Web Analytics Made Easy - Statcounter

پلیس فدرال آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی به دیدار پنج تن از فعالان مخالف دولت سعودی در آمریکا رفته و به آن‌ها اخطار داده که جانشان از جانب دولت سعودی در خطر است. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، تا کنون چندین بار پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به معارضان عربستانی مقیم در کشور‌های دیگر اخطار داده است که باید مراقب جان خود باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نوشته پایگاه میدل ایست آی انگلیس، اداره تحقیقات فدرال به دیدار چهار معارض عربستانی و یک فعال عرب که به نوعی با خاشقچی در ارتباط بودند رفته و به آن‌ها در خصوص خطری که جانشان را تهدید می‌کند، هشدار داده است. همچنین به آن‌ها گفته شده است که در صورت خروج از آمریکا با تهدیدات احتمالی رو به رو خواهند شد.

این وبگاه انگلیسی همچنین نوشت که مأموران اف بی آی پس از قتل خاشقچی به دیدار چندین فعال دیگر عربستانی نیز رفته و به آن‌ها هشدار داده‌اند. به گفته سخنگوی دفتر اف بی آی این دیدار‌ها تا پایان ماه می‌گذشته ادامه داشته، اما او به اینکه آیا این دیدار‌ها به موضوعات غیر از قتل خاشقچی نیز مرتبط بوده یا نه، پاسخ نداده است.

یکی از این افراد که اف بی آی با او دیدار کرده است، در گفتگو با میدل ایست آی به شرط عدم افشای نامش گفت که یک کانال یوتیوب مخالف سیاست‌های سعودی را اداره می‌کند. یکی دیگر از این افراد نیز گفت که در کنفرانس مخالف دولت سعودی شرکت کرده است. اما سومی نیز گفت که پیش از این با «جمال خاشقچی» در پروژه مبارزه با «مگس‌های اینترنی» (اشاره به ارتش سایبری سعودی) همکاری می‌کرد.

او افزود: «هنگامی که آن‌ها به دیدار من آمدند در ابتدا به علت روابط محمد بن سلمان با دونالد ترامپ احساس ترس کردم، اما کارمندان آمریکایی به من گفتند که آن‌ها صرف‌نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید است، به وظیفه خود برای حفظ جان انسان‌ها عمل می‌کنند».

در همین حال اف بی آی تنها سازمانی نیست که به فعالان مخالف عربستانی در خصوص خطری که جانشان را تهدید می‌کند، هشدار داده است. پیش از این نیز حداقل در دو مرتبه رسانه‌های غربی از اقدام مشابه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خبر داده‌اند.

نشریه تایم آمریکا در ۲۱ اردیبهشت گذشته نوشت که سازمان سیا به دوستان و خانواده جمال خاشقچی هشدار داده است که فعالیتشان در خصوص دموکراسی و آزادی‌خواهی آن‌ها را در لیست تهدیدات دولت سعودی قرار می‌دهد.

به نوشته میدل ایست آی، هشدار‌های اف بی آی، سخنان ترامپ را در خصوص اینکه محمد بن سلمان به طور مستقیم در قتل خاشقچی دست نداشته، زیر سؤال می‌برد. او پس از این قتل گفته بود: «شاید بن سلمان از این حادثه اطلاع داشت و چه بسا هم نداشت... ایالات متحده قصد دارد شریک عربستان سعودی در راستای حفظ منافعمان و منافع اسرائیل و دیگر شرکای منطقه باشد

خاشقچی که از دو سال پیش و بعد از انتقاد از سیاست‌های بن‌سلمان در واشنگتن به تبعید خودخواسته رفته بود، اکتبر سال گذشته میلادی، زمانی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه مراجعه کرد، توسط یک تیم ترور اعزام‌شده از ریاض به قتل رسید و تکه‌تکه شد. هرچند پس از مدتی تمامی جهان به دست داشتن دولت سعودی در این ترور اطمینان یافتند و دادستانی سعودی نیز آن را مرتبط با «عوامل خودسر» دانست، اما تا کنون دولت آمریکا هیچ اقدامی علیه دولت سعودی اتخاذ نکرده و جسد خاشقچی نیز پیدا نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قتل جمال خاشقچی اف بی آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد

برخی از نمایندگان این دوره از مجلس حاضر نشدند درباره اخطار رهبری به مجلس یازدهم که مدتی است درباره آن در فضای اصولگرایی صحبت می‎شود، صحبت کنند. برخی به دلیل آنکه اعتقاد داشتند رهبری از آن‌ها تعریف کرده، موضوع اخطار‌ها را منتفی می‌دانستند و برخی دیگر اظهار بی‌اطلاعی کردند از این تذکرات و اخطارها. درحالی‌که بودند افرادی که به صراحت درباره اینکه این تذکرات نه‌تن‌ها در رسانه‌ها بلکه صحن علنی و از سوی رئیس مجلس نیز مطرح شده است، سخن گفتند.

به گزارش هم میهن، مرتضی محمودوند، عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با چند مصداق این تذکرات و عدم توجه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به آن را تشریح کرد. این گفتگو در ادامه می‎آید:

موضوعی که در این بین مطرح می‎شود این است که چرا با وجود شعار ولایتمداری رهبری، نمایندگان به‌نوعی رفتار کردند که بیش از سایر مجالس اخطار علنی رهبری را داشتند، چنانچه ایشان ۵ اخطار به مجلس یازدهم داده‌اند؟

اخطار‌های رهبر انقلاب با موضوع نیامدن پول نفت بر سر سفره‌ها مطرح شده است. هر فرد دلسوز و منصفی می‌داند که فشار معیشتی و اقتصادی بیش از حد طاقت‌فرسا بوده و به مرحله کمرشکن رسیده است. مردم ایران واقعاً نجابت دارند و با بزرگواری می‌سوزند و می‌سازند. اما نجابت و بزرگواری دلیلی بر این نیست که مسئولان به کم‌کاری‌های خود ادامه دهند. من بار‌ها در این مورد تذکراتی را به مسئولان داده‌ام.

اخطارها، اما ربطی به موضوع نفت و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم نداشته است. بیشتر درباره عملکرد و رفتار نمایندگان بوده است...

بله. به‌عنوان مثال استیضاح وزیران و استفاده درست از ابزار نمایندگی یکی از موضوعاتی است که رهبری درباره آن تذکر داده‌اند. من جزو افرادی بودم که استیضاح برخی از وزرا را با ۷۰ تا ۸۰ امضا مطرح کردند و هنوز امضای خود را پس نگرفته‌ام و بر سر امضای خود پا برجا مانده‌ام. در حقیقت امضای طرح استیضاح چند وزیر را که امضا کردم، هنوز در سامانه وجود دارد. در دفاع از مردم هیچ کوتاهی نکردم و با هیچ فردی هم تعارف نداشتم.

کل نمایندگان مجلس هم این رفتار را از خود نشان دادند؟

اگر این رفتار کل نمایندگان بود که الان مردم مشکلی نداشتند. من به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی نه‌فقط درباره موضوعات امنیتی بلکه به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم فریاد می‌زدم. اگر نمایندگان پای کار می‌ماندند قطعاً انقلابی در بودجه رخ می‌داد. نمایندگان در این دوره از مجلس می‌توانستند تحولی عظیم در توجه به معیشت (که به بودجه و تلفیق گره خورده) به وجود آورند.

لابی‌گری در این سطح و به ضرر مردم واقعاً قابل قبول نیست. امیدوارم حسن‌نیت و توجه خیرخواهانه آحاد مردم را به نفع مردم خود تفسیر به رای نکنند. این میزها، مدیریت‌ها و ریاست‌جمهوری‌ها برای هیچ‌کس نمانده است و در پایان باید گفت؛ خوش به حال کسانی که در راه دفاع از مردم مظلوم و با توجه به منافع ملی و کشور حرکت کرده باشند و بد به حال کسانی که رسماً خیانت کردند و خود را در این دنیا و آن دنیا گرفتار کردند.

مهم‌ترین توصیه رهبری در جلسات خصوصی با نمایندگان مجلس چه بود که اکثریت نمایندگان به اجرای آن تن ندادند؟

تا جایی که من می‌دانم اکثر نمایندگان دستورات رهبر انقلاب را رعایت کردند.

اگر رعایت می‌شد که نیازی به اخطار احساس نمی‌شد.

به‌عنوان مثال موضوع استعفای نمایندگان مجلس برای حضور در دولت را مطرح می‌کنند که یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب در این مورد بوده است. دولت تعدادی از نمایندگان را نشان کرد برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌ها.

با توجه به توصیه رهبری چرا مجلس قبول کرد که آن‌ها استعفا دهند و از مجلس بروند؟

اتفاقاً در رای‌گیری‌ها بحث لابی‌گری‌ها مطرح بود و برخی از افرادی با خواهش از نمایندگان امضا گرفتند تا با استعفای آن‌ها موافقت کنند که به نظرم این رفتار خوب نبود. یعنی خواهش می‌کردند و تلاش نمایندگان هم این بود که خواهش همکارشان را زمین نیاندازند. البته بودند نمایندگانی که به استعفا و خروج نمایندگان از مجلس رای ندادند.

در هر صورت آن‌ها از مجلس رفتند و به توصیه رهبری عمل نشد.

اگر فرامین رهبر انقلاب را رعایت می‌کردند شرایط جامعه این نبود. تصور کنید در زمان اعتراضات ۱۴۰۱ رهبر انقلاب درباره مهسا امینی گفتند: «من دلم برای این دختر سوخت.»، اما در مجلس نماینده‌ای داشتیم که در مصاحبه‌هایش فقط فحش نمی‌داد. بسیاری از مواقع می‌گویند، ولی امر، ولایت، مسائل شرعی و...، اما در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال خیانت و جنایت بالاتر از مسمومیت دختر بچه‌های مظلوم کشورمان؟ من چند بار این موضوع را مطرح کردم و در صحن درگیری ایجاد شد، تا اینکه رهبر انقلاب گفتند: «این یک جنایت است.»

بعد از صحبت رهبر انقلاب گرد مرده روی همان آقایانی پاشیدند که با من درگیر بودند. مگر رهبر انقلاب نگفتند این مسمومیت‌ها جنایت است؟ این افراد قبول نداشتند که جنایت است و به آن‌ها برخورده بود که ما مسمومیت این دختربچه‌های مظلوم را جنایت می‌دانستیم. قبل از آنکه رهبر انقلاب این جمله را بگویند، آنقدر غضب و ناراحتی داشتند که از صورت‌شان آتش می‌بارید. من گفتم این‌ها از مجلس استعفا می‌دهند و می‌روند، اما حالا دوباره شده‌اند همه‌کاره جمهوری اسلامی. وقتی رهبر انقلاب گفتند: «این جنایت است.» باید می‌گفتند: «اطاعت امر.»

به نظر شما آیا این گذاره درباره مجلس یازدهم درست است که این مجلس شعار ولایتمداری می‌دهد، اما اطاعت امر نمی‌کند؟

بی‌تعارف؛ جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی. ما جانانه از مردم خودمان دفاع کردیم و کوتاه نیامدیم به همین دلیل امروز آرامش داریم. اما جالب است که این آقایان که حرف رهبر انقلاب را در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند. درد از این بزرگ‌تر؟ آن‌ها تمام بچه‌های دلسوز را رسماً و عامدانه تخریب کردند. در این شرایط چه چیزی از نهاد دموکراسی و نظر ملت می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • واکنش سپاهان به محرومیت رضاییان: گزارش بازی چیز دیگری است!
  • پلمب ۲۰ واحد صنفی متخلف در سرچهان
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • گزارش تلویزیون سعودی از زرادخانه موشکی ایران
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی در چه موضوعاتی بود؟