Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-20@02:59:23 GMT

موگرینی از بغداد چه می خواست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۴۶۶۸

موگرینی از بغداد چه می خواست؟

به گزارش وانانیوز، 

  "محمد حکیم" وزیر خارجه عراق در دیدار با "فدریکا موگرینی" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که مذاکره بهترین راه پایان دادن به تنش ها در منطقه است، تاکید کرد که خاورمیانه آماده و پذیرای جنگی جدید نیست.

به گزارش پایگاه خبری "اخبار العراق"، وزیر خارجه عراق روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با موگرینی گفت که مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه هنوز پایان نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد که عراق نباید به میدان جنگ بحران کنونی در منطقه تبدیل شود، بلکه باید در کنار کشورهایی چون کویت و عمان در حل آن نقش داشته باشد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر اینکه مذاکره بهترین راهکار برای حل تنش‌ها در خاورمیانه است، تاکید کرد که اتحادیه اروپا از پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای در این باره حمایت می‌کند.

موگرینی که دیروز در رأس هیأتی وارد بغداد شد، با "برهم صالح" رئیس‌جمهوری، "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر، حکیم وزیر خارجه و "محمد الحلبوسی" رئیس مجلس عراق دیدار و گفت و گو کرد.

سفر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور در شرایطی صورت گرفت که طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی برای آرام کردن اوضاع در منطقه خلیج فارس در پی تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کنند.

در همین باره وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار الحکیم و موگرینی اعلام کرد: دو طرف بر لزوم کاهش تنش‌های فعلی در منطقه و پایبندی به تعهدات خود درباره برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: در دیدار موگرینی و الحکیم روابط عراق و اتحادیه اروپا، اهمیت تقویت همکاری‌های دو طرف در تمامی زمینه‌ها، اولویت‌های همکاری میان دو طرف، تقویت دوستی‌ها و نیز همکاری در زمینه مبارزه با داعش بررسی شد، دو طرف گفت‌وگوهای بسیاری درباره آخرین تحولات منطقه داشتند و موگرینی از همکاری‌های عراق در جنگ علیه تروریسم و فداکاری‌های نیروهای عراقی تقدیر کرد و گفت: از تلاش‌های عراق برای مقابله با تمامی انواع تفکرات تروریستی حمایت می‌کنیم.

طبق بیانیه وزارت خارجه عراق دو طرف توافق کردند، توافق‌نامه همکاری که در اوت ۲۰۱۸ وارد فاز اجرایی می‌شود، برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های حقوق بشر، اقتصاد، انرژی، امنیت، حمل و نقل و محیط زیست باشد.

همچنین عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در دیدار با موگرینی از اروپا خواست در راستای حمایت از عراق در مرحله پساداعش، با این کشور روابط خوبی داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، عبدالمهدی گفت: عراق اتحادیه اروپا را شریکی مهم و اصلی برای خود می‌داند و به دنبال جذب سرمایه‌های اروپایی و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

او در ادامه از کشورهای بزرگ خواست عراق را براساس واقعیات موجود و به عنوان کشوری که به تازگی از جنگ‌ها رها شده و به شکلی قدرتمند و سازنده روبه پیشرفت است و نه به عنوان کشوری که سال‌ها از ثبات برخوردار بوده، ارزیابی کنند.

او گفت: باید ملاک‌های اجرایی در رتبه‌بندی روابط بین‌المللی درباره عراق به عنوان کشوری که پس از جنگ‌های طولانی ثبات یافته بررسی شوند به همین دلیل به نوعی توجه مثبت نیاز است.

موگرینی تاکید کرد: عراق شاهد گذار بزرگی به سوی شرایط بهتر بوده و هدف اصلی از سفرم به عراق تاکید بر حمایت سیاسی، معنوی و پولی اتحادیه اروپا از عراق است.

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: عراق یکی از بهترین شرکای اتحادیه اروپاست.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز در کاخ السلام در بغداد میزبان موگرینی بود.

رئیس جمهوری عراق در این دیدار بر اهمیت استفاده از تجربه‌های کشورهای اروپایی در زمینه بازسازی شهرهای آزاد شده تاکید کرد و گفت: همکاری‌ها میان دو طرف برای دور کردن مردم منطقه از پیامدهای جنگ‌ها ضروری است و هماهنگی و رایزنی با اتحادیه اروپا درباره مسائل و تحولات موجود اهمیت دارد.

او همچنین گفت: استفاده از تجربه‌های اروپا در بازسازی شهرهای آزاد شده و حمایت از عراق برای کمک به آوارگان و ایجاد فضاهایی ایمن برای آنها و نیز مشارکت اتحادیه در طرح‌های عمرانی، خدماتی و انسانی اهمیت دارد.

موگرینی نیز در دیدار با برهم صالح ضمن تقدیر از پیشرفت به وجود آمده در عراق بر حمایت کشورهای اروپایی از ثبات و سیاست‌های عادلانه کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: همکاری ما با عراق برای دستیابی به اهداف تعیین شده در کنفرانس سال گذشته در کویت ادامه دارد.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز در دیدار با موگرینی با تاکید بر رویکرد پارلمان برای تقویت روابط خود با کشورهای اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و دیگر پارلمان‌های کشورهای عضو گفت: دیپلماسی پارلمانی برای تقویت روابط میان کشورها اهمیت دارد. عراق به حمایت اتحادیه اروپا و جامعه جهانی نیاز دارد.

الحلبوسی افزود: امروز عراق پس از پیروزی بر تروریسم برای ایجاد روابط مستحکم و متعدد در شرایط بهتری قرار دارد و رویکرد دولت و پارلمان عراق آغاز روابط با کشورهای عربی، منطقه و جهان در تمامی زمینه‌هاست.

 

 

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین از وقع انفجارهای مهیب در پایگاه نظامی موسوم به پایگاه کالسو در جنوب بغداد که پایگاه مشترک نیروهای ارتش، پلیس فدرال و نیروهای حشد الشعبی خبر داده است.

رویترز نیز به نقل از منابع ارتش عراق مدعی شده است که این انفجار در پایگاه مورد استفاده نیروهای حشد الشعبی صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع امنیتی عراق گزارش داده است که بر اثر انفجار و بمباران یک پایگاه نظامی در عراق، حداقل یک نفر جان خود را از دست داده و تعدادی زخمی شدند.

در همین حال بسیج مردمی عراق اعلام کرد: انفجاری در مقر نیروهای الحشدالشعبی در پایگاه نظامی کالسو در منطقه المشرو در بزرگراه شمال استان بابِل رخ داد.

بلافاصله تیم تحقیقاتی در محل حاضر شد و این انفجار خسارات مادی و جراحاتی را به‌همراه داشت که پس‌از تکمیل تحقیقات اولیه جزئیات را منتشر خواهیم کرد.

العهد اعلام کرده است که دست‌کم ۸ نفر در انفجار پایگاه کالسو زخمی شدند.

همچنین رئیس کمیتۀ امنیتی فرمانداریِ بابِل نیز اعلام کرد که ۵ انفجار بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه نیروهای بسیج الحشد الشعبی رخ داده؛ حجم آتش‌سوزی به‌دلیل وجود درختان در اطراف پایگاه بوده.

مدیر دفتر المیادین در بغداد گزارش داده که این حملات تجاوزکارانه ورودی اصلی پایگاه کالسو، یک گاراژ خودرو و دو دفتر نیروهای حشد الشعبی را هدف قرار داده و شدت حملات قوی بوده است.

مدیر المیادین همچنین توضیح داده که ترافیک هوایی هواپیماهای آمریکایی در آسمان عراق طبق معمول فعال است و یک هواپیمای سوخت رسان در حریم هوایی عراق مشاهده شده است.

وی همچنین گفته که این مقر حشد الشعبی با سه حمله مورد هدف قرار گرفته است و حداقل ۳ نفر مجروح شده‌اند.

کد خبر 6082885

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست
  • اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست
  • گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست
  • اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد