Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، دکتر "محمد حیدرزاده" طی این مصاحبه اظهار کرد: سونامی با ارتفاع ۲ متر آب‌راه نفت‌کش‌ها را در خلیج فارس تهدید می‌کند.

وی گفت: فجایعی مانند این می‌توانند صدها میلیون پوند خرج روی دست شرکت‌های بیمه بگذارند و تأثیر مستقیمی روی قیمت نفت داشته باشند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آبراه اصلی نفت‌کش‌ها در خلیج فارس در معرض خطر سونامی ۷ فوتی که هر دو سال یکبار رخ می‌دهند قرار دارد که این موضوع احتمالاً ناشی از گرمایش جهانی است و می‌تواند موجب اختلال بزرگی در تولید و عرضه جهانی نفت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفتی که ۳۰ درصد از سهم جهانی آن از این منطقه می‌گذرد.

طی یک قرن گذشته خلیج فارس از خطر سونامی در امان بوده است که این امر این منطقه را برای حمل و نقل کشتی‌های بزرگ نفتکش ایده آل ساخته است. با این حال، در ماه مارس سال ۲۰۱۷، امواج ۳ فوتی (۰.۹ متر) کاملاً غیرمنتظره به سمت خلیج فارس آمدند که نه تنها سبب آسیب به مناطق ساحلی شدند بلکه سبب کشته شدن حداقل پنج نفر در جنوب ایران شد.

تحقیقات جدید هشدار می‌دهد در شرایط تغییرات اقلیمی، این رویداد شدید آب و هوایی می‌تواند هر چند سال یک بار در منطقه رخ دهد.

دکتر حیدرزاده در ادامه افزود: ماه مارس ۲۰۱۷ یک رویداد چالش برانگیز رخ داد. برای نخستین بار شاهد امواج تخریب کننده با ارتفاع ۳ فوت بودیم که ویژگی‌های یک سونامی واقعی را داشت. همه افراد در آن زمان تعجب زده بودند چرا که هیچکس انتظار سونامی در آنجا را نداشت. من دو سال بر روی این موج‌های رمزآلود کار کردم و در نهایت متوجه شدم که این موج‌ها نوعی سونامی به نام "متئوسونامی"(meteotsunami) هستند.

برخلاف سونامی‌های طبیعی که از حرکت ناگهانی کف اقیانوس‌ها ایجاد می‌شوند، متئوسونامی‌ها از تغییرات سریع فشار هوا ایجاد می‌شوند. متئوسونامی سال ۲۰۱۷ توسط طوفان شنی که در لیبی رخ داد، به وجود آمد و پس از آن از خلیج فارس گذر کرد و باعث ایجاد موج‌های وسیع شد.

دکتر حیدرزاده در ادامه گفت: دو راه برای اینکه طوفان شن و ماسه، متئوسونامی ایجاد کند وجود دارد، راه نخست این است که طوفان شن و ماسه در پهنه آبی مانند یک دریاچه یا خلیج حرکت کند و دیگر اینکه سرعت حرکت طوفان شن باید همانند سرعت امواج دریاچه یا خلیج باشد. واقعیت این است که مسیر طوفان شن و سرعت آن در مقایسه با گذشته به طور چشمگیری تغییر یافته است.

طبق مقاله منتشر شده در مجله "Pure and Applied Geophysics" با تجزیه و تحلیل فشار هوا، سوابق سطح دریا و تصاویر ماهواره‌ای، دانشمندان دریافتند که کل مسیر نفتی مورد استفاده توسط عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، عراق، قطر، کویت و بحرین اکنون در معرض خطر است.

وی ادامه داد: تصور من این است که ارتفاع این امواج در خلیج فارس می‌تواند به شش یا هفت متر برسد. این پدیده معمولاً بین هر دو تا هفت سال رخ می‌دهد. اگر این فجایع رخ دهند می‌توانند صدها میلیون خرج روی دست شرکت‌های بیمه بگذارند و به اعتقاد من اگر ما در آینده یک یا دو مورد از این رویدادها را داشته باشیم، قطعاً شاهد تغییراتی در قیمت نفت خواهیم بود.

از سویی دیگر رخ دادن سونامی می‌تواند بر روی اقتصاد نیز تأثیر بگذارد زیرا سالانه هزاران توریست به برخی از این مناطق ساحلی مانند سواحل دبی، ابوظبی و دوحه می‌آیند.

محققان می‌گویند، در روزهای پیش از این رویداد (موج‌های ماه مارس ۲۰۱۷) ، شرایط جوی غیر معمول بود اما استثنایی نبود و ممکن است دوباره در آینده رخ دهد. به طور کلی، یافته‌های ما نشان می‌دهد که ساحل شمال شرقی خلیج فارس باید به عنوان" نقطه داغ "(hot spot) شناخته شود زیرا این منطقه نسبت به امواج سونامی مانند، بسیار حساس و آسیب پذیر است.

دکتر حیدرزاده در حال حاضر از سیاستگذاران درخواست کرده است تا اقدامات اضطراری را برای مواجهه با این خطر و راهنمایی‌های جدید برای ساختمانهای اطراف ساحل را به روز رسانی کنند. حیدرزاده بر این باور است که دولت‌ها می‌بایست خطرات را بهتر درک کنند. "من نمی‌توانم با صراحت بگویم که این سونامی می‌تواند به دلیل تغییرات آب و هوایی باشد بلکه این تغییرات می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. ما به اطلاعات زیادی برای اثبات این موضوع نیاز داریم. اکنون ما باید خودمان را برای خطرات غیرمعمول که در گذشته از آن ایمن بوده‌ایم، آماده کنیم. "

دکتر "فیلیپ بلاندل"(Philippe Blondel)، استاد ارشد دانشکده فیزیک "دانشگاه بث"(University of Bath)، که در این تحقیق دخیل نبود، گفت: ابتدا در مورد ادعایی که این موج سال ۲۰۱۷ نوعی سونامی بوده شک داشته و احتمال می‌داده است "موج عظیم"(rogue waves) بوده باشند.

با این حال، بلاندل اکنون معتقد است که این کار دقیقاً مورد تحقیق قرار گرفته و سیاستگذاران باید به آن گوش دهند. اگرچه تغییرات آب و هوایی همیشه دلیل رخ دادن متئوسونامی نیستند اما متئوسونامی می‌تواند با تغییرات آب و هوایی افزایش یابد.

این مطالعه مورد خوبی برای افزایش ایستگاه‌های اندازه‌گیری در مناطق حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. در بخشی از جهان ارائه این خدمات با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و یا راهزنی دریایی همراه است. مقاله مهمی همانند این مقاله که به رهبری دکتر محمد حیدرزاده انجام شده یک مقاله خوب برای اندازه‌گیری سواحل و دریاها است که این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۹۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) در کرمان، مازندران و گلستان، چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در گلستان، سیستان و بلوچستان و فارس و پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) در کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه در مازندران، مرکزی، قم، شرق لرستان، تهران، پنج‌شنبه در خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و شرق اصفهان، هرمزگان، شرق و شمال فارس، شرق سمنان و شرق خراسان شمالی و جمعه در جنوب کرمان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • زمان صاعقه چگونه رفتار کنیم؟
  • توصیه‌های ایمنی پزشکی قانونی به شهروندان هنگام صاعقه