Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@06:30:34 GMT

آغاز ترسالی و پایان خشکسالی از آب تا سراب

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۲۰۲۶

آغاز ترسالی و پایان خشکسالی از آب تا سراب

به گزارش ایرنا، روند خشکسالی در سال‌های گذشته کشورمان را تا اواخر سال ۱۳۹۷ با مشکلات جدی روبرو ساخته بود به گونه‌ای که علاوه بر خشک شدن بسیاری از چشمه سارهایی که سال‌های سال تأمین آب جمعیت کشور را تأمین می‌کردند، خشکی برخی دریاچه‌ها نیز به آن اضافه شد.

«پرویز کردوانی» جغرافیدان و فعال حوزه محیط زیست با یادآوری تداوم گرمایش زمین و به دنبال آن برهم خوردن روند بارندگی‌ها، می گوید: موضوع وارد شدن ایران به دوره ترسالی استنباطی غیرواقعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، ضمن رد فرار رسیدن دوره ترسالی، معتقد است: این موضوع صحت ندارد و به هیچ عنوان وارد دوره ترسالی نشده‌ایم و هنوز به دلیل گرم شدن کره زمین، روند خشکسالی‌ها بخش‌های زیادی از نقاط مختلف جهان و از جمله ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است.
رئیس سازمان هواشناسی معتقد است: سایه خشکسالی هنوز بر سر کشور ادامه دارد و بارش‌های امسال کمبود آب در سفره‌های زیرزمینی را به طور کامل مرتفع نکرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اراک با برگزاری میزگرد تخصصی با عنوان «بررسی آخرین وضعیت ذخایر آبی و فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آب استان مرکز ی» به بررسی تأثیرات بارندگی بر سفره‌های آب زیرزمینی پرداخت.

در این میزگرد «رضا میرزایی» مدیرکل حفاظت محیط زیست، «محمود قدبیگی» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای، «سیدصدرالدین حسینی» معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی، «بهمن آنالویی» معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان، «فیروزه مظاهری» کارشناس مسئول تجهیز و نوسازی مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی، «محمود امیدی» رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان و «احسان آخانی سنجانی» فعال محیط زیست در حوزه آب و قنات و چهره آب در سال ۹۷ دیدگاه‌های خود را پیرامون مساله آب و مدیریت بهینه مصرف ارائه کردند.

کارشناسان به کسری بالای مخازن استان، جلوگیری از هدر رفت آب، اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش‌های آبیاری نوین، بهره گیری مناسب از پساب واحدهای صنعتی، تعادل بخشی در تولید و مصرف، اقدام سازنده در حوزه منابع آبی، توجه به سهم طبیعت و آینده در مقوله آب، توجه به بحران فرونشست زمین، بهره گیری از فرآیند گفت و گو در حوزه آبِ استان و ممانعت از ایجاد صنایع و کشت‌های آب بر اشاره کردند.

اینکه خشکسالی تمام شد و ترسالی آمد با واقعیات همخوانی ندارد

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان مرکزی گفت: در ۱۳ روز فروردین امسال ۱۷۱ میلی متر باران در استان مرکزی ثبت رکورد شد و این درحالی است که سال ۱۳۶۰ میزان بارش ۸۷ میلی متر به ثبت رسیده است.

«محمود امیدی» افزود: اینکه خشکسالی تمام شده و ترسالی آغاز شده، شایعه‌ای بیش نیست.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان مرکزی گفت: در بررسی‌هایی که سازمان هواشناسی انجام داده است در سال‌های اخیر متوسط بارش نسبت به سال قبل کمتر شده است.

امیدی افزود: هرچند امسال بارندگی در فروردین ماه مناسب بود اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال، میزان بارش ثبت شده کمتر بوده است.

وی اظهار داشت: در سال‌های ۹۳ و ۹۶ رکود کمترین بارش فصل پاییز به ثبت رسیده که منجر به خسارت بسیار زیادی شد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان مرکزی گفت: عمده بارش مطلوب در استان مرکزی و کشور در فصل زمستان است که برای کشاورزان قابل استفاده نیست.

امیدی افزود: متوسط بارش در کشور ۲۳۴ میلی متر است و این درحالی است که در ایران، ۲ برابر دنیا تبخیر اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: در استان مرکزی از بارش ۲۷۵ میلی متر باران، ۲ دهم درصد تبخیر و از چرخه مصرف خارج می‌شود.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان مرکزی گفت: از دریافت هشت و ۲ دهم میلیارد مترمکعب، پنج میلیارد مترمکعب تبخیر صورت می‌گیرد.

امیدی افزود: سطح سفره‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و سال‌های طول می‌کشد تا آب به لایه‌های زیرین نفوذ و کسری مخازن جبران شود و این در حالی است که برداشت‌ها با کنترل باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز گفت: ۲۲۰ میلیون مترمکعب سالانه در دشت‌های استان مرکزی کسری مخزن آب وجود دارد.

«محمود قدبیگی» افزود: پنج میلیارد مترمکعب مجموع کسری مخازن آب استان از سال ۶۴ تاکنون به علت کاهش بارندگی در استان کسری مخزن وجود دارد.

وی اظهار داشت ۲۳۰ میلی متر باران سال ۷۶ در استان بارید درحالی که متوسط بارش ۲۷۰ میلی متر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: از ابتدای مهر پارسال تاکنون ۴۷۰ میلی متر در استان بریده است که نسبت به درازمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.

قدبیگی افزود: از میزان بارش‌ها بخش قابل توجهی تبخیر، بخش کمی به عمق لایه‌های زمین نفوذ و بخشی در سده‌ها ذخیره سازی می‌شود.

وی اظهار داشت: بارش‌های اخیر در استان با وجود سیلابی بودن با مدیریت مطلوب مهار شد.

۱۵ دشت استان مرکزی با تشنگی دست و پنجه نرم می‌کنند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در ۱۵ دشت استان مرکزی پنج میلیارد مترمکعب کسری مخزن وجود دارد که بارش‌های اخیر آن را جبران نکرده است.

محمود قدبیگی افزود: استان مرکزی در بارش‌های اخیر سومین استان از لحاظ شدت بارندگی در کشور بود و در ۴۸ ساعت ۱۸۰ میلی متر باران داشت و رودخانه‌های استان سیلاب را تجربه کردند.

وی ادامه داد: در ۱۱ فروردین امسال ۵۰۰ میلی متر در استان بارید و سد ساوه به ظرفیت ۲۷۴ میلیون مترمکعب رسید و سرریز کرد.

قدبیگی اظهار داشت: یک هزار و ۴۰۰ تأسیسات آبی شامل سد بتنی، خاکی و بند در استان مرکزی وجود دارد که حجم آبی قابل توجهی در آنها ذخیره شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب این استان از سد کمال صالح از حوزه این استان خارج می‌شود و وارد پایین دست می‌شود.

قدبیگی افزود: برآوردهای هیدروگرافیت نشان می‌دهد بارش‌های هیچ تأثیری در ذخیره منابع زیرزمینی استان نداشته است.

وی اظهار داشت: تأخیر ۴۵ تا ۲ ماه در روشن شدن چاه‌های آب کشاورزی استان باعث شد، تزریق مستقیم در ذخایر منابع آبی استان اتفاق افتد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: میزان کسری مخزن منابع آبی استان مرکزی آنقدر بالا است که با یک سال بارندگی جبران نخواهد شد و نیاز به بارش متوالی است.

وی اظهار داشت: با برداشت بی رویه سالانه ۲۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن اتفاق می‌افتد که با اقدامات انجام شده این حجم به کمتر از ۲۰۰ میلی متر رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: برای کشت هرکیلو گرم لوبیا پنج هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و رعایت الگو کشت می‌تواند از هدر رفت آب جلوگیری کند.

قدبیگی افزود: مدیریت مناسب در استان و کمترین تصرف در بستر رودخانه‌ها باعث شد تا استان مرکزی در سیل اخیر، خسارت قابل توجهی را تجربه نکند.

وی اظهار داشت: دشت خمین از دشت‌های تشنه و بحرانی آب است و باید اصلاح الگو کشت در این شهرستان به جد مورد توجه تصمیم سازان قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: لبریز شدن سدها و بندها سبب ذخیره بیش از ۵٠٠ میلیون مترمکعب آب در استان مرکزی شده اما بدان معنا نیست که کمبودها جبران شد.

وی اظهار داشت: افزایش بارندگی‌ها در استان باعث آبگیری یک هزار و ٨٠٠ سد، آب بند و دایک شده است و سد الغدیر ساوه با ظرفیت ٢٨٧ میلیون مترمکعب و سد کمال صالح با ظرفیت ۹۶ میلیون مترمکعب، سرریز کردند.
قدبیگی افزود: آب سد کمال صالح تأمین کننده نیاز شهرستان اراک و صنایع راهبردی منطقه بوده و سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب از سر ریز سد کمال صالح وارد دشت این شهرستان می‌شود.

۱۲ روستای استان مرکزی با تانکر آبرسانی می‌شود

معاون بهر ه برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: از مجموع یک هزار و ۱۱۲ روستا در این استان ۸۴۱ روستا تحت پوشش خدمات آبفار استان قرار دارند.

سید «صدرالدین حسینی» افزود: شاخص کشوری بهره مندی از خدمات آب و فاضلاب روستایی ۷۴ درصد است که این شاخص در استان مرکزی ۸۵ درصد را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: ۹۴ درصد از منابع آب آشامیدنی روستاهای استان مرکزی از آب‌های استان مرکزی تأمین می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ۱۲ روستای این استان به علت کیفیت نامطلوب و کمبود آب به وسیله تانکر آبرسانی سیار دارند.

حسینی افزود: ۸۵ روستا در تابستان سال گذشته با تانکر آبرسانی می‌شد که امسال شمار آنها به ۱۲ روستا کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: در ۶ روستای استان کمبود آب وجود دارد و در ۶ روستا به لحاظ کیفیت مشکلاتی وجود دارد که آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

حسینی تاکید کرد: بارندگی در بهار امسال باعث شد تا چشمه روستاها جاری و آبرسانی سیار کاهش قابل توجهی یابد.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۲۲۵ سرویس آبرسانی با تانکر پارسال در این استان انجام شد و امسال نیز ۳۰۰ سرویس آبرسانی سیار صورت گرفته است.
حسینی افزود: تانکر آبرسانی سیار با حضور در روستاهای هدف با تخلیه آب در منبع ذخیره آب روستا، آب مورد نیاز مصرفی ساکنان را از طریق شبکه خطوط انتقال در اختیار روستاییان قرار می‌دهد و شیوه پر کردن ظروف اهالی روستا، منسوخ شده است.

وی اظهار داشت: مدیریت آب در ۲۷۱ روستا خودگردان و در اختیار دهیار و شوراهای اسلامی است.

حسینی افزود: منابع آبی ۸۴۱ روستای استان مرکزی از ۵۳۳ حلقه چاه، ۱۳۶ دهنه چشمه و ۲۷ رشته قنات تأمین می‌شود.

غفلت از مدیریت مصرف، گلوی بی آبی استان مرکزی را بیشتر می‌فشارد

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: بارندگی امسال مطلوب اما کافی نیست و مدیریت مصرف آب باید همواره رعایت شود تا در صورت کاهش بارش سال آینده با چالش بیشتری مواجه نباشیم.

«بهمن آنالویی» افزود: در آموزه‌های دینی ما به اسراف نکردن تاکید شده است و باید صرفه جویی و مصرف بهینه به فرهنگ آحاد مردم تبدیل شود.

وی اظهار داشت: آب مورد نیاز در استان مرکزی از سه قنات، ۱۷۷ حلقه چاه، یک رشته چشمه با پمپاژ ۲۱ ایستگاه توسط ۶۶۰ کیلومتر خطوط به دست مشترکان می‌رسد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: آب مورد نیاز استان مرکزی در ۹۲ مخزن به ظرفیت ۲۸۰ هزار مترمکعب ذخیره و توسط سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه آب شهری در ۳۳ شهر استان توزیع می‌شود.

آنالویی افزود: جمع آوری شبکه فاضلاب با ۱۱ ایستگاه تصفیه در هشت شهر استان و یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خطوط انتقال انجام می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها به ویژه کولرهای آبی میزان مصرف آب در استان افزایش چشمگیری یافته است.

آنالویی افزود: ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به تولید آب در شهرهای استان مرکزی به دلیل روشن شدن کولرهای آبی اضافه شده است.

وی اظهار داشت: استان مرکزی مشکلی برای تأمین آب در شهرها ندارد و این مهم با تدابیر اندیشیده شده از سدها در داخل استان فراهم شده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سدهای استان برای مصرف به شهرستان‌ها تزریق می‌شود درحالی که سال‌های گذشته به علت خشکسالی این مهم ممکن نبود.

آنالویی با بیان اینکه به اختلاف تولید و مصرف هدر رفت آب می‌گویند، افزود: ۲۱ و ۶ دهم درصد از آب تولیدی در استان مرکزی به دلایل مختلف از جمله خطای داده‌ای اندازه گیری، خطای دستگاه‌های اندازه گیری و فرسودگی شبکه انتقال هدر می‌رود.

وی اظهار داشت: کارشناسان مجموعه می‌کوشند هدر رفت پنهان که کمتر قابل شناسایی است، اصلاح شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: زوم بندی فشار و مدیریت شبکه به کاهش هدر رفت آب کمک می‌کند.

آنالویی افزود: اصلاح شبکه انتقال آب یکی از بهترین راهبردها است اما نیازمند اعتبار است که در شرایط کنونی و اعتبارات محدود با تنگناهای بسیاری همراه است.‌

افزایش دامنه دار دشت‌های ممنوعه و فرونشست زمین در استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر شمار دشت‌های ممنوعه استان مرکزی و فرونشت زمین را شدت بخشیده است.

«رضا میرزایی» افزود: وزارت نیرو باید تقسیم بندی مصرف آب را روشن کند و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی به صورت تفکیکی مشخص شود.

وی ادامه داد: باید تدابیر لازم برای مهر و موم کردن چاه‌های غیر مجاز کشاورزی به جد اعمال و از اضافه برداشت‌ها با قدرت جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تاکنون ۱۷ نشست با موضوع کم آبی و سازگاری ملی به علت اهمیت موضوع در استان مرکزی برگزار شده است.

میرزایی افزود: شرایط اقلیمی و جغرافیایی سبب شده تا زمین دیگر قابلیت جذب نداشته باشد و پدیده فرونشست زمین سرعت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی به کاهش کیفیت آب منجر شده و در برخی مناطق لب شوری آب مردم را می‌رنجاند.

میرزایی افزود: مصرفی بی رویه آب در کشور باعث شده تا با حفر ۲ هزار متری از عمق زمین دستیابی به آب به سختی ممکن باشد.

وی اظهار داشت: پساب صنعتی در واحدهای تولیدی چالش استان در مقوله آب است و نمونه آن خروج پساب صنعتی ۱۲ مترمکعبی در دلیجان است که مدیریت نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شهرک‌های صنعتی در حالی ساخته می‌شوند که تصفیه خانه ندارند و پساب صنعتی به خاطر آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌کند، باید مورد کنترل قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اکنون برای تأمین آب مورد نیاز جمعیت فعلی مشکل وجود دارد، چگونه می‌توان این ماده حیات بخش را برای آیندگان نگهداشت؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شرایط خوب باعث شد تا در بارندگی اخیر تالاب میقان حجم عمده سیلاب اراک را در خود ذخیره کند و اکنون این تالاب تراز سالیانه را گذرانده و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: این تالاب مسیر مهاجرت ۱۶ هزار پرنده است و محلی برای زادآوری آنان و بستر مناسبی برای پرندگان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: لازم است برای استفاده بهینه در مسیر تالاب میقان اراک چاه‌های جذبی حفر تا سفره‌های آب‌های زیر زمینی تغذیه شوند.

میرزایی در ادامه افزود: سیلاب‌های اخیر که در بیشتر نقاط کشور جاری شد، نقشه و مسیرراه، را در اختیار قرار داد و تا فرصت هست باید برنامه ریزی لازم برای چنین رخدادهایی در آینده انجام شود.

وی در مورد وضعیت تالاب میقان اراک بیان کرد: طرح مدیریت زیست بومی این تالاب تهیه شده است و هماهنگی در خصوص حقابه تالاب بین تمام دستگاه‌های استانی به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: بارش‌های امسال منجر به آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب میقان اراک شد به طوری که در طول ۴۰ سال اخیر این حجم آبگیری سابقه نداشته است.

باران آمد اما سفره‌های زیر زمینی هنوز لب تشنه اند

کارشناس مسئول تجهیز و نوسازی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: امسال بارندگی در استان مطلوب بود اما تأثیر محسوسی در افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی استان نیفتاده است.

«فیروزه مظاهری» افزود: نمی‌توان تأثیر بارندگی بر قنوات استان را نادیده گرفت و اما هنوز کم آبی و پدیده خشکسالی مرتفع نشده است.

وی اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت و اصلاح روش‌های آبیاری با هدف مدیریت مصرف برای استان مرکزی تهیه شده و کشت محصولات کم آبر از جمله زیتون و پسته کلید خورده است.

مظاهری افزود: کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در منطقه وجود دارد و نمی‌توان از کشت این محصول به خاطر اهمیت مصرف جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: میزان کشت هندوانه در استان سطح بالایی ندارد و کشاورزان می‌کوشند آب اضافه را برای تولید این محصول استفاده کنند.

کارشناس مسئول تجهیز و نوسازی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۶۱ هزار از اراضی استان مرکزی مستعد آبیاری تحت فشار است که تاکنون ۶۳ هزار هکتار با کمک از تسهیلات دولت اجرایی شده است.

مظاهری افزود: چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به صورت خود مالکی به آبیاری نوین تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده به طور متوسط در هر هکتار آبیاری تحت فشار، چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب صرفه جویی می‌شود.

کارشناس مسئول تجهیز و نوسازی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سیاست جهاد کشاورزی ادامه ترویج آبیاری تحت فشار است و برای این مهم از صندوق توسعه ملی یارانه‌ای تا سقف ۸۵ درصد در نظر گرفته شده که ۵۵ تا ۶۵ درصد پرداخت شده است.

مظاهری افزود: امسال تسهیلات ویژه آبیاری تحت فشار ابلاغ شده است اما هنوز تخصیص نیافته است.

کارشناس مسئول تجهیز و نوسازی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه شهرستان خمین به عنوان قطب تولید انواع محصولات لوبیا شناخته شده است در مرکز ملی این شهرستان ارقام کم آب بر تا یک سوم مصرف به کشاورزان معرفی می‌شود.

مظاهری افزود: قانون بازدارنده برای اصلاح الگوی کشت وجود ندارد و اولین اقدام برای اصلاح الگو کشت، در اختیار گذاشتن آب به صورت حجمی است.

وی اظهار داشت: اکنون در شهرستان خمین سطح زیر کشت گل محمدی به عنوان الگوی کشت کم آب بر و سازگار با اقلیم در حال افزایش است.

پایداری آب در ورطه چالش / ‏‬ جنگ آینده دولت‌ها، جنگ آب است

فعال محیط زیست حوزه آب و قنات استان مرکزی گفت: ۴۰ درصد از آب موجود براثر تابش نور خورشید تبخیر و از دسترس خارج می‌شود و مصرف بیش از اندازه بهره برداران پایداری آب را دچار چالش کرده است.

«احسان آخانی سنجانی» افزود: باید به دنبال تعریف جدیدی از منابع آبی بود و آب به مسئله چندوجهی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: اگر مقوله اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آب مورد کم توجهی قرار گیرد امکان حل شدن این مسله عملاً ممکن نیست.

چهره برتر آب در سال ۹۷ گفت: کسری مخازن آب جبران نشده است و این مهم نشان می‌دهد اقدامات ناکارآمده بوده و نحوه و راهبرد اجرا، مسیر درستی را نپیموده است.

آخانی سنجانی افزود: کشاورزان به عنوان بخش بزرگی از مصرف کنندگان آب باید بتوانند در معیشت نسبت به این مایع حیات توجیه شوند و صرفاً با کم شدن حجمِ آبِ کشاورزان مدیریت مصرف، محقق نخواهد شد.

فعال محیط زیست حوزه آب و قنات استان مرکزی گفت: امروز موضوع آب در خطه کرهرود و سنجان یک فرآیند اجتماعی است که با تعامل و گفت و گو فعالان بخش کشاورزی اقدامات اعتماد ساز شکل گرفت.

وی اظهار داشت: ایجاد تعامل بین بهره برداران و بخش دولتی می‌تواند در موضوع آب کارساز باشد در غیر این صورت شرایط کم آبی کنونی ادامه دارد و کمترین اثرگذاری وجود دارد.

فعال محیط زیست حوزه آب و قنات استان مرکزی گفت: کشور ظرفیت افزایش توسعه را ندارد و باید در توسعه تجدید نظر صورت گیرد در غیر این صورت چالش آب دامنگیر جامعه می‌شود.

وی اظهار داشت: در آینده نه چندان دور شاهد جنگ آب خواهیم بود و دولت‌های جهان برای بقا و کسب منابع آبی بیشتر با هم می‌جنگند.

فعال محیط زیست حوزه آب و قنات استان مرکزی گفت: مردم ایران ۲ هزار و ۵۰۰ سال با قنات زندگی کردند و از این تکنولوژی برای کشاورزی بهینه استفاده کردند.

آخانی سنجانی افزود: گذشتگان هم خود از آب قنوات استفاده کردند هم سهم آیندگان را کنار گذاشتند اما اکنون نه خودمان آب برای استفاده داریم و نه می‌توانیم به فکر نسل آینده باشیم.

وی اظهار داشت: با تجاوز به سهم طبیعت، آینده دچار بحران شده و به منابع بدهکار شده‌ایم و سهم تالاب و سفره‌های زیرزمینی را بی حساب و کتاب و بی رویه به مصرف رسانده‌ایم.

فعال محیط زیست حوزه آب و قنات استان مرکزی گفت: باید از استقرار صنایع آب بر که به منابع آبی آسیب جدی و غیرقابل جبران وارد می‌کند جلوگیری کرد و اجازه نداد آینده جمعی قربانی شود.

۶۹۹۱/‏۳۰۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک کم آبی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک

مصطفی قمری‌وفا از اجرای طرح کهربا توسط۶ بانک خبر داد و گفت: با این طرح تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

او گفت: با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر گردیده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

گفتنی است، پیش از این محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود: در طرح کهربا، این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت‌های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می‌کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت‌های بانکی وی می‌شود. کافی است یکی از کارت‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه جا شود.

دیگر خبرها

  • حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستا در استان مرکزی
  • آغاز ۵۶ پروژه عمرانی در جاده‌های استان مرکزی
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک
  • پایان داوری چهارمین مسابقه سراسری عکس حوادث و سوانح  با محوریت خشکسالی
  • خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بارندگی به زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • تندباد شدید استان مرکزی را فرا می‌گیرد