Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@14:16:20 GMT

ترکیب سه دارو برای درمان سرطان روده

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۶۶۹۹

ترکیب سه دارو برای درمان سرطان روده

محققان دانشگاه تگزاس به تازگی روشی نوین برای درمان سرطان روده کشف کرده‌اند که نسبت به شیمی درمانی، عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیمی‌درمانی یک شیوه رایج برای درمان بیماری‌ها است که در آن سلول‌های سرطانی با استفاده از داروهای شیمیایی از بین می‌رود اما این روش برای افرادی که به سرطان روده پیشرفته و جهش ژنتیکی خاص مبتلا هستند، بی‌اثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه امید به زندگی برای نیمی از مبتلایان به این بیماری حدود ۱۰ سال است، اما افرادی که نوع پیشرفته آن را تجربه می‌کنند و در آن‌ها جهش ژن خاص دیده می‌شود، تنها برای چند ماه زنده خواهند ماند.

ژن"BRAF"، پروتئینی تولید می‌کند که پیغام‌ها را انتقال می‌دهند و از رشد سلول حمایت می‌کند. اما تغییر خاصی در این ژن ( BRAF V۶۰۰E)، باعث رشد و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. بیش از ۱۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک کولورکتال (Mcrc) دارای جهش‌ ژن BRAF V۶۰۰E هستند. درمان این نوع سرطان دشوار است زیرا می‌تواند مهاجم باشد و به روش‌های درمانی ترکیبی مانند شیمی درمانی پاسخ ندهد.

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس، ترکیب سه دارو که دو مورد از آن‌ها سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و یکی از آن‌ها ژن BRAF را مهار می‌کند، روی ۶۶۵ فرد که روش‌های قبلی درمان در آن‌ها موثر نبود، مورد بررسی قرار دادند. این سه دارو شامل "انکورافنیب"(encorafenib)، "ستوکسی مب"(cetuximab) و "بینی‌متینیب"(binimetinib) بود.

محققان افراد شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول هر سه دارو داده شد. گروه دوم دو داروی درمانی ا"نکورافنیب" و "ستوکسی مب" دریافت کردند و گروه سوم تحت شیمی درمانی با داروهای "ایرینوتکان"،  فولینیک اسید"، "فلوئورواوراسیل" و "ستوکسی مب" قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که ترکیب این سه دارو، بهترین روش برای درمان سرطان روده است. روش درمانی قبلی میزان بقای مبتلایان به این بیماری را  ۵.۴ ماه افزایش داد، اما ترکیب این سه دارو، میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان روده را ۹ ماه افزایش داد. همچنین شانس زنده‌ماندن افرادی که ترکیبی از دو دارو را استفاده کردند، ۸.۴ ماه بود.

به گفته محققان بهتر است افرادی که دارای جهش در ژن BRAF هستند به جای شیمی درمانی، از روش درمانی سه گانه بهره ببرند؛ یکی از دلایل استفاده از روش جدید این است که نسبت به شیمی‌درمانی، عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

نتایج این مطالعه در سالنامهOncology  منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی درمان سرطان سرطان روده بزرگ شیمی درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۶۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است، ابراز داشت: در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوارها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم.

وی ضمن بیان اینکه طی دولت سیزدهم دستگاه‌های جدید و پیشرفته برای چرخه درمان به کشور وارد شده است، افزود: با توجه به اینکه فرد سرطانی توان کار ندارد ورود این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن تسریع روند درمان به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه در مراکزی نظیر سمنان افراد مشکوک به بیماری سرطان غربالگری خواهند شد، ابراز داشت: تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری نیز اقدامی که می‌تواند در این بین مؤثر باشد تا فرد قبل از پیشرفته شدن مراحل درمانی هزینه‌های کمتری را متقبل شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه دستگاه‌های پیشرفته وارد مرکز تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان شده است، تصریح کرد: موضوع پیش بینی شد که این مرکز بتوانند منجر به بهره‌مندی افراد سایر استان‌ها نیز شود.

وی ضمن بیان اینکه در دولت سیزدهم برای این بیمارستان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شد، افزود: ۴۵ میلیارد تومان نیز اعتبار قبلی این بیمارستان بوده است.

کد خبر 6081857

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • برای درمان نفخ معده چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
  • اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون