Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@05:24:58 GMT

امام رضا(ع)؛ بنیان‌گذار «الهیات تعبیری»

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۱۷۸۳

امام رضا(ع)؛ بنیان‌گذار «الهیات تعبیری»

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، استاد دانشگاه تهران امروز ۲۳ تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم برگزار شد، گفت: حکمت وقتی برای عرضه در جامعه، آرام آرام از سوی خداوند در قالب قرآن تنزل یافته است، گرچه براساس نزول یکباره قرآن، این حکمت بر قلب پیامبر القاء شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه فقط در دوران برخی از ائمه(ع) فرصت برای تبیین حکمت شیعه فراهم شد، افزود: در چند دوره مانند دوران امام علی(ع) خطبه‌های توحیدی مطرح شده، در دوره صادقین(ع) و بعد از آن دوره امام رضا(ع) مباحث حکمی شیعه در ابعاد دیگر هم مورد توجه قرار گرفته است؛ مثلاً یکی از مباحث مهم بحث اراده است. در مناظره امام رضا(ع) با سلیمان مروزی شاهدیم که امام یکایک دیدگاه‌های وی را نقد فرموده و نظر مبارکشان را فرمودند که اراده، صفت فعل و حادث است.

برنجکار بیان کرد: اولین اصل در سیره حکمی امام رضا(ع) بحث عقل و نقل است. ایشان فرمودند که ما محتاج به نقل و وحی هستیم، زیرا عقول مردم با هم اختلاف دارند و بعد فرمودند که اساساً اگر بخواهیم به دین برسیم، باید از طریق سمع برسیم و بدون سمع، امکان رسیدن به دین ممکن نیست. البته سمعی که منشأ آن پیامبر و اهل بیت(ع) هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: امام بر این نکته تأکید دارند که هر کسی فکر کند که غیر از وحی می‌تواند به دین برسد، خدا او را به فنا می‌رساند؛ ابن سکیت، عالم و فقیه خدمت امام آمد و گفت که اختلاف زیاد شده است و قرآن را هر کسی طوری تفسیر می‌کند و ما از کجا بفهمیم که کدام حجت است؛ امام فرمودند که عقل ملاک است، لذا کلینی کافی را هفت جلد نوشته، ولی از کتاب العقل شروع کرده است، زیرا عقل، مدار و قطب است. با عقل است که می‌فهمیم امام حق است؛ پس عقل نیاز به وحی و وحی هم نیاز به عقل دارد و این تفکر عقل‌بسندگی مردود است.

وی افزود: اگر در برخی روایت از متکلمین نقد و ذم شده است، مراد کسانی هستند که کلام را بدون استناد به قرآن و روایات، ملاک کار خود قرار می‌دهند و هر چه از ذهنشان تراوش کند، می‌گویند.

برنجکار در توضیح فلسفه نام‌گذاری علم کلام تصریح کرد: حکمای دینی و غیردینی چون سخنانشان را با تکلم بیان می‌کردند، شاید همین سبب شده تا علم کلام به این اسم نامگذاری شود.

وی با برشمردن برخی نکات جزئی‌تر در حکمت شیعه افزود: امام از یک‌طرف معرفت را صنع خدا می‌دانند و از طرف  دیگر استدلالات عقلی را مطرح می‌کنند. در خطبه معروفی که امام وارد مرو شدند، فرمودند که نظام توحید خدا، نفی صفات از خداوند است، زیرا صفات مخلوق هستند.

برنجکار با بیان اینکه امام رضا(ع) الهیات تعبیری را بنیان نهادند، بیان کرد: ایشان فرمودند که اسماء و صفات با تذکر فطری ما را به خدا می‌رساند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ هزارتومان بوده که کماکان کمتر از نرخ مصوب سال گذشته است.

به گفته او بنابر آمار روزانه ۳۷۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که با فروش ۱۷ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب، زیان بسیار چشمگیر است.

کاشانی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ کماکان ادامه دارد، افزود: طبق آمار گمرک در فروردین ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف همچون افغانستان، عراق، قطر، ترکمنستان و امارات صادر شد.

رئیس اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر اصلاح قیمت تخم مرغ افزود:  پروسه تولید مرغ‌های تخم گذار ۲۰ ماهه است، از این رو کاهش قیمت‌ها و حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار کشور نگران‌کننده است چراکه با استمرار این روند و بی توجهی به اصلاح قیمت اکنون با حذف گله‌ها و چالش تولید در نیمه دوم سال روبرو می‌شویم.

او گفت: طبق آمار بانک مرکزی سال گذشته تخم مرغ کمترین نوسان قیمت را در سبد مصرفی کالاهای اساسی خانوار داشت به طوریکه نرخ کنونی هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بیانات مهم رهبر انقلاب درباره تسلیحات ایران
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است
  • ۳ پیام اصلی رهبر معظم انقلاب بعد از تنبیه سخت