Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@07:59:11 GMT

پوشش، نماد جایگاه بانوان در هر تمدنی است

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۱۸۳۸

پوشش، نماد جایگاه بانوان در هر تمدنی است

بتول محمدی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعریفی درخصوص عفاف و حجاب اظهار کرد: حجاب و عفاف دو کلمه است که هر یک معنای خاصی دارد، معنای لغوی عفاف که از عفت گرفته شده به معنای دور بودن از هرگونه خطا و اشتباه است و جلوگیری می‌کند تا نفس خود را از خطا بپوشانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در مورد حجاب که بسیاری از مباحث را در بر می‌گیرد و تعاریف متفاوتی روی آن شده بحث برای گفت‌وگو بسیار هست، در بحث حجاب اگر در فرهنگ لغت عربی نگاه کنیم حجاب به معنای پرده و معنای دیگر به معنای پوشش است و در فرهنگ معین نیز حجاب به معانی مختلفی معنا شده است که یکی از آن‌ها پوشش است که در اصطلاح امروز عنوان می‌کنند و حتی عفاف را در درون حجاب برده‌اند.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه تصریح کرد: حجاب به معنای پوشش زن مسلمان عنوان شده که این معنا تعابیر بسیاری در هر مقطع زمانی به اقتضای زمان ممکن را به خود اختصاص می‌دهد و بر این اصل ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد اما امروز و در اصطلاح امروزی جامعه وقتی اسم حجاب آورده می‌شود به معنای عفاف و پوشش زن مسلمان گفته شده است.
لزوم پوشیدگی زن بر چه اساسی است
محمدی افزود: در بحث عفاف و حجاب لزوم پوشیدگی بانوان بر شش عنوان مطرح شده که یکی از آن‌ها قرآن است اصل دوم و سوم براساس روایت و سنت و سیره اهل بیت(ع) مطرح شده که این از دلایل لزوم پوشیدگی عنوان می‌شود و دلیل دیگری که امروز باید بسیار بر آن دقت کنیم براهین عقلی است که در مورد بحث حجاب گفته شده، بحث پنجم بحث فطرت و طبیعت انسان است که یکی از دلایل لزوم پوشیدگی گفته شده و وقتی بحث پوشیدگی به میان می‌آید زن و مرد ندارد و مشترک است پنجمین دلیل لزوم پوشیدگی بحث فطرت و طبیعت انسان است که باید خود را بپوشاند.
وی عنوان کرد: دلیل دیگر این امر بحث تاریخی و از دیدگاه سیره تاریخی نگاه به این منظر است چرا که پوشیدگی وجود داشته و در هر زمان و هر مکانی وجود داشته بنابراین براساس شش اصل یاد شده برای زن و مرد لزوم پوشیدگی عنوان شده است.
محمدی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص حجاب اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «آن هنگام که پوشش بر سر زنی باشد ارزش آن از دنیا و آنچه که در آن است، بیشتر است».
وی به تاریخچه حجاب نیز اشاره و اظهار کرد: بنابر متونی که در برخی از منابع تاریخی آمده است در بیشتر ملت‌ها و ادیان حجاب در بین زن و مرد وجود داشته بنابراین پوشش بانوان در گذر زمان نمادی از جایگاه زن در هر تمدن و فرهنگی است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه در پایان تصریح کرد: بدون تردید پوشش و حجاب اصلی بر تحکیم بنیان خانواده در جامعه امروز است و بنابراین اصل بالندگی و استحکام خانواده بسته به رفتار بانوان در جامعه دارد که این اصل نیازمند بحث بیشتری است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کرمانشاه اجتماعی حجاب و عفاف نماد رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» بر ضرورت اقناع‌سازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه تاکید کردند.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر سه‌شنبه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یک‌ساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه عفاف و حجاب تاکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی، ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارایه کنند.

کد خبر 6080648 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • لیگ بین المللی اسکی اسنوبرد؛ نشان برنز شیما یارخواه در بخش بانوان
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تصویب سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی
  • لزوم حمایت از پلیس برای برخورد با پدیده بدحجابی
  • تکریم عفاف و حجاب در طرح نور
  • کشف حجاب یعنی قانون شکنی
  • (تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه‌اندازی نمایشگاه دائمی مشاغل خانگی در همدان