Web Analytics Made Easy - Statcounter

چین بزرگترین مشتری خرید نفت ایران است که در چند ماه اخیر به دلیل تحریم های آمریکا و لغو معافیت های تحریمی از سوی آمریکا، با مشکلات زیادی برای خرید نفت ایران مواجه شده است. با این حال، چینی ها همچنان به خرید نفت خود از اران ادامه می دهند که این مسئله منجر به هشدارهایی از سوی آمریکا شده است.

به گزارش تابناک، پس از لغو معافیت های تحریمی آمریکا، چینی ها راه های متعددی برای تداوم خرید نفت از ایران دنبال کرده اند که منجر به تهدید به تحریم چین از سوی آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی «بریت بارت» عنوان کرده است که برخی از مشاوران دولت ترامپ، از وی خواسته اند در راستای قطع صادرات نفت ایران به چین، محدودیت های اقتصادی ثانویه ای را علیه پکن اعمال کند.

بنا به گفته سه مقام ارشد آمریکایی، مقامات کاخ سفید تایید کرده اند که چین در ماه گذشته بیش از 1 میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. با این حال، مقامات آمریکایی با چگونگی برخورد با این مسئله مواجه هستند.

این وبگاه آمریکایی در ادامه نوشت: تندروهای شورای امنیت ملی آمریکا در حال بررسی تحریم هایی بر نهادها و بانک های چینی هستند که تحریم ها علیه ایران را نادیده گرفته اند. تحریم هایی که می تواند مذاکرات تجاری میان دو کشور را دچار مشکل کند و روابط پکن-واشنگتن را وارد فاز جدیدی از تنش کند.

در همین زمینه، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تاکید بر هدف واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، اظهار کرد: کشورهایی که از تحریم‌‌های آمریکا پیروی نکنند، با عکس‌العمل آمریکا روبرو خواهند شد و این شامل چین یا هر کشور دیگری در جهان است. ما انتظار داریم همه کشورها از تحریم‌‌های آمریکا پیروی کنند.

این در حالی است که مقامات دولت آمریکا بر این باورند که تلاش برای فشار مضاعف روی ایران، با اقدام چین در ادامه واردات نفت ایران تضعیف شده است.

آمریکا صادرات نفت ایران را نوامبر گذشته هدف تحریم قرار داد و معافیت‌هایی که برای هشت مشتری بزرگ نفت ایران از جمله چین صادر کرده بود در ماه مه تمدید نکرد.

اداره کل گمرک چین واردات نفت ایران به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار در ماه مه را اعلام کرد در حالی که میزان واردات نفت ایران در آوریل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. با این حال انتظار می‌رود بر مبنای شمار نفتکش‌هایی که در مسیر رسیدن به بنادر چین هستند، آمار واردات نفت از ایران در ژوئن بهبود پیدا کند.

چرا آمریکا در تحریم چین محتاط است؟

نکته بسیار مهم در این میان این است که امریکا اگر بخواهد برای تحریم چین وارد میدان عمل شود باید یک بانک بزرگ چینی را مورد تحریم قرار دهد، بانکی که تحریم کردن آن صدای بسیاری از تجار و بازرگانان امریکایی را که با چین داد و ستد دارند در می آورد.

با این حال مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند بدون تحریم یک بانک بزرگ چینی به دلیل تاثیر منفی که ممکن است روی اقتصاد جهانی داشته باشد، جلوی واردات نفت ایران از سوی چین را بگیرند.

پاسخ چین به تحریم ها

به عقیده بسیاری از ناظران، پاسخ پکن به این تهدیدات تند و دور از انتظار بود. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که قلدری یکجانبه آمریکا به توموری وخیم مبدل شده است.

نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام نیز تصریح کرد: از تحریم‌های آمریکا ضدایران پیروی نمی‌کنیم و سیاست به صفر رساندن صادرات نفتی تهران را نیز نمی‌پذیریم زیرا امنیت انرژی برای ما مهم است.

این موضوع حتی برخی مقامات دولت فعلی امریکا را متقاعد کرده که دل کندن کشورهایی چون چین و هند و حتی ترکیه از نفت ارزان ایران بسیار دشوار است و ظاهرا واشنگتن در این راه مسیری سخت و طولانی در پیش دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: چین و آمریکا ایران خرید نفت تحریم سید محمد بطحایی سد لتیان لیگ ملت های والیبال پاتوسی محاکمه نجفی مریم میرزاخانی میترا استاد خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به مطلع بودن از عملیات سپاه | کدام کشورها اطلاع داشتند؟

یک رسانه انگلیسی در گزارشی به موضوع اخطار ایران به شرکای منطقه‌ای و آمریکا پیش از پاسخ‌تلافی‌جویانه شنبه‌شب خود به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی پرداخته و مطرح کرد که آمریکا مدعی شده است برخلاف اظهارات ایران، پیش از این حمله از آن بی‌اطلاع بوده است.

یک رسانه انگلیسی در گزارشی مطرح کرد که مقامات ترکیه‌ای، اردنی و عراقی، روز یکشنبه(دیروز) در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی عملیات «وعده صادق» گفتند که ایران چند روز پیش از این حملات پهپادی و موشکی خود درباره آن هشدار داد بود اما مقامات آمریکایی مدعی هستند تهران به واشنگتن هشدار نداده بود و قصد داشته خسارات قابل‌توجهی به بار بیاورد.

ایران چند روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، با بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی حمله کرده و آن را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه این رژیم و در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد دانست.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این حمله گفت: در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم، از ۷۲ ساعت قبل از عملیات اطلاع دادیم که پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع قطعی و مسلم است، بنابراین ما امنیت همسایگان و منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

به نقل از ایسنا او افزود: به برادران و دوستان‌مان در منطقه که ایالات متحده آمریکا در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفا تنبیه رژیم اسرائیل است و ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستم. ما تاکید کردیم که هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم. هشدار دادیم اگر ایالات متحده از فضا یا سرزمین کشورهای مورد نظر برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، به ناچار پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: وزارت امور خارجه ترکیه گفت که پیش از وقوع این حمله، با واشنگتن و تهران گفت‌وگو کرده و به عنوان میانجی پیام‌هایی را به منظور اطمینان یافتن از این که واکنش‌ها متناسب باشد، منتقل کرده بود.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای در این باره گفت: ایران گفت که واکنش آن پاسخ به حمله اسراییل به سفارت آن در دمشق است و فراتر از آن نخواهد بود. ما از احتمالات مطلع بودیم و اتفاقاتی که افتاد برایمان تعجب‌آور نبود.

با این وجود، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اظهارات وزیر امور خارجه ایران را رد کرده و گفت که واشنگتن از طریق سوئیس با ایران در ارتباط بود اما ۷۲ ساعت پیش از این حمله اخطاری دریافت نکرده بود.

او مدعی شد: این واقعا صحت ندارد. آن‌ها اخطار ندادند و چیزی مبنی بر این نگفتند که «اهداف این‌ها خواهد بود، پس تخلیه‌شان کنید.»

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان این که تهران تنها پس از آغاز حملات به آمریکا پیام داد، ادعا کرد که قصد ایران این بود که این حملات «به شدت ویرانگر» باشند.

او درباره ادعای خود توضیح داد که «ما در حالی که این(حمله) در حال انجام بود، پیامی از طریق سوئیس از ایرانی‌ها دریافت کردیم. به طور کلی، این پیام این بود که پس از (این حمله) کارشان به پایان می‌رسد اما عملیات هنوز ادامه داشت. این پیامی بود که به ما دادند.

ادعای این مقام آمریکایی در حالی با تلاش برای تحریف اظهارات ایران در این باره مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه ایران، خود، با بیان اینکه عملیات نظامی ایران محدود بود، گفت ما بامداد روز یکشنبه به کاخ سفید در پیامی اعلام کردیم که عملیات ما محدود و حداقلی و با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم اسرائیل انجام می‌شود.

مقامات عراقی، ترکیه‌ای و اردنی نیز گفتند که ایران هفته گذشته درباره این حمله هشدار داده بود که شامل جزئیاتی درباره آن نیز می‌شد.

در ادامه این مطلب آمده است: دو منبع مطلع عراقی، یک مشاور امنیتی دولت و یک مقام امنیتی گفتند که ایران حداقل سه روز پیش از وقوع این حمله، از طریق کانال‌های دیپلماتیک به بغداد درباره آن اطلاع داده بود.

زمان دقیق این حمله آن موقع فاش نشده بود اما چند ساعت پیش از حمله به مقامات امنیتی و نظامی عراق اعلام شد و به بغداد اجازه داد که حریم هوایی خود را ببندد و از حوادث مرگ‌بار جلوگیری کند.

مقام امنیتی عراقی که پیشتر به آن اشاره شد، گفت: دولت به وضوح از طریق مقامات ایرانی مطلع شد که نظامیان آمریکایی در عراق نیز از پیش، از این حمله مطلع بوده‌اند.

افزون بر این، یک مقام ارشد اردنی نیز گفت که ایران سفرای کشورهای عربی در تهران را چهارشنبه گذشته فراخواند تا به آن‌ها درباره قصد خود برای انجام دادن یک حمله اطلاع دهد، اگرچه زمان آن را مشخص نکرد.

او در پاسخ به این که آیا ایران جزئیاتی درباره اهداف و نوع تسلیحاتی که قرار بود استفاده کند نیز جزئیاتی ارائه کرده بود، مستقیما پاسخ نداد اما به طور تلویحی اشاره کرد که این موضوع هم مطرح شده بود.

یک منبع مطلع ایرانی نیز گفت که ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک، از جمله قطر و سوئیس درباره روز حمله به آمریکا اطلاع داده بود.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که هنوز مشخص نیست تا چه اندازه می‌توان از گسترش تنش‌ها جلوگیری کرد.

«جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی گفته است که واشنگتن در هیچ گونه حمله تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی تل‌آویو علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

طبق گزارش‌ها، دولت بایدن پاسخی دیپلماتیک به این حمله را ترجیح می‌دهد و به دنبال گسترش تنش‌ها با ایران نیست

دیگر خبرها

  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • مقامات صهیونیست: حتی با چراغ سبز آمریکا، به ایران حمله نمی‌کنیم + فیلم
  • ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود 
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • واکنش آمریکا به مطلع بودن از عملیات سپاه | کدام کشورها اطلاع داشتند؟
  • ادعای مقامات آمریکایی: تهران به واشنگتن هشدار نداده بود