Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@15:32:46 GMT

کمبود ۸۵۰  اتوبوس درون‌شهری در اهواز

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۲۸۹۶

کمبود ۸۵۰  اتوبوس درون‌شهری در اهواز

امروزه موفقیت هر شهری در چهره آن شهر جست‌وجو می‌شود. از این رو می‌توان گفت عواملی همچون حمل‌ و ‌نقل و مبلمان شهری در سنجش میزان موفقیت شهرها موثر هستند. در بسیاری از شهرها از ریل‌باس‌ها، ترن‌ها، اتوبوس‌های یک‌طبقه و دوطبقه و مینی‌بوس‌ها برای حمل ‌و ‌نقل عمومی در سطح شهر استفاده می‌شود. در اهواز کمبودهای زیادی در این حوزه وجود دارد که سبب نارضایتی مردم این کلان‌شهر شده است؛ کلان‌شهری که به گفته شهروندان، تنها نام کلان‌شهر را یدک می‌کشد، اما از شاخصه‌های یک کلان‌شهر برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اهواز حدود ۲۲۰ دستگاه اتوبوس در حوزه حمل ‌و ‌نقل عمومی درون‌شهری فعالند که در مقایسه با جمعیت و بر اساس آنچه مسئولان گفته‌اند، حدود ۸۵۰ اتوبوس کم است. البته بین اتوبوس‌های فعلی نیز اتوبوس‌های فرسوده و بدون سیستم سرمایشی وجود دارند که طاقت اهوازی‌ها را در گرمای خرماپزان تابستان طاق می‌کنند.

کمبود ایستگاه‌

یکی از شهروندان ساکن در منطقه پادادشهر به خبرنگار همشهری می‌گوید: با وجود این‌که پادادشهر جزو مناطق توسعه‌یافته اهواز به شمار می‌رود، کمبود ایستگاه اتوبوس در آن مردم را کلافه کرده است. «حامد جرفی» می‌افزاید: برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس باید حدود ۲ کیلومتر طی کنم که همین سبب شده برای تردد خود از تاکسی استفاده کنم. البته استفاده از اتوبوس فقط در روزهای سرد سال به‌صرفه است اما زمان زیادی را باید برای این کار صرف کنیم. این شهروند بیان می‌کند: برای تغییر مسیر ناچار به تردد در مرکز شهر می‌شویم که همین مساله بر ترافیک این منطقه می‌افزاید. چندین بار پیشنهاد احداث پایانه را در چهارراه آبادان برای تغییر مسیر به اتوبوسرانی داده‌ایم، اما توجهی به آن نشده است.

تعداد اتوبوس‌ها با استانداردها مطابقت ندارد

رئیس کمیسیون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به وضعیت اتوبوس‌های اهواز و با بیان این‌که تعداد این اتوبوس‌ها با استانداردهای کلان‌شهرها همخوانی ندارد، می‌گوید: در اهواز باید حدود هزار اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران وجود داشته باشد تا پاسخگوی نیاز جمعیت این کلان‌شهر باشد.

«رحیم کعب‌عمیر» درباره علل کمبود اتوبوس در اهواز اظهار می‌کند: دولت از سال ۹۰ تاکنون به شهرداری اهواز اتوبوسی تحویل نداده است اما تا قبل از آن ۸۲/۵ درصد از هزینه خرید اتوبوس‌ها را به شهرداری پرداخت می‌کرد. وی ادامه می‌دهد: اکنون نحوه پرداخت این هزینه برعکس شده است به طوری که هزینه اتوبوس‌هایی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ وارد اهواز شدند توسط شهرداری پرداخت شد و دولت فقط ۹ درصد از ۱۳/۵ درصد کارمزد تسهیلاتی را که برای خرید اتوبوس دریافت کرده بودیم، پرداخت کرد.

استهلاک اتوبوس‌ها

کعب‌عمیر با اشاره به میزان جابه‌جایی افراد با اتوبوس‌ها بیان می‌کند: در زمستان بیش از ۷۰ هزار نفر با اتوبوس‌ها جابه‌جا می‌شوند اما در تابستان، به دلیل گرمای هوا، حدود ۵۰ هزار نفر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. وی شرایط اقلیمی را در عمر اتوبوس‌ها موثر می‌داند و می‌افزاید: اصولا عمر اتوبوس‌ها ۱۰ سال است اما شرایط اقلیمی و هوای گرم اهواز میزان استهلاک اتوبوس‌ها را زیاد می‌کند. بر همین اساس عمر اتوبوس‌ها را ۵ ساله اعلام کرده‌ایم و بعد از آن باید از رده خارج شوند.

راه‌حل کمبود اتوبوس

این عضو شورای شهر اهواز کمبود اتوبوس را در اهواز از دلایل اصلی معطلی مردم در ایستگاه‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: هزینه خرید اتوبوس زیاد و حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که متاسفانه شهرداری از پس آن برنمی‌آید. وی ادامه می‌دهد: تصمیم بر این است که منطقه آزاد اروند برای خرید اتوبوس به شهرداری ارز بدهد. کعب‌عمیر با بیان این‌که اعتبارات شهرداری به اندازه‌ای نیست که بتواند اتوبوس خریداری کند، می‌گوید: تصمیم بر این است که با بازسازی حدود ۸۰ دستگاه، درصدی از کمبود اتوبوس را در اهواز جبران کنیم. وی می‌افزاید: برای بازسازی این تعداد اتوبوس به ۲۶ میلیارد تومان نیاز داریم که قرار است استانداری آن را از محل اعتبارات استانی تامین کند.

کد خبر 447746

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان

رئیس پلیس راهور کردستان، گفت: در فروردین‌ماه سال‌جاری تصادفات فوتی در استان در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سرهنگ رضا همتی‌زاده در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس تجزیه و تحلیل آمار تصادفات در فروردین‌ماه عدم توجه به جلو با 40 درصد و عدم رعایت حق تقدم با 32 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با 28 درصد مهمترین علت رخ داده تصادفات درون شهری کردستان بوده است.

وی افزود: در فروردین‌ماه سال‌جاری تصادفات فوتی در استان در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته 100 درصد کاهش، تصادفات جرحی 15 درصد کاهش و تصادفات خسارتی با 20 درصد افزایش تحلیل شده است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان کردستان گفت: علی‌رغم وجود تعطیلات نوروزی که افزایش سفرهای نوروزی را در پی داشته است، با برنام‌ ریزی پلیس، جلب همکاری سازمان‌های مرتبط و حضور پررنگ کارکنان و همراهی رسانه‌ها در آگاه‌بخشی، تصادفات فوتی و جرحی در ماه اول سال کاهشی بوده است

وی تصریح کرد: در عین حال توجه و برنامه‌ریزی پلیس راهور در اردیبهشت و ماه‌های گرم سال، کاهش تصادفات موتورسیکلت در پی افزایش استفاده شهروندان از این وسیله نقلیه است که بیشترین تصادفات جرحی را در شش ماهه اول سال به خود اختصاص می‌دهد. 

همتی‌زاده با اشاره به مهمترین علت رخداد تصادفات درون شهری اذعان داشت: تصادف عابرین پیاده با 60 درصد، موتورسیکلت‌ها با 35 درصد بیشترین عوامل شکل‌گیری تصادفات درون شهری در فروردین‌ماه بوده که از رانندگان و راکبان موتورسیکلت‌ها درخواست می‌شود با رعایت قوانین و مقررات ترافیکی، عدم تخطی از سرعت مطمئنه و عدم تردد در پیاده‌رو، از وقوع تصادفات جرحی با عابرین پیاده که بیشترین آمار تصادفات درون‌شهری استان را به خود اختصاص می‌دهد، پیشگیری کنند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد
  • موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند
  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • مرگ ۱۰۹ نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه
  • ◄ تعیین و تکلیف اتوبوس های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار
  • اتوبوس های گازسوز درون شهری تعیین و تکلیف شد
  • اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار تعیین و تکلیف شد