتدال و توسعه دولت مردم اقتصاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روحانی جهانگیری واعظی اعتدال و توسعه دولت مردم اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۲۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت‌بخشی انجام طرح‌های نیمه تمام برای دولت اهمیت زیادی دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در جلسه بررسی پروژه‌های نیمه تمام ریلی که با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، درخصوص سرعت بخشی به پروژه‌های نیمه تمام ریلی مانند پروژه ریلی رشت - آستارا و همچنین پروژه برقی سازی راه‌آهن اینچه برون و گرمسار بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: سرعت‌بخشی به انجام پروژه‌های نیمه تمام برای دولت و شخص رئیس‌جمهور اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: موضوعاتی همچون پروژه ریلی رشت - آستارا و اینچه برون و گرمسار یکی از مطالبات حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور کشور است و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف نهایی شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: طی برگزاری دو جلسه، باید زمان نهایی اجرایی شدن این دو پروژه، موانع پیش روی آنها، پیشنهادات برای سرعت بخشی به پروژه، تعیین تکلیف محل اعتبار و ... به رئیس جمهور گزارش داده شود تا در خصوص آن تصمیم نهایی اتخاذ شود.

دیگر خبرها

  • پیام معاون اول رئیس‌جمهور درپی درگذشت پرویز داوودی
  • تسلیت معاون اول رییس‌جمهور در پی درگذشت «پرویز داوودی»
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • ۷۲ درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • اجرای کامل ۷۲ درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان
  • سرعت‌بخشی انجام طرح‌های نیمه تمام برای دولت اهمیت زیادی دارد
  • تحقق ۴۲۰۰ میلیار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی