Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:35:05 GMT

۳۶۴ تن انواع مواد مخدر در هفت ماه گذشته کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۰۱۷۷

۳۶۴ تن انواع مواد مخدر در هفت ماه گذشته کشف شد

سردار محمد مسعود زاهدیان امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نشست مربوط به پیش سازهای شیمیایی تحت عنوان «دوازدهمین نشست کارگروه منطقه ای پیش سازها RWGP» افزود: پدیده مواد مخدر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات جوامع بشری است که مقابله با این پدیده مستلزم عزم جهانی و مشارکت همه کشورهای جهان با حمایت سازمان‌های بین‌المللی است تا بتوان مسایل و مشکلات آنها را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار زاهدیان ادامه داد: طی سال‌های اخیر تولید مخدرهای صنعتی نوظهور به لحاظ گستردگی، شرایط را برای مقابله دشوار کرده است زیرا تولید مواد مخدر صنعتی تابع زمان و مکان خاصی نبوده و سود سرشار آن باعث شده گرایش به تولید افزایش یابد و به تبع آن مصرف هم وسیع تر شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به عنوان جرایم سازمان یافته نیازمند اتخاذ تدابیر مشترک و همکاری‌های گسترده در سطح منطقه ای و بین‌المللی است، یادآور شد: مبارزه جدی، پایدار و مستمر با معضل مواد مخدر در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری آن هم در سطح جهانی مستلزم صرف زمینه‌های هنگفت مادی و معنوی است که پلیس مبارزه با مخدر جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ناعادلانه توانسته است اقدامات و توفیقات قابل توجه و مسئولانه ای را انجام دهد که نتایج و آثار مطلوب آن شامل حال تمام ملل جهان از جمله تحمیل کنندگان سیاست های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، شاهد این ادعا را مجموع کشفیات ۸۰۰ تنی پلیس در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: ایران توانسته به تنهایی با پرداخت هزینه جانی ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز، بیش از ۷۰ درصد کشفیات انواع مواد مخدر را در عملیات‌های مختلف داشته باشد.
این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه جهان با چالش کنترل مواد شیمیایی که در تولید مواد مخدر صنعتی به عنوان پیش سازها شناخته می‌شوند مواجه است، تصریح کرد: با وجود ایجاد سیستم اطلاع رسانی به هیات سازمان ملل، قاچاقچیان مواد مخدر طی سال‌های اخیر با توجه به وضعیت منطقه با انتقال غیرقانونی مواد پیش ساز شیمیایی از کشورهای صنعتی به دنبال تولید و فروش مواد مخدر هستند و در این راه از کسب منابع جدید، روش‌ها، ایجاد فرصت‌های نو برای فرار از مقامات اجرایی، قوانین و مقررات جاری کشورها دریغ نمی‌کنند.
وی ادامه داد: توسعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف در بحث کنترل پیش سازهای به کار رفته در تولید مواد مخدر بسیار موثر است. از این رو، سود سرشار انحراف قاچاق پیش سازها باعث شده تا قاچاقچیان این گونه مواد با ریسک بالاتری اقدام به انتقال مواد پیش ساز شیمیایی از کشورهای تولیدکننده به مقصد برخی کشورهای منطقه کنند و از هر ترفندی برای انتقال پیش سازهای شیمیایی از مسیرهای قانونی با استفاده از پوشش‌های تجارت قانونی و همچنین اظهارنامه‌های خلاف واقع گمرکی و کنترل ضعیف سازمان های بین‌المللی و کشورهای تولیدکننده در تبادل اطلاعات مربوط به ترانزیت این گونه مواد و بعضاً عدم استفاده برخی از کشورهای مبدا، مسیر و مقصد از سامانه های تعریف شده سازمان های بین‌المللی که می‌تواند در کنترل انحراف قانونی پیش سازها موثر باشد.

سردار زاهدیان خاطرنشان کرد: عواید فراوان حاصل از تولید مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی در اختیار شبکه‌های قاچاق بین المللی قرار می‌گیرد که علاوه بر اینکه بخشی از این درآمدها تامین کننده مالی گروه‌های تروریستی است، بخش اعظم آنها با پول‌شویی کلان در چرخه اقتصادی کشورها قرار می‌گیرد. تمرکز و مقابله با شبکه‌های مالی انتقال وجوه حاصل از قاچاق مواد مخدر و تبادل اطلاعات شبکه پول‌شویی قاچاقچیان می تواند تاثیر مثبتی را برای جلوگیری از فعالیت های شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها و پیش سازهای شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد مخدر داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای مسیر تزانزیت همچون جمهوری اسلامی ایران قربانی ترانزیت این مواد هستند، ادامه داد: کشف ده ها تن پیش سازهای شیمیایی در محموله های ترانزیتی توسط یگان های مقابله ای در کشورمان، بعد وسیع قاچاق و انحراف پیش سازهای شیمیایی را نشان می دهد.

سردار زاهدیان بر ضرورت همکاری کشورهای مختلف با یکدیگر و جدی تر شدن حمایت های سازمان های بین المللی تاکید کرد و گفت: پلیس مبارزه با مواد جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباطات و همکاری‌های گسترده پلیسی و تبادل اطلاعات و تجربیات موفق با سایر کشورها اعلام آمادگی می کند و امیدواریم با مشارکت کشورهای منطقه شاهد افزایش همکاری ها باشیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مواد مخدر کشف مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامعباس محمدیان، در دیدار با رئیس کل دادگستری استان تهران به تشریح گزارشی از عملکرد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پرداخت و گفت: برخورد با سرقت یکی از اولویت‌های اصلی پلیس است و در همین راستا نیز تمهیداتی را برای کاهش سرقت، افزایش قدرت کشف و قطع جریان‌های واسط نظیر مال‌خران و … اتخاذ کردیم. در نهایت نیز خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته در سال گذشته شاهد کاهش ۱۲ درصدی سرقت در پایتخت بودیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خود برای مقابله و مبارزه با سرقت را در سال ۱۴۰۳ نیز با قوت و جدیت ادامه دادیم، افزود: در نتیجه اقدامات انجام شده نیز تا این لحظه شاهد کاهش ۱۸ درصدی سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: در حوزه سرقت خودرو شاهد کاهش ۲۲ درصدی و همچنین کاهش ۲۰ درصدی در حوزه سرقت موتورسیکلت هستیم. تعداد تماس‌ها با ۱۱۰ نیز در این مدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

محمدیان از افزایش ۲۰ درصدی کشف مواد مخدر در پایتخت در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: دغدغه و اولویت دیگر ما موضوع مواد مخدر است. در این راستا چندین اقدام را در دستورکار قرار دادیم و همزمان با برخورد با باندها و قاچاقچیان دانه‌درشت، دستگیری خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان متجاهر را نیز در دستورکار قرار دادیم.

وی افزود: در سال جاری و صرفاً در فروردین ماه کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته که این توفیق بدون شک با همراهی دستگاه قضائی استان و دادسرای عمومی و انقلاب و دادستان تهران حاصل شده است.

محمدیان در پایان گفت: اگر توفیقی حاصل شده بدون شک بخش اعظمی از آن مدیون سیاست گذاری و تدابیر ابلاغی توسط مدیریت و مسئولان دستگاه قضائی در استان تهران است که به‌رغم تحمل تمامی فشارها، سارقان را در زندان نگهداشته و در مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان نیز در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مساعدت و همکاری صورت گرفت که به همین دلیل نیز از مجموعه قضائی تهران تشکر می‌کنم.

کد خبر 6086709

دیگر خبرها

  • از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • کشف بیش از ۴۲۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر در غرب تهران در یک ماه گذشته