Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام محمدزاده درباره برکات زیارت امام‌رضا(ع) برای سبک زندگی منتظرانه، گفت: پاکی و طهارت قلب در اثر این زیارت سبب جلب عنایات امام‌زمان(عج) شده و به‌دلیل حس نزدیکی به اهل‌بیت(ع)، فرصت کادرسازی برای زمینه‌سازی ظهور نیز از این طریق ممکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر امامزادگان شریف در خاک ایران اسلامی، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که انس و الفت با اهل بیت(ع) در دوران غیبت چقدر می تواند انسان را به محبوب دل ها و امام حی و حاضر امام زمان(عج) نزدیک و بستر لازم برای دوری انسان از گناه ها و فتنه های آخرالزمانی را فراهم کند؟ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... برای بررسی پاسخ این سوالات گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «محمد مصطفی محمدزاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع) که در ایام ولادت ایشان قرار داریم چه حقیقتی را متذکر می شود؟

 

در یکی از فرازهای زیارت امام رضا (ع) می خوانیم: «اَشْهَدُ اَنَّكَ تَشْهَدُ مَقامیَ وَ تَسْمَعُ كَلامِی وَ تَرُّدُ سَلامی؛ شهادت می‌دهم که تو جایگاه مرا می‌بینی و کلام مرا می‌شنوی و پاسخ سلامم را می‌دهی» یعنی زمانی که انسان مشرف می‌شود به زیارت امام رضا (ع) یا حضرت معصومه (س) در محضر این بزرگواران حضور دارد زیرا این بزرگواران دارای مقام شهادت هستند که در آیات قرآن کریم نیز داریم «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند» و همچنین آنان از اولیا خداوند هستند که خدا درباره اولیای خود فرموده است آنان جانشینان من هستند بنابراین اگرچه وجود و بدن خاکی اهل بیت (ع) در این دنیا نیست اما روح ایشان حاضر است به طوری که حتی جواب سلام عادی انسان را نیز می دهند.

 

زیارت امام رضا (ع) در عصر غیبت برای ایجاد ارتباط و انس با ولی حی و حاضر امام زمان (عج) دارای چه نقش و اثرگذاری است؟

 

زیارت امام رضا (ع) که ولی صامت الهی است، روحیه بسیار ویژه ای برای انسان ایجاد می کند زیرا بر اساس روایات، فردی که به زیارت امام رضا (ع) می رود تمام گناهانش بخشیده و بهشت برایش واجب می شود البته تمام این ثواب ها به شرط است که انسان باید دارای معرفت لازم نیز باشد و پس از زیارت، گناهان کبیره را ترک کند. حال شخصی که چنین مقامی را پیدا کرده و جواب سلام خود را از ولی خداوند دریافت کرده است با وجود این پاکی ایجاد شده در وجودش به واسطه زیارت امام رضا (ع) می تواند ارتباط بهتری با امام زمان (عج) ایجاد کند.

 

زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع) در نوع نگاه امام زمان (عج) به انسان دارای چه تاثیری است؟

 

زیارت امام رضا (ع) که مرقد مطهرشان نگین ایران محسوب می‌شود و تمام هستی این کشور وابسته به ایشان است، موجب می شود پاکی و طیبه در وجود انسان ایجاد شود و در پی آن، امام زمان (عج) به انسان نگاه ویژه‌ای کنند.

به طور مثال تصور کنید اگر فردی به دیدار و زیارت پدربزرگ شما برود و ابراز ارادت  و محبت کند آیا به شما نیز ابراز محبت و ارادت کرده است و موجب خوشحالی شما شده است؟ قطعاً پاسخ مثبت است لذا امام زمان (عج) نیز زمانی که مشاهده کنند فردی به زیارت پدربزرگ ایشان امام رضا (ع) می رود، قطعاً محبت و عنیات شان جلب می شود.

 

زیارت چه ظرفیت و بستری را برای کادرسازی و یار سازی در زمینه سازی برای ظهور دارد؟

 

بسیاری از افراد زمانی که به زیارت امام رضا (ع) می روند در محضر ایشان از گناهان گذشته خود توبه می کنند و مسیر حقیقی باز می گردند لذا زیارت ایشان در زمینه کادرسازی و یار سازی امام زمان (عج) بسیار تاثیرگذار و نقش آفرین است زیرا فردی که به زیارت ایشان می رود حس توبه، پاکی و بازگشت به سمت خدا را در وجود خود احساس می کند که این ها موجب می شود این فرد قلب خود را بیشتر به امام زمان (عج) گره بزند و برای جلب رضایت و خوشنودی ایشان تلاش بیشتری داشته باشد.

 

زیارت ائمه اطهار (ع) و امامزادگان از نسل آنها، در منظومه انتظار و سبک زندگی منتظرانه چه نقشی دارد؟

 

در روایات تاکید شده منتظران در دوران غیبت وظایفی را انجام دهند زیرا در این دوران زمانی بر مردم می آید که بدترین زمان ها محسوب می شود به این دلیل که در این دوران شیطان تمام قدرت خود را ابراز می کند و در ظاهر ماجرا ایمان در موضع ضعف قرار می گیرد لذا از این دوران به سخت ترین زمان ها تعبیر شده به ویژه آنکه دست مردم نیز از ولی خدا به صورت حضوری کوتاه است.

 

بر اساس روایات انسان منتظر باید مقید به خواندن نماز شب باشد و اگر نمی تواند این نماز را سر وقت خود بخواند قضای آن را بخواند حتی اگر نمی تواند تمام ۱۱ رکعت آن را بخواند سه رکعت شفع و وتر آن را بخواند و این توصیه امام رضا (ع) است که برای آن که مورد شفاعت ما قرار بگیرید باید اهل نماز شب باشید.

دومین کار سفارش شده در عصر غیبت، زیارت اهل بیت (ع) رفتن و تلاش برای انس و گره خوردن با آنان است، هم اکنون در تمامی شهرهای ایران، الحمدالله امامزادگانی وجود دارد که زیارت آنان، فرصتی است برای ارتباط با اهل بیت (ع) زیرا انسانی که در این اماکن شریف حضور پیدا می کند حتما نماز می خواند، زیارت انجام می دهد و معمولاً توسل نیز خواهد داشت، پس انسان برای آن که سالم بماند باید خود را مقید بداند تا به زیارت این امامزاده‌ها برود و یا حداقل در برنامه‌اش سالی یک مرتبه زیارت امام رضا (ع) را داشته باشد زیرا این برنامه ریزی موجب می‌شود حس ولایت پذیری و علقه معنوی در انسان بیشتر شود.

 

در روایاتی از اهل بیت (ع) مطرح شده که به طور مثال اگر فردی به دلیل دوری مسافت و یا مشکلات مالی امکان رفتن به زیارت امام حسین (ع) را ندارد، می تواند به پشت بام برود و رو به حرم ایشان سلام بدهد تا از ثواب زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) برخوردار شود که این روایت را می توان به سایر ائمه (ع) نیز بسط داد. فردی که بنا دارد در دوران غیبت خود را حفظ کند باید اهتمام بیشتری به زیارت اهل بیت (ع) به ویژه زیارت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و سایر امامزادگان داشته باشد.

 

سومین کاری که در دوران غیبت امام زمان (عج) سفارش شده است، آن است که انسان اهل روضه امام حسین (ع) باشد و اگر می تواند روز خود را روضه و گریه بر ایشان آغاز کند و اگر مقدور نیست حداقل هفته ای یک مرتبه در مجلس روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شرکت کند.

 

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت نماز جمعه عفاف و حجاب حجاب و عفاف جشن های دهه کرامت چهارمحال و بختیاری مسجد آذربایجان غربی اردبیل زیارت امام رضا ع سبک زندگی منتظرانه حجت الاسلام محمدزاده امامزادگان و بقاع متبرکه زیارت دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل جدید هوش مصنوعی رفتار انسان را با دقت عجیبی پیش‌بینی می‌کند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان MIT و دانشگاه واشنگتن چارچوبی را توسعه دادند که رفتار غیرمنطقی یا غیربهینه یک انسان یا عامل هوش مصنوعی را بر اساس محدودیت‌های محاسباتی آنها مدل می‌کند. تکنیک آنها می‌تواند به پیش‌بینی اقدامات آینده یک فرد، به عنوان مثال، در مسابقات شطرنج کمک کند.

محققان می‌گویند: برای ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند به طور موثر با انسان‌ها همکاری کنند، داشتن یک مدل خوب از رفتار انسان برای شروع کمک می‌کند. اما انسان‌ها تمایل دارند هنگام تصمیم‌گیری، رفتاری نابهینه از خود نشان دهند. این غیرمنطقی بودن، که به‌ویژه مدل‌سازی آن دشوار است، اغلب به محدودیت‌های محاسباتی ختم می‌شود. یک انسان نمی‌تواند دهه‌ها را صرف فکر کردن به راه‌حل ایده‌آل برای یک مشکل کند.

توسعه یک رویکرد مدل‌سازی جدید

محققان MIT و دانشگاه واشنگتن روشی را برای مدل‌سازی رفتار یک عامل، چه انسان یا ماشین، ابداع کردند که محدودیت‌های محاسباتی ناشناخته‌ای را که ممکن است توانایی‌های حل مساله را مختل کند، توضیح دهد.

مدل آنها می‌تواند به طور خودکار محدودیت‌های محاسباتی یک عامل را با دیدن تنها چند اثر از اقدامات قبلی آنها استنتاج کند.

محققان در این مطالعه نشان دادند که چگونه می‌توان از روش آنها برای استنتاج اهداف ناوبری شخصی از مسیرهای قبلی و پیش‌بینی حرکات بعدی بازیکنان در مسابقات شطرنج استفاده کرد. تکنیک آنها با یکی دیگر از روش‌های رایج برای مدل‌سازی این نوع تصمیم‌گیری مطابقت دارد یا بهتر عمل می‌کند.

در نهایت، این کار می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به سیستم‌های هوش مصنوعی نحوه رفتار انسان‌ها را بیاموزند، که می‌تواند این سیستم‌ها را قادر می‌سازد تا به همکاران انسانی خود بهتر پاسخ دهند.

محققان می‌گویند: توانایی درک رفتار انسان و سپس استنتاج اهداف آنها از آن رفتار، می‌تواند یک دستیار هوش مصنوعی را بسیار مفیدتر کند. اگر ما بدانیم که یک انسان در شرف مرتکب اشتباه است، عامل هوش مصنوعی با مشاهده رفتار قبلا آنها می‌تواند وارد عمل شود و راه بهتری برای انجام آن ارائه دهد. توانایی مدل‌سازی رفتار انسان گام مهمی به سوی ساخت یک عامل هوش مصنوعی است که در واقع می‌تواند به آن انسان کمک کند.

رفتار مدل‌سازی

محققان برای ساختن مدل خود از مطالعات قبلی شطرنج بازان الهام گرفتند. آنها متوجه شدند که بازیکنان در انجام حرکات ساده قبل از اقدام زمان کمتری برای فکر کردن دارند و بازیکنان قوی‌تر تمایل دارند زمان بیشتری را نسبت به بازیکنان ضعیف‌تر برای برنامه‌ریزی در مسابقات چالش‌برانگیز صرف کنند. متوجه شدیم که عمق برنامه‌ریزی یا مدت زمانی که کسی در مورد مشکل فکر می‌کند، نشان‌دهنده واقعاً خوبی از نحوه رفتار انسان‌ها است.

آنها چارچوبی ساخته‌اند که می‌تواند عمق برنامه‌ریزی یک عامل را از اقدامات قبلی استنباط کند و از آن اطلاعات برای مدل‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری عامل استفاده کند.

اولین مرحله در روش آنها شامل اجرای یک الگوریتم برای مدت زمان معینی برای حل مساله مورد مطالعه است. به عنوان مثال، اگر آنها در حال مطالعه یک مسابقه شطرنج هستند، ممکن است اجازه دهند الگوریتم بازی شطرنج برای تعداد معینی از مراحل اجرا شود. در پایان، محققان می‌توانند تصمیماتی را که الگوریتم در هر مرحله اتخاذ کرده است، مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟

مدل آنها این تصمیمات را با رفتارهای عاملی که همان مشکل را حل می‌کند مقایسه می‌کند. تصمیمات عامل را با تصمیمات الگوریتم هماهنگ می‌کند و مرحله‌ای را که عامل برنامه‌ریزی را متوقف کرده است، شناسایی می‌کند.

از این رو، مدل می‌تواند بودجه استنتاج عامل یا مدت زمانی که آن عامل برای این مشکل برنامه‌ریزی می‌کند را تعیین کند. می‌تواند از بودجه استنتاج برای پیش‌بینی نحوه واکنش آن عامل هنگام حل یک مشکل مشابه استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227857 برچسب‌ها هوش مصنوعی

دیگر خبرها

  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟
  • نخستین کاروان عمره گزاران ایرانی عازم سرزمین وحی شد 
  • درخواست حسینی از عمره‌گزاران ایرانی برای احترام به قوانین عربستان
  • اعزام عمره گزاران ایرانی پس از ۹ سال انتظار
  • غبارروبی مرقد شهدای گمنام در پردیس دانشگاه
  • مدل جدید هوش مصنوعی رفتار انسان را با دقت عجیبی پیش‌بینی می‌کند