Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@02:02:48 GMT

گفتگوی خواندنی با مسئول گل‌آرایی اعتاب مقدسه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۹۵۵۹

گفتگوی خواندنی با مسئول گل‌آرایی اعتاب مقدسه

به گزارش جهان نيوز، هر ساله مشهد مقدس در دهه کرامت، حال و هوای دیگری دارد. زائران بیشتر از هر زمان دیگری گرد حرم می‌آیند و شهر شلوغ و مملو از مسافر می‌شود. کاروان‌ها یکی پس از دیگری وارد شهر می‌شوند و هتل‌ها و زائرسراها پر می‌شود از آدم‌هایی که کیلومترها راه را برای زیارت حرم امام رضا (ع) پیموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شور عجیبی در شهر می‌پیچد و همچون بهاری دوباره برای رسیدن روز میلاد لحظه‌شماری می‌کنند. هرکسی حاجتی دارد و برخی‌ها هم نذری دارند که برای ادای آن در تلاشند.

یکی زندانی آزاد می‌کند و دیگری آش رشته می‌پزد. یکی به ایتام کمک‌هزینه سفر این زیارت را می‌دهد و دیگری برای آن‌ها فضای اسکان مهیا می‌کند. در این بین اما گروهی هستند که نذرشان کمی متفاوت‌تر است؛ گروهی که نذر کرده‌اند تا گل‌آرایی حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) را بر عهده بگیرند و برای رسیدن به این رویای شیرین تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. آقای حسین فرجی، فردی است که چندسالی است به‌عنوان مسوول گل‌آرایی اعتاب مقدسه فعالیت می‌کند. او همراه چند تن از دوستانش در موسسه فرهنگی محبان فاطمه‌الزهرا(ع) چندسالی است که گل‌آرایی حرم امام رضا (ع) را برعهده گرفته‌. به همین بهانه گفت‌وگویی را با حسین فرجی ترتیب داده‌ایم.
  آقای فرجی! شما چندسالی است که گل‌آرایی حرم امام رضا (ع) را برعهده دارید؛ به ما بگویید این نذر از کجا شروع شد؟
نمی‌توان گفت این کار فقط نذر شخصی من است چرا که بحث گل‌آرایی حرم‌های مطهر ائمه را حدود 15سال پیش به صورت گروهی شروع کردیم. حرم امیرالمؤمنین (ع)، حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)، کاظمین سامرا، حرم حر ریاحی، حرم قاسم ابن موسی کاظم در شهر حله و حرم بنت امام حسن مجتبی(ع) از جمله حرم‌هایی هستند که تاکنون قسمت شده آن‌ها را گل‌آرایی کنیم.

آخرین بار چه زمانی برای گل‌آرایی راهی عراق شدید؟
آخرین بار فروردین سال جاری و اواخر ماه رجب بود که منتهی به ماه شعبان می‌شد، با یک تریلی گل، راهی کشور عراق شدیم. ما با بیش از 150 هزار شاخه گل طبیعی به کشور عراق رفتیم و این پانزدهمین سال متوالی بود. هر مرحله که برای گل‌آرایی راهی کشور عراق می‌شویم، در ابتدا در شب مبعث، حرم امیرالمؤمنین (ع) را گل‌آرایی کرده و بلافاصله پس از آن مسجد کوفه را گلباران می‌کنیم و بعد از آن حرم حضرت عباس (ع) و پس از آن حرم امام حسین (ع) را برای اعیاد شعبانیه گل‌آرایی می‌کنیم. پس از آن حرم امامین جوادین در کاظمین و بعد از آن حرم امامین عسگرین در سامرا گل‌آرایی می‌شود. حرم حضرت حر و قاسم بن موسی کاظم نیز پس از آن‌ها گل‌آرایی می‌شود.

بعد از روز ولادت امام حسین  (ع) صحن حرم این حضرت برای مراسم گل‌آرایی می‌شود. این اقدامات طی 12روز کاری به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود. یک تریلی گل که به عراق برده می‌شود توسط دوستان خودمان گل‌آرایی می‌شود. ما این توفیق را داشتیم که پنج سال هم حرم حضرت زینب ؟س؟ و حضرت رقیه (س)  را در سوریه گل‌آرایی کنیم که آخرین مرحله آن در اواخر بهمن سال گذشته بود و به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زینب (س) راهی سوریه شدیم.

گل‌آرایی حرم امام رضا (ع) را از چه زمانی آغاز کردید؟
 امسال ششمین سال متوالی است که حرم آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) را با بیش از 200 هزار شاخه گل طبیعی گل‌آرایی می‌کنیم. این گل‌ها از بازار گل امام رضا در تهران به مشهد ارسال شده است.

برخی‌ها بعد از شنیدن این اقدامات، ممکن است با خود سؤال کنند که چرا هزینه این گل‌ها صرف کمک به نیازمندان نمی‌شود. شما تاکنون با چنین سوالی مواجه شده‌اید؟ هزینه این چند هزار گل چگونه تأمین می‌شود؟
این گل‌ها تماماً اهدایی از سوی تولیدکنندگان گل و گیاه کشور عزیزمان، ایران است. تولید‌کنندگان مختلف در شهرهای مختلف ایران هرساله تعدادی گل را برای این مراسم در نظر می‌گیرند. به‌طور مثال در روزهای گذشته یکی از تولیدکنندگان گل رز هلندی در یزد که با تأخیر متوجه این اقدام ما در مشهد شده است، با ما تماس گرفته و گل‌های اهدایی خود را به دست ما رساند. 

از اصفهان، شیراز، محلات، پاکدشت، ورامین و کرمانشاه برای ما گل ارسال می‌شود که ما آن‌ها را بسته بندی می‌کنیم و با تریلی به مشهد منتقل می‌کنیم. همکاران ما نزدیک به سه روز است که در حال بسته‌بندی گل‌ها هستند و از دیشب تا اذان صبح شنبه (امروز)، صحن انقلاب، صحن جمهوری اسلامی و صحن گوهرشاد گل‌آرایی خواهد شد.

امروز شنبه هم ضریح مطهر گل‌آرایی خواهد شد. تولیدکنندگان گل و گیاه هرساله هزار گل برای گل‌آرایی حرم‌های ائمه اهدا می‌کنند. نه فقط در مشهد مقدس، بلکه برای حرم‌هایی عتبات عالیات و سوریه نیز اهدا خواهند کرد. گل‌آرایی حرم حضرت معصومه در قم؛ امامزاده صالح تجریش، امامزاده علی‌اکبر چیذر و حرم علی عباس در نطنز کاشان با گل‌های اهدایی این تولیدکنندگان انجام می‌شود.

ایده گل‌آرایی حرم‌های مطهر ائمه آن هم در این ابعاد وسیع از کجا شروع شد؟
جرقه این کار در حرم امام رضا  (ع) زده شد. 15 سال پیش در حرم نشسته بودم و از آقا امام‌رضا خواستم که یک روز هم من بتوانم 6 گوشه ضریح حرم امام حسین  (ع) در کربلا گل‌آرایی کنم. یک ماه بعد در تهران این موضوع را با یکی از دوستانم مطرح کردم و او گفت که ما هماهنگی‌های لازم را برای این کار انجام خواهیم داد و ما در شعبان سال 84 برای اولین بار به مناسبت اعیاد شعبانیه راهی کربلا شدیم و حرم امام حسین و حضرت را گل‌آرایی کردیم و در همان سال هم برای عید غدیر موفق به گل‌آرایی حرم امیرالمؤمنین (ع) شدیم. چهار سال اعیاد مختلف در عراق یک حرم را گل‌آرایی می‌کردیم و سرانجام در سال 92 توانستیم هماهنگی‌های لازم را در آستان قدس رضوی انجام دهیم و مسوولان آستان به ما اعتماد کرده و گل‌آرایی حرم را به ما سپردند. امسال ششمین سالی است که این کار را در مشهد انجام می‌دهیم.

تیم گل‌آرایی‌تان چند نفره است؟
 گروه ما 40 نفر است که ما به نسبت حجم کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم و مثلاً در کربلا از 25 نفر از این افراد و اکنون برای حرم امام رضا (ع) چون حجم گل‌ها زیاد است و فرصت ما کم، از 35 نفر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حرفی هست که بخواهید بگویید و ما نپرسیده باشیم؟
امیدواریم حاجت تمام تولیدکنندگانی که در این مسیر ما را یاری کرده‌اند، برآورده شود چراکه به هر یک از این شاخه گل‌هایی که به حرم امام رضا  (ع) می‌رسد، حاجت‌های زیادی گره خورده است که منتظرند جواب‌شان را از ائمه اطهار(ع) بگیرند. 
منبع:صبح نو کپی متن خبر برچسب ها: گل آرایی اعتاب مقدسه

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: گل آرایی اعتاب مقدسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است

پایگاه خبری جماران، حضرت امام خمینی (س) در هفدهم خرداد سال 1346 که مطابق با سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) بود، در پیامی خطاب به سران دولت های اسلامی بر تحریم روابط تجاری و سیاسی میان کشورهای اسلامی و رژیم اشغالگر قدس تاکید کردند. بخشی از متن پیام امام به شرح زیر است: «... کمک به اسرائیل چه‌‎ ‎‌فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با‌‎ ‎‌اسرائیل و عمال آن چه رابطۀ تجاری و چه رابطۀ سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است،‌‎ ‎‌باید مسلمین از استعمال امتعۀ‌‎ اسرائیل خودداری کنند. از خداوند تعالی نصرت اسلام‌‎ ‎‌و مسلمین را خواستار است. «والسلام  علی من اتبع الهدی».‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌، صحیفه امام؛ ج 2، ص 139

طرح: محمود عارفی قوچانی

 

 

دیگر خبرها

  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در خط مقدم امداد رسانی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • سپاه امام رضا(ع) در روستاهای خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند
  • سبک زندگی خواندنی و عجیب مه لقا خانم!