Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کردستان، چیا سهراب‌نژاد، رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان شامگاه گذشته، ۲۲ تیرماه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کردستان که با حضور معصومه ابتکار،  برگزار شد، با اشاره به اجرای الگوی نوین طرح مشاغل خانگی و همکاری با استانداری کردستان در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان کردستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه‌‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار منعقد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: طی این تفاهم‌نامه قرار است اشتغال خانگی برای شش هزار زن سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور ایجاد شود.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان با بیان اینکه مشارکت اقتصادی زنان در استان بسیار پایین است، اعلام کرد: اگر استان کردستان به عنوان بیست و چهارمین استان به این طرح اضافه شود قطعا می‌تواند تاثیر بسزایی در بالا بردن مشارکت اقتصادی زنان استان داشته باشد.
جاهده تکیه‌خواه، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان نیز در ادامه‌ این جلسه با اشاره به اجرای طرح سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با همکاری استانداری کردستان، اظهار کرد: اصل مهمی که در این سند مورد توجه قرار گرفته اهمیت ویژه به جوامع محلی استان کردستان با رویکرد شناسایی اولویت‌های اصلی مسائل خانواده و ارائه راهکار است.
وی ادامه داد: برای تدوین این سند از اسناد بالادستی و تئوری های حوزه زنان و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی استان کردستان گرفته شده است.
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده وظایفی را برای دستگاه‌های اجرایی تعریف کرده است تا در کنار وظایف پیشین خود مسائل حوزه زنان جدی گرفته شود.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، این سند خلاءها و چالش‌های متعددی را در زمینه توسعه و تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان نشان می‌دهد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی جهاددانشگاهی طرح توانمندسازی زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سمپوزیوم بررسی چالش‌های فرهنگی و اجرایی برنامه پزشکی خانواده، گفت: در طرح ملی پزشک خانواده، اقناع همکاران، مردم و فرهنگ عمومی پیش نیاز موفقیت اجرای آن خواهد بود. از طرفی مداخلات بزرگ در عرصه سلامت باید با متانت و دور از شتابزدگی انجام شوند.

وی، به هنگام سازی ماژول‌های مورد نیاز حوزه سلامت را برای اجرای این طرح ملی ضروری دانست و اظهار کرد: سالمندی جامعه ایرانی یکی از مهمترین مسائلی است که باید در قالب طرح ملی پزشک خانواده مد نظر قرار گیرد. طبق تعریف اگر هفت درصد جامعه‌ای بالای ۶۵ سال سن داشته باشند، آن جامعه را سالمند می‌نامند.

زالی افزود: سالمندی دوران سخت و پررنجی است که می‌توان با ترویج فرهنگ سلامت سالمندی و اقدام برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها در نوجوانی همچون داشتن تغذیه سالم و ورزش، دوران سالمندی آسوده‌تری داشت.

وی ادامه داد: سالمندی و سالخوردگی شرایط متفاوتی را به افراد تحمیل می‌کند؛ بنابراین برنامه ریزی اجرای طرح ملی پزشک خانواده باید عمیق‌تر، دقیق‌تر و جامع‌تر، در قالب بسته خدماتی متفاوت‌تر از قبل با ساختار بومی ایرانی انجام شود.

زالی به تغییر در میزان شیوع سندرم متابولیک نیز به عنوان دیگر عامل مهم در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: افزایش یا کاهش ریسک فاکتور‌هایی نظیر فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به سبک زندگی افراد وابسته است و تغییر در آن بسیار زمان بر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۱۸ درصد از جمعیت تهران به فشارخون مبتلا هستند، از طرفی مصرف نمک در ایران ۳ تا ۷ برابر و مصرف شکر ۴.۵ برابر سرانه مصرف جهانی است. شناسایی، تغییر در ریسک فاکتورها، توجه به تغذیه و سبک زندگی از اهمیت بالایی برای کنترل شیوع سندرم متابولیک محسوب می‌شود.

زالی در ادامه به تأثیر تغییرات آب و هوا و وجود پدیده‌های بیولوژیک نظیر آلاینده‌ها بر سلامت مردم نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهند گرما موجب افزایش میزان افسردگی و خشونت در افراد جامعه به ویژه زنان می‌شود.

وی تصریح کرد: احتمال شیوع بیماری‌های نوپدید عفونی نظیر کرونا از دیگر عواملی است که نظام سلامت را دچار بحران می‌کند. یکی از مهمترین عوامل در شیوع بیماری‌های ویروسی نزدیک شدن بیشتر بشر به زیستگاه حیوانات و گسترش طبیعت گردی است.

بر اهمیت توجه به تجارب تلخ گذشته در اجرای طرح پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: در دوره قبل اجرای این طرح، دو استان اقدام به تجربه‌نگاری کردند، تحلیل و ارزیابی آن تجارب در عملکرد این دوره بسیار مؤثر خواهد بود؛ نگاه عمیق و واکاوانه، مطالعه مقالات و مستندات، ایجاد نظام ارزیابی مبتنی بر شواهد و آسیب شناسی در ادامه مسیر، به اجرای موفق طرح پزشک خانواده کمک می‌کند.

 زالی همچنین مطالعه عمیق در خصوص ساختار سلامت در کشور، توان نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC)، کمبود نیروی انسانی، بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های فرسوده و تأمین فضای فیزیکی مورد نیاز را از اقدامات لازم برای آغاز اجرای طرح اعلام کرد و گفت: تأمین اعتبارات و بودجه مکفی نیز برای اجرای آن باید انجام شود.

وی با بیان مسائل موجود در حوزه بهداشت، افزود: طرح پزشکی خانواده، طرحی ملی است و باید با همکاری تمامی ارگان‌ها اجرایی شود تا به ثمر نشیند.

زالی از اجرای فاز اول این طرح در سه شهرستان فیروزکوه، اسلامشهر و شهر قدس در استان تهران خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در فاز اول اجرا بالغ بر ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش طرح قرار گیرند که با توجه به فعالیت ۲ هزار و ۷۲۰ مراقب سلامت و ۲ هزار و ۳۳۰ پزشک، با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی در پایان بر لزوم مراقبت از نظام PHC، هماهنگی با تغییرات داینامیک سلامت محور، تعریف بسته خدمتی متفاوت نسبت به قبل، تأمین اعتبارات و همکاری تمام ارگان‌ها در سطوح ملی تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند
  • افزایش تعداد حامیان ایتام و محسنین در چهارمحال و بختیاری
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت