Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@03:50:51 GMT

اعتراض ها در سودان یک کشته و ۷ زخمی بر جای گذاشت

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۹۸۸۷

اعتراض ها در سودان یک کشته و ۷ زخمی بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، کمیته مرکزی پزشکان سودان با صدور بیانیه ای در صفحه خود در فیسبوک با اشاره به جان باختن یکی از تظاهرکنندگان افزود این فرد در اثر اصابت گلوله نیروهای واکنش سریع جان باخت.

در همین راستا شاهدان عینی تاکید کردند که مردم روز یکشنبه در اعتراض به خشونت نیروهای واکنش سریع در مقابل مقر دستگاه امنیت و مخابرات تجمع کردند اما این نیروها ابتدا در آسمان و سپس به سمت مردم گلوله شلیک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای واکنش سریع که شبه نظامیان "جنجوید" هم بخشی از آن‌ها هستند برای مبارزه با شورشیان دارفور تشکیل شد و به بسیاری اقدامات وحشیانه متهم هستند.

انجمن مشاغل حرفه ای سودان نیز در واکنش به قربانی گرفتن اعتراضات مردمی، شبه نظامیان را مسؤول کشته شدن مردم دانست.

حزب کنگره سودان نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد که مردم در مخالفت با اقدامات سرکوبگرانه شبه نظامیان به خیابان‌های شهر "السوکی" واقع در جنوب شرقی کشور آمدند اما نیروهای واکنش سریع به سمت آن‌ها گلوله شلیک کردند.

روز شنبه هم هزاران سودانی در یادبود چهلمین روز کشتار خونین خارطوم، در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند که اولین تجمع اعتراض آمیز مردم بعداز توافق هفته گذشته شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر به شمار می رفت.

در اواسط خرداد ماه اختلافات سیاسی میان رهبران اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی انجامید و طبق آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان، شمار معترضان قربانی به ۱۱۸ تن رسید.

اعتراضات مردم سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" رئیس جمهوری شدند. سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش خاتمه یافت و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت، اما گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

**تعویق مذاکرات شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر

نیروهای آزادی و تغییر مذکرات خود با شورای نظامی را به روز سه شنبه موکول کردند. در همین راستا یک منبع آگاه در این نیروها که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد که هدف از این تاخیر، داشتن وقت بیشتر برای مشاوره در خصوص پیش نویس توافق است.

"خالد عمر" از رهبران این ائتلاف هم با اشاره به اینکه تهیه و تنظیم مسائل قانونی در دوره انتقالی موضوعی مهم و جدید بوده، به خبرگزاری رسمی سودان گفت که برای تکمیل مشاورات خود ۴۸ ساعت مهلت خواستیم.

نیروهای آزادی و تغییر و شورای نظامی که هفته گذشته در خصوص تقسیم قدرت در دوره انتقالی به توافق رسیدند، اکنون در حال مذاکره در خصوص جزئیات و نحوه مدیریت این دوره هستند اما همچنان در خصوص تقسیم قدرت و نحوه اداره دوره انتقالی اختلافاتی با هم دارند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح محبوب‌ترین قشر در بین مردم هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز در دیدار با فرماندهان یگان‌های ارتش مستقر در استان آذربایجان شرقی بااشاره به پیشرفت‌های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اوایل انقلاب اسلامی برای تأمین کوچک‌ترین تجهیزات نظامی برای مقابله با رژیم بعث مشکل داشتیم اما امروز در سایه تدابیر هوشمندانه فرماندهی معظم کل قوا به جایی رسیده ایم که از شهرهای دور دست قلب اسرائیل را با موشک هدف قرار می‌دهیم؛ اقتدار نیروهای مسلح با قطع وابستگی تجهیزاتی افزایش پیدا کرده است.

وی بابیان اینکه نیروهای مسلح بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران محبوب ترین قشر در بین اقشارهای مختلف جامعه هستند افزود: ارتش با ایثار و فداکاری و تقدیم بیش از ۴۸۰۰۰ شهید در جبهه‌های سخت جنگ تحمیلی وفاداری خود را به نظام و امام نشان دادند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حملات موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی را نشانگر پیشرفت نظامی جمهوری اسلامی ایران و اطلاعات قوی نیروهای مسلح دانست و گفت: روز ۲۶ فروردین به عنوان یک روز تاریخی در دفتر پرافتخار انقلاب اسلامی به ثبت رسید و نشان داد نیروهای مسلح کشور در بالاترین سطح از آمادگی قرار دارند و آماده مقابله با هرگونه ماجراجویی استکبار جهانی هستند.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: کارکنان ارتش نزد مردم عزیز و جز محبوب‌ترین قشر در بین اقشار مختلف جامعه هستند.

کد خبر 6080233

دیگر خبرها

  • نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
  • شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن چند نظامی صهیونیست طی درگیری‌ها در طولکرم
  • لغو حمله رژیم اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو
  •  رسانه امریکایی: لغو حمله فوری اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو
  • ۸۶۰ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • ۷ کشته و زخمی در انفجار پایانه شرق تهران
  • رژه اقتدار؛ ارتش آماده‌تر از همیشه
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • دو کشته و ۵ زخمی در محور قاین
  • نیروهای مسلح محبوب‌ترین قشر در بین مردم هستند