اجرای منویات امام هشتم(ع) زمینهساز ظهور/امام رضا (ع) پارهتن پیامبر (ص) بودند
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۵۸۵۹
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان امام رضا (ع) را تثبیتکننده جایگاه امامت و پایهگذار فرهنگ مهدویت دانست و گفت: اگر بار دیگر امامت ائمه اطهار (ع) احیا شود میتوانیم جامعه را برای ظهور آماده کنیم که در این صورت به زودی شاهد ظهور امام دوازدهم (ع) خواهیم بود.به گزارش بلاغ،حجتالاسلاموالمسلمین علی عطایی امروز در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار در رشت با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) از دو جایگاه امامت و ولایت برخوردارند، اظهار کرد: امامت و ولایت دو روی یک سکه هستند و به یکدیگر ختم میشوند و باید به هر دوی این جایگاهها توجه ویژه داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه نقطه عطف جایگاه امامت اولیای خدا از حرکت امام هشتم (ع) به ایران اتفاق افتاد، گفت: خداوند متعال در آیه 55 سوره مائده به مسئله ولایت اهل بیت (ع) اشاره میکنند و این جایگاه را تبیین میکنند، و تولی و تبرایی را در آیات بعد مشخص میکنند و در آیه 67 روی دیگر این سکه را رونمایی میکنند و بحث امامت اهل بیت (ع) را به رخ بندگان میکشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به خوف ممدوح نبی مکرم اسلام (ص) برای تبلیغ جایگاه امامت اهل بیت (ع) افزود: پیامبر اسلام (ص) به دلیل آگاهی از سختیهای ابلاغ مأموریت خود برای تبیین جایگاه امامت این خوف ممدوح را داشتند چرا که به عدم قبول این جایگاه از سوی جامعه اشراف داشتند.
عطایی با بیان اینکه امام در جایگاه ولایت تصرف تکوینی و در جایگاه امامت تصرف تشریعی دارد، تصریح کرد: در ولایت اراده الهی درگیر و و در میدان است و در طول اراده تکوینی الهی امام، «ولی» است و در طول اراده تشریعی الهی، امام معصوم، «امام» است بنابراین در جایگاه ولایت امام به سراغ ما (مردم) میآید اما در جایگاه امامت این ما (مردم) هستیم که باید به سراغ امام معصوم برویم.
وی ولایت امام معصوم را باب فتوحات الهی عنوان کرد و گفت: با مراجعه به زیارت جامعه کبیره، دو بعد ولایت و امامت معصومین (ع) را ناظر و مرتبط و جدانشدنی مییابیم که بسیار نیز خواندن آن با چنین معرفتی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) تأکید شده است.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه وظیفه و مسؤولیت امام در جایگاه امامت؛ حفظ احکام الهی است، افزود: در جایگاه امامت، مردم مسؤولا حفظ جان و امنیت امام هستند، بنابراین به دلیل عدم این آگاهی است که مسئله ظهور تاکنون به تعویق افتاده است.
عطایی یکی از علل هجرت امام رضا (ع) به ایران را تهدید شدن مسئله امامت ایشان دانست و بیان کرد: مردم به این باور رسیده بودند که علی ابن موسی الرضا (ع) بر آنها ولایت دارند چرا که این امر و باور به مسئله ولایت؛ مسئلهای الهی است و برای مردم آن زمان حل شده بود اما همچنان امامت ایشان و دیگر اولیای خدا در معرض خطر بود.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) برای تقویت جایگاه امامت ونجات مردم از گرفتاریهای دنیایی به ایران آمدند، گفت: امام (ع) خواسته مردم را برآورده کردند و سبک زندگی اسلامی را با پیشاهنگی برای مردم به نمایش گذاشتند، مأمون لعنه الله علیه درصدد بود جایگاه امامت را در حوزه دولت-ملت وارد کند و امام (ع) به دلیل قبول نکردن این مسئله و پیش گرفتن باور خود، مأمون احساس خطر کرد و امام را به شهادت رساند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به حدیثی از امام هشتم شیعیان (ع) (زندگی را چهار قسم کنید، قسمتی برای بندگی، قسمتی برای معاش، قسمتی برای معاشرت با اطرافیان و تفریحات سالم) بیان کرد: امام در زندگی به این چهار اصل اهمیت میدادند و به دلیل عمل به آنچه مردم را به آن امر و نهی میکردند مورد پذیرش، احترام و مقبولیت از سوی مردم بودند.
عطایی با اذعان به اینکه رسول اکرم (ص) دو نفر را پاره تن وجگرگوشه خود معرفی کردند، تصریح کرد: قیامی که امام رضا (ع) برای حفظ امامت کردند مانند فداکاری و ایستادگی حضرت زهرا (س) برای حفظ و دفاع از امامت بود، امام رضا (ع) حتی بحث جهانی شدن حکومت و امامت ولی خدا را در آن زمان مطرح کردند که زمینه ساز فرهنگ مهدویت امروز است.
وی با بیان اینکه مأمون مناظراتی برای محکوم کردن امام رضا (ع) برگزار کرد که با شکست خودش مواجه شد، افزود: امام (ع) این مناظرات را به محاکمه مأمون ختم و ثابت کردند جایگاه امامت نیز متعلق به ایشان است که منجر به جریان سازی امامتی در آن دوره شد که همان امر امروزه منجر به پیدایش حرکتی از ایران برای پیدایش و زمینهسازی ظهور حضرت ولی عصر (عج) شده است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به غربت و مظلومیت علی ابن موسی الرضا (ع) گفت: هنوز هم با این حجم از جمعیت زواری که به مشهد مقدس سفر میکنند این امام رئوف غریب هستند، این امر به دلیل عدم آگاهی از فلسفه حرکت و هجرت امام رضا (ع) به ایران و اقداماتی که انجام دادند و منجر به شهادت ایشان شد، است چرا که هنوز پس از سالها ما به درک این موضوع نرسیدهایم.
عطایی شهادت امام هشتم شیعیان را به دلیل حراست و صیانت از جایگاه و فلسفه امامت دانست و بیان کرد: متأسفانه ما تنها به ابعاد ولایت امامان رجوع میکنیم و تنها به آنها توسل میکنیم و خواهان حل مسائل و گرفتاریهای خود از واسطه کردن آنها هستیم، و هرگز از دلایل شهادت امام رضا (ع) جویا نشدیم.
وی با اشاره به راههایی برای بیرون آوردن امام رضا (ع) از غربت افزود: غربت عالم همین بس که در میان امت جاهل قرار بگیرد و متأسفانه امام رئوف نیز به همین مشکل دچار بودند، چه آن زمان که برای خواندن نماز باران و چه آن زمان که برای نماز عید خارج شدند و تنها به منزل بازگشتند و مردم نشان دادند که هنوز به اهمیت جایگاه امامت ایشان باور و ایمان نداشتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه اجرای منویات امام رضا (ع) زمینهساز آمادگی شیعیان برای ظهور خواهد بود، بیان کرد: ما باید از مرحله محب امام هشتم بودن به مرحله شیعه امام بودن برسیم تا بتوانیم برای ایجاد تمدن جهانی اسلامی آماده باشیم.
وی احیا شدن مسئله امامت معصومین را زمینهساز ظهور عنوان کرد و گفت: استارت میدانی آماده شدن جهان اسلام برای پذیرش امامت از سوی امام رضا (ع) و سپس امامان پس از ایشان زده شد، اگر بار دیگر امامت ائمه اطهار (ع) احیا شود میتوانیم جامعه را برای ظهور آماده کنیم که در این صورت به زودی شاهد ظهور امام دوازدهم (ع) خواهیم بود.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۵۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در شهر مدینه متولد شدند.
به گزارش ایمنا، علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان هستند که مشهورترین لقب ایشان رضا است. ایشان به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارند.
ولادت امام رضا (ع) چه روزی است؟ تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر با ۱۱ ذوالقعده ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲۰ می ۲۰۲۴ است. زندگینامه امام رضا (ع)پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال آخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کردند.
نام | علی بن موسی |
کنیه | ابوالحسن (ثانی) |
ولادت | ۱۱ ذیالقعده، ۱۴۸ ق |
زادگاه | مدینه |
مدت امامت | ۲۰ سال (۱۸۳ ق تا ۲۰۳ ق) |
شهادت | آخر ماه صفر، ۲۰۳ ق |
مدفن | مشهد |
محل زندگی | مدینه |
لقب (ها) | رضا، عالم آل محمد |
پدر | امام کاظم (ع) |
مادر | نجمه خاتون |
همسر | سبیکه |
فرزند | امام جواد (ع) |
طول عمر | ۵۵ سال |
مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) میدانند و تعدادی دیگر گفتهاند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.
احادیث امام رضا (ع) درباره فراگیری دانشامام رضا (ع) میفرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا
رحمت خدا بر بندهای که امر ما را زنده کند، دانشهای ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میدانستند از ما پیروی میکردند. (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)
درباره سه ویژگی برجسته مؤمنامام رضا (ع) میفرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال :۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)
درباره همسرداریامام رضا (ع) میفرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا
همسرت از تو همان را میخواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ۷۳، ص :۱۰۲)
درباره خوش رفتاری با خانوادهامام رضا (ع) میفرماید: أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچ
امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد. (صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص :۶۷)
درباره رفع اندوه مؤمنامام رضا (ع) میفرماید: مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ
هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید. (الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)
درباره اهمیت زمانامام رضا (ع) میفرماید: إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ
بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
۱- زمانی برای مناجات با خدا
۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]
۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیبهایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند
۴- و ساعتی برای کسب لذتهای حلال
با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست میآورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷)
کد خبر 747128