Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-29@10:17:12 GMT

یک تقاضا از "رئیسی حقوقدان" و "رئیسی قوه قضائیه"

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۴۵۶۳

یک تقاضا از 'رئیسی حقوقدان' و 'رئیسی قوه قضائیه'

خرداد؛ گذشته از این که طبق کدام معیار انسانی و اسلامی کسی که چند جمله حرف زده را به 24 ماه زندان محکوم می کنند، از نظر شکلی نیز این دادگاه مغایر قانون اساسی و قانون عادی بوده است. خود آقای رئیسی حقوقدان است، سال ها در دانشکده حقوق تدریس کرده و فارغ از سمتی که هم اکنون دارد به عنوان یک استاد رشته حقوق به خوبی می داند که اگر این پرونده مصداق قانون جرم سیاسی نباشد، اساساً دیگر هیچ پرونده ای را نمی توان به این قالب برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمانی که حجه الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفته، روند مصلحانه ای در دستگاه قضایی آغاز شده است، از جمله تلاش برای کاهش زمان دادرسی، عزل و بازداشت برخی افراد مسأله دار در قوه قضائیه، گفت و گوهای مداوم با گروه های مختلف اجتماعی از جمله حقوق دانان، روزنامه نگاران، فعالان محیط زیست، حامیان حقوق زنان و ...، اعلام نقدپذیری قوه قضائیه، بازدیدهای سرزده از محاکم قضایی و شنیدن بی واسطه حرف مردم و ... .

صد البته که این اقدامات ناکافی هستند ولی بر سبیل انصاف باید گفت که برای آغاز یک راه بزرگ و مصلحانه در دستگاه قضایی کشور، بسیار ضروری و ارزشمند است و امیدواریم که در ادامه، شاهد به ثمر نشستن شعارها و کارهای مقدماتی کنونی باشیم و به قوه قضائیه عادل و بی طرف نزدیک تر شویم.

از این رو، حرف ها و کارهای آقای رئیسی، توسط نخبگان جامعه و افکار عمومی رصد می شود و با بیم و امید منتظر هستند تا ببینند سرانجام این راه چه می شود؟ آیا رئیس جدید خواهد توانست قوه قضائیه ای در تراز ملت بزرگ ایران ایجاد کند یا آن که در پیچ و خم های سیاسی و روزمرگی های اداری، کم خواهد آورد و روز از نو روزی از نو؟!

در این میان، یکی از بزرگ ترین موضوعاتی که تکلیف نگاه افکار عمومی و نخبگان به روند مصلحانه حجه الاسلام رئیسی را مشخص خواهد کرد، نحوه تعامل قوه قضائیه با موضوع "جرم سیاسی" است.


جرم سیاسی چیست؟

بهتر است عین قانون جرم سیاسی را مرور کنیم:

 « ماده 1) هر یک از جرائم مصرح در ماده (2) این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه‌زدن به اصل نظام را داشته باشد جرم سیاسی محسوب می‌شود.

ماده 2) جرائم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده (1) این قانون جرم سیاسی محسوب می‌شوند.

الف ــ توهین یا افتراء به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به‌واسطه مسئولیت آنان

ب ــ توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران وارد شده است با رعایت مفاد ماده (517) قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات

پ ــ جرائم مندرج در بندهای (د) و (هـ) ماده (16) قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده مصوب 1360.6.7

ت ــ جرائم مقرر در قوانین انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌استثنای مجریان و ناظران انتخابات

ث ــ نشر اکاذیب. »

انتظار می رود در دوران ریاست حجه الاسلام رئیسی بر قوه قضائیه، اصل 168 قانون اساسی که مقرر می دارد رسیدگی به جرائم سیاسی باید "علنی" و "با حضور هیأت منصفه" باشد، بعد از 40 سال که از عمر جمهوری اسلامی گذشته احیا شود و افرادی که با انگیزه اصلاح امور، انتقادی می کنند که ممکن است حمل بر توهین یا نشر اکاذیب باشد، در قالب قانون جرم سیاسی محاکمه شوند.

نمونه بارز این موضوع را می توان در پرونده آقای محمدرضا خاتمی دید. وی در مصاحبه ای با یک برنامه ویدئویی مدعی شده بود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، حدود 8 میلیون رأی جابجا شده است.

صحت و سقم ادعای وی اساساً مورد بحث نوشتار حاضر نیست. آنچه مسلم است این که انتقاد از نحوه برگزاری یک انتخابات و نتایج آن، مصداق تام و آشکاری از قانون جرم سیاسی است. چنین منتقدی، باید طبق قانون اساسی در دادگاه علنی محاکمه شود و رسانه ها نیز بتوانند گزارش آنچه در دادگاه می گذرد را بازنشر کنند. همچنین یک قاضی نمی تواند به تنهایی متهم سیاسی را محاکمه کند و باید این کار در حضور هیأت منصفه انجام گیرد.

مع الوصف، برغم تصریح قانونی - چه در قانون اساسی و چه در قانون مصوب مجلس - در دادگاه آقای محمدرضا خاتمی هیچ کدام از این دو (علنی بودن محکمه و حضور هیأت منصفه در آن) رعایت نشده است و نهایتاً نیز دادگاه، وی را به دو سال زندان محکوم کرده است.

گذشته از این که طبق کدام معیار انسانی و اسلامی کسی که چند جمله حرف زده را به 24 ماه زندان محکوم می کنند، از نظر شکلی نیز این دادگاه مغایر قانون اساسی و قانون عادی بوده است. خود آقای رئیسی حقوقدان است، سال ها در دانشکده حقوق تدریس کرده و فارغ از سمتی که هم اکنون دارد به عنوان یک استاد رشته حقوق به خوبی می داند که اگر این پرونده مصداق قانون جرم سیاسی نباشد، اساساً دیگر هیچ پرونده ای را نمی توان به این قالب برد.
در چنان وجهی آنچه در قانون اساسی و قانون مصوب مجلس آمده، عبث و اضافی است!

لذا از "رئیسی حقوقدان" می توان این انتطار معقول را داشت که موضوع را با نگاه حقوقی بررسی کند و از "رئیسی رئیس قوه قضائیه" نیز خواست به این موضوع ورود کند و فارغ از نجواهای سیاسی و جناحی - که در اطراف مقامات به وفور یافت می شود - طبق نص صریح قانون، به موضوع رسیدگی ویژه نماید. 
این یکی از بزرگ ترین و تاریخی ترین آزمون های رئیس قوه قضائیه در زمان حال است؛ انشاءالله که در این آزمون، در محضر ملت و حقوقدانانی که با نگاه تخصصی به موضوع می نگرند و نیز در پیشگاه عدل بی امان الهی، رو سپید باشند.

منبع: عصر ایران

برچسب ها: انتخابات 88

منبع: خرداد

کلیدواژه: انتخابات 88

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۴۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد

رئیس جمهور در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه در دیدار آقای زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تجلیل از رشادت‌های گروه‌های مقاومت در غزه در برابر جنایات دشمن صهیونیستی و همچنین تقدیر و تاکید بر وحدت گروههای فلسطینی تصریح کرد: امروز غزه صحنه غلبه و پیروزی ایستادگی، مقاومت و ایمان مردم فلسطین در مقابل صفحه تاریک، ظلمانی و مملو از جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تفوق گفتمانی گروه‌های مقاومت و مردم غزه در اثبات گزینه ایستادگی و مقاومت به عنوان تنها گزینه مقابله با سبوعیت و جنایتگری رژیم غاصب صهیونیستی بویژه برای نخبگان سیاسی دنیا و همچنین دروغ بودن شکست‌ناپذیری این رژیم، تصریح کرد: مردم غزه اثبات کردند که این رژیم به هیچ قانون، معاهده بین‌المللی و اصول انسانی در هیچ سطحی پایبند نیست.

رئیسی با بیان اینکه فلسطین به همان دلیل که حق حیات دارد حق مقاومت نیز دارد تاکید کرد: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است.

رییس جمهور با تأکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جریان مقاومت و مردم مظلوم و مقتدر غزه، از انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه خود در قبال ملت فلسطین گلایه کرد و با اشاره به ابعاد گسترده ایستادگی و مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی گفت: مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی کشورها و دولت‌های اسلامی مدعی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را به اثبات رسانده و نظم ناعادلانه جهانی را به چالش کشیدند.

زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و سال جدید به دولت و ملت ایران و قدردانی از پشتیبانی‌های بی‌دریغ ملت ایران از آرمان‌های جریان مقاومت و پایداری و ایستادگی مردم غزه، یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و تصربح کرد: امروز ملت فلسطین با پایداری خود دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانان آن بویژه آمریکا را غافلگیر کرده است.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حمایت‌های محور مقاومت از ملت فلسطین نیز قدردانی کرد و افزود: این پشتیبانی و حمایت کم‌نظیر علاوه بر ارتقای روحیه و انگیزه در دل مردم غزه و مجاهدان فلسطینی، حاوی این پیام مهم بود که ملت فلسطین در مبارزه با دشمن صهیونیستی تنها نیست.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • در دیدار رئیسی و زیاد نخاله چه گذشت؟
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «دی ماه» سال گذشته
  • رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد
  • رئیسی در دیدار زیاد نخاله: بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال فلسطین، موجب تأسف است
  • اخبار سیاسی ۸ فروردین؛ دیدار هنیه با رئیسی/تصویب ضوابط دستمزد/افزایش جرایم رانندگی
  • چرا «منشور اخلاقی سیاستمداران» در پارلمان ترکیه رای نیاورد؟
  • رئیسی: به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار می‌کنیم
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • اخبار سیاسی ۷ فروردین؛ کاهش تلفات جاده‌ای/حمایت رئیسی از خیرین
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند