Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان دادند که تغییر در شبکه‌های مغزی می‌تواند به کاهش قدرت شناخت در سنین بالا منجر شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، نواحی عملکردی مغز به مرور زمان و با افزایش سن، بیشتر به هم متصل می‌شوند و تمایز آنها به خصوص آن دسته از نواحی مغز که با گسترش توجه و شناخت در ارتباط هستند، دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا در بررسی جدید خود تلاش کردند تا به درک کاهش شناختی مغز ناشی از افزایش سن کمک کنند.

پروفسور "ژوآن هلن ژو"(Juan Helen Zhou)، عصب‌پژوه دانشگاه دوک گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سن ساکنان آن در حال افزایش است؛ در نتیجه، درک تغییرات مغز برای کاهش سن شناختی آن، موضوعی مهم و ضروری به شمار می‌رود.

مغز انسان، شبکه‌های عصبی جداگانه‌ای را شامل می‌شود که اتصالات درونی محکمی دارند و پژوهشگران بر این باورند که افزایش سن، با کاهش عملکرد این شبکه‌های عصبی در ارتباط است.

پژوهشگران به سرپرستی پروفسور ژو و پروفسور "مایکل چی"(Michael Chee)، از پژوهشگران دانشگاه دوک، داده‌هایی را از ارزیابی‌های عصب‌روان‌شناسی(Neuropsychology) و "اف‌ام‌آرآی"(fMRI) مغز ۵۷ بیمار بزرگسال جوان و ۷۲ بزرگسال مسن گردآوری کردند.

مغز هر کدام از بزرگسالان مسن طی چهار سال، دو یا سه بار اسکن شد. ارزیابی‌های عصب‌روان‌شناسی، توانایی شرکت‌کنندگان را در پردازش سریع اطلاعات، تمرکز توجه، یادآوری اطلاعات شفاهی و برنامه‌ریزی برای وظایف آزمایش کردند. همچنین از اسکن اف‌ام‌آرآی برای بررسی نحوه اتصال نواحی مغز استفاده شد.

دکتر "جوآنا چانگ"(Joanna Chong)، پژوهشگر دانشگاه دوک و نویسنده ارشد این پژوهش، روش‌هایی را برای تبدیل تصاویر اف‌ام‌آرآی به تصاویر گرافیکی ابداع کرده است که می‌توانند اتصالات درون مغز هر فرد را نشان دهند. او پس از ابداع این روش‌ها، شبکه‌های عملکردی مغز شرکت‌کنندگان جوان و مسن را با یکدیگر مقایسه کرد.

پژوهشگران، تغییرات صورت گرفته در شبکه‌های مغز شرکت‌کنندگان را که بر توانایی‌های شناختی آنها مؤثر است، ردیابی کردند. با افزایش سن هر فرد، شبکه‌های مغزی مرتبط با شناخت، کارایی خود را در انتقال اطلاعات از دست می‌دهند و آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

ژو افزود: پژوهش ما می‌تواند به درک تغییرات صورت گرفته در شبکه‌های مغز و شناسایی کاهش شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند. این پژوهش موجب می‌شود تا بررسی‌های آینده برای شناسایی افراد مسنی که در معرض خطر اختلالات مغزی ناشی از افزایش سن هستند، ساده‌تر صورت بگیرند و راهبردهایی برای حفظ عملکرد شناختی مغز ارائه شوند.

پروفسور "پاتریک کیسی"(Patrick Casey)، از پژوهشگران این پروژه گفت: افزایش سن، یک عامل خطرناک است که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب مؤثر باشد و مقامات دولتی سراسر جهان، نگران پیامدهای ناشی از افزایش سن و تأثیر آنها بر مردم هستند. انجام دادن چنین پژوهش‌هایی می‌توانند نقشی حیاتی در کمک به حفظ سلامت مردم داشته باشند.

هدف پژوهشگران این است که در مراحل بعد، نحوه تأثیر عوامل گوناگون مانند ژنتیک و مشکلات قلبی- عروقی را بر تغییرات شبکه‌های مغزی بررسی کنند.

یافته‌های این پژوهش، در "Neuroscience" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبکه های مغزی شناخت افزایش سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد؛ همچنین حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.  

به گزارش ایرنا، آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش ۲ برابری تا ۲ میلیارد ریال به صورت روزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:

آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.

بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟