Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@09:29:59 GMT

بهداشت روانی کودکان را ارتقاء بخشیم

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۰۰۳۰

بهداشت روانی کودکان را ارتقاء بخشیم

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، منظور از بهداشت روانی، سازگاری فرد با محیط اطراف خود است. یعنی فرد بتواند خود را به راحتی با محیط اطراف اش تطبیق دهد و سازگار شود. قابلیت ها و توانایی های خود را بروز دهد و فاقد هر گونه اختلالات عاطفی و رفتاری باشد. داشتن اطلاعات کافی از نیازهای کودکان یعنی نیاز به آرامش، امنیت، محبت متقابل، محبت همه جانبه، تعلق داشتن به یک خانواده و یا گروه همسالان و تشویق و تحسین به موقع همگی می تواند بر سلامت و بهداشت روان کودکان تاثیر گذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کودکی خلقیات و نیازهای خاص خود را می طلبد. تفاوتهای فردی کودکان آنان را از یکدیگر مستثنی کرده و والدین نیز باید بر اساس این تفاوتهای فردی نیازهای کودکان را مورد ارزیابی قرار دهند. در صورت نادیده گرفتن موارد فوق خطرات و مشکلاتی در زمینه سلامت روان و بهداشت روان کودکان به وقوع می پیوندد که ممکن است جبران ناپذیر باشد.

با توجه به اهمیت این مباحث، پژوهشگر ایرنا با محمد باقر کجباف، استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان به گفت و گو نشست.

بهداشت روان کودکان

کجباف در خصوص بهداشت روان و خصوصاً بهداشت روان کودکان گفت: بهداشت روان به معنای داشتن یک زندگی بهتر و نیز به معنای پیشگیری از بروز بیماری ها، اختلالات رفتاری و روانی است و در معنای دوم به معنای ارتقای سطح سلامت روانی است. یعنی کاری کنیم که میزان سلامت روانی خودمان و دیگران بالاتر رود. بهداشت روانی در کودک به همین معناست یعنی از بروز اختلالات رفتاری در کودکان جلوگیری کنیم مثل جلوگیری از بروز حس حسادت، خود بینی و بسیاری از مشکلات رفتاری مثل خشونت زبانی، شب ادراری و کابوس های شبانه و بسیاری از مشکلات که در کودکان وجود دارد و راهی را پیش بگیریم که سلامت روان کودک روز به روز بهتر شود.

وی افزود: بنابراین بهداشت روان در کودکان به معنای پیشگری از بروز برخی اختلالات روانی و رفتاری است. اینکه چه کار کنیم که بهداشت روانی کودک ایجاد شود و بهبود پیدا کند باید از رفتارهای تمسخر آمیز و تحقیر آمیز و رفتارهای اضطراب آور، ترس آور و تهدید آمیز که ممکن است آنها را حساس تر و دچار مشکل کند، جلوگیری کنیم.

کجباف افزود: هر رفتاری از سوی والدین از قبیل پرخاشگری والدین، روابط جنسی نامناسب والدین در چشم فرزند می تواند بهداشت روان کودک را به مخاطره بیندازد. رفتار والدین به عنوان الگوهای رفتاری، مورد مشاهده کودک قرار می گیرد و خواه ناخواه رفتار والدین در کودک به عنوان الگو تلقی می شود. بنابراین هر چه والدین نسبت به رفتارهای خود بیشتر حساس باشند و توجه بیشتری داشته باشند، منطقی و عقلانی باشند و احساسات خود را کنترل نمایند، کودک نسبت به سلامت روانی خودش تضمین بیشتری پیدا خواهد کرد.

کجباف در خصوص برنامه های تلویزیونی و تاثیر گذاری آنها بر بهداشت روان کودکان گفت: سرانه افسردگی مثل نا امیدی و یاس می تواند بهداشت روان کودک را به مخاطره بیندازد. برای مثال فیلم های نامناسبی که مناسب سن کودک نیست نباید در معرض دید کودک قرار بگیرد. پدر و مادرها با توجه به اینکه شاغل هستند و وقت چندانی ندارند تا فرزندانشان بگذرانند از این رو آزادی عمل بیشتری به کودک می دهند و آنها را برای تماشای برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و کارتون ها آزاد می گذارند در حالی که محتوای این برنامه ها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. بنابراین هم صحنه های زندگی و هم صحنه های فیلم ها می تواند در ایجاد فضای شاد و ناشاد و تاثیر گذاری اش بر کودکان بسیار موثر باشد. وقتی والدین دقت بیشتری به این فضاها داشته باشند، طبیعتاً تلاش بیشتری برای بهبود وضعیت می کنند.

وی افزود: کتاب ها، قصه ها و داستان ها باید متناسب با سن کودک باشد. برنامه های متنوع تفریحی، ورزشی و فکری باید برای رشد و ارتقای استعدادهای کودکان متناسب باشد تا سلامت روانی و بهداشت روانی آنها ارتقا یابد و از افزایش اختلالات رفتاری جلوگیری کند. بنابراین ما می توانیم بگوییم که فضاهای ناشاد عمدتاً می تواند سلامت روانی کودکان را به مخاطره بیندازد و باید از اینگونه از برنامه ها جلو گیری شو تا سلامت روانی کودکان روز به روز بهبود یابد.

کجباف در خصوص تحلیلی از وضعیت موجود گفت: بهداشت روان جامعه را باید با توجه به عوامل اجتماعی، اقتصادی، روانی، فرهنگی و سیاسی کشورمان در نظر بگیریم. مشکلات اقتصادی روز به روز بر مردم فشار می آورد و می تواند بر مسائل روانی، تاب آوری و میزان امید به زندگی و شادی و نشاط خانواده ها تاثیر بگذارد. با توجه به تحریم ها و هجمه های فکری که از سوی دشمنان وارد می شود و اذهان مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و از سویی می خواهند بنیان های خانواده افزایش تزلزل پیدا کند و میزان عصبانیت ها افزایش پیدا کند از این رو به طرق مختلف سلامت و بهداشت روان مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی افزود: بنابراین وضعیت سلامت روان موجود تابعی از وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه است و همه اینها تا با هم حل نشود امکان اینکه بهداشت روان مناسبی داشته باشیم امکان پذیر نیست.

کجباف همچنین اضافه کرد: راهکارهای بهداشت روان را باید در رابطه سالم جست و جو کرد. یک رابطه سالم، شفاف، خوب، خوشحال و قوی. فضاهایی که برای کودکانمان در نظر می گیریم باید شاد و مناسب باشد. باید بهترین مهد کودک ها را برای انها فراهم کرد.

وی افزود: همچنین می توان از زمان خوب استفاده کرد. ایجاد کلاس های آموزشی، ورزشی، شنا، آموزش و تیر اندازی می تواند برای سلامت روان و رشد کودک نقش بسیار موثری داشته باشد. از طرفی می توانیم فضای خانواده را آماده کنیم و روابط بین اعضای خانواده را بهبود بخشیم و رابطه دوستانه ای که کودکان با هم دارند و یا رابطه دوستانه ای که بین کودکان و والدین شان وجود دارد را تقویت کنیم. از اختلافاتشان جلوگیری کنیم و تشویق سالمی برایشان ایجاد کنیم. با انها با احترام و مسالمت آمیزانه رفتار کنیم و محبت به اندازه و به جا برایشان داشته باشیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، درحالی‌که خیلی از والدین تصور می‌کنند دندان‌های شیری به‌دلیل موقتی بودن، نقش کم‌اهمیتی در دهان دارند و پوسیدگی آنها نیز اهمیتی ندارد، متخصصان تأکید دارند که دندان‌های شیری از همان زمان که جنین در رحم مادر است، تشکیل می‌شوند و شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: یک برنامه روتین کامل برای مراقبت از دندان‌ها

بنابراین این دندان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند و نه‌تنها در دوران کودکی، بلکه از دوران جنینی باید مراقب دندان‌های کودک بود. ناآگاهی بسیاری از والدین درباره ماهیت دندان‌های شیری منجر به بالا رفتن آمار پوسیدگی دندان‌های شیری در کشور شده است؛ به‌طوری‌که طبق آمارهای موجود، بیش از ۸۰درصد کودکان ۵ تا ۶ساله حداقل ۵دندان شیری پوسیده، پرشده یا کشیده‌شده دارند.

زمان نخستین چکاپ دندان کودکان

خیلی از کودکان تا سنین ۸–۷سالگی حتی یک‌بار نزد دندانپزشک برده نمی‌شوند. درحالی‌که دندانپزشکان تأکید دارند که به‌دلیل سرعت بالای روند پوسیدگی دندان در کودکان، والدین باید آنها را هر ۴ تا ۶ ‌ماه یک‌بار نزد دندانپزشک ببرند؛ حتی اگر مشکلی در دندان و دهان کودک مشاهده نشود. دکتر مصطفی محاوری، متخصص دندانپزشکی کودکان و فلوشیپ ارتودنسی می‌گوید: نخستین چکاپ دندانپزشکی کودکان باید حداقل در یک سالگی انجام شود، اما متأسفانه در ایران چکاپ دندان کودکان عمدتا جدی گرفته نمی‌شود و کودک را تا ۷–۶سالگی پیش دندانپزشک نمی‌برند.

خیلی از والدین می‌گویند کودک‌مان تا حالا مشکل یا درد نداشته و برای همین او را نیاوردیم! درحالی‌که قبل از شروع درد و بروز پوسیدگی باید او را بیاورند و البته برعکس، کودکان زیادی هم داریم که اصلا پوسیدگی دندان ندارند و این نشان‌دهنده آگاهی بالای والدین آنها درباره دندان‌های شیری است.

پوسیدگی دندان‌های شیری عوارض هم دارد؟

این دندانپزشک در پاسخ به این سؤال که آیا پوسیدگی دندان کودکان می‌تواند بر سایر اعضای او نیز تأثیر داشته باشد، توضیح می‌دهد: اگر کودک استعداد یا زمینه بیماری‌ای مثل مشکل قلبی و دریچه‌ای را داشته باشد، پوسیدگی دندان می‌تواند باعث بروز عوارضی در او شود، اما کودکانی که بیماری خاصی ندارند، میکروب‌های پوسیدگی دهان نمی‌تواند بر سایر اعضای بدن آنها اثر بگذارد.

مراقبت را از کی شروع کنیم؟

مراقبت از دندان‌های کودک از همان دوران بارداری مادر شروع می‌شود؛ چون از همان زمان است که دندان‌های شیری تشکیل می‌شوند و فرم می‌گیرند و مینا و تاج روی دندان شکل می‌گیرد. این مطلب را دکتر محاوری عنوان کرده و تأکید می‌کند: اگر مادر در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته باشد که منجر به ساخت بافت دندان‌های جنین ‌شود، به تشکیل صحیح دندان‌ها و استحکام آنها کمک می‌کند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه می‌دهد: حتی بعضی از دندان‌های دائمی مثل دندان آسیاب بزرگ اول که حدود ۶سالگی رویش پیدا می‌کند و تا آخر عمر در دهان وجود دارد، شکل‌گیری‌اش در دوره جنینی شروع می‌شود و اگر نقصی وجود داشته باشد، بعدها خود را نشان می‌دهد.دکتر محاوری می‌گوید: بعد از تولد هم هر سال بخشی از دندان‌ها تشکیل می‌شوند؛ مثلا دندان‌های عقل در ۱۲ تا ۱۵سالگی تشکیل می‌شوند. بنابراین در تمام دوران زندگی تغذیه مناسب می‌تواند بر تشکیل و استحکام تاج دندان‌ها تأثیر بگذارد.

این کودکان پرخطر محسوب می‌شوند

کودکانی که در طول روز یک تا ۲بار مصرف مواد قندی دارند، جزو گروه کم‌خطر محسوب می‌شوند؛ یعنی پوسیدگی در دندان‌های آنها کمتر رخ می‌دهد. کودکانی که ۲ تا ۳بار و حداکثر ۴بار مصرف مواد قندی دارند، در گروه ریسک و خطر متوسط قرار می‌گیرند و کودکانی که بیش از ۴بار مصرف دارند، جزو گروه خیلی پرخطرند؛ یعنی این کودکان در سن۸-۷سالگی همه دندان‌هایشان پوسیده شده است.


دکتر محاوری با اشاره به این دسته‌بندی تأکید می‌کند که مصرف مواد قندی باید محدود شود تا ذائقه کودک به خوردن مواد شیرین و حتی مواد شور عادت نکند. اینکه بگوییم بچه‌ها شکلات و شیرینی دوست دارند، قابل‌قبول نیست.به‌گفته این دندانپزشک کودکان، مواد قندی شامل همه خوراکی‌های شیرین می‌شود؛ میوه، آبمیوه، شکلات، چای شیرین، عسل، بیسکوئیت و... .


چه زمانی برای ارتودنسی کودکان اقدام کنیم؟

دکتر مصطفی محاوری، متخصص دندانپزشکی کودکان و فلوشیپ ارتودنسی: درباره ارتودنسی کودکان قبلا توصیه این بود که اجازه دهیم همه دندان‌های شیری کودک بیفتند و دائمی‌ها دربیایند و در ۱۲ تا ۱۴سالگی برای این کار اقدام شود، ولی به‌دلیل شکل گرفتن مسیر رویشی دندان‌ها دیگر نمی‌شد خیلی کار خاصی انجام داد. درضمن معمولا نیاز می‌شد که یک‌سری دندان‌های دائمی کشیده و فدا شوند تا ارتودنسی انجام شود، اما الان درمان ارتودنسی کودک در نخستین فرصت ممکن باید انجام شود.


ممکن است یک کودک تا ۱۲سالگی همکاری نکند، اما اگر همکاری‌اش خوب بود، حتی در ۴سالگی هم می‌توان ارتودنسی را برای او انجام داد. این درمان چون پایه‌ای است، کاملا جواب می‌دهد و رویش دندان‌ها هم مسیر مناسبی خواهد داشت. پس درمان زودهنگام اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه می‌شود که نخستین چکاپ ارتودنسی در ۵ تا ۶سالگی کودک انجام شود که اگر نیاز بود، درمان زودتر شروع شود.

۴باور غلط در مورد دندان‌های شیری

۴باور غلط در مورد دندان‌های شیری وجود دارد که بهتر است والدین آنها را بدانند و برای همیشه آنها را از ذهن خود پاک کنند.دندان‌های شیری مهم نیستند:‌ اگرچه دندان‌های شیری بالاخره یک روز می‌افتند، اما برای بهداشت دهان کودک بسیار مهم هستند. این دندان‌ها نه‌تنها جا را برای رشد صاف دندان‌های اصلی حفظ می‌کنند، بلکه کمک می‌کنند تا ساختار صورت درست رشد کند و کودک تغذیه درستی داشته باشد و مواد مغذی مناسب را دریافت کند.

خراب شدن دندان‌های شیری مهم نیست: شاید شنیده باشید که دندان‌های بچه‌های کم‌سن اصلا خراب نمی‌شود ‌یا اگر خرابی هم وجود داشته باشد، اهمیت چندانی ندارد، اما شایعات درست نیستند. کرم‌خوردگی نه‌تنها دردناک است، بلکه می‌تواند باعث باد کردن و حتی عفونت لثه شود؛ ضمن اینکه کودکانی که دندان‌های شیری خراب دارند، ۳برابر بیشتر در خطر خراب شدن دندان‌های دائمی هستند.

لازم نیست دندان‌های کودک را مسواک بزنید باید حتی قبل از درآمدن نخستین دندان کودک، برایش مسواک بزنید. از یک پارچه نرم و مرطوب یا گاز استفاده کنید و روی لثه‌های او بکشید تا باکتری‌های آن را کم کنید و مانع از کرم‌خوردگی آنها در آینده شوید. وقتی هم دندان‌ها درآمدند، کمک کنید تا کودک مسواک زدن در روز با مقدار بسیار کمی خمیردندان عادت کند.درضمن مسواک‌های مخصوص وراحتی هم برای کودکان‌عرضه شده‌اند. مثل مسواک‌هایی که نیم دایره ای شکل هستند.


لازم نیست کودک را پیش دندانپزشک ببرید: برداشت غلطی در ایران رایج است که می‌گویند نیازی نیست کودک را قبل از ۳سالگی یا قبل از درآمدن همه ۲۰دندان شیری‌اش به دندانپزشکی ببرید. کارشناسان توصیه می‌کنند بچه‌ها را بعد از درآمدن نخستین دندان یا دست‌کم در یک‌سالگی نزد دندانپزشک ببرید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1227938 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب