Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@20:05:26 GMT

گویش راجی کاشان در آستانه نابودی

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۵۹۳۳

گویش راجی کاشان در آستانه نابودی

کاشان_ رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: زبان راجی در این منطقه با چالش‌های جدی مواجه است و در بسیاری از شهرها و روستاها در حال نابودی است.

محمد مشهدی‌نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبر نگار ایمنا از شهرستان کاشان اظهار کرد: بسیاری از شهرها و آبادی‌های این شهرستان به گویش پهلوی که همزاد زبان اوستایی است و به زبان راجی یا راژی شهرت دارد، تکلم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد زبان باستانی یکی از مهمترین میراث‌های ارزشمند گذشتگان در منطقه کاشان است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود تا جایی که در شهرهایی مانند نوش‌آباد به کلی از بین رفته و در شهرهایی مانند  آران و بیدگل در آستانه نابودی است.

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان تصریح کرد: در مناطقی مانند برزک که همچنان این زبان کاربرد دارد، کودکان و جوانان و حتی برخی میانسالان به کلی از آن بی‌اطلاع هستند.

مشهدی نوش‌آبادی گفت: هر روزه تعداد زیادی زبان در جهان نابود می‌شود و زبان راجی منطقه کاشان نیز با این خطر مواجه است، بنابراین باید با اقدامات علمی، آموزشی و فرهنگی مانند آموزش مستمر، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های موثر بین‌المللی و ملی برای حفظ و ادامه حیات این زبان تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به صورت علمی این مساله مورد بررسی قرار گیرد  و ضمن آسیب‌شناسی و توجه به زبان‌های فرهنگی با استفاذه از تجارب دیگر کشورها  از فراموشی گویش باستانی جلوگیری کرد.

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان تأکید کرد: لازم است نهادهای آموزشی و فر هنگی بیشتر به آموزش و تدریس این زبان به کودکان و نوجوانان توجه کنند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تمدن اسلامي کاشان گویش ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی در بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران، در منزل شهید مدافع حرم، علی آقابابایی، از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران، حضور یافت و با خانواده این شهید، دیدار و گفتگویی صمیمانه داشت.

آقای رئیسی با بیان اینکه این شهدای عزیز در حال انجام مأموریت بزرگ حفظ امنیت کشور و منطقه، به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسیده‌اند، گفت: خون مطهر این شهدا موجب عزت و سربلندی جبهه مقاومت و ذلت و زبونی رژیم جنایتکار صهیونیستی در منطقه شد.   رئیس جمهور با توجه به پاسخ مقتدرانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به این جنایت رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: قطعاً آثار و برکات خون این شهدای عزیز در نهایت، موجب نابودی کامل این رژیم خبیث و جنایتکار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود
  • مکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست