Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:59:52 GMT

نقش آفرینی «سمرقند» در نشست «میان افغانان»

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۵۰۷۱

نقش آفرینی «سمرقند» در نشست «میان افغانان»

پیش از این ازبکستان بارها آمادگی خود را برای میزبانی نشست‌های میان افغانان اعلام کرده بود.

تا کنون سه دور مذاکرات میان افغانان برگزار شد.

دو دور آن به میزبانی مسکو و سومین دور آن در دوحه قطر، همزمان با هفتمین دور مذاکرات صلح برگزار شده بود.

دو نگاه نسبت به مذاکرات «میان افغانان» وجود دارد. یک نگاه دولتی که می گوید ادامه این نوع مذاکرات منتج به مذاکره مستقیم میان دولت کابل و طالبان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نگاه دیگر که با حمله انتحاری در بادغیس صدا بلند کرده است اعتقاد دارد طالبان به هیچ بیانیه و مذاکره صلحی پایبند نیست و مشکل این گروه مسلح را باید در میادین نبرد مشخص کرد.

این گروه به بیانیه دوحه قطر اشاره دارد که در بخشی از آن خواستار «به صفر رساندن حمله علیه غیرنظامیان شده بود» اما چند روز بعد از انتشار این بیاینه، شمار زیادی از غیرنظامیان در بادغیس و دیگر شهرهای افغانستان به خاک و خون کشیده شدند.

البته «شیر محمد عباس استانکزی» دیپلمات ارشد طالبان مقیم امارات اما مستقر در قطر، زمانی که شرکت کنندگان نشست میان افغانان با تلفن های همراه خود به رسانه های افغانستان خبر خوش می دادند او در جمع خبرنگاران اعلام کرد این بیانیه برای گروه او الزام آور نیست.

بازوی نظامی طالبان هم در حمله بادغیس نشان داد که برای هیچ بیانیه صلحی احترام قائل نمی باشد.

بر اساس اعلام های غیر رسمی، نزدیک به ۷۰ درصد از خاک افغانستان در کنترل طالبان است. دراین شرایط این گروه خود را ملزم به تن دادن به هر تصمیم جمعی یا جهانی نمی بیند.

وجود افتراق در لایه های مختلف اجتماعی در افغانستان، نا کارامدی نهادهای دولتی به دلیل فسادهای فزاینده و نداشتن انسجام ملی، قدرت برخورد نیروهای دولتی با طالبان در میادین جنگ را تضعیف کرده است.

حالا دیگر رجزخوانی طالبان به میادین جنگ محدود نمی شود.آنان با تشکیل تیم های رسانه ای و حضور در شبکه های اجتماعی، ضعف های حکومت مرکزی را با مردم افغانستان به اشتراک می گذارند.

چنانچه هفت دور مذاکرات صلح میان زلمی خلیلزاد و دیپلمات های ارشد طالبان در دوحه قطر به مرحله امضای سند صلح هم برسد، تازه آغاز مراحل سخت در افغانستان است. موضوعی چون نوع حکومت در افغانستان جنجالی می شود که برای پایانش نمی شود زمانی را متصور بود.

طالبان بر طبل امارات اسلامی می کوبد و جامعه افغان، نطامی جمهوری اسلامی فعلی را حکومتی مطلوب می دانند. مسایلی چون حقوق زنان، آزادی رسانه ها و تحصیل دختران را باید به این مسایل چالش برانگیز اضافه کرد.

داستان طالبان و جامعه افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان مذاکرات صلح افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۵۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است

وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با چهره‌های علمی و فرهنگی افغان مقیم اروپا تأکید داشت دنیا باید این حقیقت را بپذیرد که افغانستان کشوری مستقل است، در امور دیگران مداخله نمی‌کند و هیچ مداخله‌ای را نیز نمی‌پذیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سراج الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با برخی چهره‌های علمی و فرهنگی افغان مقیم اروپا تأکید داشت دنیا باید این حقیقت را بپذیرد و به آن عادت کند که افغانستان یک کشور مستقل است، بنابراین همانطور که امارت اسلامی در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران دستوراتی بدهند که با حاکمیت ملی ما همخوانی نداشته باشد.

حقانی همچنین گفت: درهای حکومت به روی همه خیرخواهان باز است و تأکید کرد حکومت طالبان برای حل مشکلات افغانستان به تلاش خود ادامه خواهند داد.

در این دیدار «دکتر روحی» به عنوان ریاست هیئت علمی و فرهنگی افغان‎های مقیم اروپا اظهار داشت: افغانستان پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان نه تنها در معرض تهاجم نظامی بوده است بلکه تحت تهاجم فرهنگی و عقیدتی نیز قرار داشته است که باید با دقت فراوان با آن مبارزه نمود.

 دکتر روحی همچنین از پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه‌های امنیت جهانی، صلح، مبارزه مؤثر با مواد مخدر پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان قدردانی کرد.

وی افزود: فراموشی گذشته تلخ پس از سال‌ها جنگ، تحمل و پذیرش یکدیگر به معنای واقعی، افزایش کمی و کیفی آموزش زنان و مردان و فرصت دادن به افراد متخصص منجر به توسعه و ثبات خواهد شد و می‌تواند افغانستان را در مسیر بهتری قرار دهد.

حقانی: امنیت پروژه‌های بین‌المللی در افغانستان تضمین استحقانی به اتحادیه اروپا: برای حل مشکلات، افغانستان باید در نهادهای بین‌المللی عضو شودبرخی مسائل باید از موضوع به رسمیت شناسی طالبان تفکیک شود

سراج الدین حقانی همچنین اظهار داشت: مردم افغانستان پس از چندین دهه مبارزه سخت به آرمان‌های اساسی خود که آزادی، مالکیت بر میهن و استقرار نظام اسلامی بود، دست یافته‌اند و همه طرف‌ها باید از فرصت ایجاد شده در جهت توسعه کشور استفاده کنند.

وزیر کشور حکومت طالبان افزود: «ما می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم. بحث تعلیم و تربیت مال ماست، ما خودمان زمینه سازی می‌کنیم. چون این مسئله فرزندان خودمان است و هیچکس به اندازه خودمان با فرزندانمان مهربان نیست».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم