Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@12:43:16 GMT

اردوغان با موشک‌های روسیه، با غرب خداحافظی کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۹۹۴۰

دی ولت در این باره نوشت: روز جمعه نخستین محموله تجهیزات مربوط به سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه وارد آنکارا شد.

ترکیه با وجود انتقادهای شدید ناتو و تهدیدهای آمریکا این سامانه دفاع موشکی متحرک را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از روس ها خرید.

این در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همپیمان آمریکا در منطقه، منافع راهبردی مشترک با این پیمان نظامی غربی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه آمریکا در ادامه این سوال را مطرح می کند که چرا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با وجود مخالفت ها در بروکسل و واشنگتن، حاضر شد به هر قیمتی این سامانه را از روسیه بخرد؟

دی ولت به نقل از کارشناسان امنیتی و دفاعی علت این امر را تمایل اردوغان به پایان دادن وابستگی کشورش به غرب عنوان می کند.

بر این اساس رئیس جمهوری ترکیه با این کار در واقع ضمن خداحافظی با غرب دوره جدیدی را در مناسبات خود با روسیه آغاز کرده است.

این در حالی است که انتشار خبر تحویل نخستین بخش از سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه باواکنش کاخ سفید و کشورهای غربی همراه شد و ایالات متحده اعلام کرد در چارچوب قانون تحریم ها (کاتسا) پاسخ سختی را به آنکارا خواهد داد.

به نوشته نشریه «فارین افرز» آغاز ایجاد شکاف میان آمریکا و ترکیه از موضوع عراق و سوریه آغاز شده و این چالش حتی ممکن است باعث اختلاف بیشتر در ناتو شود.

به دنبال تحویل سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پیامی توییتری نوشت: از شروع تحویل پدافند اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه مطلع هستیم. موضع ما در خصوص جنگنده‌های اف ۳۵ تغییر نکرده است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه در پاسخ به همتای آمریکایی خود گفت: آنکارا به سیستم دفاعی اس ۴۰۰ روسیه نیاز دارد زیرا با تهدید جدی مواجه است.

آکار افزود: خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه یک گزینه انتخابی نیست؛ بلکه کاملاً ضروری است زیرا ترکیه در شرایط تحت تهدید جدی قرار گرفته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۹۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه آمریکایی با ارائه جزئیاتی درباره تلاش دولت بایدن برای جلوگیری از وقوع جنگی تمام‌عیار در منطقه در پی تحقق پاسخ وعده‌داده شده ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، مطرح کرد که پاسخ ایران طی حملات گسترده پهپادی و موشکی به اراضی اشغالی، بدترین سناریویی بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا متصور شده بودند و واشنگتن ملتمسانه از شرکای منطقه‌ای خود می‌خواست ایران را از انجام دادن حمله‌ای علیه رژیم صهیونیستی منصرف کنند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: رییس‌جمهور بایدن و تیم امنیت ملی او در ۱۳ آوریل(۲۵ فروردین) با نگرانی فزاینده‌ای در اتاق وضعیت کاخ سفید مانیتورها را تماشا می‌کردند که در ابتدا، ۳۰ موشک و بعد ۶۰ و بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک ایرانی را نشان می‌داد که در حال شلیک به سمت اسراییل بودند.

موشک‌های کروز ایران و موجی از پهپادهای به پرواز درآمده بودند و قرار بود همراه با موشک‌های بالستیک به اسراییل برسند؛ شلیک سهمگینی که بایدن و دستیاران او نگران بودند بر توانمندی‌های دفاعی تقویت‌شده‌ای غلبه کند که خودشان و اسراییل یک هفته مشغول آماده کردنش بودند.

پس از این حمله، مقامات آمریکایی گفتند که گستره اولین حمله مستقیم تهران علیه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، مطابق بدترین سناریویی بود که نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا متصور شده بودند؛ این حمله نه‌تنها یکی از متحدان نزدیک آمریکا را تهدید کرد، بلکه تهدیدی نیز برای امیدهای بایدن به جلوگیری از گسترش بحران شش‌ماهه منطقه، یعنی جنگ غزه، به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای بود.

بایدن و دستیاران او که ۵:۱۵ دقیقه عصر شنبه در اتاق وضعیت جلسه‌ای برگزار کرده بودند، هنوز مطمئن نبودند که سامانه‌های ضد موشکی اسراییل که با اعزام سامانه‌های ضد موشکی و ضدپهادی آمریکا ده روز پیش از آن تقویت شده بود، بتواند راه رگبار شلیک‌های ایران را سد کند.

همان روز، یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفته بود، «نتیجه استفاده این امکانات دفاعی تا زمانی که قائله ختم نشود، نامعلوم است.»

انتظار عذاب‌آور در مدت حمله ایران، یکی از سخت‌ترین لحظات در بحران ۱۹ روزه‌ای بود که بایدن و تیم امنیت ملی او گرفتارش بودند؛ بحرانی که آن‌ها خود را در آن از آنچه رژیم صهیونیستی و ایران برنامه داشتند در مواقع حساس انجام بدهند، بی‌اطلاع یا نامطمئن می‌یافتند.

کد خبر 846127 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • نگرانی اینترنشنال از تحویل سامانه اس۴۰۰ روسیه به ایران | این سامانه چه توانایی دارد؟
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • آمریکا سکوهای نفتی را به پایگاه‌‌های موشکی تبدیل می کند
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران
  • سفر قریب الوقوع اردوغان به عراق پس از ۱۳ سال
  • دفاع موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی غرب و اروپا را مبهوت خود کرد