Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۲۱ تیر ماه با موضوع مدیریت فرهنگی (نگاهی انتقادی به مدیران فرهنگی و روش آن‌ها در اداره دستگاه‌ها) با حضور سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین متولیان، کارشناس مسائل فرهنگی و علی اصغر پورمحمدی، معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبکه ۳ با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو روابط عمومی برنامه تلویزیونی نسل امروز؛ سیدمحمد حسینی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: مدیریت در تمامی رشته‌ها و حوزه‌ها مطرح است، اما مدیریت حوزه فرهنگ ممکن است پیچیده‌تر و سخت‌تر باشد چراکه با افکار، اندیشه‌ها و اذهان سر و کار دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توان در این حوزه تحکمی رفتار کرد بلکه باید با سعه صدر با تمامی زیر مجموعه‌های این حوزه برخورد شود و گاهی حتی باید تحمل کرد، زیرا ممکن است اهالی این حوزه نگاه‌های متفاوتی داشته باشند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت در حوزه فرهنگ سخت افزاری نیست بلکه یک کار نرم‌افزاری پیچیده است، گفت: سابقه و پیشینه فرد باید نشان دهد که می‌تواند در این حوزه فعالیت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بنده از قبل انقلاب در کار‌های فرهنگی حضور داشتم و مدتی به عنوان رایزن فرهنگی فعالیت می‌کردم، افزود: زمانی که در وزارت علوم که حضور داشتم با وجود اینکه آقای خرمشاد معاون فرهنگی بود، بنده نیز در جلسات براساس علاقه‌ای که داشتم، شرکت می‌کردم.

حسینی گفت: زمانی که پیشنهاد وزارت فرهنگ به بنده شد، شاید حضور در وزارت علوم نیز ساده‌تر بود چراکه کار وزارت فرهنگ بسیار وسیع و متنوع است.

وی بیان کرد: در زمان حضورم در وزارت فرهنگ سعی می‌کردم مدیرانی را که با این حوزه آشنا هستند و تعامل خوبی دارند، انتخاب کنم.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه مدیریت این مسئله مطرح است که فرد صرفاً باید مدیر باشد و از مهارت‌های مدیریت برخوردار باشد و یا تخصص آن را داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در صدا و سیما نیز مشکلی وجود داشت مبنی بر اینکه اشخاص فکری و یا مدیران اجرایی باید عهده دار مسئولیت شوند، زیرا برخی‌ها انسان‌های فکوری بودند، اما قدرت اجرایی نداشتند و یا بلعکس.

حسینی ادامه داد: در وزارت ارشاد و موسسات هنری نیز این مشکل وجود دارد که هر کدام محاسن و معایبی دارد، اگر یک شاعر را مسئول شاعران قرار دهیم، تمامی آن‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند، اما گاهی یک مدیر غریبه وارد جمعی می‌شود، آن را پذیرا خواهند بود.

وی ادامه داد: در موضوع استانداران نیز بومی و غیربومی مطرح است و هر کدام از آن‌ها معایب و مزایایی دارد. به نظر بنده یک مدیر توانمند با دانستن مسائل کلان کشور و بیگانه نبودن با آن حوزه می‌تواند موفق باشد و نیازی نیست تخصص فرد به طور جزئی منطبق با مسئولیتش باشد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما براساس تعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام می‌کردیم و کسی که مسئولیت قبول می‌کند باید تحرک و حوصله داشته باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حضرت آقا فرمودند: عملیات فرهنگی آتش به اختیار انجام دهید، زیرا گاهی جوانان با مراجعه ناامید می‌شوند و وقتی می‌بینند در عملیات آفندی و پدافندی فرهنگی ضعیف هستیم، خودشان دست به کار می‌شوند.

حسینی تاکید کرد: این ضعف در حوزه فرهنگی زمانی برطرف می‌شود که همه بخواهند و مسئولان وادار به حل آن شوند. در بخش‌های دیگر نیز افراد پای باید کار باشند از جمله جامعه، فضای مجازی، رسانه‌ها و افراد تا مشکلات برطرف شود.

وی گفت: گاهی اوقات نگاه‌های حزبی و سیاسی باعث می‌شود افراد نالایق سرکار می‌آیند، وقتی فردی در مسئولیتی موفق است باید در رتبه و مسئولیت بالاتری قرار گیرد و این به ذوق و سلیقه افراد بستگی دارد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حوزه فرهنگ وجود دارد، بحث تداوم آن است، زیرا کار‌های مقطعی در بسیاری از مواقع جواب نمی‌دهد و باید در طولانی مدت نتیجه دهد.

این استاد دانشگاه افزود: در جهت تداوم کار اسناد بالادستی، قانون اساسی، سیاست‌های کلی وجود دارد و در این چارچوب باید حرکت شود تا فعالیت‌هایی مانند برگ
س. سلمانی۱۸:۱۹
زاری جشنواره‌ها در حوزه مقاومت ادامه یابد.

حسینی بیان کرد: فرهنگ در کشور ما اولویت ندارد با وجودی که رهبر معظم انقلاب دائما فرمودند: فرهنگ، علم و اقتصاد اولویت دارد.

وی درباره مشکلات در حوزه مدیریت فرهنگی گفت: در حال حاضر در حوزه فرهنگی رهاسازی و ولنگاری اهمیت دارد، اما باید از افراط و تفریط اجتناب شود. نمی‌گوییم نگاه سختگیرانه وجود داشته باشد و یا رها شود و دولت‌ها و حاکمیت نقشی نداشته باشد، درست نیست، زیرا حتی دولت‌های لیبرال هم ورود پیدا می‌کنند و ابزار‌های لازم را برای کنترل در اختیار دارند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نوعی رهاشدگی در حوزه فرهنگی وجود دارد مثلا در تئاتر و سینما الفاظ نامربوط استفاده می‌شود و بعد با بهانه‌هایی به دنبال توجیه آن هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی در حوزه کتاب شاهد هستیم که ضوابط و مقررات اجرا نمی‌شود چراکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضوابط نشر کتاب را نوشته و ابلاغ کرده است که باید رعایت شود، اما اگر اجرا نشود به کشور آسیب وارد می‌شود، زیرا ما در معرض تهاجم فرهنگی قرار داریم.

وی خاطر نشان کرد: نسل امروز در حوزه فرهنگ ورود پیدا کند و با توجه به خلاقیت و ابتکاراتی که وجود دارد، خیلی کار‌ها می‌توانند انجام دهند، منتظر حمایت‌ها نباشند و با امکانات اندک فعالیت شان را انجام دهند.

متولیان: سلیقه مانع دخالت معیار‌های ارزشی در حوزه فرهنگ شده است

امین متولیان در این برنامه درباره ویژگی‌های یک مدیر فرهنگی اظهار کرد: نسل امروزی‌هایی که در حوزه فرهنگ و پیرامون آن فعال هستند به اعتمادی که به مدیریت فرهنگی کشور داشتند، خدشه وارد شده است.

کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: فاصله‌ای بین نسل امروزی‌ها و مدیریت فرهنگی کشور ایجاد شده است و شاید باید با نگاهی دیگر به مدیریت فرهنگی توجه شود.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه شاید برای یک نسل امروزی این سوال باشد که یک فرد در ابتدا باید مدیر باشد و بعد وارد یک دستگاه فرهنگی شود و یا از ابتدا فرهنگی باشد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور طبق این دو روش افرادی مسئولیت گرفته اند و اهالی این حوزه رضایت و نارضایتی داشته اند که باید ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرند.

متولیان بیان کرد: عنصر جوان که کار‌های فرهنگی می‌کند دو ویژگی دارد؛ جوان است و حد، حریم و تحملش محدود است و می‌خواهد سریع به نتیجه برسد، شاید این فرد چارچوب‌های اداری را خیلی قابل هضم نداند.

کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه به نظر نسل امروزی‌ها بیشتر به همدلی و همزبانی در حوزه فرهنگ نیاز به وجود دارد، ادامه داد: نسل امروزی‌ها باید توقعات خودشان را نیز تنظیم کنند چرا که یک رئیس، وظیفه پاسخگویی ندارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی احساس می‌شود که همدلی و همزبانی وجود ندارد و یک جوان به دنبال همین مسئله است، افزود: گاهی به دلیل تشکیلات اداری نسل امروزی احساس می‌کند که با یک جوان سخت برخورد می‌شود، اما با همدلی و همزبانی جبران می‌شود.

متولیان تصریح کرد: در دهه گذشته تشکل‌ها و سازمان‌های خارج از دولت شکل گرفته است و بخشی از آن به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی است.

کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: برخی‌ها معتقدند ارشاد دیگر کارکرد و جایگاه خودش را ندارد، اما این طور نیست، زیرا ارشاد نیز کارکرد‌های خاص خودش را دارد.

وی گفت: دلیل شکل گیری نهاد‌های جدید ممکن است برای همه علامت سوال و شاید گریزی برای جوانان و فعالین حوزه هنر انقلاب باشد.

متولیان افزود: فرهنگ تنها مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و... نیز در این حوزه مسئولیت دارند.

کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: سلیقه در تمامی حوزه‌های فرهنگی در جهت انتصاب افراد دخالت دارد و، چون سلیقه وجود دارد، از دخالت معیار‌های ارزشی جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: سلیقه سیاسی، رفاقتی و شخصی نیز وجود دارد، اما باید به سمتی حرکت کنیم که از دخالت و سلیقه دولت‌ها در فرهنگ جلوگیری شود.

متولیان ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید قرارگاه فرهنگی باشد، اما واقعاً این شورا قرارگاه فرهنگی است. اسناد مصوب این شورا مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اما چه کسی باید اجرا و نظارت کند.

کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: جوانان با تمامی اختلاف سلیقه‌ها فکر می‌کنند در حوزه انقلاب اسلامی راحت‌تر می‌توانند مستندسازی کنند و از دخالت‌های دولتی به دور هستند از این رو به این حوزه ورود می‌یابند.

وی درباره رها شدگی فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگ فرای از حمایت، فهمیده شدن ضرورت دارد و هر فرد نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها تخصص داشته باشد.

پورمحمدی: دولتمردان علاقه‌ای به انتقاد ندارد و می‌خواهند همیشه از آن‌ها تعریف شود

علی اصغر پورمحمدی در بخش نسل دیروزی برنامه نسل امروز
س. سلمانی۱۸:۱۹
گفت: شرایط فرهنگی در کشور مساعد نیست. بیش از بیست سال بیش رهبر معظم انقلاب شرایط را به عنوان شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی توصیف کردند. در حال حاضر سازمان‌ها و نهاد‌های زیادی در حوزه فرهنگی وجود دارد که با یکدیگر هماهنگ نیستند و در واقع با بحران فرهنگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: موازی کاری، دوباره کاری و ناهماهنگی فرهنگی زیادی را اکنون شاهد هستیم البته تفاوت فرهنگی نیز در کشور وجود دارد چرا که ایران از فرهنگ‌های گوناگون و قومیت‌های مختلف برخوردار است از این رو کار سخت و پیچیده است.

معاون سابق سیما با اشاره به اینکه پیچیدگی فرهنگی و امر فرهنگ در کشور زیاد است و در برنامه ریزی فرهنگی نیز همواره عقب هستیم، گفت: مشکل امر فرهنگ در کشور نیز به خاطر این است که مخاطب شناسی درستی انجام نمی‌شود و بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی شناخت ضعیفی از مخاطبان دارند، افزود: نمی‌توان برای مشکلات فرهنگی یک نسخه واحد ارائه کرد، اما می‌توان برای فرهنگ همانند رهبر معظم انقلاب که برای این حوزه دلسوزی می‌کنند و بار‌ها و بار‌ها تذکر داده اند، امر فرهنگ را مهم تلقی کنند و فرهنگ نباید امر تشریفاتی باشد.

پورمحمدی بیان کرد: مثلا دریک مجموعه فرهنگی و ورزشی چه فعالیتی در حوزه فرهنگی انجام می‌شود. پیچیدگی‌های فرهنگی زیاد وجود دارد از این رو باید مسئولان فرهنگی، فرهنگی باشند و حتما عامل به عمل در حوزه فرهنگی باشند.

رئیس پیشین شبکه ۳ تصریح کرد: مسئولان باید اعتقاد داشته باشند و برای خدا کار کنند. در جنگ موفق کسب کردیم، زیرا فعالیت‌ها و اقدامات الهی بود. باید برنامه جامع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کنار هم دیده شود و نمی‌توان به مسائل فرهنگی به تنهایی نگاه کرد.

وی گفت: بسیاری از نهاد‌ها در حوزه فرهنگی کارآمد نیستند و شاید در سال ۲ روز هم کار نداشته باشند و اگر این دو روز نیز نباشند اتفاق خاصی نخواهد افتاد از این رو باید فکری به حال نهاد‌های فرهنگی شود.


پورمحمدی با تاکید بر اینکه دولت به حوزه فرهنگی بودجه می‌دهد، اما باید درست و به جا خرج شود، گفت: سیاست در حوزه فرهنگ دخالت دارد مثلاً دولت در دوره‌ای با صدا و سیما خوب است و بودجه مازاد می‌دهد، اما گلایه‌ها همیشه بوده است.

معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبکه ۳ خاطر نشان کرد: دولتمردان دوست ندارند از آن‌ها انتقاد شود و می‌خواهند همیشه از آن‌ها تعریف و تمجید شود، اما اگر درست فکر کنند می‌بینند انتقاد موجب پیشرفت آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ۶۳ برنامه‌ای با عنوان «سلام صبح بخیر» که انتقادی و البته همراه با انصاف بود، پخش می‌شد و همه دولتمردان از این برنامه حساب می‌بردند. امام خمینی (ره) یکی از برنامه‌ها را گوش داده بودند و این برنامه را مورد لطف شان قرار دادند و رهبر معظم انقلاب نیز در آن زمان رئیس جمهور بودند و این برنامه را تایید کردند.

پورمحمدی تاکید کرد: باید مسئولین بدانند اگر در برنامه‌ای مورد انتقاد قرار گیرند، بد نیست البته باید شرایط انتقاد رعایت شود. باید در حوزه فرهنگی جوانگرایی انجام شود و به جوانان عاقل و اندکی پخته کار‌هایی سپرده شود.

معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبکه ۳ با بیان اینکه باید عقل و دانایی در برنامه ریزی‌ها حاکم باشد، در صدا و سیما جوانگرایی انجام می‌شود، اما باید سرعت آن بیشتر شود گفت: در کشور نیز اتفاقات خوبی در حال افتادن است و در حوزه فرهنگی نیز جوانان خوبی در حال فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیما صداوسیما صدا و سیما پور محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۸۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوست فرهنگی شعار سال در روزهای آینده ابلاغ می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، اعظم روانشاد امروز شنبه یک‌صد و بیست و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان و نخستین جلسه این شورا در سال جاری با اشاره به اینکه شعار سال یکی از راهبردهای اساسی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: در سال جاری با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی استان با محوریت شورای فرهنگ عمومی باتوجه‌به زیست‌بوم استان نقاط قوت و ضعف در حوزه ظرفیت‌های تولید استان برای تحقق شعار سال شناسایی می‌شوند.

وی با تأکید بر شناسایی حلقه‌های میانی و استفاده از مشارکت‌های مردمی، گفت: جلسات و کارگروه‌هایی ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل خواهد شد که در زمینه تحقق شعار سال مصوباتی در شورای فرهنگ عمومی حاصل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده ۸۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور دولتی است، بیان کرد: هفت درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور فقط با مشارکت مردمی انجام می‌شود و ۱۳ درصد توسط بخش خصوصی است.

روانشاد با تأکید بر شناسایی ظرفیت‌های تولیدی در لرستان، گفت: باید همه ظرفیت‌های استان برای تحقق شعار سال بسیج شوند که همین راستا، در شورای فرهنگ عمومی هم اقدامات فرهنگی موردنیاز برای تحقق شعار سال باید موردتوجه باشد.

وی از ابلاغ پیوست فرهنگی شعار سال در روزهای آینده خبر داد و افزود: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و شوراهای فرهنگ عمومی استان تلاش خود را برای تحقق شعار سال به کار خواهند گرفت.

کد خبر 6076892

دیگر خبرها

  • تاثیر تورم بر رفتار‌های فرهنگی
  • پیوست فرهنگی شعار سال در «پارلمان فرهنگی» تصویب شد
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • رونمایی از کتاب هم نفس در ایذه
  • رئیسی: شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم تاسیس شود
  • وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد
  • لجام گسیختگی در ثبت سفارش، مشکل اساسی حوزه دارو
  • فرهنگ و هنر در استان بوشهر حمایت می‌شوند/ رفع مشکلات هنرمندان
  • ۱۳ زبان و گویش ایرانی در معرض نابودی!
  • پیوست فرهنگی شعار سال در روزهای آینده ابلاغ می‌شود