Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیگیری بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان در خصوص ساماندهی ورود فاضلاب‌های شهری به خلیج فارس و نامه به آب و فاضلاب بندرعباس، این اداره پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پی ورود فاضلاب‌های شهری و پساب آب شیرین کن‌ها به آب‌های خلیج فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان  به این موضوع ورود کرده و بعد از نامه نگاری به ارگانهای مختلف، در نامه‌ای خطاب به شرکت آب و فاضلاب شهرستان بندرعباس، خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بیشتر بخوانید: فاضلاب‌هایی که خلیج فارس را خفه می‌کند
در بخشی از این نامه خطاب به شرکت آب و فاضلاب بندرعباس آمده است:
خلیج فارس در زمره یکی از باارزش‌ترین زیست بوم‌های آبی جهان محسوب می‌شود که با وجود متنوع‌ترین رویش‌های گرمسیری، گونه‌های مختلف جانداران آبزی دارای شرایط بسیار ویژه‌ای است که محیط زیست آن را تبدیل به محیطی بسیار حساس و شکننده کرده است.
متاسفانه در سال‌های اخیر عوامل مختلفی همچون گسترش صنعت، افزایش جمعیت، احداث آب شیرین کن ها، استفاده غلط از منابع طبیعی و پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب باعث بروز آلودگی شدید زیست محیطی در این منطقه شده است. وجود شبهاتی در خصوص عدم مدیریت صحیح پساب‌های فاضلاب و آب شیرین کن‌ها، دلیلی شد تا بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان، بر حسب احساس وظیفه و مشارکت در مسائل زیست محیطی، نسبت به ذکر نکاتی در این خصوص و پرسیدن سوالاتی در این باره اقدام کند.
 با توجه به وظیفه‌ای که همه مسئولان نسبت به تامین سلامت، رفاه و معیشت مردم بر عهده دارند، آیا ورود فاضلاب به دریا امنیت غذایی را به خطر نمی‌اندازد؟ با توجه به همجواری شهرستان بندرعباس با دریا و بهره مندی اقتصادی این شهر از آن، آیا ورود فاضلاب به دریا و تاثیرپذیری آبزیان از این آب آلوده، امنیت شغلی مردم را به خطر نمی‌اندازد؟
 شهرستان بندرعباس هزینه‌های بسیاری در خصوص احداث شبکه فاضلاب شهری متحمل شده است، اما گویا تنها دستاورد این طرح برای شهرستان، جاری شدن فاضلاب در خور‌ها است. آیا شرکت آب و فاضلاب شهرستان بندرعباس در خصوص مدیریت این بحران اقدامی انجام داده است؟

جهت شفاف سازی این مسئله، مصاحبه‌ای با تیم رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان داشته و به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. مجموعه بسیج دانشجویی این آمادگی را دارد که در جهت رفع مشکلات و بهبود وضعیت موجود تمام توان خود را در اختیار نهاد‌های متولی قرار دهد.   شرکت آب و فاضلاب بندرعباس: ساماندهی و بهسازی خور‌ها در حیطه مسئولیت شهرداری و شرکت‌های آب منطقه‌ای است اما شرکت آب و فاضلاب شهرستان بندرعباس نیز در نامه‌ای به دانشجویان بسیجی دانشگاه هرمزگان پاسخ داد.
در بخشی از این نامه آمده است:
با توجه به ماده یک قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب و ماده دو اساسنامه شرکت‌های آب و فاضلاب، همچنین تبصره چهار ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شرکت آبفا مسئول جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب مناطقی است که در آن امکان احداث شبکه فاضلاب میسر است.
با نگاهی به وضعیت شهر بندرعباس، تاکنون حدود ۸۵ درصد شهر، تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است و از آن جایی که فاضلاب خام جمع آوری شده، با انتقال به تصفیه خانه فاضلاب و انجام مراحل تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی تبدیل به پساب قابل قبول و ورود به آب‌های سطحی می‌شود؛ لذا تخلیه پساب با شرایط استاندارد به دریا‌ها و منابع آب‌های سطحی یکی از روش‌های رایج در کل دنیا است و در صورتی که پساب مطابق با چارچوب استاندارد باشد، هیچگونه ممانعت و مخاطره‌ای ایجاد نمی‌کند.
مسئولیت شرکت آب و فاضلاب در خصوص مناطقی که است که امکان اجرای شبکه فاضلاب در آن میسر است. بافت‌های فرسوده و مناطقی که قدیمی هستند طبق قانون، جزو وظایف شهرداری ها، سازمان‌های مسکن و شهرسازی است و ساماندهی و بهسازی خور‌ها در حیطه مسئولیت شهرداری و شرکت‌های آب منطقه‌ای است. کما اینکه در این رابطه با توجه به کارگروه‌های تشکیل شده در استانداری با حضور استاندار و سایر ارگان‌های ذیربط از قبیل محیط زیست، مرکز بهداشت، آب و فاضلاب شهرداری و آب منطقه ای، بررسی و تحلیل و نمونه برداری و پایش‌های مکرر و متعددی در مسیر خوریات و همچنین فاضلاب‌های خام وارد شده به دریا، انجام شده است.
شایان ذکر است، این فاضلاب‌ها از مراکز و مجتمع‌هایی است که به شبکه‌های فاضلاب شهری وصل نشده یا امکان اتصال نداشته اند و با روان فاضلاب‌ها و روان آب‌های سطحی هستند که بار آلودگی بالایی نیز دارند و هیچگونه مسئولیتی شرکت آب و فاضلاب در این رابطه ندارد و مسئولیت این شرکت در برابر پسابی است که از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس خارج می‌شود.
این شرکت با توجه به احساس مسئولیتی که در قبال افزایش بهداشت عمومی جامعه و حفظ سلامت همگانی و محیط زیست دارد، همکاری‌های تنگاتنگی با تمامی ارگان‌ها به خصوص شهرداری داشته و در بسیاری از موارد حتی به علت عدم وجود کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی که از وظایف مسلم شهرداری است، متحمل خسارات هنگفت شده است.
بی شک، نگاه غیرمنصفانه‌ای است که تنها دستاورد طرح ملی فاضلاب بندرعباس را جاری شدن فاضلاب در خور‌ها ببینیم. نگاهی گذرا به محلات این شهر و مقایسه‌ای بین قبل و بعد از اجرای طرح فاضلاب در این محلات، کاملا گویای اثرات مثبت زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی این طرح است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه هرمزگان ورود فاضلاب به خلیج فارس پساب فاضلاب شهری بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان شرکت آب و فاضلاب بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۵ هزار اتوبوس نو به حمل و نقل عمومی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از ورود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال خبر داد.

مهدی علیزاده با تأکید بر اینکه بیش از ده سال است که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نشده است و این وقفه زیاد سبب شده که تولیدکنندگان داخلی اتوبوس تقریباً خط تولید را نیمه‌تعطیل یا تعطیل کنند، افزود: «در سال‌جاری بیش از۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران به حوزه حمل ونقل اختصاص داده شد و براساس برنامه چهارم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۷۵۰۰ اتوبوس فعال داشته باشیم، اما اتفاقی که در سال گذشته رخ داد این بود که قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که از این تعداد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و ۵۰۰ دستگاه برقی خواهد بود که بنا است تا پایان سال تحویل شهرداری تهران شود.»

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری تهران قرار دادی با یکی از شرکت‌های چینی برای خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی منعقد شد، گفت: «مجموعاً اتوبوس‌های نو تولید داخل و وارداتی به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسد و در حال مذاکره هستیم که خدمات پس از فروش اتوبوس‌های چینی را به شرکت‌های تولید داخلی داشته باشیم و به محض توافق و بعد از اولین پرداخت، بنا است که ظرف مدت ۵ الی ۶ ماه، ۲۵۰۰ اتوبوس را تحویل دهند و براساس برنامه ریزی‌ها تا پایان سال این اتوبوس‌ها وارد می‌شود که ۵ هزار اتوبوس فعال و نوسازی شده وارد چرخه شود.»

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد ورود اتوبوس‌های نو به ناوگان حمل ونقل عمومی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۰۰ اتوبوس نوسازی شد، گفت: از ابتدای این دوره مدیریت شهری تاکنون ۹۰۰ دستگاه اتوبوس نو از طریق خرید‌های شهرداری تهران و تعهدات وزارت کشور وارد چرخه حمل ونقل عمومی تهران شد و این روند ادامه خواهد داشت بگونه‌ای که در آینده‌ای نزدیک آنقدر اتوبوس خواهیم داشت که دچار کمبود راننده خواهیم شد.

وی در مورد وضعیت اورهال اتوبوس‌های شرکت واحد با بیان اینکه براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سالجاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بازسازی خواهد شد افزود: در کنار نوسازی و اورهال اتوبوسها، ورود مینی بوس به چرخه فعالیت را نیز خواهیم داشت چراکه نسبت به مهندسی خطوط اتوبوس اقدام کردیم به این علت که برخی از خطوط اتوبوسرانی مسافر کمی دارند و فعالیت اتوبوسهای۱۲ متری در این خطوط به صرفه نیست به همین علت در این خطوط کم مسافر از مینی بوس استفاده می‌کنیم و اتوبوس‌ها به خطوط پرمسافر تزریق می‌شوند.

علیزاده در مورد کمبود حقوق رانندگان اتوبوس بخش خصوصی با تاکید بر اینکه ۱۷ شرکت بخش خصوصی با شرکت واحد قرارداد دارند، گفت: بخشی از اتوبوس‌های شهر تهران ملکی شهرداری تهران هستند و بخش دیگر نتعلق به بخش خصوصی است که شرکت واحد دخل وتصرفی در حقوق رانندگان بخش خصوصی ندارد و تنها به صورت ماهانه براساس خدمات و پیمایش یارانه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد چرایی تغییر جایگاه زنان و مردان در اتوبوس‌های بی. آر. تی با بیان اینکه از سال گذشته برنامه ریزی برای خطوط تندور آغاز شد و ما شکایت‌های زیادی وهم تصافات جرحی در مورد این خصوص داشتیم گفت: در خطوط تندور با وجود کمک و همکاری پلیس راهور نتوانستیم نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌ها اقدام کنیم و این ترمز‌های ناگهانی اتوبوس‌ها و تعداد بالای مسافران زن در اتوبوس‌های تندرو موجب بروز تصادفات می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه آسیب پذیری بانوان بیشتر است و در تصادفات دچار جرح می‌شوند گفت: دقت داشته باشید که تعداد مسافران زن در خطوط تندرو در ساعات پیک بیشتر از آقایان است و نیاز به فضای بیشتری داشتند و قسمت انتهایی اتوبوس نیز فضای بیشتری به نسبت فضای جلو دارند و این تغییر مکان موجب رضایت نسبی مسافران شده است.

دیگر خبرها

  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • معارفه دستیار اول سرمربی بعدی تراکتور بدون نفر اصلی!
  • خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • ورود ۵ هزار اتوبوس نو به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات