Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در پی برگزاری هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در کیش، اعضای پیمان ام 8 با صدور قطعنامه ای ضمن تاکید بر احترام، گفتگو، عدالت و صلح میان ملل، تحریم های اقتصادی اعمال شده بر ایران را مانعی برای دستیابی مردم به رفاه، مراقبت های سلامت و دسترسی به داروهای حیاتی دانستند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وبدا، دکتر علی جعفریان، رییس بین المللی مجمع جهانی سلامت 2019، در نشست خبری که روز شنبه 22 تیر 1398 برگزار شد، گفت: مجمع جهانی سلامت (World Health Summit) از سال 2009 با هشت عضو، فعالیت خود را در برلین آغاز کرد و امسال که دهمین سال آن بود، این مجمع به 25 عضو از 18 کشور رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای این مجمع، دانشگاه‌‌ها، فرهنگستان‌ها و مؤسسات آموزشی پژوهشی در حوزه سلامت هستند که موقعیت سیاسی ندارند و در ماه اکتبر هر سال نشستی با عنوان مجمع جهانی سلامت در برلین برگزار می‌کنند.
وی ایران را تنها عضو منطقه غرب آسیا خواند که از سال 2016 به عضویت این مجمع درآمده است و افزود: در واقع پیمان ام 8 یک مجموعه آکادمیک است که ماهیت مشورتی دارد و برای ارتقای سلامت جهانی، با استفاده از آزادی‌‌های آکادمیک و فارغ از مرزبندی‌های سیاسی، تصمیم‌گیری می‌کند.
رییس بین المللی مجمع جهانی سلامت 2019، سپس با مرور بر آخرین نشست منطقه ای این مجمع به میزبانی ایران در جزیره کیش گفت: حضور برخی از شرکت‌کنندگان برای نخستین بار در ایران، فرصتی شد تا آنها بتوانند از نزدیک با ایران و دستاوردهای حوزه سلامت آشنا شوند.
وی افزود: در این نشست نوآوری ها و ابتکارات خوبی از سوی ایران مطرح شد و مورد استقبال اعضای مجمع قرار گرفت که از جمله آنها می توان به برگزاری  بخش دانشجویی، مذاهب و چالش های جهانی سلامت، سلامت دهان و دندان و نقش جاده ابریشم جدید در سلامت اشاره کرد.
دکتر جعفریان از برگزاری 29 پانل در 2 روز خبر داد وخاطر نشان کرد: در این نشست که با حضور بیش از 700 شرکت کننده برگزار شد، 102 میهمان خارجی، از 47 کشور جهان حضور داشتند.
وی افزود: در پایان نشست پیشنهاد تهیه یک قطعنامه توسط برخی از اعضای پیمان ام 8 مطرح شد که با توجه به مرسوم نبودن آن در نشست‌های منطقه‌ای از طرف ما مورد استقبال قرار گرفت و پیش‌نویس آن تهیه شد و در طی دو ماه بعد از نشست با رفت و برگشت بین اعضاء پیمان ام8 به اجماع رسید.
رییس بین المللی مجمع جهانی سلامت 2019، سپس به بندهای مختلف این قطعنامه اشاره کرد و گفت: این قطعنامه در 8 بند تنظیم و نهایی شده که مهمترین و چالش‌برانگیزترین آن بند آخر قطعنامه درباره تحریم‌های ایران است. در بند 8 قطعنامه آمده است: بر احترام، گفتگو، عدالت و صلح میان ملل و مردم در راستای آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد تاکید می‌کنیم و برای ارتقاء آن می‌کوشیم. این اصول باید هدایتگر جهان و تمام ملل در برخورد با تعارض‌ها باشند. برای اجتناب از اقدامات خشونت‌گرایانه و تحریم‌ها باید حداکثر تلاش در جهت برقراری گفتمان مبتنی بر احترام و صلح‌طلبانه صورت گیرد.
دکتر جعفریان خاطر نشان کرد: در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اطلاعاتی ارائه شد که نشان داد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران از سوی کشورهایی خاص (و نه سازمان ملل متحد) تاثیرات مضری بر اقتصاد کشور، رفاه مردم، مراقبت‌های سلامت و دسترسی به داروهای حیاتی دارد. پیمان ام8 هم‌راستا با پیمان‌نامه‌های بین‌المللی‌ با قدرت تاکید می‌نماید که تمام کشورها، به‌ویژه آنهایی که درگیر مناقشات بین‌المللی هستند، مسئول حفظ و حمایت از کمک‌های پزشکی و بشردوستانه کافی برای تمام مردم به‌ویژه زنان، کودکان و افراد نیازمند هستند.
وی در ادامه گفت: این قطعنامه هم اکنون در سایت رسمی پیمان ام 8  قرار گرفته و به نوعی توانایی ایران را برای برگزاری یک نشست علمی غنی، با کیفیت و در سطح بالا در زمان تحریم نشان داد که خود دستاوردی بزرگ است.
دکتر جعفریان سپس پذیرش قطعنامه در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت توسط پیمان ام 8  را  نشان از موفقیت ایران در عرصه دیپلماسی سلامت  دانست و تصریح کرد: اکنون کشور می تواند از این قطعنامه به عنوان سندی مهم که نشان می دهد تحریم ها بر سلامت مردم کشورمان تاثیر گذار بوده است، در مجامع بین المللی استفاده کند.
وی در پایان از تلاش کلیه همکاران دانشگاه و حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برگزاری این رویداد منحصربه فرد در حوزه سلامت تشکر کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نشست منطقه ای سلامت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۸۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • حکیم: جهان رژیم اسرائیل را وادار به توقف جنگ غزه کند