Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، یکی از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالیبافی است و در این زمینه شهرت جهانی دارد. فرشبافی در تبریز از قبل از دوران صفویه آغاز شد و تبریز یکی از قدیمی ترین و معروف‎ترین مراکز بافت فرش های دستباف در دنیا به شمار می‎آید. اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای ۲۴ بافته می شد که به مرور زمان با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا ۱۱۰ رج افزاش پیدا کرد و همچنین به هنر درباری مبدل گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد کارشناسان ۳۵ درصد بیمه قالیبافان کشور نیز باید متعلق به این استان باشد این در حالیست که فقط ۱۰ درصد قالیبافان این استان یعنی نزدیک به ۵۰ هزار نفر، تحت پوشش بیمه قالبافی هستند.

در این میان بیشتر بافندگان فرش دستباف استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از وضعیتی که دارند راضی نیستند و انتظار بیشتری از مسئولان برای حمایت دارند.

نبود بیمه مشکل اساسی قالیبافان

سلیمی که ۳۰ سال است قالیبافی می‌کند به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: مهمترین مشکل ما بافندگان قالی نبود بیمه است، به گونه‌ای که قبلا بیمه بودیم، ولی بیمه مان قطع شده است.

وی افزود:چند بار در سال به منظور بازرسی که ما آیا واقعا به شغل قالیبافی اشتغال داریم یا نه از طرف بیمه می‌آیند و در صورتیکه یک روز بنا به ضرورتی در خانه پای دار قالی نباشیم اقدام به قطع بیمه ما می‌کنند.

سلیمی گفت: در کنار این مورد یکی دیگر از مشکلات ما دستمزد پایین قالیبافان است. قبلا دستمزد‌های خوبی پرداخت می‌شد، ولی الان مثل سابق نیست.

تولید کنندگان هم از کمبود و گرانی مواد اولیه تولید فرش دستباف در بازار سخن به میان می‌آورند و معتقدند که با توجه به وضعیت به وجود آمده، تولید فرش دستباف برای آن‌ها در مقایسه با قبل مقرون به صرفه نیست.

محسنی یکی از این تولید کنندگان فرش به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: دوک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، ولی هر روز ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌دهند و بدون فاکتور می‌فروشند وکسی هم نیست بگوید که چرا سر خود افزایش می‌دهید.

وی افزود:هنگام صادرات هم وقتی فرش را به خارج از کشور می‎بریم و می‌فروشیم باید ارز را ثبت نیمایی کنیم، که این ثبت نیمایی برای ما مقرون به صرفه نیست.

بند پی یکی دیگر از فروشندگان فرش دستباف تبریز نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  تبریز، گفت: هر ۴/۵ کیلوگرم پشم استرالیا، نیوزلند و کره، قبلا ۳۲۰ هزار تومان بود اما حالا با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم در بازار پیدا نمی‎شود.

تولید سالانه یک میلیون متر مربع فرش دستباف

راستی قایم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در آذربایجان شرقی سالانه یک میلیون متر مربع فرش دستباف تولید می‌شود که برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغال زایی دارد و ارزآوری صادرات آن نیز نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار در سال است.

وی افزود: راه حل خروج واحد‌های تولیدی فرش دستباف تبریز و استان از کم رونقی، صادرات است و باید واحد‌های مجتمع‌های قالیبافی و تک بافی‌ها را حمایت کنیم.

چمنی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف کشور در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: اگر مسئولان و متولیان در دولت لطف کنند و بحث پیمان سپاری ارزی را از فرش دستبافت بردارند، شاهد رونق صادرات فرش دستباف در کشور و استان خواهیم بود.

وی افزود: برپایی نمایشگاه‌های دایمی و مقطعی در خارج از کشور و استقرار تولید کنندگان استان در آن نمایشگاه‌ها برای عرضه و فروش فرش دستباف، می‎تواند کمک قابل توجهی به تولید کنندگان فرش دستباف کشور کند و ارز آوری خوبی نیز نصیب کشور شود.

۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیبافی در استان

سمساری مدیر کل تامین اجتماعی استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود: اکنون ۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیبافی در استان داریم که در صورت تخصیص اعتبار می‌تواند این تعداد افزایش یابد.

وی افزود: از آنجا که گفته می‌شود ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش دستباف کشور متعلق به استان آذربایجان شرقی است، در صورت تخصیص اعتبار این آمادگی برای بیمه کردن این تعداد نفر از قالیبافان در استان وجود دارد.

فرش دستباف در کشور برای بیش از دو میلیون نفر به طور مستقیم و برای پنج میلیون نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی دارد که سهم آذربایجان شرقی از این اشتغال زایی به طور مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر است که امید می‌رود با اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان ملی و محلی و رفع مشکلات تولید کنندگان و بافندگان، شاهد رونق تولید و صادرات این برند ایرانی به بازار‌های داخلی و جهانی باشیم.

تبریز یکی از قطب های قالی بافی ایران و جهان است که نقش مهمی در زمینه توسعه و گسترش سنت ها ، هنرهای تزئینی و کاربردی ایفا می‎کند.

 

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۰۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع اختلال سامانه بیمه سلامت در گلستان تا ۲۴ ساعت آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان حسینی مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: علت اختلال در سامانه نسخه نویسی بیمه سلامت، به روز رسانی و ارتقا این سامانه است و تا ۲۴ ساعت آینده این مشکل برطرف می‌شود.

قطعی و اختلال در سامانه نسخه نویسی بیمه سلامت در روزهای اخیر شهروندان را برای تهیه دارو با مشکل روبرو کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشكل واحدهای توليدی
  • تداوم اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • رفع اختلال سامانه بیمه سلامت در گلستان تا ۲۴ ساعت آینده
  • مرکز تعمیرات لوازم خانگی آاگ در تبریز
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست
  • تهیه برنامه مدون در حوزه بهبود فضای کسب و کار البرز
  • لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است