Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@08:05:32 GMT

کاریکاتور؛ بیان یک دغدغه ذهنی با زبان تصویر

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۱۴۸۴

کاریکاتور؛ بیان یک دغدغه ذهنی با زبان تصویر

چندی پیش نمایشگاهی از آثار یک بانوی کاریکاتوریست مشهدی در نگارخانه اشراق مشهد به نمایش درآمد.

«عفت امجدی‌پور»، کارتونیست جوان مشهدی و از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی است. حضور در نمایشگاه جمعی کارتون و کاریکاتور تهران (۱۳۹۴)، مشهد (۱۳۹۵) و تصویرگری مشهد (۱۳۹۷)، عضو هیئت انتخاب دومین جشنواره بین‌المللی قدس (تهران، مرداد ۱۳۹۷) و فینالیست و منتخب جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی نظیر نفر اول جشنواره بین‌المللی Xilingol ۲۰۱۸ چین، نفر دوم دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کارتون سوریه (۲۰۱۶)، نفر دوم دومین جشنواره کشوری دکتر سلام (تهران، ۱۳۹۵)، برگزیده دومین جشنواره کشوری ققنوس (ساری، ۱۳۹۷) و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله فعالیت‌ها و افتخارات این بانوی هنرمند خراسانی است.

گفت‌وگویی با وی در مورد سابقه هنری و آثارش انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

 آیا کاریکاتور بیان یک دغدغه ذهنی با زبان تصویراست؟  

برای سوژه‌یابی و خلق یک کاریکاتور نمی‌توان فقط به تیتر اخبار اکتفا کرد.

 از چه زمانی و چطور شد که به سمت هنر کارتون و  کاریکاتور روی آوردید؟

مدت زیادی است که نقاشی می‌کنم اما از اواخر سال ۹۱ بود که به هنر کاریکاتور گرایش پیدا کردم چون در کاریکاتور می‌توانی حرفت را بگویی و نظر یا نقدت را در مورد موضوعی که ذهنت را مشغول کرده، به زبان تصویر بیان کنی. علاوه بر این، نقشی که کارتون و کاریکاتور می‌تواند در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر مخاطب ایفا کند، بیش از دیگر هنرهاست و می‌تواند کمک بسیاری به این جریان کند.

 

 مهم‌ترین دغدغه ذهنی شما برای خلق اثر چیست؟

عمده آثارم درباره مسائل روز و موضوعات اجتماعی است که در برهه‌های زمانی مختلف مطرح می‌شود مثل فرهنگ شهروندی، کودک همسری و... البته برای ایده‌یابی در این کار نمی‌شود فقط به تیتر اخبار اکتفا کرد. یک کارتونیست باید تحقیق و مطالعه بسیاری داشته باشد، اتود بزند و درگیر موضوع شود تا بتواند به نتیجه خوبی برسد.

 از چه تکنیکی در آثارتون استفاده می‌کنید و معمولاً پیاده‌سازی یک ایده چقدر زمان می‌برد؟

من با استفاده از تکنیک رنگ روغن و به صورت دستی کار می‌کنم و وارد عرصه دیجیتال نشدم.   براساس نوع و اندازه کار، مدت زمانی که نیاز دارد متفاوت است اما به طور میانگین، اجرا و پیاده‌سازی هر ایده حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

 در مورد نمایشگاهی که اکنون از آثار شما در نگارخانه اشراق برپاست توضیح دهید، بیشتر به چه موضوعاتی پرداختید؟

من از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی هستم که بزرگان کاریکاتور مثل علیرضا پاکدل، محسن اسدی و محمود آزادنیا در جلسات آن حضور داشتند و اکنون نیز با حمایت  دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان، نمایشگاه  آثارم در نگارخانه اشراق برپا شده است. در این نمایشگاه حدود ۳۵ اثر با موضوعات سیاسی و اجتماعی مثل حجاب، خانواده، محیط زیست، فرهنگ شهروندی و... به نمایش گذاشته شده است. به طور کلی تلاش کردم که در این نمایشگاه درباره تمامی دغدغه‌هایی که دارم آثاری داشته باشم. تعدادی از این آثار جدید هستند و برخی از آن‌ها پیش از این اجرا شدند.

 به عنوان کلام آخر اگر نکته‌ای هست بفرمایید

هنر کاریکاتور در کشور ما نسبت به سایر هنرها بسیار مظلوم و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدوارم نهادهای فرهنگی مثل حوزه هنری، شهرداری، ارگان‌های آموزشی و... بیشتر از آن حمایت کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کاریکاتوریست سوژه یابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

موضوعات و بخش‌ها

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

ضوابط و مقررات

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد.

تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

جوایز

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲(داخلی ۲۱۶۱) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

دیگر خبرها

  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • راه یابی مستند بانوی کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره ملی
  • جشنواره «نقالان سوره» بر روی مهم‌ترین مخاطب هنر دست گذاشته است
  • دبیر جشنواره فرهنگی-هنری اتقان انتخاب شد
  • محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان شد