Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام زینال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانوارهای عشایری در شهرستان‌های ماکو، چالدران، ارومیه، شاهین دژ، میاندوآب، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد و نقده قرار دارند و از راه‌های مناسب برای تردد برخوردار شدند.

وی اضافه کرد: با هدف بهبود راه‌های ارتباطی عشایری و برای اجرای طرح‌های مرمت و بازسازی مسیرهای ارتباطی عشایر ۱۳ میلیارد و ۲۷۱ میلیون ریال تخصیص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به عشایر دارد، ادامه داد: بهبود وضعیت ایل‌راه‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های اداره کل امور عشایر آذربایجان‌غربی است که با اهتمام ویژه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل امورعشایر آذربایجان‌غربی بیان کرد: ساماندهی این مسیرها می‌تواند در کمک به عشایر برای کوچ آسان‌تر به ییلاق و قشلاق و محرومیت‌زدایی از این قشر موثر باشد.

زینال زاده بیان کرد: احداث ۲ مورد آب‌نما در میاندوآب، احداث پل پنج متری در مهاباد، سنگ شکنی ۱.۶ کیلومتر در شاهین دژ از جمله طرح‌هایی بوده که برای رفاه بیشتر عشایر انجام شده‌اند.

وی ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده است و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.

۹۹۱۸/‏۷۱۲۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشایر آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۱۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد

 رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: عشایر این شهرستان در کوچ بهاره در مناطقی از گرین کوه، کولیدر، آبسرده، مله تخت، سربند، ورکوه و بخش‌های شیروان و اشترینان مستقر می‌شوند.

نوراله مصطفی نژاد به جلسه شورای عشایری بروجرد در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد که در فصل کوچ، ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان همچون راهداری و حمل و نقل جاده ای، نیروی انتظامی، بسیج عشایری، هلال احمر، بهداشت و درمان و پلیس راهور عشایر را در مسیر کوچ همراهی کنند تا برای این قشر تولیدکننده جامعه مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه دام، تمام سرمایه خانوار‌های عشایری است، به رانندگان هشدار داد مراقب حرکت دام‌های عشایر هنگام عبور از جاده‌های شهرستان باشند.

رئیس اداره امور عشایر بروجرد با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هنگام کوچ عشایر در جاده‌های ارتباطی شهرستان اضافه کرد: نصب تابلو‌های هشدار مبنی بر کاهش و کنترل سرعت در جاده‌ها هنگام کوچ می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای دام‌های عشایر داشته باشد.

هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان بروجرد با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد