Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اصفهان، به گفته مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان، با اجرای این طرح یکصد هزار شهروند اصفهانی که از فشار خون بالای خود اطلاع نداشتند شناسایی شدند.
در جهان از هر سه فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست و این تلنگری است تا اقدامات پیشگیرانه و غربالگری این بیماری را جدی‌تر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهر اصفهان همزمان با سراسر کشور میزبان طرح ملی سنجش رایگان فشار خون بود؛ سومین عامل مرگ و میر در جهان که به گفته مسئولان سهمی 41 درصدی در فوت شهروندان اصفهانی دارد.
مهشید احمدیان با بیان اینکه بسیج ملی سنجش رایگان فشار خون همزمان با روز جهانی فشار خون در دو فاز اطلاع‌رسانی از 27 اردیبهشت تا 17 خردادماه و فاز عملیاتی از 17 خرداد تا 15 تیرماه برگزار شد، اظهار داشت: پس از اجرای طرح کشوری بررسی عوامل خطر غیرواگیر در سال 95 مشخص شد که شیوع فشار خون در افراد بالای 30 سال اصفهان، 25 درصد یعنی معادل 600 هزار نفر است که 40 درصد از این افراد یعنی 240 هزار نفر از بیماری خود خبر ندارند.
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم در این کمپین حداقل 120 هزار نفر از این افراد را شناسایی کنیم که موفق به شناسایی یکصدهزار نفر شدیم، افزود: همین گام نیز بسیار مهم بود و اگر این افراد درمان خود را پیگیری کنند در کاهش مرگ و میر زودرس بسیار موثر است.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ادامه داد: در جهان فشار خون را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند و به‌همین دلیل سنجش فشار خون نخستین کمپینی بود که توسط وزارت بهداشت راه‌اندازی شد. در این طرح حتی شهروندی را داشتیم که فشار خون او 23 بود و نمی‌دانست، در حالی که سکته مغزی، سکته قلبی، آسیب‌های جدی و مرگ از عوارض این بیماری است.
وی با تشریح مراحل اجرای طرح ملی سنجش رایگان فشار خون گفت: قرار بود در فاز اطلاع‌رسانی مردم را حساس کنیم تا فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند و پس از برگزاری جلساتی با دستگاه‌های گوناگون همکاری بین‌بخشی شکل گرفت و اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما، رسانه‌های عمومی، مطبوعات، فضای مجازی و تبلیغات شهری شهرداری انجام شد.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه در کمیته اطلاع‌رسانی و اجرایی این طرح از ظرفیت اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان استفاده کردیم، اضافه کرد: پایه‌های بتنی و تک‌پایه‌های تبلیغاتی شهرداری 15 روز در اختیار اطلاع‌رسانی این طرح قرار گرفت.
در بخش اطلاع‌رسانی همچنین از ظرفیت تابلوهای تبلیغاتی بسیج، صداوسیما و روزنامه‌های محلی نیز استفاده شد که به اقرار ناظران کشوری طراحی بنرها و جاگذاری تبلیغات شهرداری در شهر اصفهان در کشور نمونه بود و در گروه مدیران کمپین وزارت بهداشت به عنوان الگو مطرح شد.
به گفته احمدیان 2 میلیون و 400 هزار فرد بالای 30 سال در شهر اصفهان زندگی می‌کنند و اندازه‌گیری فشار خون یک میلیون و 200 هزار نفر در طول یک ماه هدفی بود که وزارت بهداشت تعریف کرده بود که دست‌اندرکاران این طرح موفق به سنجش فشار خون یک میلیون و 310 هزار نفر شدند.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: آمار و اطلاعات این طرح در دو سامانه پرونده الکترونیک و سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت و در همان لحظه پیامکی از سوی وزارتخانه برای فرد ارسال شد. اگر فشار خون کمتر از 120 روی 80 بود، در این پیامک به فرد توصیه شده بود یک سال آینده مراجعه کند و اگر از 120 روی 80 تا کمتر از 140 روی 90 بود، این فرد مستعد فشار خون بود که در پیامک توصیه شده بود 4 تا 6 هفته بعد دوباره مراجعه کند که برای این افراد کارت ارجا صادر شد. همچنین به افرادی که فشار خون آنها بیشتر از 140 روی 90 بود توصیه شد در یک هفته آینده دوباره فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.
رییس اداره توسعه سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به مشارکت شهرداری در اجرای این طرح با معرفی ظرفیت‌های جمعیتی و اطلاع‌رسانی رویدادهای عرصه‌محور به معاونت بهداشت استان و حذف بروکراسی زمان‌بر اداری کسب مجوز برای ورود به اجتماعات، اظهار کرد: مسئولان 16 خانه سلامت مناطق مختلف شهرداری اصفهان به طور مستقیم در اجرای این طرح، سنجش فشار خون و ثبت آن در سامانه مشارکت داشتند.
فریناز تولاییان با بیان اینکه ماهیت پیشگیرانه این طرح از نظر اقتصادی نیز به فراهم کردن آمار کشوری کمپین سنجش فشار خون کمک کرد، خاطرنشان کرد: اصفهان در میزان مشارکت شهروندان به‌عنوان دومین کلانشهر کشور شناخته شد.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فشار خون اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۷۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه متقاضیان از بالا بودن میزان اقساط وام مسکن ملی

طرح ملی مسکن جهت خانه دار شدن افراد کم درآمد و مستاجر‌ها ارائه شد، اما این روز‌ها موضوعی که آنها را به چالش مواجه کرده است بالا بودن اقساط وام مسکن ملی است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و خدا قوت، ۵۵۰ میلیون تومان وام مسکن ملی گرفتم با اقساط ماهی ۱۱ میلیون تومان تا ۱۸ سال. قسط وام خیلی زیاد است و با درآمد‌های ما همخوانی ندارد به ویژه آنهایی که در شهر‌های کوچک زندگی می‌کنند خواهش میکنم پیگیری کنید.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم
  • بهره مندی بیش از ۱۸۵هزار نفر از خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری
  • گلایه متقاضیان از بالا بودن میزان اقساط وام مسکن ملی
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • کسب رتبه های برتر کاراته کاهای زیر ۲۱ سال اصفهانی
  • کسب رتبه برتر کشتی گیر اصفهانی در مسابقات بین المللی جام موحد
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • تحویل۸۳۹ واحد مسکونی مددجویی به متقاضیان اصفهانی
  • چگونه از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم؟
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند