Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند گفت: منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند منطقه‌ای مناسب برای معرفی اکوتوریسم است. ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

عباس نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند، اظهار داشت: ملوسان چه از لحاظ طبیعی و چه از لحاظ گونه‌های گیاهی و جانوری به عنوان یک منطقه مناسب برای معرفی اکوتوریسم به شمار می‌رود که نیاز است در بحث زیرساخت‌ها تقویت شود و مورد توجه ویژه‌ قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌توجهی به اکو توریسم عشایری در کهگیلویه و بویراحمد؛ طرح تاب‌آوری اجتماعی اجرا می‌شوداصفهان| کویر و اکو توریسم کویری می‌تواند منبع درآمدزایی برای توسعه شهر باشد

وی با بیان این‌که اکوتوریسم حلقه واصله بین صنعت گردشگری و عرصه حفاظت از محیط‌زیست است، تصریح کرد: سیمای کوهستانی، دره‌ها و پناهگاه‌های فراوان، وضعیت پوشش گیاهی، منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه ملوسان زیستگاه‌ مناسبی را برای حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند افزود: در منطقه یادشده 12 دهنه چشمه با دبی‌های گوناگون وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان چشمه‌های دوزخ‌دره، لیساب، اسماعیل‌خانی، دره بید و موناک را نام برد.

وی عنوان کرد: این منطقه دارای کمترین مشکل کم‌آبی بین مناطق استان است که در حاشیه منطقه آبادی‌های باباکمال، گل زرد، هرهره، قشلاق نجف، میانگران، طایمه، ملوسان و ده‌سرخه قرار دارد.

نجاری با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه، بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام ‌شده در منطقه ملوسان 162 گونه گیاهی وجود دارد و از این میان 138 گونه علفی، سه گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 13 گونه بوته‌ای است.

وی گفت: در این منطقه گونه‌های گیاهی از قبیل هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگرس فارسی، تنگرس، کتان سفید، پونه‌سای مواج، پونه‌سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لبدیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان‌پس قفای غده‌دار، مریم‌گلی سیخک‌دار، لب خرگوشی و چارچار دنایی جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند اظهار دشت: در منطقه ملوسان در مجموع 253 گونه از پنج رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و 17 گونه ماهی گزارش شده است.

وی تاکید کرد: از بین گونه‌های پرندگان لک‌لک سفید، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در این منطقه‌اند.

نجاری تصریح کرد: از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیزدار و کورمار و از بین پستانداران کَل و بز (پازن)، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید در این منطقه هستند.

وی با اشاره به پایان سرشماری وحوش منطقه حفاظت‌شده ملوسان، افزود: سرشماری وحوش این منطقه در سال 97 با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان انجام شد که در این سرشماری گونه‌های قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، شغال، خرگوش، لاک‌پشت، مار، موش صحرایی، دلیجه، عقاب طلایی، کبک و قمری مشاهده و شمارش شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند عنوان کرد: نتایج کلی سرشماری وحوش این منطقه با کنترل و انجام عملیات حفاظتی، رشد بهنجار و قابل قبولی داشته است.

نجاری بیان کرد: 16 نفر در این سرشماری شرکت داشتند که در قالب هشت گروه دو نفره از مسیرهای گوناگون گونه‌های موجود در منطقه را سرشماری کردند.

انتهای پیام/ن

R41405/P/S6,75/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، حسن قاسم پور اظهار کرد: طی سه روز گذشته، ۲ قلاده پلنگ در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده آق داغ شهرستان خلخال توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال و همچنین عوامل نیروی انتظامی مشاهده و تصویربرداری شد.
وی افزود: خوشبختانه با توجه به شرایط اکولوژیکی منطقه حفاظت شده آق داغ و تنوع زیستی بالا و وجود امنیت در منطقه، شرایط محیطی برای تکثیر و زیست این گونه‌ی ارزشمند فراهم است و پیش از این نیز در چندین نوبت، حضور چند قلاده پلنگ توسط دوربین‌های تصویر برداری محیط بانان و یا با استفاده از دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسیده است.
گفتنی است؛ منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال با مساحت ۹۳ هزار هکتار تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و بصورت شبانه روزی توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال حراست و حفاظت می‌شود.

دیگر خبرها

  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل: با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای در زمان و به گونه‌ای مناسب به مصاف ایران خواهیم رفت
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • اولین گوساله گوزن زرد ایرانی سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • «آق‌داغ» زیستگاه ایمن پلنگ ایرانی
  • ثبت تصاویر دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال