Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@16:17:22 GMT

«گارنت» سنگی با ویژگی تغییر رنگ

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۰۸۵۵

«گارنت» سنگی با ویژگی تغییر رنگ

 سنگ «گارنت» یکی از مهم‌ترین‌ها در تجارت سنگ بوده و بسیار نادر است؛ این اهمیت از خاصیت تغییر رنگ این سنگ نشات می‌گیرد که در تعداد انگشت‌شماری از جواهرات رخ می‌دهد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، تغییر رنگ سنگ «گارنت» بسته به نوع منبع  نوری که به آن می‌تابد متفاوت است؛ رنگ‌های این سنگ شامل سبز، زرد روشن، نارنجی آتشین، خاکی، آبی، بنفش، صورتی و بیشتر قرمز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سنگ «گارنت» به دلیل خاصیت تغییر رنگی که در خود دارد بسیار چشم‌گیر است و اغلب از بهترین نوع «الکساندریت» برتر است. شایع‌ترین تغییر رنگ سنگ «گارنت» از قرمز به سبز است.
بیشتر گرانت‌‎های رنگی زمانی که در نور طبیعی قرار می‌گیرند رنگ برنزی یا سبز مایل به قهوه‍‌ای را نشان می‌دهند، این سنگ هم‌چنین زمانی که زیر نور خورشید قرار می‌گیرد به رنگ صورتی دیده می‌شود.
منبع اصلی سنگ «گارنت» در شرق آفریقا به ویژه دره اومبا در تانزانیا است، از دیگر منابع این سنگ می‌توان به سریلانکا، ماداگاسکار، نروز، توندرا و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.
ویژگی تغییر رنگ در سنگ‌هایی که دو موج نور (به جای یک موج) و تقریبا همان اندازه را جذب نمی‌کنند، ایجاد می‌شود، به این شکل که یک سنگ قرمز رنگ، قرمز دیده می‌شود زیرا تمام فرکانس‌های نور را به جز قرمز جذب می‌کند.
سنگ «گارنت» انواع مختلفی از جمله آلماندیت، آندرادیت، گارنت سبز، توپازولیت، ملانیت، گراسولار، گارنت صورتی، ساوریت، گارنت قرمز و هسونیت می‌شود که آلماندیت، رایج‌ترین نوع «گارنیت» است که در جواهر سازی بسیار استفاده می‌شود.
آندرادیت یکی دیگر از انواع «گارنت» است که در خود تیتانیوم و منیزیوم دارد، رنگ گارنت سبز(دمانتویید) به دلیل وجود کلسیم و کروم بوده که یکی از باارزش‎ترین نوع این سنگ است.
نوع توپازولیت، زرد رنگ است و فقط در کریستال‌های کوچک «گارنت» دید می‎‌‎شود، گراسولا یکی دیگر از انواع خالص «گارنت» است که بی‌رنگ دیده می‌شود، گارنت صورتی از دیگر انواع این سنگ است که به دلیلوجود آهن به رنگ صورتی درآمده که کم‌یاب است و در مکزیک آن را «روزولیت» می‌نامند، هسونیت نیز به دلیل وجود ترکیبات منگنز و آهن قهوه‌ای مایل به نارنجی است .
بر اساس افسانه‌ها سنگ «گارنیت» در قرون وسطی برای درمان افسردگی استفاده می‌شده است، هم‌چنین نویسندگان عبری این سنگ را یکی از 12 سنگ قیمتی در قلمرو هارون می‌داستند و عده‌ای معتقدند که «گارنت قرمز» در سنت مسیح به عنوان نماد فداکاری مورد توجه بوده است.
عده‌ای بر این باورند که «گارنت» برای تقویت نیوری جسمانی، استقامت و قدرت انسان موثر بوده و هم‌چنین برای کاهش بیماری‌های پوست، تنظیم فشار خون نیز به کار می‌رفته است. بر اسا باورهایی که در گذشته وجود داشته است افرادی از این سنگ استفاده می‌کردند که قصد داشتند کاربردی دیده شوند.
برخی معتقد بودند که این سنگ برای درمان بیماری‌های ریه، بیماری‌های خون، سیستم گردش خون، افزایش تولید هموگلوبین و برای درمان بیماری‌های ستون فقرات موثر است؛ هم‌چنین «گارنت» می‌تواند خونی که در قلب و ریه‌ها جریان دارد تمیز، DNA را احیا و به جذب مواد معدنی و ویتامین‌‎ها کمک کند.
منبع: دایره‌المعارف سنگ‌های قیمتی
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پوست دایره المعارف درمان بیماری قلب مکزیک قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر میرزایی شامگاه سه شنبه در جلسه پیگیری‌ها برای توسعه شهرستان، گفت: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی در حوزه اجرای طرح هادی و رانشی و زیرسازی در روستاهای شهرستان انجام شد.

فرماندار بهشهر یادآور شد: با توجه به خدمات ارائه شده برخی مشکلات در طرح هاری و بازنگری و اجرای پروژه‌ها وجود دارد که نیازمند بازنگری و اجرای طرح هادی و تزریق اعتبارات عمرانی در روستاهای بهشهر است.

میرزایی افزود: ضرورت اجرای برخی پروژه‌های دارای ماهیت حوادثی نظیر دیواره سنگی التپه، حاشیه رودخانه شهید آباد، دیواره سنگی و کانال دفع آب گرجی محله، هدایت آب‌های سطحی روستای یکه توت و زاغمرز دفع آب‌های سطحی لوجنده دیوار سنگی ولو هدایت آب‌های سطحی و کانال شیخ محله، رانش کیاسر کانال و پل شیخ محله، رانش کیاسر، کانال و پل پارچ مطالعه و تثبیت رانش پرکلا، دیواره سنگی و کانال که با تثبیت رانش که با تثبیت رانش و غیره نیاز شهرستان است.

وی گفت: تفویض اختیار به شهرستان‌ها و تشکیل کمیته‌های فنی بازنگری طرح هادی و مغایرت‌های اراضی در شهرستان به دلیل کثرت پرونده‌های باید مورد توجه جدی باشد.

کد خبر 6080315

دیگر خبرها

  • آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان
  • بهره برداری از ۱۴ پروژه اجرای طرح هادی در رودسر
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • خطوط قرمز خود را در مذاکرات تغییر نمی‌دهیم
  • اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است