Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ محمد احمد عمران، ۲۳ مهرماه ۱۳۲۳ برابر با ۱۵ اکتبر ۱۹۴۴ میلادی در شهر «طنطا» از توابع استان «سوهاج» مصر به دنیا آمد. وی در یک سالگی چشمان خود را از دست داد و نابینا شد.

محمد عمران، قرآن کریم را در 10 سالگی و در نزد «شیخ عبدالرحیم المصری» حفظ کرد و پیش از 12 سالگی اصول و قواعد تجوید را نیز نزد یکی از علمای قرائات به نام «شیخ محمود خباز» آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال 1955 میلادی در 11 سالگی به قاهره نقل مکان کرد و در آن شهر با شمار زیادی از قاریان و مبتهلان از جمله «شیخ محمد موسی» آشنا شد و در قاهره به عضویت آموزشگاه موسیقی ویژه روشندلان  درآمد و در آنجا اصول قرائات، ابتهال، علم نغمات، مقامات موسیقایی و فن ابتهال را به وسیله «شیخ سید موسی الکبیر» فرا گرفت.

آغاز شهرت

در ابتدای زندگی عملی‌ خود به‌ عنوان کارمند در شرکت ریخته‌گری «حلوان» مشغول به کار شد و شرکت او را به عنوان قاری قرآن مسجد انتخاب کرد. وی در مدت بسیار کوتاهی در میان اهالی مناطق مجاور شرکت و نیز در میان همکارانش به شهرت بسیاری رسید.

محمد عمران یکی از مشاهیر قرائت مصر است که با نبوغ فراوان خود در تلاوت و با استفاده از دانش موسیقایی توانست شیو‌ه‌ای منحصر به فرد در قرائت و ابتهال ابداع و با تلاوت خود همگان را مسحور کند.

درحقیت نمی‌توان از تجوید، ابتهالات و سروده‌های صوفی حرفی زد، بدون این که نامی از احمد محمد عمران برده نشود، این در حالی است که وی با وجود توانمند و ابتکار اعجاز‌آمیزی که داشت، نتوانست از نظر رسانه‌ای بسیار مورد توجه قرار گیرد.

این قاری و مبتهل روشندل مصری از نخستین مبتهلانی بود که در مراسم‌های شاد نیز اقدام به قرائت قرآن و ابتهال کرد. محمد همچنین در محافل خصوصی با هنرمندان و خوانندگان بزرگ نیز همراهی می‌کرد و در اجرای خود نوعی ابتکار به کار می‌برد، به‌طوری که مورد توجه وزنه‌های عرصه موسیقی و لحن قرار گرفت.

وی همچنین یکی از پیروان سبک ابتهال «شیخ علی محمود»، قاری و مبتهل برجسته مصر به شمار می‌رفت. سید النقشبندی از دیگر استادان اوست. هنگامی که به شهرت رسید در اوایل دهه هفتاد قرن گذشته برای شرکت در آزمون به رادیوی مصر راه یافت و پس از برتری در آزمون به‌عنوان یکی از مبتهلان برجسته پذیرفته شد. بسیاری از ابتهالات شنیده شده از محمد احمد عمران در آن زمان در رادیوی مصر ضبط شده است.

شیخ علاقه فراوانی به موسیقی و ابتهال داشت، به صورتی که در خانه‌اش بیش از 10 هزار نوار کاست تلاوت و ابتهالات نادر قاریان و مبتهلان نگهداری می‌کرد. او همچنین علاقه بسیاری به سمفونی‌های «لودویگ فان بتهوون»(موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز آلمانی) و «آرام خاچاتوریان» (آهنگ‌ساز ارمنی ۱۹۰۳ - ۱۹۷۸) داشت و به نوآوری و پیشرفت هم مشتاق بود.

گفتن اذان به مقام هزام

محمد احمد عمران نخستین قاری و مبتهلی است که در مقام «هزام»(از مقامات فرعی تلاوت قرآن) اذان گفت و به این وسیله مقام‌های سنتی اذان‌گویی را کنار گذاشت.

او همچنین با بسیاری از قاریان برجسته مصری از جمله نصرالدین طوبار، سید النقشبندی، شیخ موسی الکبیر، محمود عبدالجلیل، سعید حافظ، صلاح عمار و محمود ابوالسعود دوستی و ارتباط عمیق داشت.

هر قاری و مبتهلی مقلدانی دارد، اما محمد عمران از هیچ کس تقلید نکرد، بلکه او روش جدیدی در تلاوت ابداع کرد. وی یک آیه را چندبار در چند مقام می‌خواند.

این قاری و مبتهل روشندل مصری، موسیقی عربی، ترکی، غربی و هندی را زیاد گوش می‌داد و همین باعث می‌شد تا سرعت و قدرتی عجیب در انتقال بین مقامات به دست آورد. چون سرعت زیادی داشت، می‌توانست برای هر آیه لحن خاصی را بیابد.

ویژگی‌های صوتی 

در واقع آنچه که محمد عمران را از سایر قراء و مبتهلین متمایز می‌کرد صدای منحصر به فرد و توانایی لحنی فوق‌العاده وی بود و وی به همین دلیل آیات قرآن را به زیباترین نحو ممکن قرائت می‌کرد.

مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری، صوت و ادای او را مورد تمجید قرار داده و درباره او می‌گوید: «اگر با دقت به تلاوت شیخ محمد گوش دهید، او را قاری مسلط به مقامات صوتی و ماهر در این زمینه می‌یابید. من صوت او را در رادیو و جاهای دیگر و نیز ابتهالات و موشحاتش را گوش داده بودم و می‌دیدم که او از مقامی که در آن تلاوت می‌کرد هیچ‌گاه خارج نمی‌شد».

به گفته بسیاری از کارشناسان علم قرائت صدای وی یکی از کامل‌ترین صداها در میان قاریان گذشته و حال جهان اسلام است. صدای شگفت‌انگیز و عملکرد منحصر به فرد او چنان بود که می‌توانست معانی آیات را در ذهن انسان تداعی بخشد.

قدرت فوق‌العاده صوتی چه در نُت‌های پایین و چه در پرده‌های صوتی بالا همراه با قدرت تحریر بسیار و رنگ صدای دلنشین از ویژگی‌های صوتی این استاد بود. محمد عمران مرجعی برای موسیقی‌دانان ارشد زمان خود بود.

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن از جمهوری اسلامی ایران درباره صدای این قاری مصری می‌گوید: «مزاج لحنی محمد عمران با بسیاری از قراء هم‌عصر خود متفاوت است؛ چراکه ایشان جزء مبتهلین و منشدین نیز بوده و با بهره‌مندی از توانایی‌های لحنی بسیار بالا و انعطاف صوتی فوق‌العاده‌ای که داشته و نیز طنین گرم و زیبا و در عین حال حجیمی که در صدای خود داشتند، تلاوت خود را انجام دادند».

محمد عمران از نگاه موسیقی‌دانان عرب

استاد محمد عبد الوهاب، موسیقی‌دان معروف عرب که ارتباط خوبی هم با شیخ داشته و او را در مناسبت‌های مختلف به مجالسش دعوت می‌کرد، در معرفی جایگاه او می‌گوید: «فقدان محمد احمد عمران ضایعه‌ای برای موسیقی عرب به شمار می‌آید. همچنین مجالس او همیشه با استقبال گسترده مردم مواجه بود. قدرت او در برانگیخته کردن احساسات مختلف انسان بود».

بیشترین قاریان و مبتهلان بزرگ اهل تقلید بوده‌اند، اما مکتب محمد عمران مخالف تقلید بود و او روش جدیدی در تلاوت وارد کرد که «آواز» است. او سوره‌های قرآن را در مقامات متعددی قرائت و در آن‌ها ابتکار انجام می‌داد.

این قاری و مبتهل مصری در بسیاری از برنامه‌های دینی و جشن‌های میلاد پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و محافل و مناسبت‌ها در خانه اپرای قاهره به اجرا پرداخت و ابتهالات زیادی از جمله «اسماء الله الحسنی»، «أدرکنا یا الله» با همکاری شیخ سعید حافظ از مهم‌ترین آثار ثبت شده وی در رادیو مصر است.در رادیو بحرین و رادیو ابوظبی نیز آثار خیلی خوبی را از وی ضبط کرده‌اند.

وفات غریبانه

یکی از حزن‌انگیزترین موضوعات در تاریخ ابتهال و موسیقی دینی کشور مصر، موضوع وفات محمد احمد عمران است. وقتی او در تاریخ ششم اکتبر 1994 از دنیا رفت، خبر وفاتش در هیچ روزنامه یا حتی رادیو و تلویزیون این کشور پخش نشد و برخی دوستان نزدیک او، پس از گذشت هفته‌ها از وفات او مطلع شدند؛ چراکه وفات شیخ با سالگرد پیروزی‌های اکتبر عرب‌ها بر اسرائیل مصادف بود و پخش ویژه برنامه‌ها و جشن‌های این مناسبت از تلویزیون مصر، مانع پوشش خبری وفات او شد و رادیوی مصر نیز پس از گذشتن ۲۰ روز از وفات قاری و مبتهل روشندل مصر، این خبر را رسانه‌ای کرد.

گردآوری و ترجمه: سعیده بیرجندی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مصر محمد عمران روشندل خبرگزاری قرآن بین الملل ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۶۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال

آرش صیادی  مدیرعامل شرکت عمران پرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروژه‌های مسکن مهردر شهر جدید پرند به بهره برداری رسید و پرونده مسکن مهر در این شهر بسته شد گفت: حدود یک هزار ۳۶۹ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند باقی مانده است که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها مشکل معارض دارند که طبق جلسه و جمع بندی‌های که با اداره تعاون شهرپرند صورت گرفته بخشی از مشکل حقوقی و تعاونی  این واحد‌ها امسال برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام سعی خود را خواهیم کرد که  در نیمه اول امسال ۶۰۰ واحد مسکن مهری که در پرند مشکل تعاونی و حقوقی دارند را  تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم، اما مابقی پروژه‌ها به دلیل شکایت‌های که علیه این واحد‌ها شده است باقی مانده است که شرکت عمران پرند در تلاش برای رفع مشکلات این واحد‌ها است.

صیادی با اشاره به اینکه روز گذشته سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند بازدید داشتند وطی این بازدید مقرر شد برای پایش مستمر وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران شهر‌های جدید بر روی تمامی واحد‌های نهضت ملی مسکن و پروژه‌ها دوربین نصب شود.

گفتنی است سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهر جدید پرند در حاشیه بازدید از واحد‌های شهر جدید پرند اعلام کرده بود که با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع نصب دوربین روی پروژه‌های نهضت ملی مسکن  از سایت‌های آماده سازی و همچنین  سایت‌های اجرایی مسکن حتی مساکن مهر باقیمانده، نصب دوربین با زاویه دید مناسب در اولویت قرار بگیرد.

سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: ضرورت دارد تا دوربین به همراه نرم افزار متصل به هوش مصنوعی که بتواند تعداد ماشین آلات را از روی پلاک و تعداد حدودی کارگر حاضر در سایت و روز‌های فعال سایت قرائت کند، نصب شود و این امکان را نیز داشته باشد تا در داشبورد مدیریتی ذخیره و ثبت شود.

وی تاکید کرد: مدیران باید از بهترین و جدیدترین  ابزار و نرم افزار‌ها با قدرت تشخیص بالا استفاده کنند و در این کار از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم استفاده شود. در انجام کار تسریع شود به گونه‌ای که حداکثر تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه این مهم صورت پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تلاوت تقلیدی محمد مهدی دمیرچی از قاری‌های معروف + فیلم
  • اجتماع نوجوانان قرآنی شهرستان اشکذر در حمایت از مظلومان غزه و فلسطین
  • معرفی داوران هفته بیست و پنجم لیگ دسته اول فوتبال
  • اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ دسته اول فوتبال مشخص شد
  • توزیع کیسه‌های ویژه پسماند خودرویی بین گردشگران نوروزی کیش
  • ۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال
  • اتمام مسکن مهرهای غیرمعارض‌دار باقیمانده در سال ۱۴۰۳
  • یادواره شهدای حاج عمران در لرستان برگزار می‌شود
  • شرکت عمران شهر رامشار در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رتبه برتررا کسب کرد