صدیقی: انگلیس بزودی سیلی خواهد خورد
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۵۲۰۸
امام جمعه موقت تهران گفت: انگلیسیها بزودی بابت جسارتشان در توقیف نفتکش ایرانی از بازوان پر توان قدرتمندان نظام ما سیلی خواهند خورد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام کاظم صدیقی در خطبههای این هفته نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به نقض عهد آمریکا و رسوایی آن کشور در میان همه کسانی که قانون رایج بشریت را قبول کردند و میدانند که این قوانین امنیت بینالمللی را تثبیت میکند، اظهار داشت: آمریکا با اینکه برجام از ابتدا نافرجام بود، متوازن نبود و خسارت بار بود اما با این حال آنها برجام را نقض کردند، در زمان اوباما هم برجام را نقض و تحریمها را تشدید کردند تا نوبت به این رئیسجمهور رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: رهبری این علمدار شرف و عزت بینالمللی فرمودند اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش میزنیم، امروز هم با این صلابتی که کانون مقاومت بینالمللی یعنی رهبری این جریان دارد، با گذشت یکسال اروپاییها نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکردند بلکه عملاً تابع آمریکا شدند و در پیشبرد تحریمهای ظالمانه علیه ما، آنها را همراهی کردند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جا نداشت فرصت دو ماهه به اروپاییها بدهیم، افزود: بی معنی است که قراردادی چندجانبه باشد، همه کنار بکشند و یکی بگوید ما هنوز هم باقی میمانیم. این چی هست؟ اقتدار است؟ عزت است؟ حکمت است؟ دو ماهی که فرصت دادیم هم پایان یافت و امروز مسئولین متفقالقول هستند که تعهدات برجامی را کاهش دهیم و این کاهش هم معالاسف در چارچوب برجام است. طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام اجازه داده شده به هر یک از طرفها که بخواهند در واکنش به بد عهدی طرف مقابل در تعهدات خودش تجدید نظر کند.
صدیقی بیان کرد: لذا اولین گامی که متفقالقول برداشتیم مساله غنی سازی است که با عنایت و نصرت حق و پشتیبانی مردم همیشه در صحنه تصمیم گرفتیم که، هرمقدار لازم داریم، تا ۲۰ درصد غنی سازی را بالا ببریم و در این خصوص هم ما ملاحظه هیچکس را نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید همه توجه داشته باشند این است که همه مصیبتهایی که برای بشر پیش میآید و مواجه میشود با تلخیها و دشواریها این است که انسانهای استوار هر تهدیدی را به فرصت تبدیل میکنند. خداوند در قرآن به سختیها قسم میخورد، به این دلیل که تمام برکاتی که عاید جامعه بشری شده در اثر تحمل مشقتها و فشارها بوده است.
خطیب جمعه تهران گفت: اگر جنگ نبود شما امروز صاحب قدرت برتر موشکی نبودید و این پهپاد رادار گریز و مدرن آمریکایی را نمیتوانستید سرنگون کنید. در این جنگ اقتصادی هم باید مسئولین همانطور که در جنگ نظامی به جوانان میدان دادند و به کسانی که دل به ولایت دادند و همینهایی که با این اعتقاد موشک، هواپیما و پهپاد ساختند، داعش را از بین بردند و امنیت کشورهای دیگر را علاوه بر کشور خود تأمین کردند، مجال و فرصتی بدهند.
صدیقی تاکید کرد: اگر اینطور شود این جوانان عرصه اقتصادی را در موقعیتی قرار میدهند که برای همیشه ملت ما پیروز و دشمنان ما سرافکنده خواهند شد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر جوانگرایی و اعتماد به سرمایههای داخلی تاکید دارند، گفت: ما امروز خبرهایی دریافت کردیم که در برخی مناصب مهم اقتصادی، بعضی جوانان مجرب، کارآزموده و انقلابی استقرار پیدا کردند که امیدواریم موردی نباشد. البته تنها انتصاب اکتفا نمیکند. اگر جوانی مؤمن و انقلابی بود و خواست مطالب آنجا را شفاف در اختیار مردم قرار دهد، باید از آن جوان حمایت شود.
وی در خصوص توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس، افزود: خدا دشمنان ما را بی عقل قرار داده است، آدم عاقل که با حق در نمیافتد. آنها دیدند که بعد از فاصله نه چندان دوری از حادثه اهواز، موشکهای ما کنار اردوگاه آمریکا چه اقتداری را نشان داد. شما مردم عزیز به حق توقع دارید و من این اطمینان را میتوانم بدهم که انگلیسیها بزودی بابت این جسارت، بیتوجهی و غفلت از بازوان پر توان قدرتمندان نظام ما سیلی بخوردند تا برای همیشه پشیمان باشند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به موضوع حجاب در کشور، بیان کرد: موضوع کشف حجاب رضا خانی با دستور انگلیسیها صورت گرفت. آنها خواستند با سنگرهایی که برای مسلمانان هویت و اقتدار میآورد برخورد کنند که یکی از آنها مساله زنده نگهداشتن داستان کربلا و امام حسین (ع) است، دوم راهنمایی علما با آرم خاص پیغمبری بود. این عمامه و این لباس آرم مجاهدت و از جان گذشتگی است، آرم نوکری امام زمان است آرم صیانت از بدیها است، لباس متانت است لذا رضا خان عمامهها را هم به دستور انگلیس برداشت. سومین سنگر، موضوع خانواده است که در تحکیم خانواده نقش حجاب بسیار پر رنگ است، از این جهت حجاب را خواست با سر نیزه بردارد.
صدیقی تصریح کرد: من مردم خود را مومن می دانم، بانوان مملکت را علاقه مند به حضرت زهرا (س) می دانم، معتقد به قرآن می دانم و بر اساس دیدههای خودم در مجامع عمومی عرض میکنم که حتی بانوان و دخترانی که ظاهر خود را حفظ نکرده بودند التماس دعاهایی داشتند، راهنماییهایی که میخواهند، نذرهایی که در مجالس امام حسین (ع) و جاهای دیگه دارند، بیانگر این است که خدا میداند اکثریت آنها اسلام و احکام اسلام را قبول دارند ولی برخی از آنها در اثر عدم توجه در یک فضایی قرار میگیرند و لجاجت میکنند.
وی ادامه داد: همه بانوان ایران، حتی شما بانوانی که مسلمان نیستید، حجاب را با دیگر پوششها مقایسه کنید. حجاب مظهر هویت مستقل زن است، زن یک هویتی دارد که با مرد فرق دارد، زن باید به زن بودنش ببالد. هیچ لباسی مثل لباسی که اسلام تجویز کرده و پوششی که حضرت زهرا (س) داشتند برای زن هویت استقلالی معین نمیکند. تشبیهی که دارم این است که هماهنگونه که عمامه برای عالم دینی یک نشانه است و مردم با دیدن آن یاد مهربانی، اخلاق، دین و اسلام میافتادند، حجاب هم آرم و تابلوی معنویت و دین شماست و تبلیغی است برای کسانی که در این وادی نیستند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ما در انگلیس خانمی را دیدیم که به تازگی به اسلام گرویده بود، از او پرسیدند که چطور شد که اسلام آوردی؟ گفت من روزی از خانمی که چادر به سر داشت پرسیدم که این چه لباسی است و وقتی آن خانم چادری فلسفه دینی حجاب را برایم تعریف کرد، نکتههایی شنیدم که به خودم گفتم اینها همان گمشدههای زندگی من در آن دینی است که آن حجاب را تعیین کرده است.
وی ادامه داد: برهنگی را نه عقل میپسندد نه فطرت. شما دیدید اولین کاری که مادرمان «حوا» پس از آنکه از بهشت بیرون آمدند انجام دادند این بود که با برهنه دیدن خود، بلافاصله خود را پوشاندند. لذا پوشش و حجاب شرف، اقتدار، عزت و هویت است. بعلاوه آنکه انسجام خانوادگی را به دنبال میآورد. زنی که در نگاه هر هرزهای قرار میگیرد نمیتواند در کانون خانواده خود گرم باشد.
صدیقی پیرامون مسائل و مشکلات اقتصادی کشور، گفت: یکی از مواردی که مردم را اذیت میکند تبعیض و اختلاف طبقاتی در کشور است. مشکلات ارزی که به وجود آمد اختلافات طبقاتی را تشدید کرد. امروز بیکاری، جوانان را نگران و اذیت میکند، این موارد نتیجه تحریم بیگانه نیست بلکه ناشی از سو مدیریت و بی تدبیریها است.
وی ادامه داد: مسئولین باید حاشیه شهرها را ببینند، بیکاری جوانان و فاصله طبقاتی را ببینند. یک بدنی را تصور کنید که سر آن گنده شده ولی پایین تنه آن رنجور و ضعیف باشد، همه از این تصویر زشت، نفرت پیدا میکنند. اقتصاد، خون است و باید در همه رگها جریان داشته باشد، پایین شهری و بالا شهری نباید داشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز ببینید سوءتدبیر در مساله ارزی جامعه را به کجا برده است، تصریح کرد: حضرت آقا سال ۹۵ به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی توصیه کردند که نقدینگیها را به سمت تولید هدایت کنید، امروز سهم تولید غذا در مقایسه با کارهای خدماتی و دلالی چقدر است؟ سهم کارهای خدماتی در حد بودجه کشور است و سهم بودجه تولید غذا پایینتر از ۱۰ درصد است.
وی بیان کرد: اینها مطالبه مردم است، مسئولین باید به میدان بیایند، مدیریت جهادی داشته باشند، به جوانها اعتماد کنند، از مردم کمک بگیرند و مساله بیکاری، گرانی و فساد را برای همیشه حل کنند.
صدیقی در پایان به موضوع فرا رسیدن موسم حج خاطرنشان کرد: امیدوارم حجاج ما در اجرای توصیههای رهبر انقلاب با نهایت دقت، آنجا برای کشور ما زینت باشند، دلهای دیگر حاجیان کشورهای مختلف را شکار کنند و انقلاب را در عمل خود زیبا جلوه دهند و حکومت ولایی را متفاوت با دیگر حکومتها در عمل خود متجلی کنند.
منبع: فرارو
کلیدواژه: سیاست نماز جمعه تهران صدیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی /هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
به گزارش خبرآنلاین؛ محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه اعتماد نوشت:
در یک ماه گذشته افکارعمومی با سه چالش دوقطبی ایجاد شده از سوی مسوولان و چهرههای سیاسی مواجه شدند و به آن واکنش قابل تامل نشان دادند که ناشی از عدم اقناع بود. این سه عبارت است از: قیطریه، ازگل و گوشت تلخ.
در موضوع نخست، شهرداری تهران تصمیم گرفت در بخشی از پارک قیطریه، مسجدی احداث کند که با موج منفی اهالی منطقه، نخبگان و افکار عمومی مواجه شد و کارزاری با حدود دویست هزار امضا تاکنون برای جلوگیری از آن توسط شهروندان آماده شده است.
ساخت مسجد در تهران امری طبیعی است به خصوص در دو دهه اخیر، صدها مسجد در تهران ساخته شده و تاکنون کسی با آنها مخالفت نکرده است، پس دلایل این واکنش افکار عمومی چیست؟
نخستین دلیل، انتظار از مدیریت شهری برای رسیدگی به اولویتهای شهروندان است، زمانی که ناوگان حملونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانیها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگترین عوامل مرگومیر در تهران به شمار میآید و اینها همه از وظایف بر زمین مانده مدیریت شهری است، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد در زمینی که گویا واقف آن اجازه نداده و در منطقهای برخوردار که گویا با وصیت خیر مسجدساز نیز سازگار نیست؟ و در محوطهای که گویا درختان با بن بالا وجود دارد؟!
دلیل دوم، خدشهدار شدن اعتماد عمومی به مدیریت بهینه است، بعضا دیده شده که با سوءاستفاده از تشکلهای عامالمنفعه یا خیریه، ساخت مساجد و حسینیهها، مراسم مذهبی و القاب معصومین تخلفات و رانتخواری انجام میشود و طبیعتا ذهنیت عمومی به استفاده دستگاههای حاکمیتی از این عناوین حساسیت پیدا کرده است.
دلیل سوم، کاهش حضور و تقاضای متدینین برای عبادات واجب در مساجد است. نسل جوان با دینزدگی دستوپنجه نرم میکند و طبق نظرسنجیها، آمار حضور جوانان و نوجوانان و حتی میانسالان در مساجد کاهشی است هر چند در مراسمهای جنبی و هیاتها افزایشی است. در حالی که در شرایط فعلی همین پارک نمازخانه مناسب و البته بی رونقی دارد، باید نسل اهل مسجد بسازیم نه صرفا ساختمان مسجد .
در موضوع دوم، انتقال زمین حوزه علمیه ازگل به یکی از ائمه جمعه موقت تهران که اتفاقا بعد از رحلت آیتالله هاشمیرفسنجانی و به صورتی به جای ایشان منصوب شدند، مورد توجه و اعتراض افکار عمومی قرار گرفت، اینکه زمینی که برای استفاده عمومی وقف شده و بخشی از اراضی شهرداری، برای ساخت حوزه علمیه در منطقه ای برخوردار واگذار شود، جای بررسی و تأمل دارد.
انتقال زمین به موسسهای خصوصی و خانوادگی نیز موجب اعتراض شهروندان شد، به خصوص که سوءتفاهمات برطرف نشد، چرا که ابتدا موضوع تکذیب و ادعای جعل امضا شد و سپس حضور و اثر انگشت و امضا پذیرفته شد، اما بعد افکارعمومی، رسانهها وخبرنگاران متهم شدند!
شهید مطهری در دهه چهل در مقالات و سخنرانیهای خود با موضوع سازمان روحانیت، نسبت به خطرات و پیامدهای دولتی شدن حوزههای علمیه و وابستگی آنها به حکومت، در کنار شهید بهشتی هشدار داده بودند و در دوره فعلی نیز اکثر مراجع زنده و در گذشته نظیر آیات صافیگلپایگانی، شبیریزنجانی، وحید خراسانی، علویبروجردی و... با رویکرد دولتی شدن حوزههای علمیه مخالف هستند که در مورد صرف بودجه عمومی کشور در حوزههاست، چه رسد به سوءاستفاده احتمالی از بیتالمال با نام مراکز دینی.
این رویکرد دقیقا ستون فقرات نهاد روحانیت در جامعه که استقلال و سلامت حوزه و مراکز دینی است را هدف قرار میدهد و به چالش کاهش مرجعیت اجتماعی نهاد روحانیت دامن میزند، بنابراین واکنش گسترده افکار عمومی نه فقط به تخلف در این موضوع، بلکه به رانتخواری احتمالی گذشته از بیتالمال به نام دین و حوزه باز میگشت.
در موضوع سوم، اظهارات یک منبری سیاسی دیگر در شبهای قدر در صداوسیما، موجب واکنش گسترده متدینین و افکار عمومی شد، این چهره رسول اکرم و امیرمومنان علیهما السلام را با صفت تلخ گوشت توصیف کرده بود و توضیحات مکرر وی نیز از تغییر نظر وی حکایت نمیکرد.
پیامبری متهم شد که به فرمان وحی، هدایایی برای نرمی دل مشرکان به عنوان مولفه قلوبهم، برای جذب آنان به اسلام میداد و با مومنین و اصحاب خود نیز با نهایت مهر و مدارا رفتار میکرد.
اصولا اظهاراتی از این طرز تفکر را می توان در قالب گفتمان اسلام قدرت محور توصیف کرد، در برابر اسلام قدرت محور، اسلام اخلاق محور قرار دارد که اخلاق را مهمتر از قدرت و حتی به عنوان هدف بعثت پیامبر میداند.
نقش مردم در اسلام قدرت محور با اسلام اخلاق محور متفاوت است، در اسلام اخلاق محور، نظر برای مردم ملاک است، تحمیل و اجباری در دین نیست، نظر مردم در سرنوشت جامعه تعیینکننده است، اما در اسلام قدرت محور، نظر و برداشت و فتوای حاکم سرنوشت را تعیین میکند و مردم به جای حق انتخاب، تکلیف اطاعت دارند.
به نظر میرسد این دوگرایش، پایگاههای جدی در جامعه دارند، انتخابات گذشته که هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام در تهران ۶ درصد واجدین شرایط و در کشور شاید ۱۰ درصد جامعه را تشکیل دادند، نشان میدهد این برداشت افراطی از اسلام، چگونه پایگاه اجتماعی انقلاب که در دهههای گذشته بالاتر از دوسوم جامعه را تشکیل میداد، کوچک کرده و بزرگترین تهدید برای آینده انقلاب است، حتی تهدیدی بزرگتر از اسراییل.
۲۷۳۰۲
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895718