پیوند استوار توحید و ولایت در حدیث «سلسلة الذهب»
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۲۸۷۸
حضرت علیبن موسیالرضا(ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام(ص) است، ایشان در سن ۳۵ سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شدند؛ حیات هشتمین امام شیعیان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رضا(ع) روا داشتند و سرانجام مأمون عباسی ایشان را در سن ۵۵ سالگی به شهادت رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از القاب مشهور امام هشتم، «عالم آل محمد» است که این لقب نشانگر ظهور علم و دانش حضرت علیبن موسیالرضا(ع) هست و همین یک لقب کافی است تا ما را نسبت به جایگاه علمی این امام همام در بین ائمه و بزرگان دینی آگاه کند؛ جلسات مناظره متعددی که امام رضا(ع) با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بهویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد گواهی بر این لقب است.
حدیث «سلسلهالذهب» از احادیثی است که امام رضا(ع) به نقل از رسول خدا(ص) و به نقل از جبرائیل از سوی خداوند در باب توحید و شروط آن بیان فرمودند، امام هشتم این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کردهاند. راویان این حدیث همگی امامان معصوم هستند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند میرسد،به همین دلیل این حدیث را «سلسلهالذهب» به معنای «زنجیره زرّین» توصیف کردهاند؛ بر اساس این حدیث، اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش جهنم است، ولی امام رضا(ع) خود را شرط این نجات معرفی کردهاست؛ به گفته عالمان شیعه، منظور امام رضا(ع) اعتقاد به امامت است.
حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا از قم، امام رضا(ع) را در ابعاد مختلف الگو و سرمشق شیعیان دانست و اظهار کرد: امام رضا(ع) از نظر علمی تأثیر زیادی در حل مشکلات و شبهات و مبارزه با تفکرات انحرافی اسلام داشتند و به همین دلیل ایشان را «عالم آل محمد» نامیدند.
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ایشان با سایر مکاتب و فرقههای اسلامی مناظراتی داشته تا آنها را از عقاید و باورهای درست آگاه و به سوی مکتب اهلبیت(ع) و اسلام ناب محمدی هدایت کنند؛ لذا عالمان باید به محتوا و اخلاق مناظرههای امام رضا(ع) دقت کنند و متون مناظره درست را بیابند.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث سلسلهالذهب، گفت: هنگام ورود امام رضا(ع) به شهر نیشابور، مردم از حضرت درخواست توصیهای داشتند که ایشان حدیث سلسلهالذهب را قرائت کردند و عرضه و طرح این حدیث غنی، یک فعالیت سیاسی و فرهنگی است.
حجتالاسلام رجبی با اشاره به اینکه این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لا اله الاالله که مقوم اصل توحید در دین است، اقرار به امامت امام رضا(ع) و اطاعت از امام است، افزود: امام در این حدیث شرط رهایی از عذاب را توحید و شرط توحید را پذیرفتن امامت و ولایت میدانند؛ این حدیث اصول فرهنگ اهلبیت(ع) را معرفی کرده و مسیر ولایتمداری را مشخص میکند.
مناظرات علمی حضرت و تبیین معارف توحیدی و کلامی
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفتوگو با ایکنا با اشاره به مناظرات و جلسات علمی امام رضا(ع)، اظهار کرد: جدلهای زمان ایشان در زمینه مباحث اعتقادی و فکری بود و امام رضا(ع) تلاش زیادی برای تبیین اعتقادات حقیقی به مردم کردند.
وی ادامه داد: حضرت با وجود آراء مختلف علمی، توانستند معارف بلند توحیدی، فقهی، کلامی و مسائل اجتماعی و به خصوص شناخت خدای متعال و اهلبیت(ع) را با حضور در گفتوگوهای سنگین علمی با متکلمان فرقههای مختلف کلامی و تمام کسانی که در آن زمان در جهان اسلام یک خط فکرى داشتند برای مردم و همه جامعه بشری تبیین کنند و بخشی از این معارف ارزشمند در کتاب گرانسنگ «عیون اخبارالرضا» ذکر شدهاست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حدیث سلسله الذهب یکی از موارد روشن و شفاف در تبیین پیوند توحید امامت است، گفت: یکی از محورهای مهم این مناظرات اثبات حقانیت اهلبیت(ع) بود که با وجود اختناق سیاسی زمان عباسی بر تبیین جایگاه امامت تأکید زیادی داشتند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در روش سیاسی خود معرفت سیاسی را برای مسلمانان تبیین کردند، تصریح کرد: ایشان در ظاهر و با اکراه ولایتعهدی را پذیرفتند اما از این شرایط به بهترین نحو برای تبیین حقیقت و سیاست درست استفاده کردند.
یوسفی مقدم بیان کرد: امام رضا(ع) در دوران ولایتعهدی ضمن حفظ مذهب اهلبیت(ع) به تبیین سیاست پرداختند و خلافت حقیقی را برای مردم تبیین کردند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
یک استاد حوزه و دانشگاه در مورد مقام ولایت حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: ایشان پس از آزمونهای بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختیهای فوقالعادهای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازهای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی -استاد حوزه و دانشگاه- شامگاه سهشنبه(۴اردیبهشتماه) در مراسم شب رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) و شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(ع) در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) در زمان حضرت امام هادی(ع) با عبارت "انت ولینا حقا" از امام زمان خود مدال و نشان ولایت را دریافت کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام هادی(ع) با بیان جمله "مرحبا بک یا اباالقاسم"، حضرت عبدالعظیم(ع) را خطاب کردند، افزود: ذکر کنیه بالاترین درجه تعظیم و تکریم است که امام هادی(ع) با این بیان حضرت عبدالعظیم(ع) را معرفی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با دریافت این مدال دچار عُجب و تکبر نشدند و زانوی ادب در محضر امام زمان خود نهادند و اعتقادات خود را عرضه کردند و این درس بزرگی بود که به همه انسانها در همه زمانها دادند.
وی با بیان این که مقام اهلبیت(ع) به واسطه قرب به خداوند متعال میباشد، افزود: مقام و منزلت بندگان و رحمتی که از جانب خدا به بندگان میرسد نیز به واسطه و به برکت ائمه اطهار(ع) است.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنا بر روایتی از امام صادق(ع) اگر فردی مورد تأیید خداوند متعال قرار بگیرد، این مسأله صورت نمیگیرد مگر به واسطه عبور از یک سری آزمونها و ابتلائات، چرا که بیجهت بندهای مورد حمد و ثنای خداوند و ائمه معصومین علیهم السلام قرار نمیگیرد.
وی افزود: این حدیث نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم (ع) پس از آزمونهای بسیار به مقام ولایت رسیدند و به خاطر محفوظ ماندن روایات ائمه اطهار علیهم السلام سختیهای فوقالعادهای را متحمل شدند و کینه دشمنان به آن حضرت به اندازه ای بود که در روایتی آمده که حضرت را به صورت زنده در قبر گذاشتند.
حجتالاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به تکریم بزرگان دین از مقام حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم ایشان اظهار کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در شب زیارتی اباعبدالله (ع) به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تشرف مییافتند و از لسان آیت الله بهجت (ره) نیز نقل شده که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل صعود و فرود ملائکه الهی است.
وی با بیان این که صاحب بن عباد در رساله خود به ویژگیهایی از حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرده است، افزود: این محدث، حضرت عبدالعظیم (ع) را کثیرالحدیث و روایت معرفی کرده و ایشان را دین دار و دارای ورع خوانده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امروز نیروهای فراجا مورد هجمه خودی و غیر خودی در مورد مسأله حجاب در جامعه قرار گرفتهاند، با بیان حدیثی از حضرت عبدالعظیم (ع) تصریح کرد: آن حضرت در روایتی که سند آن به امیرالمومنین علی(ع) میرسد، آورده است که روزی حضرت علی(ع) به همراه حضرت زهرا(س) به محضر رسول اکرم(ص) رسیدند و حضرت را در حال گریه مشاهده کردند و علت را پرسیدند و رسول اکرم(ص) فرمودند، در شب معراج دیدم برخی از زنان امت من که رعایت پوشش را در مقابل نامحرم نمیکنند، مورد عذاب و شکنجه هستند و من برای آنها گریه می کنم.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به شب شهادت حضرت حمزه سید الشهدا (ع) بیان کرد: آن حضرت دارای شخصیت بسیار ممتازی بودند و این مقام به اندازهای بود که حضرت زهرا(س) هفتهای دو بار و حتی در شرایط دشوار و آسیب جسمی خود بر سر مزار آن حضرت میآمدند.
وی در پایان گفت: حضرت حمزه سید الشهدا(ع) ولایت رسول گرامی(ص) را پذیرفت و آنچه داشت در راستای اعتلای اسلام و یاری پیامبر(ص) در طبق اخلاص گذاشت.
انتهای پیام