Web Analytics Made Easy - Statcounter

"یکی از راهکارهایی که ظاهراً در دستور کار یک جریان سیاسی قرار گرفته این است که مردم، وعده‌های داده شده را فراموش کرده و آن را یک امر بی‌ارزش و از جنس رجزخوانی انتخاباتی بدانند." ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی اکبری کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت:

یکی از راهکارهایی که ظاهراً در دستور کار یک جریان سیاسی قرار گرفته این است که مردم، وعده‌های داده شده را فراموش کرده و آن را یک امر بی‌ارزش و از جنس رجزخوانی انتخاباتی بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهبردی که در ذات خود، توهین به شعور و تحقیر رأی‌دهندگان را به همراه دارد.

جناب آقای مصطفی کواکبیان در اردیبهشت سال جاری و در نطق خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور محترم کشورمان اعلام داشت: «و اما به قوه مجریه و رئیس‌جمهور یادآور می‌شوم این مردم پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند و از شما می‌خواهند که حداقل شما نیز به وعده‌های خودتان به مردم که 24 میلیون رأی آورده‌اید عمل کنید. بحث هم فقط مشکلات معیشتی مردم نیست و موضوعات سیاسی را هم فراموش نکنید. موضوع رفع حصر نمونه‌ای از این مباحث است. ضمناً مردم همه‌چیز را تحمل می‌کنند اما ناهماهنگی تیم اقتصادی شما را نمی‌توانند بپذیرند؛ تا فرصت باقی است آن را جبران کنید.» ایشان اندکی قبل درباره وضعیت تعامل دولت حسن روحانی با اصلاح‌طلبان اظهار داشته بود: «اگر دولت روحانی بگوید، من خودم رأی آورده‌ام، این حرف بی‌ربطی است؛ اگر ما اصلاح‌طلبان کمک نمی‌کردیم، دولت روحانی رأی نمی‌آورد.» و البته پس از طرح برخی شبهات و سخنان مطروحه مبنی بر این‌که رئیس‌جمهور اختیارات کافی برای عمل به وعده‌های خود را ندارد، آقای کواکبیان در مخالفت با این عقیده و سخن اظهار داشته بود: «آقای روحانی امروز از شما پذیرفته نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم، چرا که شما امروز رئیس شورای عالی امنیت ملی هستید و ریاست ده‌ها شورای جورواجور را هم در اختیار دارید و این مسئله نشان‌دهنده اختیارات گسترده شما است. اگر هم در مواردی طبق قانون اساسی باید مسائل به تصویب و نظر مقام معظم رهبری برسد، در عمل و در طول این چندین سال مشخص شده است که ایشان با توجه به نظر مشورتی کارشناسان و متخصصان تصمیم می‌گیرند و بر این اساس جای هیچ‌گونه تعلل و درنگی برای تحقق وعده‌هایتان وجود ندارد.»

این موارد حکایت از این دارد که برابر نظر آقای کواکبیان، رئیس‌جمهور وظیفه دارد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده و آن را محقق سازد و رئیس‌جمهور دارای اختیارات کافی برای تحقق این وعده‌ها می‌باشد؛ اما نکته قابل تأمل، سیاستی است که با نزدیک شدن به انتخابات پایان سال در دستور کار برخی از جریانات و افراد اصلاح‌طلب قرار گرفته است. به‌طور مشخص سرکار خانم جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور اخیراً در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست رئیس‌جمهور برای افزایش اختیارات خود اظهار داشته بود: «وقتی همیشه تمام روسای جمهور و قوه مجریه این گله‌مندی را دارند که من [رئیس‌جمهور] اگر می‌خواهم کاری انجام دهم اختیارات و صلاحیت‌های کافی ندارم نشانگر این است که این یک مشکل است و باید این مشکل را به‌نوعی علاج کرد. همه روسای جمهور این مشکل را مطرح کردند و خیلی به جناح دولت‌ها ربطی ندارد».   ایشان در پاسخ به این پرسش که چرا در صورت نبود اختیارات لازم، آقای روحانی در زمان انتخابات وعده‌های بسیاری داده‌اند اظهار داشت: «شما انتخابات بدون وعده در دنیا دارید؟ آن وقت دیگر انتخابات نمی‌شود! مگر می‌شود بگویی من در انتخابات شرکت می‌کنم اما کار خاصی نمی‌توانم انجام دهم؟»

آقای کواکبیان نیز 15 تیرماه در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در هنگام صحبت در خصوص برخی سخنان و وعده‌های انتخاباتی جناب آقای روحانی و حامیان ایشان در دوران انتخابات ریاست جمهوری و حتی ترساندن مردم از انتخاب دیگر نامزدها بر اساس مسائلی چون نرخ دلار و... با تنزل دادن این وعده‌ها به رجزخوانی اظهار داشت: «رجزخوانی در انتخابات زیاد است! ما که نباید بر مبنای آن‌ها تحلیل کنیم!»

به‌عبارت‌دیگر در این تفکر، انتخابات نه صحنه‌ای برای خدمت که عرصه‌ای برای کسب قدرت و جنگی برای تصاحب منصب است چرا که عبارت «رجزخوانی» معمولاً در میدان جنگ تعریف می‌شود.خوب است این جریانات سیاسی پاسخ دهند آیا در انتخابات پیش رو و آینده این کشور، مردم می‌توانند بر روی سخنان و آنچه به‌عنوان برنامه آن جناح یا نامزد خاص مطرح می‌شود، تفکر و اندیشه کرده و بر مبنای سنجش این وعده‌ها تصمیم گرفته و انتخاب کنند یا این‌که باید این سخنان و وعده‌ها و آنچه به‌عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت از قبیل برنامه صدروزه و یا بلندمدت مطرح می‌شود را باد هوا و رجزخوانی و با تعبیر عوامانه از جنس «خالی‌بندی» فرض کرده و از آن عبور کنند؟ آنچه یکی از اصلاح‌طلبان مطرح کرد مبنی بر این‌که «مردم با نگاه به گذشته به آینده رأی می‌دهند» را شاید بتوان از همین منظر، تفسیر نمود. مطرح کردن اشکال‌های حریف و دادن وعده‌های زیبای دل‌فریب برای آینده رؤیایی در صورت رأی مجدد به این جناح و ترسیم آینده‌ای وحشتناک در صورت انتخاب جناح مقابل، یکی از راهکارهایی است که ظاهراً مجدداً در دستور کار این جریان قرار دارد. اساس این راهبرد بر این است که مردم وعده‌های داده شده را فراموش کرده و آن را یک امر بی‌ارزش بدانند. راهبردی که در ذات خود توهین به شعور و تحقیر رأی‌دهندگان را به همراه دارد. در این طرز تفکر مردم و رأی‌دهندگان، ابزاری برای رساندن این جریانات به قدرت هستند و بعد از آن در نقش بقال و لبوفروش و امثالهم اصولاً نباید در موضوعات تخصصی که به آن‌ها ربطی ندارد، دخالت داشته باشند! آیا واقعاً طراز مردم‌سالاری و انتخابات در این جناح سیاسی، این‌گونه تعریف می‌شود؟ اگر این‌گونه نیست و آنچه وعده داده شده از جنس برنامه‌هایی بوده که باید انجام می‌پذیرفته است، شایسته است وعده دهندگان پاسخگوی مردم باشند تا فاصله بین وضع موجود با آنچه وعده داده‌شده بود، مشخص و آشکار شود. قطعاً مردم در این صورت بهتر می‌توانند عیار توانایی و قدرت مدیریت افراد و جریانات سیاسی را بسنجند.

انتهای پیام/

R1536/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط تخلفات انتخاباتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تخلفات انتخاباتی تخلفات انتخاباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان

به گزارش قدس آنلاین رایزن فرهنگی پاکستان با اشاره به اینکه مردم این کشور، استقامت و مقاومت و شجاعت ملت ایران را ستایش می‌کنند، گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت و شجاعت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.

 رایزن فرهنگی پاکستان با تاکید بر این مطلب، افزود: مردم ایران روی مواضع خودشان محکم و پابرجا هستند و مردم پاکستان این استقامت‌ها و شجاعت‌ها را گرامی می‌دارند و بزرگ می‌دانند. به این خاطر است ملت ایران در چشم ملت پاکستان و مردم این کشور، ملتی بزرگ و قابل تقدیر و ستایش است.

عملیات وعده صادق این علاقه را بیشتر هم کرد

وی درباره خوشحالی مردم از انتقام سخت یا همان وعده صادق، نیز افزود: نماد و نمود این بزرگی و عظمت در روزهای اخیر همان دفاع شجاعانه و پاسخ مقتدرانه عزیزان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی بود. اگر مردم پاکستان به ایران اسلامی و مردم ایران و رهبران ایران تا قبل از این پاسخ دندان‌شکن، علاقه‌مند بودند این علاقه‌مندی ظرفِ چند روز گذشته‌ای که از این پاسخ می‌گذرد ده‌ها برابر بیشتر شد و در ملاقات‌های مردمی که ما با مردم پاکستان و حتی با برخی از دولتمردان پاکستان داریم اولین نکته‌ای را که یادآوری می‌کنند همین است که آنچه آرزوی دیرینه جهان اسلام بود امروز توسط جمهوری اسلامی ایران محقق شد. با این نگاه مردم پاکستان و دولتمردان پاکستان میزبان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بودند.

چرا محدودیت استقبال پیش آمد؟

مشکی درباره دلیل محدودیت استقبال و اجازه ندادن به برخی از تجمعات خیابانی برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران، تأکید کرد: طبیعی است در چنین فضایی با آن علاقه‌مندی که به زمینه‌هایش اشاره کردم چقدر می‌تواند استقبال از طرف مردم پاکستان، استقبال پرشور و هیجان‌انگیزی باشد. به‌رغم اینکه شرایط امنیتی در پاکستان شرایط به هر حال ویژه‌ای است و دولت عزیز پاکستان برای حفظ امنیت سفر رئیس جمهور کشور ایران و هیئت همراه مجبور بود تدابیری را اتخاذ کنند و نمی‌توانستند تجمعات خیابانی را اجازه بدهند، اما ما شاهد بودیم در مسیر کاروان ریاست محترم جمهور در شهرهای لاهور و کراچی به ویژه کاروان‌های استقبال مردمی شکل گرفت و برخی از تصاویری که امکان انتشار آنها بود شاهد این مسئله است.

تصاویر شگفت انگیزی که هم در اخبار سراسری ایران و رسانه‌های جمعی ایران منتشر شد

وی ادامه داد: در شهر اسلام‌آباد که مقصد اول سفر رئیس‌جمهور ایران بود ما شاهد تلاش مردم برای استقبال عمومی بودیم که اشاره کردم به دلیل شرایط ویژه، این امکان فراهم نشد، اما در نشست‌های نخبگانی و نشست‌هایی که با شخصیت‌های تراز اول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ادبی در محل اقامت ریاست محترم جمهور برگزار شد این علاقه، این عشق و ارادت به نمایش گذاشته شد که تصاویر آن در اخبار سراسری جمهوری اسلامی ایران و اخبار رسانه‌های جمعی کشور پاکستان منتشر شد. البته آن چیزی که به نمایش گذاشته شد قطره‌ای از دریایی بود که مردم پاکستان تلاش داشتند به نمایش بگذارند. اما به دلیل شرایط خاص امکان ظهور و بروز آن خیلی فراهم نشد.

استقبال از رئیس‌جمهور در کراچی و لاهور

رایزن فرهنگی پاکستان به شور مردم در لاهور و کراچی اشاره کرد و افزود: در شهرهای لاهور و کراچی این فضا قدری فراهم‌تر شد، اما آنچه در واقعیت میدان بود شاید رسانه‌ها نتوانند به تصویر بکشند. بازتاب‌هایی که ما الان در حال رصد آنها هستیم در رسانه‌های مکتوب و مجازی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری همه مملوء از شور، سپاس و تقدیر از انجام شدن سفر و مواضع بسیار خوب رئیس جمهور ایران در این سفر هستیم و همچنان موج خوشحالی همچنان که قبل از این سفر شروع شده بود همچنان بعد از گذشت یک روز از پایان سفر ادامه دارد و پیش‌بینی این است در روزهای آینده این موج ادامه داشته باشد و حتماً این سفر یک نقطه عطفی برای گسترش روابط همه جانبه ایران و پاکستان خواهد بود.

این سفر افق‌های بلندتری را پیش‌روی دو کشور گذاشت

مشکی در پایان تاکید: ما در پاکستان شاهد بودیم که برخی از کشورهای منطقه و برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای خیلی تلاش داشتند برای این سفر محدودیت‌های فراوانی ایجاد کنند حتی اگر بتوانند اصل سفر را تحت‌الشعاع قرار دهند، اما با لطف خدای متعال سفر به خوبی انجام شد و هم دستاوردهایی که این سفر داشت چه دستاوردهای اجتماعی و چه دستاوردهای سیاسی و منطقه‌ای در همین مدت کوتاه بازتاب خودش را داشت و حتماً در ادامه و آینده پس از این سفر، شاهد بازتاب‌های بیشتر و گشوده شدن افق‌های بلندتری در روابط دو کشور خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • سفر خارجی رئیسی بعد از «وعده صادق» نشان از اقتدار کشور است
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد/ تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان