Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه «مهربانی» به سرپرستی سلمان سالک شب گذشته کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از موسسه فرهنگی و هنری آوای مهربانی، گروه «مهربانی» به سرپرستی سلمان سالک شب گذشته جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت. این کنسرت با عنوان موسیقی عامیانه ایرانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کنسرت با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی همراه بود. از نکات جالب این کنسرت، همراهی مردم در خواندن تمام ترانه‌های این کنسرت بود. گروه مهربانی کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی را بدون خواننده برگزار کرد، اما مخاطبان حاضر در سالن، تمام قطعه‌ها را با گروه همخوانی کردند.
در این کنسرت قطعه‌هایی از علی تجویدی، سعید مهناویان، همایون خرم، مجید وفادار، عبداله جهان پناه، محمد حیدری، نعمت آغاسی، اسفندیار منفردزاده، حسین همدانیان و مرتضی احمدی به همراه چند قطعه محلی اجرا شد.
پیمان قدیری و سلمان سالک تنظیم این قطعه‌ها را برعهده داشته اند.
میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر و منتقد با سابقه عرصه موسیقی درباره اجرای شب گذشته گروه مهربانی یادداشتی نوشته که در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید:   کارکرد‌ها و موقعیت‌ها   «موسیقی، فرآیندی است که در ارتباط متقابل کارکرد‌ها و موقعیت ها، معنا‌های خاص خود را می‌یابد. این ارتباط متقابل تا حدی؛ به عناصری که ساخت و اجرا‌های آن قطعه موسیقی را تشکیل داده اند، وابسته است. بررسی این عوامل، بیشتر به حوزه‌های جامعه شناختی و روانشناختی مربوط می‌شود و کمتر به عناصر صرفاً موسیقایی بر می‌گردد. از این رو، جابجایی متنوع این عوامل می‌تواند معنا‌های متفاوت و تازه‌ای را در ذهن شنونده ایجاد کند. البته اگر عامل بسیار نیرومند بازتاب شرطی و تداعی‌ها و حافظه انسانی را نیز همیشه در این ارزیابی‌ها در نظر داشته باشیم. چرا که زندگی بدون ارجاعات، فاقد معنی است و از سوی دیگر، تکیه کردن صرف بر حافظه و خاطره، دیدگاه ما را سرود و از کشف معنا‌های تازه، محدود می‌کند.
قطعاتی که در این برنامه، دستمایه کار گروه مهربانی به سرپرستی سلمان سالک قرار گرفته، متعلق به حوزه‌ای از ترانه‌های مردمی صد سال اخیر است که شهرت عام و خاص دارند. برخی از آن‌ها با کلام شان به یاد می‌آیند، برخی با خاطرۀ اجرایشان در برخی اماکِن تفریحی روزگاران دور، و بعضی هم با خاطره فیلم‌های ایرانی قدیمی و تصاویر سیاه و سفید، در آمیخته اند. فرآیند امشب، به هیچکدام از آن‌ها تکیه ندارد، موقعیت اجرای آن‌ها تالار ویژه اجرای موسیقی است، از کاربرد کلام هایشان، صرفنظر شده تا کارکرد موسیقایی شان افزوده و افزونتر شود، شیوه اجرا از سانتی مانتالیسمی افسار گسیخته به متانتی آگاهانه میل کرده، بدون این که شیرینی ذاتی آن‌ها را به خاطر جدیتی عبوس، ضایع کند. در این اجرا، می‌توانیم این قطعات را از نو بشنویم و حلاوت زیر و بم‌های ساده و صمیمی شان را از نو بچشیم. هرچه بیشتر، بهتر.»
سلمان سالک نوازنده تار و سرپرست گروه، پیمان قدیری نوازنده ویلن و گیتار، علی درویش نوری نوازنده بم تار و عود، کوروش حجازی نوازندده تنبک و تمپو و علیرضا مصدقی نوازنده ساز‌های کوبه ای، اعضای گروه «مهربانی» را تشکیل می‌دادند.
کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی سال گذشته در تالار رودکی برگزار شد و اجرای شب گذشته تمدیدی برای آن اجرا بود. اجرای شب گذشته گروه «مهربانی» چند مهمان ویژه داشت که می‌توان به حضور استاد جمشید عندلیبی، سیدمصطفی تاج زاده و همسرش فخرالسادات محتشمی پور اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کنسرت موسیقی فرهنگسرای نیاوران موسیقی و آهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار می‌گردد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی خواهد بود و گروه‌های سرود دختران و پسران استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا خواهند گذاشت.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: امید مهرنیا مسؤول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان ویژه این جشنواره می‌باشد که داوری این جشنواره نیز در کنار داوران برجسته استان به عهده خواهد داشت.

وی یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان دانست و افزود: این برنامه توسط مسؤول خانه سرود و موسیقی بسیج در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار می‌شود.

عالی زاده، اهدای جوایز به برگزیدگان مرحله استانی در ۲ بخش دختران و پسران در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسران و همخوان برتر دختران، رهبر برتر و همچنین معرفی گروه‌های برتر به مرحله کشوری، را از شاخصه‌های این جشنواره بیان کردند.

کد خبر 6086160

دیگر خبرها

  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم