Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل‌های گیلان در سال‌های اخیر به علت بهره برداری‌های مضاعف، تصرفات غیر مجاز دچار تخریب شدید شده و هر ساله مساحت قابل توجهی از آن از دست می‌رود و یکی از مهمترین عوامل تخریب در جنگل‌های گیلان، جنگل نشینی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ جنگل از مهمترین ثروت‌های طبیعی هر کشور و مهمترین زیستگاه حیات وحش به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جنگل خواری، زمین خواری یا تصرف اراضی منابع طبیعی به فضایی برای افراد سود جو تبدیل شده است، افرادی برای بدست آوردن ثروت کلان حاضر به هر کاری هستند و کوه خواری،  جنگل خواری، دریا خواری، زمین خواری منبع درآمدی نامشروع برای سود جویان شده است. از بین بردن منابع طبیعی خطراتی است  که محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند.  

جنگل‌های گیلان در سال‌های اخیر به علت بهره برداری‌های مضاعف، تصرفات غیر مجاز، آتش سوزی ها، استفاده از تنه و شاخه‌های درختان برای تامین سوخت و مصالح ساختمانی و حصارکشی اراضی تصرفی و کشاورزی و بهره برداری‌های صنعتی دچار تخریب شدید شده و هر ساله مساحت قابل توجهی از آن نابود می شود. یکی از مهمترین عوامل تخریب در جنگل‌های گیلان، جنگل نشینی است.

در استان گیلان۵۶۴ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع وجود دارد که جنگل و مراتع گیلان تنها با ۲۳۷ محیط‌بان و جنگل‌بان حفاظت می‌شود؛ اما زمین خواری و یا  کوه خواری معضلی است که اخیرا محیط زیست گیلان با آن درگیر شده است.     زمین خواری با شیوه‌های متفاوتی خود را نشان می دهد؛ مثلا به شکل ساخت ویلایی روی زمین‌های کشاورزی یا باغات و جنگل‌ها و حتی گاهی به شکل ویلایی که سر از کوه بیرون می‌آورد.

زمین خواری یکی از آفات زیست محیطی است که گریبان گیر این استان شده است پدیده ای که بعنوان یکی از آفات مهم اکوسیستم‌های جنگل و مرتعی به حساب می‌آید.

هجوم فراوان متقاضی از مناطق مرکزی و جنوب کشور برای تهیه زمین و تبدیل کاربری آن‌ها از باغات به مسکونی با توجه به کمبود سرزمین در گیلان باعث بروزمعضلات وخیم محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است.

در این راستا، رضا رسولی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت می‌گوید: زمین‌فروشی و زمین‌خواری در شهر‌های مختلف گیلان در حال رقم خوردن است.

رسولی با اشاره به گام‌های عملیاتی پیرامون ساماندهی رودخانه‌های رشت می‌افزاید: نحوه زندگی مردم رشت و دیگر مردمان استان با تالاب انزلی در ارتباط است و با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در راستای سیل مهاجرت کنترل نشده زمین فروشی و زمین خواری در شهر‌های مختلف گیلان در حال رقم خوردن است، تصمیم داریم که نشست‌های مشترکی با حضور تمامی کمیسیون‌های تخصصی شورا‌های گیلان در این باره برگزار کنیم.     رئیس کمیسیون عمران شورای رشت با ابراز گلایه از خرید و فروش غیر اصولی زمین در نقاط مختلف گیلان و رشت معتقد است: در حال حاضر در برخی از مناطق شاهد خرید و فروش زمین به قیمت بسیار ناچیز هستیم و مهاجرت گسترده به گیلان به معضلی برای این استان تبدیل شده است.  
ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی گیلان بسیار افزایش پیدا کرده است مهرداد قدس خواه، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در این باره می‌گوید: باتوجه اینکه جمعیت افزایش پیدا کرده است نیاز مردم به استفاده از اراضی به همان اندازه بالا رفته است و مدیریت استقرار مردم در جایگاه مناسب نیاز به برنامه ریزی مدون دارد در شرایط کنونی با توجه به مسائل اقتصاد در بخش قیمت گذاری‌های زمین سبب می‌شود مردم به اطراف شهر‌ها هجوم بیاورند و این هجوم آوردن باعث تخریب و صدمه زدن اراضی می‌شود.

قدس خواه معتقد است در سازمان‌های نظارتی کمبود نیروی کار و امکانات لازم کنترل‌ها را محدود کرده است و طرف دیگر سیاست گذاری کلان دولتی برای اسکان مردم می‌تواند تا حدی فشار را کاهش دهد.

وی می‌افزاید: نکته قابل توجه دیگر این است که قیمت در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری پایین‌تر است و افرای که بضاعت مالی بهتری دارند به سمت مناطق طبیعی و روستایی جنگل جذب مي شوند که باعث ساخت و ساز‌های نامتعارف در جنگل‌ها شده و در سال‌های اخیر این قضیه شدت بیشتری پیدا کرده است.  
قدس خواه می‌گوید: در ارتفاعات گیلان مشاهد می‌شود که شخص با مبلغ اندکی زمینی خریدار کرده و اقدام به ساخت و ساز کرده است که این امر باعث افزایش دو چندان آن سکونت‌گاه می‌شود.

این عضو هیئت علمی ادامه می‌دهد: سیاست‌های کلان دولتی باید بگونه‌ای باشد که سکونت افراد را بر اساس آمایش منطقی اعلام کند. بر فرض مثال در هر منطقه‌ای تعداد سکونت افراد باید مشخص شود و بر اساس این برنامه ریزی و آمایش جمعیت افراد را در مناطق خاص مدیریت کند.

وی معتقد است، ساخت و ساز‌ها در استان گیلان در مناطق روستایی بسیار افزایش پیدا کرده است و سازمان‌های مربوطه به دنبال این هستند که از ساخت و ساز‌های غیرمجاز جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تصرف اراضی منابع طبیعی زمین خواری در گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۸۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟

مدیر عامل شرکت توانیر از عدم تغییر تعرفه برق مشترکان خانگی خبر داد.

به گزارش مشرق، مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تعرفه قبوض خانگی در سال جدید افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: در سال جاری افزایشی در تعرفه‌ها نخواهیم داشت و تعرفه‌ها مطابق گذشته است.

وی ادامه داد: برای آن دسته از مشترکانی که مصرف برقشان پایین‌تر از الگوی مصرف برق باشد به صورت یارانه و برای کسانی که میزان مصرف برقشان بیش از الگوی تعریف شده باشد، به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: کسانی که در مناطق عادی هستند و از کولر گازی استفاده می‌کنند در صورتی که مراعات نکنند میزان مصرف برق آنها بیش از الگو می‌شود و در صورت استفاده بی رویه کولرهای گازی در این مناطق منجر به افزایش قبوض و سنگین شدن آنها می‌شود

سخنگوی صنعت برق در خاتمه خاطر نشان کرد: کسانی که هنوز نسبت به تغییر کولر آبی به گازی اقدام نکرده‌اند، بدانند که هزینه برق این افراد افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و در این مناطق توصیه ما استفاده از کولرهای آبی و یا استفاده از کولرهای پر بازدهی که اخیراً از موتورهای BLDC استفاده می‌کنند در این صورت مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند و تعرفه برق مناسب‌تری پرداخت می‌کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • برق ۳۶۶ روستای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پایدار شد/ تخریب ۲۷۲ اصله پایه شبکه برق
  • ایرانی‌ها رتبه ۲ خرید خانه در ترکیه
  • ایرانی‌ها، رتبه ۲ خرید خانه در ترکیه
  • ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه
  • ایرانی ها، در رتبه 2 خرید خانه در ترکیه
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • یک متر خانه در این منطقه ۲ میلیارد است!
  • گلایه رئیس سازمان غذاودارو از فروش اقلام غیرمجاز در عطاری‌ها
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟