Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آتش‌سوزی‌ مزارع کوهدشت سرمایه کشاورزان در آتش سوخت و دسترنج آنان به‌راحتی خاکستر شد. ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، شهرستان کوهدشت با داشتن خاک حاصل‌خیز و مراتع غنی یکی از قطب‌های غلات لرستان است، به‌طوری‌که 191هزار و 572هکتار کل مساحت اراضی این شهرستان بوده و 25درصد از اراضی زراعی استان لرستان را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی 1393 مساحت اراضی زراعی لرستان 758هزار و 794هکتار بوده که مساحت اراضی کشاورزی آبی این استان در حدود 185هزار و 367هکتار است.

شهرستان کوهدشت که روزگاری به‌عنوان انبار غلات لرستان شناخته می‌شد از این آمار سطح زیرکشت 46هزار و 327هکتار گندم، سطح زیر کشت 35هزار و 802هکتار جو و سطح زیر کشت هزار و 688هکتار نخود را در سال 96 به‌خود اختصاص داده‌است.

حرفه اغلب مردمان کوهدشت در نبود صنعت و چرخ تولید، کشاورزی بوده و با شروع فصل برداشت چشم کشاورزان این دیار به محصولاتی‌ست که آن‌را با برکت باران کاشته‌اند، اما امسال سیل فروردین یک‌عمر دسترنج آنان را زیر خسارت برد و حالا پس از سیل آتش‌سوزی مزارع خرمن آنان را به‌باد داده‌است.

آتش‌سوزی مزارع در امسال از خردادماه شروع شد و در کنار خشک‌سالی‌های اخیر، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک‌شدن چشمه‌ها میزان تولیدات کشاورزی شهرستان کوهدشت را کاهش داده‌است.

زندگی‌ای که دود شد

الله‌یار سعادتی که یکی از کشاورزان کوهدشت است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید دارای 31هکتار زمین کشاورزی هستم که علاوه بر آن مقدار هشت‌هکتار دیگر زمین را اجاره کرده‌بودم، در سال گذشته با مشورت کشاورزان مطرح این شهرستان و جهاد کشاورزی کاشت گندم بذری مادری نوع آفتاب و قابوس از نوع آبی در روستای چم‌کبود سفلی ‌پایین‌تر از روستای سه‌آسیابه را کاشت کردم.

به گفته این کشاورز از ابتدای کاشت تمام مراحل زیر نظر کارشناسان با استفاده از بهترین بذرهای موجود، کودهای حیوانی و شیمیایی، استفاده به‌موقع از آفت‌کش‌ها و ضدعلف‌های مخصوص در طول سال از مزرعه حفاظت کرده‌است.

آن‌طور که سعادتی معتقد است پس از پایان بارندگی با زحمت فراوان هفت مرحله مزرعه را آبیاری و در این راه هزینه‌های بسیاری برای خرید بذر، کود و مخارج کارگری صرف کرده‌است.

سوختن 31هکتار کشاورزی

او می‌گوید در 22خرداد 31هکتار زمین کشاورزی‌اش به‌علت بی‌احتیاطی عمدی یا سهوی افرادی که در آن محل حضور داشته‌اند با کلیه لوازم و لوله‌های آ‌ب‌رسانی در آتش سوخته‌است.

به گفته این کشاورز وقتی که خبر به او رسیده همراه با زبانه‌های آتش تمام وجود او نیز سوخته، چون زحمت یک‌سال، ‌تمام سرمایه و پشتوانه زندگی‌اش را از دست داده‌ و از مسئولان انتظار دارد کمک هر چند کم به او و امثال او بکنند تا دوباره در راه ارزش‌آفرینی و تولید استوار باشند.

آتش‌سوزی زنجیره‌ای

فرج‌علی امیری، مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید آتش‌سوزی در 10هکتار از گندم‌زارهای بخش کوهنانی که در 15خرداد رخ داد در همان ساعت اولیه به‌کمک نیروهای مردمی و آتش‌نشانی شهرداری کوهنانی مهار شد.

شعله‌های آتش؛ بلای جان مزارع و مراتع کوه «انارک» و «باویال» ایلام شده استتلاش برای اطفای حریق مزارع و مراتع ‌استان ایلام + فیلمبیش از 55 هکتار از مزارع استان مرکزی در آتش سوخت

آن‌طور که امیری معتقد است آتش‌سوزی به مزارع بخش کوهنانی در روستاهای بساط‌بیگی، خیاران، توه‌خشکه، رودبار، شورابه و وزکور خسارت‌زده و کشاورزان نیز 319.2میلیون تومان دچار خسران شده‌اند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت، آتش‌سوزی به حدود 200هکتار از مزارع در بخش مرکزی و به‌میزان 540میلیون تومان به کشاورزان و هم‌چنین آتش‌سوزی به 10.5هکتار از مزارع در بخش درب‌گنبد در روستاهای چم‌قلعه، سرسنگر، آسیابله و باغ کلالی خسارت زده‌است. او می‌گوید کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع خودداری کنند، این اقدام مواد آلی خاک را از بین می‌برد.

120میلیون تومان خسارت سیل

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت به خسارات سیل فروردین98 در این شهرستان نیز نقبی زد و می‌گوید سیل اخیر به هزار و 580هکتار از گندم‌زارهای آبی خسارت 55درصدی وارد کرده‌است.

به گفته او 3هزار و 470 هکتار از گندم‌زارهای دیم بر اثر سیل دچار خسارت 50درصدی شده و هم‌چنین سیل به هزار و 850هکتار از اراضی جو خسارت وارد کرده‌است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت بر اثر سیل خسارات قابل‌توجهی به زیربخش‌های کشاورزی کوهدشت از جمله باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌است.

آن طور که امیری می‌گوید جبران خسارات سیل به کشاورزی کوهدشت دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی این شهرستان حدود 120میلیارد تومان است.

نابودی گیانه‌های گیاهی

اما امسال خسارت کشاورزان تنها به سیل و آتش‌سوزی محدود نشد بلکه کمبود کمباین نیز به بیم‌ناکی آنان از نابودی سرمایه دامن زد تا مزارع در کابوس آتش‌سوزی‌ها خاکستر شده و سرمایه مردم با آتش نیستی دود شود.

فرج‌علی امیری، مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید همه ساله حدود 500دستگاه کمباین کار برداشت محصولات این شهرستان را انجام می‌دهد و امسال تغییر اقلیم، قطع‌شدن راه‌های ارتباطی و وقوع سیل سبب کاهش کمباین در برخی از مناطق غرب کشور و از جمله لرستان شد.

او با تقدیر از دادستان و نیروی انتظامی کوهدشت برای جلوگیری از خروج کمباین در  این شهرستان برای برداشت به‌موقع محصولات کشاورزان معتقد است حدود 380 دستگاه کمباین با پیگیری‌های انجام‌شده به این شهرستان وارد شده و هم‌اکنون بیش از 90درصد اراضی برداشت شده‌است.

زنجیره آتش سوزی‌ها در فصل تابستان در سال‌های اخیر در کنار مزارع، بخش گسترده‌ای از جنگل‌های شهرستان کوهدشت را نابود کرده، به‌طوری‌که در آتش‌سوزی«چنگری» که در سال 94 رخ داد پوشش گونه‌های گیاهی کمیابی از جمله بلوط، پسته وحشی، کیکم، زالزالک و بیش از 1000هکتار از این پوشش گیاهی نابود شد.

آتش در مراتع زاگرس

تعداد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های لرستان طبق اظهارنظر شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان از سال 86 تا 94 بیش از 936مورد گزارش شده، در قالب این آتش‌سوزی‌ها 17هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان از بین رفته و نیز سالانه در لرستان، 18میلیارد تومان خسارت به جنگل‌های استان وارد شده‌است.

وضعیت آتش‌سوزی مزارع و جنگل‌ها در لرستان در حالی تداوم دارد که تجهیزات و امکانات اطفای حریق بسیار محدود است به‌طوری‌که در آتش‎سوزی جنگل‌های کوهدشت افراد بومی، انجمن‌های مردم‌نهاد و نیروهای منابع‌طبیعی با شاخه درختان آتش مراتع را خاموش می‌کنند تا هم‌چنان سرمایه ملی بلوطستان به‌راحتی دود شود و آتش، خیال مراتع زاگرس را خراش دهد.

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/ ز

R41450/P/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۷۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان

 با توجه به کاهش محسوس دما هواشناسی کشاورزی توصیه‌هایی اعلام کرد که به شرح ذیل است.

با توجه به سرد شدن هوا در بخش کشاورزی استان همدان سرویس و آماده سازی ادوات و سمپاش‌ها برای انجام کشت‌های بهاره و کنترل شیمیایی با علف‌های هرز

آماده سازی اراضی بعد از مساعد شدن شرایط رطوبت خاک جهت کشت سیب زمینی، چغندر قند و ذرت

کنترل علف‌های هرز در مزارع دیم به منظور حفظ رطوبت مورد نیاز محصولات

پایش و گزارش زنگ و کنترل شیمیایی با آفت سن در مزارع غلات و شته مومی در مزارع کلزا

جمع آوری بقایای محصول سال گذشته و فراهم نمودن امکانات و تجهیزات هرس و حذف شاخه‌های خشک شده و آلوده

ضدعفونی ریشه نهال‌ها قبل از کاشت نهال در باغات تازه احداث

تهویه و تنظیم دمای سردخانه‌ها و انبار‌های نگهداری محصولات کشاورزی

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
  • دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • خسارت تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • آغاز برداشت خوشه های گندم در آبادان
  • آغاز برداشت گندم در آبادان
  • آغاز برداشت گندم از سطح بیش از ۱۳۰۰ هکتار مزارع در عنبرآباد