Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب، تغذیه مناسب و ویژه هر یک از مزاج‌ها و افراد دموی، صفراوی، بلغمی و سوداوی را توضیح داده‌ایم. ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱ اجتماعی طب سنتی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ روز گذشته مطلبی را با عنوان چگونه "مزاج" خود را بشناسیم؟ منتشر کردیم، در این مطلب به‌صورت خلاصه به دلایل اهمیت شناخت "مزاج" اشاره شد و خصوصیات هر یک از مزاج‌های چهارگانه دم، صفرا، بلغم و سودا توضیح داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه، تغذیه مناسب و ویژه هر یک از مزاج‌ها را توضیح داده‌ایم:

مزاج سرد و تر؛ بلغمی

مواد غذایی مضر برای افراد دارای مزاج سرد و تر: مصرف بیش از حد مواد لبنی، ترشی‌ها و سرکه، برنج، سیب زمینی، ماکارونی، مرغ ماشینی، ماهی، کله پاچه، سیراب شیردان، نان خوب پخته نشده، حلوای نشاسته یا آرد، شیربرنج، آش رشته با کشک، سوپ جو، میوه‌های ترش، نارنگی، کیوی، مرکبات، هندوانه، خیار، کاهو، گوجه فرنگی، اسفناج، غوره، موز، آلو، آلبالو و …

افراد بلغمی در صورت زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی فوق، دچار علائمی از قبیل ضعف هضم، نفخ شکم، دردهای مفصلی، سینوزیت، افزایش ترشحات واژینال، کاهش حافظه و … می‌شوند.

مواد غذایی مفید برای افراد دارای مزاج سرد و تر: گوشت بره، کبوتر، گنجشک، بوقلمون، بلدرچین، آبگوشت، میوه‌های رسیده و شیرین مثل سیب، به، نارگیل، انجیر، گلابی، مویز، زردک، ادویه‌هایی چون زیره سبز، زنیان، زعفران، آویشن، رازیانه، انیسون، موسیر، نعنا، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، شوید، تره، مغز بادام، عسل، ارده، شیره انگور یا خرما.

نمونه ترکیبات غذایی مفید برای افراد دارای مزاج سرد و تر: سکنجبین عسلی (سرکه انگبین)، ماءالعسل با هل و میخک، گلقند، مربای وج، نخوداب، کباب ماکیان با ادویه، قلیه تره با گوشت گنجشک یا کبوتر بریان شده با روغن زیتون.

مزاج سرد و خشک؛ سوداوی

مواد غذایی مضر برای گروه دارای مزاج سرد و خشک: بادمجان، غذاهای نمک سود، خیار شور یا شور مخلوط، گوشت گاو، گوساله، بز، حیوانات پیر، شترمرغ، گوشت شکار دشتی و کوهی، پنیر، سرکه کهنه، غذاهای مانده و فریز شده، روغن‌ها و خوراکیهای صنعتی و کارخانه‌ای، فست فود، لبنیات، انواع نوشابه‌ها و دلستر، کلم، گل کلم، کنگر، ذرت، خردل، ادویه‌جات تند، فلفل، زنجبیل، قندوشکر، چای، قهوه، کاکائو، نسکافه، ماهی، عدس، برنج، سکباج، ترشی‌ها، غوره، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ، باقلا، میوه‌های ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، توت فرنگی و …

افراد دارای مزاج فوق در صورت مصرف این خوراکی‌ها دچار عوارضی از قبیل بی‌خوابی، نفخ معده و روده، خشکی پوست و افسردگی خواهند شد.

خوراکیهای مفید برای افراد سوداوی: نخود، گوشت بره، کبوتر، بوقلمون، زرده تخم مرغ، گندم، بادام، مویز، نخودچی کشمش، انجیر، سیب، طالبی، به، خربزه، انگور، آلوشیرین، برنج با زیره یا شوید یا زعفران، سبزی‌های گرم مثل نعنا، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، هویج ایرانی یا فرنگی، عسل، توت، کنجد، کره، شیره خرما یا انگور.

نمونه‌هایی از ترکیبات غذایی مفید برای افراد دارای مزاج سرد و خشک: حریره بادام، شیربادام، نخوداب با گوشت ماکیان، اسفیدباج با گوشت گردن، پیه ماکیان، آبگوشت گردن با آب سیب و گلاب، ماهی کیلکا کبابی با روغن بادام، فسنجان بادام، کوکوی سبزیجات گرم، هلیم، کاچی، شیر و ترنجبین و روغن بادام.

مزاج گرم و خشک؛ صفراوی

مواد غذایی مضر برای گروه دارای مزاج گرم و خشک: مصرف زیاد سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، بادمجان، موز، خربزه، گردو، پسته، فندق، انجیر، غذاهای سرخ شده و ...

مصرف این نوع مواد غذایی بدن این دسته را از تعادل خارج کرده و علائمی از قبیل خشکی پوست و بی‌خوابی، اضطراب و تپش قلب را در آنها تشدید می‌کند.

مثال‌هایی از موادغذایی مفید برای افراد صفراوی: مرکبات، سیب، هویج، انار، خیار، آلو، هندوانه، زرشک، گوجه سبز، کدو، ریواس، اسفناج، جو، لیموترش، تمرهندی، کاهو، روغن زیتون، پاچه گوسفند؛ پکتین موجود در سیب و هویج با پیوند با اسیدهای صفراوی باعث افزایش دفع آنها از بدن می‌شود.

نمونه‌هایی از ترکیبات غذایی مفید برای افراد با مزاج گرم و خشک: زیرباج، سوپ جو با گوشت جوجه مرغ، آش محتوی ماش+کدو + اسفناج + خرفه + روغن بادام و یا برنج + اسفناج + ماش مقشر + کاهو + کمی گشنیز که با سرکه یا آلو ترش شده باشد، آش جویی که در آن عناب و بنفشه پخته باشند با روغن بادام، آش ماست با گوشت جوجه مرغ، شیربرنج، گوشتها که با آبغوره و سماق چاشنی‌دار شده‌اند.

شربت‌های مفید برای افرادی صفراوی: شربت لیمو، شربت آلو، آب انارترش و شیرین، آب تمر هندی، شربت نارنج، شربت غوره، ماءالشعیر طبی، شربت سکنجبین و خیار.

مزاج گرم و تر؛ دموی

مواد غذایی مضر برای گروه دارای مزاج گرم و تر: مصرف بیش از حد ادویه‌های تند‌، انواع شور (خیار شور و …)،گوشت زیاد ، غذاهای نشاسته‌ای ، غذاهای چرب‌، تخم مرغ‌، خرما‌، توت‌، کشمش‌، انبه‌، بادام‌، پسته‌، موز‌، فندق‌، انجیر‌، انگور‌، سیر‌، بادمجان‌، گوشت گوسفند‌، بره‌، بوقلمون‌، اردک‌، تخم اردک و جگر سیاه.

افراد دموی بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج گرم و تر هستند کمتر استفاده کنند و در صورت ضرورت و نیاز  حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.

خوراکیهای مفید برای افرادا دارای مزاج گرم و تر: از غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به‌ویژه سرد و خشک هستند به طور متناسب استفاده کنند؛ نوشیدن آب خنک به همراه چند قطره آب لیمو ترش تازه‌، آب زرشک
کاهو‌، خیار‌، میوه‌ها به‌خصوص سیب درختی همراه با پوست و دانه‌های آن‌، انار‌، نارنگی، پرتقال، گلابی، نارنج، تمر هندی‌، لیمو شیرین‌، سنجد‌، غوره‌، آلو بخارا‌، سوپ یا آش جو‌، نان جو‌، لیموترش تازه‌، استفاده از سالاد فصل‌، روغن زیتون
حبوبات و غلات جوانه‌زده (مثل جوی دوسر‌، ماش و عدس)‌، بذرهای ملین (مانند اسفرزه‌، بارهنگ‌، خاکشیر)، غذاهای خام ( میوه‌ها و سبزی‌ها)، انواع توت تازه به‌خصوص شاه توت به مقدار کم‌، کدو خورشتی‌، آلبالو و ...

افراد دموی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات‌، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌هایی مانند سردرد، پرخوابی‌، هماچوری، خستگی، چاقی، تپش قلب را دارند.

طب سنتی|چگونه "مزاج" خود را بشناسیم؟طب سنتی|درمان "کبد چرب" خود را به این دانه‌های معجزه‌آسا بسپاریدطب سنتی|چند راهکار بسیار قوی برای خلاص‌شدن از شر "شپش"طب سنتی|"نوشیدن آب" در این مواقع شما را بیمار می‌کند!علت "نارسایی قلب" از نظر طب سنتی چیست + نسخه‌های ساده درمانیطب سنتی|"نوشیدن چای بعد از غذا" شما را به این 7 بیماری و عارضه مبتلا می‌کندطب سنتی|"حساسیت فصلی" امانم را بریده؛ چه کنم؟طب سنتی|چطور "تمرکز و حافظه" خود را افزایش دهیم؟

انتهای پیام/

Rsaadati/P/S2,1302/CT1 واژه های کاربردی مرتبط طب سنتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۱۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور خبرداد. صولت مرتضوی گفت: افراد شامل این طرح می‌توانند از امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین اقدام به خرید کنند.
مرتضوی افزود: این طرح برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود ۱ میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: این طرح با نام «یسنا» سال گذشته و از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای حدود ۲۳ هزار مادر دارای فرزند شیرخوار (مادران دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم برخوردار از جمله کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان اجرایی شد.
سید صولت مرتضوی گفت: در سه مرحله تامین اعتبار به ازای هر مادر ۴۰۰ هزار تومان برای خرید بسته غذایی انجام شد و از فردا برای تمامی مادران دارای فرزند شیر خوار سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.
مرتضوی افزود: مادران مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش بینی شده - سبد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی جات، میوه جات و سبزیجات و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.
وی با بیان این که برای مادران مشمول طرح، پیامک ارسال خواهد شد، اظهار کرد: اعتبار مذکور در حساب سرپرست خانوار دارای مادر مشمول تامین شده و قابل بهره برداری و خرید است و امکان خرید اقلام مورد تایید از طریق تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ در دسترس قرار دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای این که خانوار از مبلغ اعتبار مطلع شوند می‌توانند به برنامه کاربردی «شما» با کد ملی سرپرست خانوار وارد شده و به نزدیک‌ترین فروشگاه طرف قرارداد برای خرید مراجعه کنند.
وی یادآور شد: براساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امدادامام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را ماهانه به آنها اختصاص دهد.
مرتضوی تصریح کرد: به منظور حمایت از مادران عزیز ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت که یکی از موضوعات اصلی و محوری نظام جمهوری اسلامی ایران است، با همکاری ستاد ملی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به حدود یک میلیون مادر دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در سه دهک اول درآمدی مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • بسته غذایی ۶۰۰ هزار تومانی مشمول مادران کدام دهک‌ها می‌شود؟
  • تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • اجرای طرح بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • امکان ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت
  • تولید نان سنتی در بوشهر شرایط خوبی ندارد
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری