Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی جمال نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور دیشب در نشست با منتخبان شیروان با بیان اینکه کل رقم بودجه امسال هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است اظهار داشت: از این میزان ۶۸۰ میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات، سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها، ۸۲۰ میلیارد ریال سهم کلان شهر‌ها و مابقی برای دهیاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد توسعه فضای سبز روستا‌ها در این دولت انجام شده است گفت: نگاه به توسعه روستا‌ها و شورا‌ها بسیار متفاوت شده است، توسعه و ارتقای کشور نیازمند نگاه به روستا‌ها است.

جمال نژاد با اشاره به اینکه اگر بخواهیم کشور را توسعه دهیم توجه به روستا‌ها بسیار ضروری است افزود: حداقل افزایش سهم دهیاران از محل اعتبارات متمرکز و همچنین اصلاح آئین نامه استخدامی و افزایش حقوق و مزایای دهیاران در این دولت در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: از ابتدای آغاز به کار دهیاری‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که بیش از ۸۱ درصد آن معادل ۱۵۲ هزار میلیارد ریال مربوط به این دولت بوده است.

شماری از اعضای شورا‌های حاضر در این نشست، اجرای آسفالت معابر در روستاها، آبرسانی، توجه به گردشگری روستا‌ها و افزایش حقوق دهیاران را خواستار شدند.

همچنین در این نشست قرار بر آن شد که ۶ میلیارد ریال به شهرداری‌های زیارت، لوجلی و قوشخانه شهرستان شیروان کمک شود.
انتهای پیام / م

دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بحران سیل مصوب کرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رئیس جمهور روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است

اینکه گردشگری روستا پیشران گردشگری در خراسان جنوبی است یک شعار نیست؛ اگر سری به روستاهایی، چون خراشاد که هنر توبافی آن ثبت جهانی شده است و یا خور با گنجینه بی بدیل سنگ‌های قیمتی و یا افین با باغ‌های جذاب زرشک در فصل پاییز بزنیم درخواهیم یافت که این روستا‌ها ذخایر بی بدیلی برای جذب گردشگر هستند.

این روز‌ها در حوزه گردشگری روستا یا همان روستاگردی در خراسان جنوبی نام روستای اصفهک بیشتر به گوش می‌رسد؛ روستایی که آنقدر پتانسیل‌های خود را برجسته کرده است که برای ثبت به عنوان دهکده جهانی انتخاب شده است.

اصفهک درست مثل یک ققنوس، از خاکستر ویرانه‌های یک زلزله سربلند کرده، جان گرفته و شده یک روستای گردشگری مثال زدنی؛ آن‌قدر که نامش در جهان مطرح شود و جایزه بهترین منظر گردشگری TO DO ۲۰۲۰ آلمان را به خود اختصاص بدهد.

توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است

کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی پیرامون گردشگری روستا در خراسان جنوبی و ظرفیت‌های استان با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است، گفت: گردشگری مزرعه در دنیا و برخی استان‌های ایران به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته که از نظر اقتصادی برای کشاورز درآمد جانبی نیز محسوب می‌شود.

او افزود: یکی از موضوعات مهم وجود آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و صنایع دستی است که در جوار روستا‌ها و مزارع کشاورزی قرار دارند و در واقع وجود مجموع این جاذبه‌های گردشگری در کنار هم یک بسته کامل برای گردشگران است.

کاشانی با بیان اینکه روستاگردی گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی است، بیان کرد: روستا‌هایی مانند افین با مزارع زرشک، دهسلم با نخلستان‌های زیبا و اصفهک با بافت قدیمی ارزشمند فرصت‌هایی برای جذب گردشگر است.

اشاره‌ای به ویژگی‌های روستای اصفهک

عرب رئیس میراث فرهنگی طبس درباره ویژگی‌های روستای اصفهک گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک که در بخش شرقی سکونت گاه امروزی قرار گرفته است، مجموعه‌ای از واحد‌های همسایگی است که با ساختاری فشرده و درون گرا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

او افزود: وجود پتانسیل‌های سرزمینی اعم از خاک مرغوب و حاصل خیز و آب فراوان جهت توسعه کشاورزی و باغداری، مهمترین عوامل شکل گیری هسته اولیه روستای اصفهک است؛ قرارگیری روستا در دشتی هموار در پایین دست کوهی مرتفع با سفره‌های زیرزمینی غنی سبب شده است تا قنات‌های حیات بخش،  آب مورد نیاز ساکنان را در گذر زمان فراهم کنند.

عرب با بیان اینکه روستای اصفهک یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی تعیین شده است، ادامه داد: کارگاه‌های صنایع دستی سبد بافی و حوله بافی در روستای اصفهک توسط زنان روستا تشکیل شده است که به صورت انفرادی و گروهی در روستا فعال است و سالانه تعداد زیادی گردشگر برای آموزش و خرید محصولات به این منطقه سفر می‌کنند.

توسعه گردشگری علمی در اصفهک

عرب گفت: توسعه گردشگری علمی از طریق راه اندازی مدرسه قدیم روستای اصفهک به عنوان پژوهشکده خاک یکی از راه‌های جذب گردشگر به این منطقه است.

بیشتر بخوانید

بازدید ۵۰۰ هزار گردشگر از روستا‌های هدف گردشگری استان جاذبه های بکر کویر را اینجا ببینید ۵ روستای خراسان جنوبی برای ثبت جهانی ارزیابی شد

او با بیان اینکه تنها روستای موجود در خراسان جنوبی که احیای آن به صورت مشارکت مردمی بوده و مرمت و بازسازی شده اصفک است، عنوان کرد: بافت تاریخی روستا دارای خانه‌های با ارزش، حمام قدیمی، حسینیه و مسجد قدیم، مدرسه قدیم و… اثر هستند که در پرونده بافت تاریخی روستای اصفهک ثبت شده‌اند.

ابراهیمی رئیس شورای روستای اصفهک گفت: در حال حاضر در روستای اصفهک هشت اقامتگاه بوم گردی، یک سالن غذا خوری، دو مرکز خدمات کافی شاپ یا شربتکده و یک رصد خانه داریم.

او با اشاره به اینکه یک حمام خزینه‌ای و مسجد تاریخی نیز در روستا وجود دارد، بیان کرد: حمام خزینه‌ای در حال حاضر با امکانات بهداشتی قابل استفاده است و می‌تواند یک تجربه متفاوتی را برای گردشگران رقم بزند.

رئیس شورای اصفهک عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بافت تاریخی روستای اصفهک مردمی بودن مرمت آن است که با کمک آحاد مردم روستا این اقدام صورت گرفت.

بهار فصل گردشگری در اصفهک

ابراهیمی گفت: بهترین فصل گردشگری در اصفهک مهرماه تا پایان اردیبهشت و نهایت پایان بهار است ولی از آنجایی که دمای هوا در اصفهک نسبت به طبس چند درجه‌ای خنک‌تر است گاه خود اهالی طبس برای فرار از گرمای هوا به اصفهک‌ می‌آیند.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود.

او با اشاره به اینکه هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است، بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیار‌های انتخاب روستا‌های جهانی اعلام کرده است.

شاهوردی ادامه داد: قبل از سال ۱۴۰۳ با توجه به پیگیری‌های انجام شده در خراسان جنوبی هیأتی از وزارت خانه برای ارزیابی روستایی‌هایی که می‌توانند کاندیدای ثبت به عنوان دهکده جهانی شوند به استان آمدند.

روستا‌هایی که می‌توانند عنوان روستای گردشگری جهانی را داشته باشند

شاهوردی گفت: این هیأت سه روز در خراسان جنوبی بودند و همه این روستا‌ها را ارزیابی کردند و با توجه به ملاک‌های مد نظر بعد از مدتی بیان کردند که روستای اصفهک برای ثبت به عنوان دهکده جهانی پذیرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: البته نظر ما بر این است که در کنار اصفهک روستا‌های دیگر خراسان جنوبی، چون افین و خور با توجه به ظرفیت‌هایشان می‌توانند کاندیدا در این زمینه شوند.

او اظهار کرد: مهمترین فایده و ثمره ثبت یک روستا به عنوان دهکده جهانی این است که در سطح جهانی به عنوان ظرفیتی برای گردشگری مطرح می‌شود.

شاهوردی با بیان اینکه روستای اصفهک از نظر زیرساخت اقامتی چندین اقامتگاه بوم گردی دارد، عنوان کرد: البته باید در بافت قدیمی اصفهک جمعیت ثابتی اسکان داشته باشند تا در رقابت با سایر روستا‌های نام آشنای کشور به ایستگاه آخر برسد.

امید آنکه جاذبه‌های روستاگردی در خراسان جنوبی را بیش از قبل به علاقمندان حوزه گردشگری معرفی کنیم و بر این گنج پنهان استان افتخار کنیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • تداوم بارش‌ها در اصفهان تا چهارشنبه / سیلاب در نطنز و آب‌گرفتگی در بعضی محورهای استان
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • انشعابات غیرمجاز آب در روستا‌ها شناسایی شوند
  • بحران نبود آب آشامیدنی در افغانستان
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • وصول بیش از 161 هزارمیلیارد ریال درآمد از بخش های مختلف استان یزد
  • توسعه بالغ بر ۸۱۴ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در فارس
  • توسعه بالغ بر ۸۱۴ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب