Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان برنامه و بودجه در حالی از برنامه اصلاح ساختار بودجه رونمایی کرده است که بررسی بندهای این برنامه نشان می‌دهد موارد ذکر شده نه تنها جدید نیست بلکه برای اجرای آن به اجماع و اراده مسئولان نیاز است. ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم، در آذر ماه سال گذشته رهبر انقلاب بر ضرورت اصلاح ساختاری بودجه تاکید کرده و مسئله قطع وابستگی بودجه به نفت را از مسائل مهم اقتصادی کشور دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو سازمان برنامه و بودجه تهیه گزارشی در زمینه اصلاح ساختار بودجه را با رویکرد قطع وابستگی به نفت آغاز کرد.

در گزارش نهایی این سازمان که در خردادماه امسال تهیه شده است، 4 محور و  23 برنامه به منظور حرکت به سمت بودجه بدون نفت مطرح شده است.

اجماع و اراده مسئولین تنها راه اصلاح ساختار بودجه

این گزارش در 4 محور تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارا، درآمد زایی پایدار و ثبات سازی اقتصاد کلان در قالب 23 برنامه تهیه شده است. برنامه‌هایی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش هزینه‌های غیر ضروری شرکت های دولتی، اهرم کردن منابع بودجه برای تولید، چابک سازی دولت، مولد سازی دارایی‌های دولت،‌ افزایش پاسخگویی و نظارت، رفع تعارض منافع، اصلاح نظام یارانه انرژی و غیره از مهمترین برنامه های اصلاح ساختاری بودجه است.

نکته مهمی که در این بین مطرح می شود، بحث چرایی عدم تصویب و اجرای برنامه‌های فوق با توجه به واضح بودن اهمیت و ضرورت اجرای آن توسط مجلس و دولت و همچنین طرح چندین باره آن است.

به عنوان مثال در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه چندین سال است که این برنامه بین مجلس و دولت و حتی کارشناسان مطرح شده است و اکثر آنان نیز بر اهمیت و ضرورت اجرای آن تاکید دارند، اما خبری از تصویب و اجرایی شدنش نیست. به عنوان مثالی دیگر، بحث بودجه ریزی عملیاتی از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم توسط همین سازمان برنامه و بودجه مطرح شده اما آن نیز کماکان وضعیت مشخصی ندارد.

در واقع نگاه به گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد به غیر از چند مورد که نیازمند تکمیل و تقویت است، ضرورت اجرایی شدن برنامه‌های مذکور برای همگان واضح بوده و حتی چندین سال است که توسط نهادهای مختلف و کارشناسان مطرح می شود و در بین دولت و مجلس در حال رفت و برگشت است.

از جمله مواردی که در گزارش سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و جای خالی آن احساس می شود، برنامه‌ای برای مدیریت پروژه‌های عمرانی است؛ حجم این پروژه‌ها هم اکنون به بیش از 700 هزار میلیارد تومان می‌رسد و در گزارش سازمان برنامه، برنامه جدی و مشخصی برای مدیریت و به ثمر رساندن آن ارائه نشده است.

سهم 148 هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت از نفت

بر اساس بودجه امسال منابع دولت 407 هزار میلیارد تومان بوده و دارای چهار ردیف منابع درآمدی است که در آن مالیات ها با سهم نزدیک به 153 هزار میلیارد تومان، منابع غیر مالیاتی همچون پرداخت جرائم، خسارات و فروش خدمت با سهم 55 هزار میلیارد تومان، استقراض و ایجاد دین با سهم 51 هزار میلیارد و فروش نفت یا همان واگذاری سرمایه های ملی 148 هزار میلیارد تومان است.

از این رو با توجه به مشکلاتی که در زمینه تحریمها،‌ فروش نفت و نقل و انتقالات مالی در کشور وجود دارد،‌ مشاهده می شود که نزدیک به 35 درصد از منابع درآمدی دولت دچار نوسان است که به منظور پایدارسازی آن باید هرچه سریع تر این وابستگی کاهش پیدا کرده و قطع شود؛ این امر نیازمند پایدارسازی درآمدها و از همه مهم تر اتفاق نظر همه مسئولان برای تصویب برنامه‌های اشاره شده و اجرای دقیق آن است.

بنابر اعتقاد سازمان برنامه و بودجه، اجماع سیاست گذاران در قواعد و روشها، ترسیم نقشه راه و ارائه سنجه های مناسب جهت تحقق برنامه‌ها به منظور قطع وابستگی بودجه به نفت و همچنین پیاده سازی کامل اقتصاد مقاومتی، ضروری است.

اداره کشور بدون نفت-6|رئیس جمهوری که کشور را با 300 هزار بشکه نفت مدیریت کرد

 

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بودجه ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امروز آیین نامه مهم بودجه ۱۴۰۳ که در ارتباط با حقوق و دستمزدها بود در هیئت دولت تصویب شد، گفت: بودجه‌ای که دولت ارائه کرده فاقد کسری بودجه است و کسری بودجه پنهان عملا در قانون بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه اولین نشست هفتگی هیئت دولت در سال 1403 در جمع خبرنگاران گفت: امسال همه دولت تکلیف سنگینی دارند و رشد همزمان تولید و مشارکت مردمی در اقتصاد نیازمند برنامه‌ریزی و اسنجام همه دولت دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه با توجه به نقش محوری که دارد جلسات را بلافاصله پس از سخنرانی رهبر انقلاب آغاز کرده و در حال نگارش برنامه‌ اجرایی است تا  سهم تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله زیربنایی، خدماتی و سایر دستگاه‌های اجرایی در تحقق این حکم برای سال جدید مشخص شود. 

منظور در ادامه درباره بار مالی بودجه و خلق نقدینگی و اختلاف بین مجلس و دولت گفت: ما در مرحله رسیدگی بودجه در مجلس اختلاف نظرهایی داشتیم ولی نهایتاً آنچه ابلاغ شد متن مورد توافق دولت و مجلس است و آنچه که هم‌اکنون به صورت قانون بودجه 1403 ابلاغ شد نظرات دولت را به شکل حداکثری تامین کرده است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز آیین نامه مهم بودجه 1403 یعنی حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد. بودجه‌ای که دولت ارائه کرده فاقد کسری بودجه و قابل اجرا است و کسری بودجه پنهان عملا در قانون بودجه 1403 وجود ندارد و مطمئن هستیم که این قانون امسال بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد. 

وی درباره نظر سازمان برنامه بودجه برای واردات خودرو گفت: موضوعات هر کدام دو بعد دارد یکی بعد اجرای قانون و بعد دیگر نظرات کارشناسی. بعضاً ممکن است بنده یا هر کدام از اعضای دولت در یک همایش نظرات شخصی خود را بیان کنیم اما همه دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانند. بر همین اساس در مورد واردات خودرو دولت بر اساس قانون عمل کرده و هم در حوزه ثبت سفارش خودرو و هم تامین ارز برای واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت کارها در حال انجام است که گزارش خودروهای وارد شده و خودروهایی که هم‌اکنون در مرحله واردات هستند طبیعتا توسط  همکاران ما در وزارت صمت به رسانه‌ها اعلام می‌شود. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود/ ضرورت واگذاری امور به مردم
  • روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۲؛ درآمد‌های دولت چه تغییری کرد؟
  • روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۲/ درآمدهای دولت چه تغییری کرد؟
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین‌نامه دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • انجام ۳ سفر رییس جمهور به کردستان بیانگر توجه دولت به استان است
  • منظور: آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست