Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-20@00:11:08 GMT

افزایش ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا مغازه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۶۴۳۶

به گزارش تسنیم، در سال 98 که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده است، پرونده‌ای با عنوان "«کشاورزی»، ناجی اقتصاد، قاتل تحریم" منتشر می‌کند با هدف ارسال این پیام مهم به مخاطبان که "در شرایط امروز کشور که اقتصاد درگیر مشکلات عمده‌ای شامل تورم؛ رکود، بیکاری، کاهش درآمدهای ارزی، کمبود کالا و تحریم مواجه است، تمرکز دولت و مسئولان باید بر رونق بخش کشاورزی و حل مشکلات و موانع تولید در این بخش باشد تا عمده مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و اثرات تحریم را به حداقل برساند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین موانع رونق تولید در بخش کشاورزی این است که شغل کشاورزی در مقایسه با دیگر مشاغل تولیدی و خدماتی سودآوری پایدار و درخور ندارد و همین مسئله موجب شده است که سرمایه‌های سرگردان از سوق یافتن به این بخش در رقابت با دیگر بازارها باز بمانند.

یکی از مشکلات مهم کشاورزی کشور  "بازار محصولات کشاورزی"  است به طوری تولید کنندگان سهم کمی از فروش محصولات خود به مصرف کننده نهایی کسب می کنند و واسطه های متعدد سودی می برند که سر کشاورزان به اصطلاح بی کلاه می ماند.

درحالی که هر کیلوگرم گیلاس تک دانه به صورت عمده فروشی در میدان مرکزی تهران 10 تا 17 هزار تومان و خرده فروشی 15 تا 27 هزار تومان است که بر اساس گزارش میدانی از لرستان  این محصول در سر مزرعه حدود 6 هزار تومان به صورت جعبه ای به فروش می رسد.

بنابر این گزارش یکی از باغداران خبرم آبادی که میوه هایی مانند آلو و زرد آلو  کنار جاده  برای فروش گذاشته است، می گوید:  هر کیلوگرم آلو، زردآلو . گیلاس  درجه یک را سر مزرعه 5 تا 6 هزار تومان می فروشم و  در صورتی که محصول خود را به میدان ببریم 4 هزار  تومان تا 4 هزار و 200 تومان  بیشتر نمیخرند.

وی افزود: در میدان نیز سر مال می زنند و می گویند که  میوه هایت لک دارد یا تگرگ زده و غیره به همین منظور تا جایی که ممکن باشد سعی می کنیم که محصولات خود را کنار جاده و به مشتریان گذری به صورت جعبه ای بفروشیم.

بنابراین گزارش باغدار دیگری نیز در این ارتباط می گوید که هزینه های تولید مانند کود و سم 2 تا 3 برابر افزایش یافته و کرایه حمل  و هزینه کارگری بیش از 2 برابر گران شده که این اتفاقات قیمت تمام شده میوه را بالا برده است اما این واسطه ها هستند که از افزایش قیمت سود می برند.

وی افزود: چرا زرد آلو قرمزی که 3 هزار تومان از من می خرند در تهران 10 تا 15 هزار تومان به فرش می رسد درحالی که زحمت تولید بر عهده من است و به هر دلیل محصول من از بین بروند آن موقع دلالان کجا هستند که بیایند در ضرر  شریک شوند.

مشاهدات میدانی نیز نشان می دهند که هر کیلوگرم گیلاس و آلبالوی درجه یک، در شهرخرم آباد(در خرده فروشی)  7 تا 8  هزار تومان، گیلاس دو رنگ در شهر 4 تا 5 هزار تومان و آلو قرمز4 هزار تومان به فروش می رسد که تفاوت معناداری با قیمت این محصولات در شهری مانند تهران دارند.

برای تکمیل زنجیره تولید و کاهش یا حذف واسطه ها در بخش کشاورزی، می توان در میادین میوه و تره بار شهرداری ها از جمله شهرداری تهران، غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی(توسط اتحادیه ها و تعاونی های تولیدی)  ایجاد کرد تا با حذف واسطه ها سود بیشتری نصیب تولید کننده شود و مصرف کنندگان نیز محصولات خود را با قیمت مناسب تری خریداری کنند. 

بر اساس اعلام شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بر اساس قانون باید 25 درصد از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی باشد اما تا به امروز حتی یک غرفه در اختیار آنها  قرار نگرفته است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۶۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین عطایی اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی، باغی و خشکبار از استان قزوین صادر می شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل خوب و مستعد بخش کشاورزی این استان سالانه این میزان صادرات انجام می شود و نگاه ما جایگزینی صادرات به جای واردات است.

وی اظهار داشت: سیفی‌جات گلخانه ای برای صادرات در اولویت است و در زمینه تولید مرغ نیز ظرفیت بالایی داریم اما باید یک بازار ثابت داشته باشیم تا صادرات محقق شود.

عطایی بیان داشت: چون تولید ثابت نداریم نمی توان روی صادرات پایدار حساب کرد اما قادریم تخم مرغ را صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین گفت: با راه اندازی صندوق حمایت توانسته مشکل صادرات کشمش را حل کند و آمادگی داریم ارتباط تعدادی از تولیدکنندگان نهال، کشمش و خشکبار و میوه را با طرف های بلاروس مهیا کنیم.

عطایی اضافه کرد: در بخش کشاورزی افراد توانمندی داریم که در صورت معرفی آنها می توان برای توسعه صادرات هم اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مرغ چند نرخی شد/ اعلام تازه‌ترین قیمت مرغ در مغازه‌ها
  • تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • وزیر جهاد کشاورزی: برای مشتاقان تولید فرش قرمز پهن می‌کنیم‌
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای