Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- خروج امارات از یمن، ولیعهد عربستان به فکر یافتن راه حلی برای رها شدن از باتلاق جنگ یمن انداخته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ولی‌عهد سعودی چند تن از رهبران قبائل یمنی را نزد انصارالله فرستاده تا رضایت این جنبش را برای تفاهم جلب کند.
«مجتهد» افشاگر معروف عربستانی در صفحه شخصی خود در توئیتر از تلاش ولی‌عهد سعودی برای معامله با انصارالله یمن خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او نوشت که بن سلمان چند تن از رهبران قبائل یمنی را نزد انصارالله یمن فرستاده و پیشنهاداتی را برای تفاهم و پایان جنگ داده است.
طبق نوشته مجتهد، ولی‌عهد سعودی پیشنهاد کرده است که انصارالله کنترل شمال یمن را در دست بگیرد و در ازای آن کاری با بخش جنوبی یمن نداشته باشد. همچنین مانع احداث خط لوله نفت عربستان سعودی که از استان المَهَره به سمت دریای عرب می‌رود نیز نشود.
در مقابل نیز انصارالله یمن با رد تمامی پیشنهادات بن سلمان از او خواسته است تا از تمامی نقاط یمن خارج شده و ده‌ها میلیارد نیز غرامت بپردازد.
افشای تلاش ولی‌عهد سعودی برای تفاهم با انصارالله در حالی صورت می‌گیرد که امارات پس از چهار سال حضور در جنگ یمن در هفته گذشته اعلام کرد که راهبرد جنگ در یمن را به راهبرد صلح تغییر می‌دهد و تعداد نیروهای خود را در یمن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. حتی پایگاه‌های این کشور در استان تعز و غرب یمن نیز به نیروهای سعودی و سودانی واگذار شده است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز روز جمعه در گزارشی نوشت که عربستان سعودی پس از آن‌که تلاش کرد امارات را از تصمیم خود منصرف کند (و البته موفق نشد) به شدت نا امید و دلسرد شده است.

فرصت برای سران سعودی و امارات در حال تمام شدن است
محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله گفت: سران سعودی و امارات فرصت دارند تا در محاسبات خود بازبینی کنند، اما بدانند این فرصت در حال تمام شدن است و باید هرچه سریعتر جنگ و محاصره ضد ملت یمن را متوقف کنند تا زیان کمتری را متحمل شوند. ارتش یمن 300 بانک از اهداف نظامی و حیاتی را در عمق خاک سعودی و امارات شناسایی کرد تا با عملیات موشکی و پهپادی، خواب را بر دشمن متجاوز حرام کند. در مقابل، دشمن برای زمین گیر کردن ملت یمن، اهداف بازدارنده ای ندارد، مگر، تکرار بمبارانِ مناطقِ بمباران شده که دیگر کارساز نیست. اکنون راهبرد نظامی متجازوان شکست خورد، دشمن در عرصه بین الملل، کودک کش شناخته شد و تنها دستاورد آنها، اتلاف هزینه های مالی سنگین مسلمین برای برادر کشی بود.
در همین حال سرهنگ عزیز راشد تحلیلگر مسایل نظامی می گوید: اقدامات دستگاه اطلاعاتی آمریکا در یمن شکست خورد و نفوذ سرویس اطلاعات سعودی در ارتش، دستگاه امنیتی و سران قبایل یمن نیز از بین رفت. در مقابل جوانان یمنی ابتکار عمل را در دست گرفتند و همه معادلات را تغییر دادند. متجاوزان در آغاز جنگ ائتلاف تشکیل دادند، بعد از گذشت حدود پنج سال، آنها از عملیات موشکی و پهپادی به ستوه آمدند.
احمد المختفی روزنامه نگار می گوید: ارتش و کمیته های مردمی یمن توانمند شدند و اطلاعات مراکز نظامی و حیاتی متجاوزان را در اختیار دارند. برخلاف متجاوزان که هیچ چیزی در دست ندارند، و امروز جنگ به ضرر آنها ادامه دارد.
سال پنجم جنگ با پیروزی های ارتش و کمیته های مردمی همراه شده که نشان دهنده توان بازدارندگی یمنی هاست. امارات اکنون درپی چاره اندیشی است و برای توجیه افکارعمومی، با افزایش مداخله در لیبی، آتش افروزی می کند. ابوظبی به این نتیجه رسیده که ادامه جنگ زیانبار یمن، فقط یک ماجراجویی بی نتیجه است.
 
خروج امارات از یمن ائتلاف ضد ایرانی ابوظبی - ریاض را متلاشی کرد
تارنمای شبکه تلویزیونی " المیادین " امروز شنبه در تحلیلی از تصمیم امارات عربی متحده برای کاهش و در نهایت خارج کردن نیروهای نظامی خود از یمن ، نوشت : این رویکرد از متلاشی شدن ائتلاف ابوظبی با سعودهای در دشمنی با ایران حکایت دارد .
المیادین نوشت: امارات اخیراً در صدد کاهش حضور نظامی خود در یمن و نزدیک شدن به ایران برآمده است. این رویکرد جدید امارات از متلاشی شدن ائتلافش با سعودی علیه یمن و گسسته شدن اردوگاه جنگ ریاض و ابوظبی بر ضد ایران حکایت می کند.
البته تلاش امارات برای در امان ماندن از تلفات جنگ، این کشور را از غرق شدن در امان نگه نمی دارد و ابوظبی قبل از آنکه فرصت از دست برود، باید از قایق بیرون بپرد.
نیویورک تایمز به نقل از منابع قابل اعتماد خود نوشت: عقب نشینی نیروهای امارات از یمن با هماهنگی محمد بن سلمان در عربستان انجام نگرفته است و امارات از بیم شدت گرفتن اختلاف میان دو کشور این موضوع را اعلام نکرد.
"مایک هندر مارش" فرمانده گارد مرزی امارات که یک ژنرال بازنشسته استرالیایی است، فاش کرد که امارات بخاطر رشد و گسترش توان بازدارندگی یمن و افزایش امکان مورد تهدید قرار گرفتن تاسیسات حیاتی امارات دچار نگرانی فزاینده ای شده است.
مایک گفت: ادامه تجاوز علیه یمن می تواند امارات را در معرض نابودی قرار دهد همان گونه که انقلابیون ویتنام توانستند آمریکای تجاوزگر را به شکست بکشانند. این واقعیت باعث افزایش شکاف و اختلاف میان محمد بن زاید حاکم ابوظبی از یک سو و محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی و امرای الفجیره و شارجه از سوی دیگر شده است و همچنین اقتصاد امارات در نتیجه بر دوش کشیدن هزینه تقریباً 100 میلیارد دلاری تجاوز علیه یمن دچار فشار و بحران خفقان آوری شده است.
به گفته "اریک کنینگام" گزارشگر واشنگتن پست، امارات به ویژه امارت دوبی از قرار گرفتن در خط مقدم نبرد احتمالی ایران و آمریکا بیش از عربستان می ترسد و رهبران دوبی بارها در نامه های خود به ایران در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه ماه پیش از این موضوع پرده برداشته و گفت که در درون امارات حکمرانانی هستند که با ارسال نامه هایی به ما خواستار همکاری دو جانبه به منظور برطرف کردن سوء تفاهم میان تهران و ابوظبی هستند.
بر اساس این گزارش، بن بست امارات در ارتباط با یمن و امنیت خلیج فارس از قلمرو دوبی و الفجیره و شارجه فراتر رفته و به خود ابوظبی و محمد بن زاید ولیعهد این کشور رسیده است. بن زاید هم اکنون بیم آن دارد که در نتیجه جنگ در خلیج فارس امارات دچار از هم گسیختگی شود.
المیادین افزود: عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات پس از حملات شکل گرفته به نفت کش ها در بندر الفجیره در صدد نزدیک شدن به ایران برآمد و در همین رابطه طی سفرش به مسکو در 25 ژوئن گذشته در صدد میانجی قرار دادن روسیه برآمد اما تهران از نجات دادن امارات امتناع ورزید زیرا به گفته تهران، این کشور تمامی خط قرمزها را نادیده گرفته است.
این شبکه به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرد: ایران خواستار تامین امنیت خلیج فارس با تکیه بر کشورهای آن و بدون حضور نیروهای بیگانه است اما آمریکا در جهت بین المللی کردن این موضوع پیش می رود که در واقع امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار می دهد. هم اکنون باید دید که امارات در میان دو گزینه پیشنهادی از سوی ایران و آمریکا کدام یک را برخواهد گزید. تلاش آمریکا برای بین المللی کردن امنیت خلیج فارس تا کنون فقط با موافقت انگلیس همراه شده است و سایر کشورهای اروپایی با این امر موافقت نکرده اند.

نظریه ارتباط خروج امارات از یمن با ترس منطقه‌ای ابوظبی از ایران
یک وبگاه عربی نوشت، امارات خبر از خروج خود از یمن داد، تا هم‌زمان با تشکیل ائتلاف‌هایی در منطقه علیه ایران، هم از ائتلاف سعودی باج‌گیری کند، هم از پیامدهای تنش با ایران در امان بماند.
وبگاه خبری الخلیج اونلاین در مطلبی با عنوان «آیا امارات از یمن عقب‌نشینی می‌کند یا لباس شبه‌نظامیان دست پرورده خود در آنجا را بر تن می‌کند» عقب نشینی امارات از یمن را منوط به عملی شدن چند شرط دانست.
در این یادداشت آمده است: امارات عربی متحده یک سال پس از شکایت دولت یمن به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن حضور امارات در جزیره سقطری را اقدام غیر نظامی غیر قابل توجیه برشمرد، نیروهای خود را که در کنار عربستان سعودی در یمن حضور دارند، بتدریج کاهش داده است.
از ماه مه 2018 که دولت یمن شکوائیه خود را تقدیم شورای امنیت کرد چندین استان یمن از جمله سقطری، المهره و شبوه شاهد حضور نظامی گسترده تشکیلات نیروهای موسوم به «النخبة الشبوانیة» و «الحزام الامنی» تحت حمایت امارات بود. علاوه بر اینکه بین ارتش وابسته به دولت مسعفی یمن (عبد ربه منصور هادی) و گردان‌های ابوالعباس در تعز هم که مورد حمایت ابوظبی است، تنش بزرگی به وجود آمد.
قبل از اینکه امارات از کاهش نیروهای خود در یمن خبر بدهد تشکیلات نظامی تحت حمایت آن درصدد تسلط بر بندر «سقطری» برآمدند پس از اینکه مقامات محلی سقطری با تخلیه یک محموله نظامی کشتی اماراتی مخالفت کردند که این امر به درگیری بین نیروهای نخبه با سرویس‌های امنیتی و نظامی در جزیره منجر شد و پس از آن همین تشکیلات نظامی با ارتش منصور هادی در استان نفت‌خیر «شبوه» درگیر شدند. جایی که خطوط لوله نفت شاهد چندین انفجار در مناطق تحت تسلط نیروهای نخبه بوده است.
این واقعیت‌ها باعث می‌شود که افکار عمومی یمن به این نتیجه برسد که امارات عربی متحده قبل از اینکه خبر عقب‌نشینی تدریجی نیروهایش از یمن را اعلام کند، تسلط خود را بر استان‌هایی که ثروت‌های طبیعی یمن در آنجا متمرکز شده است، تقویت کرده است. وقتی هم که امارات (دو روز پیش) از تجهیز و آموزش بیش از هشتاد هزار شبه نظامی غیروابسته به دولت منصور هادی خبر داد هرج و مرج در مناطق استقرار آنها از سقطری و سپس شبوه آغاز شد.
روز پنجشنبه یازدهم ژوئیه نیروهای سعودی برخی بنادر و سواحل را تحویل گرفتند در حالی که ریاض به دولت منصور هادی هم دستور داد ادوات نظامی شبه نظامیان طرفدار ابوظبی در سقطری را تحویل بگیرد.
در عین حال عبدالوهاب السامعی، تحلیلگر نظامی معتقد است امارات هنوز در طول نوار ساحلی از ساحل غربی تا شرق حضرموت حضور دارد حالا یا خودش و یا شبه نظامیانش بنابراین سخن گفتن از کاهش حضور امارات متقاعد کننده نیست و به تعبیری، «میخ جحا» در یمن باقی است.
وی با طرح پرسشی درباره میزان نیروهایی که امارات از یمن خارج کرده با شمار شبه نظامیانی که در آنجا مستقر کرده است، گفت: پادگان‌ها و تشکیلات نظامی که امارات در یمن تاسیس کرده چندین برابر شمار نظامیان خودش در این کشور است، بنابراین اصلا نمی‌شود موضوع عقب نشینی یا کاهش نیروهای اماراتی را حساب آورد.
السامعی گفت: در وهله نخست باید از حجم چالش‌های نظامی و امنیتی که امارات در سقطری، شبوه، حضرموت، عدن، تعز و دیگر مناطق بر جای گذاشته است کم شود و (اگر واقعا راست می‌گوید) امارات با دولت منصور هادی در پایان دادن به حضور مسلحانه در خارج از نهاد نظامی رسمی همکاری کند.
السامعی نظریه ارتباط میان خبر عقب نشینی بخشی از نیروهای امارات از یمن با توقف عملیات نظامی در ساحل غربی را تایید کرد و گفت: امارات به دنبال تسلط نظامی بر بنادر الحدیده و تصرف آنجا در راستای منافعش بود همان کاری که با دیگر بنادر و فرودگاه‌ها و مواضع دیگر در یمن کرده است.
به نوشته الخلیج اونلاین، نقشه حضور امارات و تشکیلاتی را که در یمن تاسیس کرده کاملا مشخص است. امارات از الحدیده در غرب تا حضرموت در شرق حضور دارد یعنی مناطق ساحلی، بنادر و فرودگاه‌ها که همگی مناطق حیاتی محسوب می‌شوند که حضور امارات در آنجا در دور ماندن نهادهای منصور هادی از واقعیت نیاز شهروندان و ادامه حضور حکومت منصور هادی در خارج از یمن تاثیر زیادی داشته است.
کاهش حضور امارات در یمن از منظر دیگر با تحولات منطقه‌ای و حوادثی در ارتباط است که برای کشتی‌ها در خلیج عمان و امارات رخ داد علاوه بر چهره منفی که از ابوظبی در داخل یمن و خارج آن ایجاد شده و از همین رو نیاز به تغییر سیاست آن داشت.
عادل المسنی، یک پژوهشگر روابط بین الملل با تاکید بر اینکه امارات در سطوح مختلف جنگ یمن شکست خورده است، گفت: سیاست‌های تحریک آمیز امارات با مخالفت گسترده مردمی روبه‌رو شده و همین امر حسی از ناامیدی در امارات ایجاد کرده است.
به گفته این کارشناس، شورش مردم سقطری کشمکش پنهان در این منطقه را علنی کرد و همین خشم و اعتراض مردمی برنامه‌های امارات در آنجا را به هم ریخت. المسنی افزود: شکست‌های پیاپی امارات در مدیریت مناطقی که در دست حوثی‌ها نیست، به دلیل اینکه عربستان پرونده آنجا را کاملا تحویل امارات داده بود اوضاع را پیچیده و برای عربستان هزینه بردار کرد بخصوص از زمانی که عملیات‌های منحصر به فرد الحوثی گسترش یافت و حامل پیام‌هایی منطقه‌ای برای عربستان و امارات بود که با کشمکش با ایران مرتبط هستند.
وی با اشاره به نقش نامطلوب امارات در یمن گفت: امارات در شبوه هم تنش نظامی ایجاد کرده و نیروهای کمربند امنیتی را اجیر کرده بود اوضاع را به هم ریخته و درصدد تسلط بر مراکز نفت و گاز آنجا برآیند.
المسنی درباره نظریه ارتباط میان کاهش حضور امارات در یمن با ترس منطقه‌ای ابوظبی گفت: امارات به دنبال ورود به رویارویی با ایران نیست بلکه می‌خواهد نقشی منطقه‌ای را ایفا کند و معتقد است عربستان مانع این امر می‌شود از همین روست که می‌بینیم امارات جنوب یمن را به روی عربستان و دولت منصور هادی بسته و گزینه‌های آنها را درآنجا محدود کرده است.
وی افزود: عادی نشدن روابط امارات با دولت منصور هادی همراه با افزایش نارضایتی مردمی در یمن و بالا گرفتن موج چالش‌های عربستان در شمال یمن موجب اختلاف ابوظبی با ریاض شد بخصوص که عربستان حالا دیگر خطر تحولات و اثر مستقیم آن بر امنیت ملی خود را احساس می‌کند.
المسنی گفت: با بالا گرفتن موج تنش با ایران و افزایش توجه به تشکیل ائتلاف‌ها، امارات عقب نشینی خود را از یمن اعلام کرد تا هم از یک سو باج گیری کرده و هم از پیامدهای تنش و رویارویی با ایران در امان بماند و عربستان را مانند کودک یتیم بر سر سفره فرومایگان تنها گذاشته است.
وی تاکید کرد: خبر کاهش حضور نظامی امارات در یمن برای بسیاری از یمنی‌ها که به دنبال حل معضلات ایجاد شده توسط ابوظبی هستند به تنهایی کافی نیست.

محاسبات عربستان به هم ریخت
شبکه الجزیره قطر با اشاره به افزایش تلفات عربستان در جنگ یمن، نوشت، مقامات ارشد دفتر پادشاهی عربستان در متقاعدکردن اماراتی‌ها به عدم خروج از یمن ابراز ناامیدی کردند.
برخی از پیامدها و تأثیرات اولیه خروج امارات عربی متحده از یمن بر متحد و همسایه سعودی آن در حال آشکار شدن است، در این میان ابهاماتی در خصوص موضع امارات به دلیل تضاد در ارزیابی میزان عقب نشینی و تأثیر واقعی آن بر آینده جنگ در یمن وجود دارد.
وبگاه خبری شبکه الجزیره قطر با ذکر این مقدمه، در یادداشتی با عنوان «خروج امارات محاسبات عربستان را به هم ریخت»، ادامه داد: می توان برخی از تحولات میدانی و سیاسی جنگ در یمن را از زمان افشای اقدام امارات در عقب‌نشینی از یمن را در پنج مورد مهم زیر خلاصه کرد:
1- اولین پیامد عقب نشینی امارات در شکل تحرکات نظامی عربستان در میدان های نبرد ظاهر شد. به گفته منابع نظامی و دولتی یمن افسرانی سعودی فرماندهی پایگاه‌های نظامی در دو بندر المخا و الخوخه را تحویل گرفتند که امارات از دو بندر یاد شده در حمله نظامی خود برای تسلط بر الحدیده استفاده می‌کرد. پس از اینکه امارات حضور نظامی خود را در این دو بندر راهبردی کاهش داد عربستان تدابیری را برای تامین امنیت این دو بندر به کار گرفت.
2- ریاض به گفته همین منابع شماری نیرو را به عدن، پایتخت موفق دولت مستعفی منصور هادی فرستاد جایی که یکی از مهم ترین بنادر یمن را شامل می‌شود و نیروهای طرفدار امارات در آنجا مستقر هستند.
3- به گفته منابع مذکور، عربستان همچنین نیروهایی را به جزیره کوچک بریم در تنگه باب المندب فرستاد.
4- روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌های غربی نقل کرد که سعودی‌ها از تصمیم امارات بسیار ناامید شدند؛ اما یک مسئول سفارت عربستان در واشنگتن در گفت‌وگو با نیویورک تایمز ناراضی بودن رهبران عربستان از اقدام امارات را رد کرد و گفت عقب نشینی اقدامی است که در جریان عملیات نظامی با هماهنگی بین نیروهای ائتلاف رخ می‌دهد.
5- نیویورک تایمز همچنین گفت که مقاماتی از دفتر پادشاهی عربستان شخصا برای منصرف کردن اماراتی‌ها از خروج از یمن مداخله کردند و این یعنی اقدام امارات با رضایت و هماهنگی متحد سعودی نبود.
الجزیره نوشت، علاوه بر پیامدهای عقب نشینی امارات، عربستان با مشکلات و پیچیدگی‌های دیگری روبروست. خشم شهرهای مختلف یمن از حضور نیروهای امارات و عربستان از جمله آنهاست.
منابع محلی هم روز گذشته خبر دادند، نیروهای تحت امر عربستان در تلاش برای متفرق کردن معترضانی که برابر پادگان نظامیان سعودی در شهر حصوین استان المهره در شرق یمن تظاهرات کرده بودند اقدام به تیراندازی کردند.
هزاران نفر از مردم استان المهره با برپایی تجمع‌های اعتراضی برابر شماری از پادگان‌های تازه تاسیس عربستان در این استان خواهان خروج آنها از کشورشان هستند. آنها همچنین خواهان برکناری فوری استاندارشان و محاکمه وی هستند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: امارات یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدیدها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرزهای این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط