Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بیمار براساس منشور حقوق بیمار در داروخانه‌ها، حق دارد بعد از دریافت دارو از داروساز در داروخانه اطلاعات موردنیاز در باره درمان دارویی اش (از جمله مقدار دارو و نحوه صحیح مصرف دارو) را سوُال نماید و داروساز موظف است تا تفهیم کامل بیمار به تمامی سوالات دارویی بیمار پاسخ گوید.

یکی دیگر از بندهای منشور حقوق بیمار در داروخانه‌ها، حضور مسئول فنی در داروخانه‌هاست، یعنی باید مسئول فنی یا قائم مقام او که دارای مجوز است در زمان پیچیدن نسخه در محل داروخانه حاضر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گزارش‌ها و گلایه‌های مکرر مردمی نشان می‌دهد که در یکی از داروخانه‌های خصوصی کنگاور در بسیاری اوقات به این قانون عمل نمی‌شود؛ موضوعی که مشاهدات و پیگیری خبرنگار ایرنا هم آن را تأیید کرد و مشخص شد که این داروخانه بدون حضور مسئول فنی اقدام به دریافت نسخه و دریافت حق فنی می‌کند.

پاسخ پرسنل داروخانه مذکور در باره اینکه چرا مسئول فنی یا قائم مقام او در زمان پیچیدن نسخه حضور ندارد، متفاوت بود از جمله مسئول فنی چند روزی است به مرخصی رفته، مسئول فنی همین یک ساعت پیش به مرخصی رفته، مسئول فنی تازه از کرمانشاه به سمت کنگاور راه افتاده، هزینه مسئول فنی زیاده چون بابت یک روز ۴۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند و…

شهرستان کنگاور هشت داروخانه خصوصی و یک داروخانه دولتی وابسته به بیمارستان شهید چمران دارد که فقط مخصوص بیماران اورژانسی و بخش‌های مختلف بیمارستان است.

این داروخانه باید در شب هم مسئول فنی داشته باشد

در این باره کارشناس واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگاور گفت: مسئول فنی واجد شرایط همان دکتر داروساز است که بدون حضور او نباید دریافت نسخه و عرضه دارو صورت گیرد.

معصومه اکبری در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه فعالیت داروخانه‌ها بدون داشتن مسئول فنی غیرمجاز است، گفت: مسئولیت پیچیدن نسخه با مسئول فنی یا دکتر داروساز داروخانه است و در این زمینه سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان نظارت می‌کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل در نهایت تبعات قانونی بر عهده مسئول فنی داروخانه خواهد بود.

وی در مورد عرضه دارو، کنترل نهایی و صحت تحویل دارو به مشتری بر اساس نسخه پزشک افزود: مسئول فنی یا داروساز حاضر در داروخانه باید کنترل نهایی دارو را انجام دهد و پاسخگوی سوالات بیماران در این زمینه باشد.

کارشناس واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگاور درباره دریافت حق فنی توسط داروخانه مورد اشاره در زمان حضور نداشتن مسئول فنی اظهار داشت: با معاونت غذا و دارو استان نیز هماهنگ شده که مسئول فنی برای شیفت شب آن داروخانه حضور داشته باشد و در صورت حضور نداشتن مسئول فنی به طور قطع با متخلفین برخورد می‌شود.

اکبری تصریح کرد: البته برخی از داروخانه‌ها نیز از ظرفیت دانشجوهای داروسازی به عنوان قائم مقام مسئول فنی استفاده می‌کنند و همه داروخانه‌ها اجازه دارند از دانشجوی داروسازی (که باید اسامی آنان در معاونت غذا و داروی کرمانشاه ثبت شده باشد) یا داروساز پروانه دار دیگری در زمان غیبت مسئول فنی اصلی استفاده کنند.

اکبری در ادامه در خصوص شرایط اعطای مجوز به داروخانه‌ها گفت: برای دریافت مجوز، متقاضیان در مرحله نخست باید از طریق سامانه مدیریت امور تبادل اطلاعات وزارت بهداشت که تمامی درخواست‌ها در آن ثبت می‌شود درخواست تأسیس داروخانه را و اینکه متقاضی کدام منطقه هستند ثبت کنند و یا به صورت کتبی تقاضای خود را مطرح کنند.

وی اظهار کرد: اعطای مجوز براساس امتیازات کسب شده متقاضیان و هم چنین تعداد جمعیت منطقه درخواستی داده می‌شود و متقاضیانی که بالاترین امتیاز را داشته و مدارک و مستندات کافی و کامل را ارائه کنند از طریق جلسه کمیسیون قانونی ماده ۲۰ امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع که در دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود به آنان مجوز اعطا خواهد شد.

این کارشناس مسئول گفت: بعد از اعطای مجوز، متقاضیان می‌توانند در مدت ۶ ماه پروانه تأسیس خود را در مکان مناسب به مرحله بهره برداری برسانند و پس از آن نظارت‌های دانشکده علوم پزشکی بصورت مستمر انجام می‌گیرد.

وی در مورد مجوز و پروانه داروخانه‌های کنگاور نیز گفت: همه داروخانه‌های فعال در بخش خصوصی کنگاور دارای پروانه فعالیت هستند و هیچ داروخانه‌ای قبل از اخذ پروانه اجازه فعالیت ندارد.

اکبری با تاکید بر اینکه تمامی داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش مورد بازرسی قرار می‌گیرند اظهار کرد: جدا از اینکه بازرسی‌هایی توسط دانشگاه انجام می‌شود می‌توانیم بازرسی‌های مشترکی نیز با سازمان‌هایی همچون تعزیرات حکومتی، سازمان‌های بیمه گر از تمامی داروخانه‌ها و مراکز عرضه کالاهای سلامت داشته باشیم.

وی گفت: هر مکانی که عرضه دارو در آن بصورت غیرقانونی و بدون مجوز ارائه شود پس از مطلع شدن و دریافت گزارش تعطیل و متخلفان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند تا این مرجع به تخلفات آنها رسیدگی کند.

چگونه از قیمت دارو مطمئن شویم؟

اکبری در مورد گران فروشی در برخی از داروخانه‌ها هم گفت: افرادی که گمان می‌کنند قیمت داروهای ارائه شده گران محاسبه شده ابتدا از مسئول داروخانه قیمت را سوال کنند که مسئول فنی هم باید پاسخگو باشد، برخی مواقع ممکن است کارخانه سازنده دارو قیمت جدید را بر روی جلد جعبه دارو لحاظ نکرده باشد هم چنین حق فنی نیز برای برخی از داروها وجود دارد که به قیمت دارو اضافه خواهد شد که این ۲ موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قیمت اقلام دارویی روزانه در سایت «fdo» قرار می‌گیرد که ملاک تعیین قیمت همین سایت می‌باشد که در دسترس داروخانه‌ها و واحدهای بیمه گری و شبکه بهداشت می‌باشد بنابراین قیمت روی جلد ملاک نیست چنانچه دستورالعمل این مهم نیز از طرف معاونت امور غذا و دارو به سازمان تعزیزات نیز ارسال شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که توضیح یا سند لازم درباره گرانی برخی داروها در داروخانه عرضه نشود، بیماران ها می‌توانند با مراجعه به معاونت غذا و دارو در سامانه ۱۹۰ اعلام شکایت کنند که واحد نظارت در مدت ۴۸ ساعت پاسخگوی مشتریان خواهد بود.

کارشناس واحد نظارت درمان شبکه بهداشت کنگاور در مورد فروش داروی مسکن در برخی سوپر مارکت‌ها اظهار کرد: عرضه هرنوع دارو به غیر از محل داروخانه غیرقانونی است و به محض دریافت گزارش در کوتاه‌ترین زمان برای تعطیلی آن اقدام و متخلف نیز به مراجع قانونی تحویل خواهد شد.

اکبری در مورد عرضه دارو بدون نسخه نیز گفت: فهرست داروهایی که بدون نسخه می‌توان در اختیار مردم گذاشت از سوی سازمان غذا و دارو مشخص شده است، در مواردی که داروی بیماری به اتمام رسیده و فرصتی برای تمدید نسخه نیست دکتر دارو ساز می‌تواند با تشخیص و دیدن نسخه قبلی آن را به صورت محدود در اختیار بیمار قرار دهد.

وی در مورد داروهایی که بدون نسخه نمی‌توان در اختیار مشتری قرار داد اظهار کرد : داروخانه مجازند اقلامی را که در لیست «otc» قرار دارد بدون نسخه پزشک به مراجعه کنندگان بفروشند؛ اقلامی مثل قرص‌های استامینوفن _سرماخوردگی _شربت سرماخوردگی اطفال_ بعضی از پمادها _بعضی از قطرهای ساده چشمی_ بتادین- پودرهای ORS- بعضی قرص‌های ضد انگل و ضد اسهال و یبوست و قرص و شربت‌های ویتامین از جمله این داروهاست.

گزارش از مجید رحمتی

۷۴۴۷/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو کنگاور کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زالوی طبی عرضه شده در داروخانه مورد تایید است

 مریم مشهود رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل گفت: بر اساس اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در حال حاضر صرفا متخصصان طب ایرانی، مجوز استفاده از زالو درمانی را دارند، و اگر در دستور العمل ها بازنگری شود طبیعتا در شناسنامه و استاندارد خدمت زالودرمانی هم تغییرات لحاظ خواهد شد.

وی با هشدار نسبت به موارد فاقد مجوز در حوزه درمان و پرورش زالو گفت: در کمیته ملی زالوی طبی که در فروردین ماه سال  و با هدف تسهیل کسب و کار و تحقق شعار "رشد تولید با مشارکت مردم" در حوزه پرورش زالو جاری برگزار شد موافقت بعمل آمد که با بازنگری همه اعضای کمیته ملی زالو، در فرآیند صدور مجوزها، مسیر دریافت مجوز برای متقاضیان تسهیل گردد لذا پس از استعلام از ارگان های ذیربط،  صدور مجوز نهایی زالوی طبی فقط از سوی یک سازمان صورت گیرد.

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: بر اساس دستورالعملی‌ که در سایت سازمان غذا و دارو هم منتشر شده است؛ صرفاً زالوی طبی عرضه شده در داروخانه واجد برچسب اصالت، مورد تایید سازمان غذا و دارو برای تجویز و استعمال خواهد بود چرا که تحت نظارت مسئول فنی شخص، حقوقی یا شرکت دارای مجوز بسته بندی و کد IRC است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • بازگشت نسخه کاغذی به پیشخوان داروخانه‌ها
  • پیگیری اختلال سامانه نسخه الکترونیک سلامت
  • تداوم اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک
  • بروز رسانی علت نوسانات سامانه نسخه الکترونیک
  • فقط زالوی طبی عرضه شده در داروخانه ها مورد تأیید است
  • داروخانه‌ها مجاز به فروش زالوی طبی هستند
  • تنها زالوی طبی عرضه شده در داروخانه تأییدیه دارد
  • زالوی طبی عرضه شده در داروخانه مورد تایید است
  • توزیع داروی "وارفارین" در داروخانه‌های استان مرکزی
  • اختلال در سامانه نسخ الکترونیک بیمه سلامت