Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشای همکاری پادشاه بحرین با یک تیم تروریستی در ایران، ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به نزدیکی مرزهای سوریه، نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل با هدف کاهش تنش‌ها با ایران و آغاز رزمایش نظامی مشترک عربستان و آمریکا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در حمایت از برجام نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، فرانسه، انگلیس و آلمان روز یکشنبه در حمایت از برجام بیانیه صادر کردند.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است که سه کشور اروپایی بر پایبندی تروئیکای اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید داشته و درباره خطر فروپاشی آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

این سه کشور اروپایی نگرانی شدید خود از حملاتی که در خلیج فارس و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه ابراز کردند.

تروئیکای اروپا در این بیانیه خواستار ایجاد راهی برای توقف تشدید تنش‌ و از سرگرفته شدن گفت‌وگو شده‌اند.

افشای همکاری پادشاه بحرین با یک تیم تروریستی در ایران

براساس یک طرح مخفیانه که به تازگی افشا شده، سازمان اطلاعات بحرین در سال ۲۰۰۳ قصد داشت تا با همکاری گروه تروریستی القاعده، رهبران معارض بحرینی را ترور کند.

گفته شده در آن سال سازمان اطلاعات بحرین یکی از اعضای ارشد القاعده را برای تشکیل تیم ترور به خدمت گرفته بود و سه مقام امنیتی این کشور نیز با مجوز مستقیم حمد بن عیسی پادشاه بحرین در این طرح مشارکت داشته‌اند.

اسنادی که حال به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد در فهرست موردنظر دولت بحرین برای ترور، نام رهبران سیاسی معارضان بحرینی و در راس آنها «عبدالوهاب حسین» به چشم می‌خورد.

بخش جالب این گزارش آن‌جاست که پادشاه بحرین از عربستان سعودی می‌خواهد تا «محمد صالح» عضوارشد القاعده را که در عربستان زندانی بوده است، برای سرپرستی و مدیریت تیم ترور آزاد کند.

بخش دیگری از فعالیت‌های افشا شده پادشاه بحرین طی سال‌های گذشته، بکارگیری و حمایت از گروهک تروریستی «انصار الفرقان» برای انجام جاسوسی و عملیات در خاک ایران بوده است، هرچند «هشام البلوچی» سرکرده این گروهک در سال ۲۰۱۵ طی یک عملیات نظامی و امنیتی در جنوب شرق ایران کشته شد.

این اسناد در قالب برنامه‌ای مستند از سوی الجزیره علنی شده و هشام البلوچی در بخشی از این فیلم می‌گوید: دستگاه‌های امنیتی بحرین من را در سال ۲۰۰۶ برای انجام مأموریت‌های جاسوسی و انجام عملیات در داخل خاک ایران به کار گرفتند. وی در بخش دیگری از احتمال اینکه توسط دولت بحرین به خاطر اسراری که در اختیار دارد سر به نیست شود، ابراز نگرانی کرده است.

هنوز مقامات پادشاهی بحرین به گزارش مستند پخش شده واکنشی نشان نداده‌اند، اما پادشاهی بحرین سابقه طولانی در خصومت ورزی با ایران داشته و مخالفان این کشور نیز همواره از سوی دولت پادشاهی تحت فشار و احکام سنگین قضایی و سرکوب قرار می‌گیرند.

ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به نزدیکی مرزهای سوریه

ارتش ترکیه مجدداً تجهیزات نظامی جدیدی را سمت مرزهای سوریه ارسال کرد.

این تجهیزات نظامی به دست یگان های مستقر در نزدیکی مرزهای سوریه می رسد.

خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی به دست نظامیان مستقر در جنوب شرق ترکیه و جنوب این کشور می رسد.

ارتش ترکیه بارها با ارسال تجهیزات نظامی، یگان های نظامی مستقر در نزدیکی مرزهای سوریه را تقویت کرده است.

نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل با هدف کاهش تنش‌ها با ایران

رسانه‌های انگلیسی از سفر «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور به بروکسل در روز دوشنبه برای دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از سقوط برجام و کاهش تنشها با ایران خبر دادند. 

براساس گزارش اسکاتلند هرالد، جرمی هانت روز دوشنبه در بروکسل در نشست وزرای خارجه اروپا شرکت می‌کند تا حمایت کشورهای اروپایی امضاکننده برجام را درباره ایران به دست آورد. 

براساس این گزارش، دیدار وی پس از آن انجام می‌شود که جرمی هانت پیشنهاد رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق را در ازای دریافت تضمین برای عدم اعزام این نفتکش به سوریه ارائه کرده است. 

نفتکش حامل نفت ایران اخیرا به صورت غیرقانونی و به بهانه تحریمهای سوریه توسط نیروی دریایی بریتانیا و با کمک گارد ساحلی جبل الطارق توقیف شده بود.

جرمی هانت روز شنبه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و همچنین مقامات منطقه جبل الطارق درباره نفتکش توقیف شده به صورت تلفنی رایزنی کرده است. 

اسکاتلند هرالد با اشاره به کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام و در سایه افزایش تنشها در منطقه خلیج فارس نوشت: کشورهای اروپایی می‌گویند که همچنان از برجام، که قرار بود تحریمهای اقتصادی علیه ایران را در ازای محدودیتهای برنامه هسته‌ای ایران لغو کند، حمایت می‌کنند اما در عمل مقابله با تحریمهای آمریکا علیه تهران را بسیار سخت یافته‌اند. 

هانت در آستانه نشست وزرای خارجه در بروکسل گفت: خاورمیانه اکنون یکی از بی ثباترین مناطق در جهان است اما اگر طرفهای مختلف با تسلیحات اتمی مجهز شوند با یک تهدید اساسی برای بشریت مواجه خواهیم شد و ما همه تلاشمان را برای جلوگیری از این اتفاق به کار خواهیم بست.

وی افزود: انگلیس به همراه فرانسه و آلمان همه تلاشش را برای حفظ توافق هسته‌ای به کار خواهد گرفت و به دنبال ترغیب ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجام هستیم.

آغاز رزمایش نظامی مشترک عربستان و آمریکا

رزمایش «فرمانده پرشور 2019» با حضور یگان‌هایی از نیروهای زمینی عربستان سعودی و آمریکا، روز شنبه در مرکز تمرین اصلی شهر نظامی «ملک خالد» در شمال عربستان آغاز شد.

«صالح بن احمد الزهرانی» فرمانده منطقه فرمانده منطقه شمالی عربستان در این‌باره گفت: «این رزمایش در امتداد رزمایش‌های مشترک بین نیروهای زمینی عربستان سعودی و آمریکا برگزار می‌شود.»

الزهرانی افزود: «هدف از برگزاری این رزمایش تقویت همکاری نظامی مشترک میان دو کشور و تبادل و انتقال تجربیات و مفاهیم و نیز بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای است.»

این رزمایش به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و در جریان آن تعدادی ماموریت آموزشی در محیط عملیات نظامی سنتی و مدرن برگزار می شود.

شهر نظامی ملک خالد بزرگ‌ترین شهر نظامی در خاورمیانه محسوب می‌شود که ظرفیت پذیرش بیش از 65 هزار نظامی را دارد و به عنوان پایگاهی برای دومین جنگ خلیج‌فارس( 1991- 11990) استفاده شد.

وی در عین حال بر آزادی کشتیرانی در خلیج فارس تاکید کرد و گفت: ما با شرکای خود برای تضمین حق کشتیرانی تجاری نیز تلاش می‌کنیم. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام اروپا آمریکا عربستان سید محمد بطحایی سد لتیان لیگ ملت های والیبال پاتوسی شورای نگهبان مریم میرزاخانی عملیات رمضان افزایش قیمت نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۶۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمد علی گودرزی در دهمین اجلاس مرزی که با حضور سرتیپ ستاد دریایی شیخ مبارک علی الصباح فرمانده گارد ساحلی کویت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه است که بحمدالله روابط ۲ کشور دوست و مسلمان ایران و کویت بسیار حسنه است.

وی با اشاره به اینکه چنین نشست‌هایی برای ارتقا امنیت مرزی ۲ کشور ضروری است، افزود: از حسن همکاری مسئولان مرزی کشور کویت در رهایی و آزادی تعدادی از صیادان به دلیل عدم آشنایی به قوانین و مقررات و وجود امواج دریا وارد آب‌های سرزمینی کشور کویت شدند، تقدیر کرد.

این مقام ارشد مرزبانی با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای دریایی مشترک بیان داشت: اجرای گشت‌های همزمان در دریا، تبادل اطلاعات و تجربیات، مقابله با قاچاق و ترددهای غیرمجاز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سردار گودرزی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دریایی با کشور کویت دارد که با اقدامات مرزبانان ۲ کشور در سال‌های گذشته مرزها بسیار امن بوده است.

وی با اشاره به شهادت تعدادی از همرزمان در مقابله با قاچاق مواد مخدر، تصریح کرد: تبادل اطلاعات یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها در برخورد و مقابله با قاچاقچیان است که با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته می‌توان این پدیده شوم را مهار کرد.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست دیپلماسی مرزی با همتای کویتی بر برخورد قاطع مرزبانان ۲ کشور با قاچاقچیان، تداوم برگزاری اجلاس سالیانه، امدادرسانی به شناورها و استیفای حقوق دولت و مرزنشینان در مرزهای مشترک تاکید کرد.

کد خبر 6086491

دیگر خبرها

  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • مجارستان : رقابت ناتو در اوکراین جرقه جنگ جهانی سوم را خواهد زد