Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در منطقه خلیج‌فارس و خبر اسکورت یک نفت‌کش توسط ناوچه انگلیسی، حکایت از تلاش تازه برای ایجاد ناامنی در منطقه دارد. ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خلیج‌فارس و تنگه هرمز، در عین حال که یکی از راهبردی‌ترین مناطق دریایی جهان است و نبض انرژی و سوخت‌های فسیلی جهان را می‌تواند کنترل نماید، در طول سال‌های گذشته به‌واسطه حضور نیروهای مسلح کشورمان و پایش دقیق منطقه، یکی از امن‌ترین مناطق دریایی جهان بوده است و کمترین سطح تنش، مشکل و حوادث را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید مهم‌ترین و بالاترین سطح ناامنی در این منطقه به دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ نفت‌کش‌ها و یا حمله نیروهای متجاوز آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران برگردد و پس از پایان جنگ هشت‌ساله، ایران اسلامی به‌عنوان قدرت برتر منطقه تلاش نموده که این منطقه در نهایت امنیت و آرامش به سر برد.

در مقابل راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت این منطقه، کشورهایی که با ادعای ابرقدرتی و وجود منافع در ماورای مرزهای سرزمینی خود، در منطقه حساس خلیج‌فارس حضور دارند تلاش دارند که با ایجاد ترس توهمی و تبلیغات رسانه‌ای، با القای ناامنی، حضور نامشروع خود در منطقه را توجیه نمایند و به تعبیری که در این یکی دو سال وارد ادبیات سیاسی شده است، از برخی دولت‌های مرتجع و خودکامه این منطقه به‌عنوان گاوشیرده، بهره‌برداری نمایند. قطعاً هرچه میزان ضریب ناامنی در منطقه بالاتر رود، بهانه و مستمسک برای این بیگانگان در منطقه، فراهم‌تر خواهد شد.

با این مقدمه به موضوعی که اخیراً پس از چند حادثه مشکوک در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان، توسط آمریکا طرح شده اشاره می‌شود.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سه‌شنبه بعد از دیدار و گفت‌وگو با مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: ما همراه با شماری از کشورهای دیگر تلاش داریم ائتلافی را برای تضمین آزادی کشتیرانی در آب‌های تنگه هرمز و باب‌المندب ایجاد کنیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است: «احتمالاً تا دو هفته آینده مشخص می‌شود که کدام کشورها عزم سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند. در گام بعدی، به‌طور مستقیم با نیروهای نظامی کار خواهیم کرد تا قابلیت‌های ویژۀ آن‌ها برای پشتیبانی از این طرح را شناسایی کنیم.» در این طرح، آمریکا نقش فرماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیت‌های نیروهای ائتلاف را بر عهده خواهد داشت و کشورهای متحد در ائتلاف نیز کار گشت‌زنی دریایی در کنار کشتی‌های فرماندهی آمریکا و همپایی کشتی‌های تجاری را انجام خواهند داد.

 برابر اخبار منتشره «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا نیز حدود دو هفته پیش در نشست سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) این درخواست را مطرح کرده بود. سرپرست وزارت دفاع ایالات‌متحده «درخواستی عمومی از متحدان آمریکا» برای کمک به «تضمین حق عبور و مرور دریایی آزاد و امنیت دریایی در منطقه خلیج‌فارس و باب المندب» را مطرح کرده بود. بهانه و مستمسک آمریکا برای این طرح، حوادثی بوده که اخیراً در این منطقه، اتفاق افتاده است. نمایندگان اروپایی در نشست ناتو که پشت درهای بسته برگزار شد، به اسپر هشدار داده‌ بودند که آمریکا نباید ناتو را در هیچ مأموریت نظامی در خلیج‌فارس درگیر کند.

اقدام اخیر انگلستان در اسکورت نفت‌کش در منطقه خلیج‌فارس را می‌توان در چارچوب همین طرح و از منظر تقویت همراهی با پیشنهاد آمریکا ارزیابی کرد. انگلستان این اقدام را انجام داد تا این‌گونه القا شود که غرب برای تأمین امنیت کشتی‌های خود در این منطقه چاره‌ای جز افزایش اقدامات نظامی و همراهی با طرح آمریکا را ندارد؛ در حالی که اقدام انگلستان، یک اقدام منفعلانه برای این کشور بود که ثابت می‌نماید راهزنی دریایی انگلستان در منطقه جبل‌الطارق، هیچ دلیل منطقی نداشته است و اکنون این انگلستان است که نگران اقدام متقابل ایران است چرا که تمام کشتی‌ها بدون هیچ‌گونه مشکل و تعرضی در این منطقه تردد می‌نمایند و حتی در خصوص نفت‌کش انگلستانی نیز هیچ خبر قطعی در خصوص قصد ایران برای توقیف آن وجود نداشت و تنها بر اساس برداشت و پیش‌بینی خودِ انگلیسی‌ها، همپایی نفت‌کش انگلستانی صورت پذیرفت.

به نظرمی رسد این طرح آمریکایی، بیش از آن‌که اقدامی در راستای تأمین امنیت این منطقه باشد، در راستای ایجاد ناامنی، دوشیدن کشورهای مرتجع منطقه و به‌طور خاص عربستان و امارات، تحمیل هزینه به متحدان آمریکایی و در نهایت تثبیت فرماندهی آمریکا بر این کشورها باشد. آمریکا در این طرح، اقدام خاصی جز فرماندهی ائتلاف انجام نمی‌دهد و این دیگر کشورها هستند که باید نظامیان خود را به این منطقه اعزام نمایند و هزینه‌های احتمالی را بر عهده بگیرند. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس مطرح کرده بود که چرا آمریکا باید هزینه امنیت در این منطقه را به‌تنهایی بپردازد؟ دیگران نیز باید در پرداخت این هزینه، سهیم باشند. ترامپ اعلام کرده بود 91 درصد نفت چین، 62 درصد نفت ژاپن و مواد سوختی بسیاری از کشورهای دیگر از تنگه هرمز می‌گذرد؛ بنابراین چرا ما [آمریکا] باید سال‌ها از این خطوط کشتی‌رانی برای دیگر کشورها حفاظت و دفاع کنیم؛ بدون این‌که هزینه آن را دریافت کنیم؟

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل با طرح آمریکا، چگونه باید باشد؟ همان‌طور که عقلای سیاسی و نظامی در غرب با طرح ایجاد ائتلاف آمریکا مخالفت نموده‌اند، در صحنه عمل نیز باید به برخی کشورها که شاید به هر دلیل با این طرح آمریکا، همراهی خواهند داشت تفهیم شود که جمهوری اسلامی ایران در عین توانایی برای حفظ امنیت در این منطقه، اجازه تنش‌آفرینی به قدرت‌های فرا منطقه‌ای را نخواهد داد.همان‌طور که در ابتدای یادداشت اشاره شد، سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران، تردد امن برای تمام کشتی‌های کشورها در این منطقه است. این موضوع باید به نحو شایسته و با ابزار متناسب، به کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای تفهیم شود و البته نیروهای مسلح مقتدر و مرزبانان توانمند و شجاع کشورمان باید بیش از گذشته هوشیار بوده و اقدامات دشمن متخاصم را رصد نموده و اقدام بازدارنده متناسب با تهدید را به عمل آورند. اگر ایران اسلامی تصمیم به توقیف نفت‌کش انگلستان می‌داشت، همراهی کشتی جنگی انگلستان هیچ تأثیری در ممانعت از این تصمیم نداشت. نباید اجازه داد که این تصور شکل بگیرد که حضور و تهدید نظامی، می‌تواند مانع از انجام‌وظیفه توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گردد.

نویسنده علی اکبری کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل

بررسی آخرین وضعیت توقیف نفتکش ایران با حضور «زنگنه» در مجلسواکنش ظریف به ادعای غربی‌ها درباره توقیف نفتکش انگلیسیواکنش مصر به خبر توقیف نفتکش ایرانی در کانال سوئز

 

انتهای پیام/

R36447/P/S8,89,90,95,1128/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان اندیشکده انگلیسی به حمله موفق ایران به اسرائیل

اندیشکده مطرح انگلیسی چتم هاوس در یک یادداشت تحلیلی، ادعای اسرائیل و حامیان غربی آن درباره ناموفق بودن حمله پهپادی و موشکی ایران را رد کرد.

به گزارش مشرق، به رغم ادعاهای مطرح شده، حمله ایران به اسرائیل تا حد زیادی موفق بود و ایران توانایی خود را نشان داد. این خلاصه یادداشت تحلیلی اندیشکده چتم هاوس است.

در ابتدای این مطلب تصریح شد که «حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل که چند ساعت به طول انجامید، قواعد رفتاری و تعاملی قدیمی بین این دو کشور متخاصم را تغییر داد. همچنین این حمله، خاورمیانه را به یک درگیری گسترده‌تر، نزدیک تر کرد؛ درگیری که اگر مهار نشود، تاثیرات بی ثبات کننده سلسله‌واری روی کل منطقه خواهد گذاشت».

نویسندگان این یادداشت صنم وکیل و بیلال ساب با رد ادعاها درباره حمله پهپادی و موشکی به رژیم صهیونیستی تصریح کردند «حمله ایران به اسرائیل، شکستی که بسیاری ادعا می‌کنند، نبود».

به نوشته آنها، عملیات طوفان الاقصی «اسرائیل را مجبور کرد که رویکردی جدید علیه ایران و محور مرتبطش (محور مقاومت) اتخاذ کند چرا که این (عملیات) شکست راهبرد قبلی اسرائیل برای تامین امنیتش را آشکار کرد».

تحلیلگران چتم هاوس با اشاره به حملات تروریستی چند ماه اخیر رژیم صهیونیستی علیه نیروهای ایرانی در منطقه مدعی شدند که «پیغام مستمر ایران این بوده است که به دنبال پرهیز از جنگ منطقه‌ای گسترده است و شاید همین عاملی در محاسبات اسرائیل برای اتخاذ رویکرد جدیدش بوده باشد».

در یادداشت آمده است: «حملات مستقیم و هدفمند به اسرائیل با هدف احیای بازدارندگی، نشاندهنده تغییر محاسبه تهران و بالا رفتن ریسک پذیری ایران است. موضوعی که حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را اینطور تعبیر کرد: "یک معادله جدید با اسرائیل"».

نویسندگان این مقاله معتقدند که «از نظر تهران، هدف پاسخش ترسیم خطوط قرمز جدید در منازعه با اسرائیل است و شفاف کردن این موضوع که و در صورت ادامه کارزار اسرائیل علیه ایران و شرکایش، ایران می‌تواند و باید کنترل اوضاع را به دست خود بگیرد».

تحلیلگران چتم هاوس تصریح کردند که «آسان است با عجله نتیجه گرفت که این حمله یک شکست بزرگ بود به ویژه با توجه به میزان تقریباً عالی رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی توسط معماری چند لایه پدافند موشکی اسرائیل؛ نتیجه‌گیری که بسیاری آن را بیان کردند».

به باور آنها، «اگر قصد ایران آسیب زدن جدی به اسرائیل بود، اصل اساسی اقدامات نظامی که همان غافلگیری است را نقض نمی‌کرد اما ایران این کار را کرد و نیتش را علنا با واشنگتن، پایتختهای چندین کشور عربی و اروپایی به اشتراک گذاشت و اطمینان دا که این حمله، تقریبا کوچک خواهد بود... . اگر ایران به دنبال تحمیل یک درد جدی به اسرائیل بود، نسخه‌های سنگین تری از موشک‌های بالستیک سریع پرواز و هوشمند استفاده می‌کرد که به اسرائیل زمان بسیار کمی برای آمادگی و پاسخ می‌داد. همچنین می‌توانست قدرت رزمی قابل توجه نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود به ویژه حزب الله توانمند را در عملیات خود ادغام کند و آن را به یک درگیری واقعی چند جبهه‌ای و کابوس برای اسرائیل تبدیل کند».

از نظر این دو تحلیلگر، هدف راهبردی ایران از حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل، «تقویت بازدارندگی ایران و تلاش برای بازنویسی قواعد رفتاری و تعامل با اسرائیل» بود و از این منظر، «حمله ایران تا حد زیادی موفق بود. ایران بیش از آنچه مخالفانش بخواهند اذعان کنند، در این حمله از خود توانایی نشان داد».

در این تحلیل آمده که «ایران، اسرائیل و ایالات متحده را مجبور کرد بیش از یک میلیارد دلار برای مقابله با این حمله هزینه کنند. این یک نتیجه ناچیز نیست، با توجه به اینکه ایران تقریباً یک دهم این مقدار هزینه کرده است. در شرایط فعلی و محدودیت مالی و سیاسی موجود در واشنگتن، افزایش کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل موضوعی تضمین شده نیست».

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد
  • بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • رژه ناوهای ارتش در خلیج فارس+ تصاویر
  • تصاویری از رژه یگان‌های زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش در خلیج فارس
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • اذعان اندیشکده انگلیسی به حمله موفق ایران به اسرائیل