Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خشکبار به عنوان بخش مهمی از محصولات کشاورزی تولیدشده در آذربایجان‌شرقی به ویژه در مناطق جنوبی این استان از جایگاه مهمی در سبد صادراتی برخوردار است که توجه به صنایع پیرامونی و فرآوری و بسته بندی می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال در منطقه، ارزآوری بسیار مطلوبی نیز برای کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد هماهنگی‌های لازم با صادرکنندگان خشکبار و حمایت از تولیدکنندگان این محصولات، تلاش برای خرید و صدور بخش قابل توجهی از محصولات قابل فرآوری، توجه به اهمیت بالای بازاریابی برای تولیدات خشکباری، سامان بخشی به نحوه صادرات تولیدات و برنامه‌ریزی مدون و تعریف شده برای ایجاد و تقویت اتحادیه‌های صادراتی به ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان همچون ملکان، بناب و مراغه در کنار رایزنی‌های اقتصادی و بازرگانی مسئولان دولتی و اتاق بازرگانی جهت صادرات خشکبار آذربایجان‌شرقی باید در اولویت برنامه‌ریزان کشوری و استانی قرار بگیرد.

برگزاری همایش‌ها، نشست‌های تخصصی و میزبانی از جشن‌ها و آئین‌های مربو ط به کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و بسته بندی محصولات خشکباری و فعال سازی اتحادیه‌ها و صنوف مربوطه از دیگر عواملی است که می‌تواند رونق صادرات این بخش از کشاورزی آذربایجان‌شرقی را موجب شود.

متأسفانه در سال‌های اخیر توجه چندانی به موضوع برگزاری چنین برنامه‌هایی در آذربایجان‌شرقی نشده است و تنها همایش ملی خشکبار برگزار شده در تبریز به سال ۱۳۸۲ بر می‌گردد که علیرغم وعده‌های مسئولان وقت برای تداوم این همایش، هیچگاه همایش دومی برای خشکبار استان برگزار نشد.

بررسی چالش‌های تولید و فرآروی صادرات خشکبار کشور، چگونگی به کارگیری فناوری‌های نوین در تولید و فرآوری محصول برای صادرات پایدار و افزایش کمیت و کیفیت تولید خشکبار، کاهش قیمت تمام شده و ایجاد ارزش افزوده بالا با تبادل نظر با متخصصان، تولید کنندگان و صادرکنندگان خشکبار می‌تواند از جمله دستاورد‌ها و نتایج برگزاری چنین همایش‌هایی باشد.

کارشناسان و فعالان حوزه صادرات خشکبار معتقدند: بررسی و پیشنهاد سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های صادراتی مناسب برای تولید و صادرات خشکبار، رفع مشکلات مرتبط با حمل و نقل و صادرت محصولات خشکباری از گمرکات کشور، مشکلات بیمه‌ای و صندوق ضمانت در توسعه صادرات، مشکلات موجود با مراکز اعتباری، تسهیلات، اعتبارات، نقل و انتقال، فاینانس، برقراری ارتباط مؤثر با وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های مرتبط با تولید، فرآوری و صدور خشکبار و نیز برنامه‌ریزی برای انجام تحقیقات بازار در بازار‌های هدف و شناسایی نحوه عملکرد رقبا در بازار‌های جهانی و ارائه توصیه‌های لازم برای ارتقای قدرت رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی باید توسط دولت جدی گرفته شود.

همفکری  فعالان حوزه خشکبار آذربایجان‌شرقی مهمترین اقدام برای توسعه و رونق صادرات خشکبار

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز همفکری و هم افزایی فعالان حوزه خشکبار آذربایجان‌شرقی را مهمترین و بزرگترین اقدام این مجموعه برای توسعه و رونق صادرات این محصولات بیان کرد.

یوسف حسینی بر توانمندی‌ها و تخصص‌های تجاری و بازرگانی آذربایجان‌شرقی در حوزه صادرات تاکید کرد و افزود: بدون تردید صادرات روزافزون خشکبار به دلیل ارزش افزوده بالا و نیز وجود بازار مصرف مناسب در اروپا و آمریکا می‌تواند مسیر رشد و ترقی اقتصادی منطقه و حتی ایران را هموارتر کند.

وی اظهار داشت: به طور عمده فرآوری و صادرات خشکبار کشور توسط فعالان این بخش در آذربایجان شرقی تحقق می‌یابد و ما در صدد هستیم با همفکری و هم‌افزایی همه همکاران خود در حوزه خشکبار شرایط توسعه صادرات و ارز آوری این حوزه به کشور را بیش از پیش گسترش دهیم.

حسینی وظیفه اصلی تشکل‌ها و اتحادیه‌های فعال در حوزه صادرات را انتقال موانع و مشکلات به مسئولان و ارائه راهکار‌های عملیاتی برای حل آن‌ها بیان و اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مستمر امکان حل مسائل و مشکلات فعالان بخش خصوص در حوزه خشکبار مرتفع شود.

وی با یادآوری اینکه باید به صورت ریشه‌ای در حل مسائل حوزه‌های مختلف صادراتی کشور اقدام شود، افزود: شناسایی ظرفیت‌های استانی و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها از اهداف مهم و اصلی اتاق بازرگانی تبریز است.

وی، عراق، آذربایجان، کشور‌های حوزه خلیج فارس و قفقاز و اروپا را از جمله بازار‌های هدف خشکبار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که با اقدامات علمی و اصولی می‌توان از سهم ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات محصولات خشکباری ایران به خارج، سهم بیشتری را به خود اختصاص داد.

تاکید بر نقش مهم صادرات در رونق و توسعه صنایع وابسته

یکی از فعالان حوزه خشکبار با تاکید بر نقش مهم صادرات در رونق و توسعه صنایع وابسته به این محصولات، گفت: صادرات خشکبار نه تنها بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی رونقی چندین برابر می‌دهد و موجب اشتغال‌زایی انبوه و گسترده در این بخش می‌شود، بلکه حجم ارزآوری ایران از این مسیر را نیز افزایش می‌دهد.

حسن قالیچه‌باف با تاکید بر اینکه با همفکری و هم‌افزایی فعالان این حوزه می‌توان افزایش چشمگیری در میزان صادرات داشته باشیم، ادامه داد: این اقدام می‌تواند در ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار در استان و کشور مؤثر واقع شود.

وی مشکلات حوزه صادرات خشکبار از آذربایجان‌شرقی را بی‌شمار دانست و بر لزوم برگزاری نشست‌های بررسی این مسائل با مدیران دولتی و بخش خصوصی تاکید کرد.

قالیچه‌باف اظهار داشت: باید اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی خشکبار و صادرات به منظور بررسی وضعیت موجود نشست‌های مستمری داشته باشند که این امر می‌تواند در حل مسائل و مشکلات صنعت خشکبار و ارائه راهکار‌های اصلاحی مؤثر واقع شود.

وی حرکت جمعی در ارائه مسائل و جذب حمایت‌های دولتی و اتاق‌های بازرگانی برای بهبود وضعیت صادرات خشکبار و الگوبرداری از کشور‌های موفق، ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی در بازار‌های هدف به منظور افزایش صادرات، سرمایه گذاری و جذب حمایت‌های دولت و نیز ارتباط فعالان این بخش با مراکز علمی و دانشگاهی را از عوامل مؤثر در توسعه صادرات خشکبار بیان کرد.

یکی دیگر از فعالان این حوزه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی حدود ۶۵ درصد صادرات خشکبار کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی حاصل از تحریم‌ها، صادرات خشکبار مثل سایر محصولات با مشکلاتی مواجه شده است.

احمد رحیق شرایط سخت تجارت بین‌الملل را مورد اشاره قرار داد و از مسئولان اتاق بازرگانی تبریز و نیز دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صمت، جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه و استانداری آذربایجان‌شرقی درخواست کرد تا با نگاه علمی و کارشناسی در حل مسائل و مشکلات فعالان عرصه تولید و تجارت در حوزه خشکبار استان و کشور اقدامات مؤثری انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه که نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه از این حوزه مهم اقتصادی و صادراتی حمایت کافی را انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: از مسئولان امور مالیاتی، گمرک، اتاق بازرگانی تبریز و سایر نهاد‌های تأثیرگذار انتظار می‌رود امکان حل مسائل و مشکلات این حوزه را با توجه به شرایط سخت اقتصادی مهیا کنند.

رحیق با قدردانی از مسئولان کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز که در خصوص پیمان‌سپاری ارزی تلاش‌های مؤثری انجام داده اند، از مسئولان این مجموعه و کمیسیون مربوطه درخواست کرد تا برای حل و فصل مشکلات فعالان خشکبار با توجه به شرایط ویژه اقتصادی اقدامات عاجلی را انجام دهند.

صادرکننده‌ای از بناب که از مراکز مهم و عمده تولید و صادرات خشکبار آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، اظهار داشت: اگر مسئولان متوجه باشند که ارز حاصل از صادرات خشکبار به مجموعه‌های اقتصادی کل کشور بر می‌گردد بدون تردید سیاست‌های حمایت و تشویقی خود را افزایش خواهند داد.

محمدرضا طبیبی گفت: همه صادرکنندگان معتقدند باید ارز حاصل از صادرات به اقتصادی ملی بازگردد تا از منابع و منافع این فعالیت‌ها نه تنها حوزه خشکبار و صنایع وابسته بهره‌مند شوند، بلکه آحاد مردم و کل اقتصاد عوائد آن را لمس کنند.

وی افزود: مذاکره با مسئولان ارشد استانی و کشوری در راستای حل مسائل و مشکلات صادرکنندگان خشکبار استان هدف اساسی تشکلات بخش خصوصی است و ما امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی همه اعضا و مسئولان اتاق بازرگانی تبریز و دستگاه‌های دولتی اهداف تعیین شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقق یابد.

طیبی با اشاره به احصای مسائل و مشکلات فعالان حوزه خشکبار، پیشنهاد کرد با همکاری متخصصان و پیشکسوتان این حوزه موانع و مشکلات موجود به مقامات استانی و کشوری ارائه شود تا امکان توسعه این حوزه در راستای ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور فراهم شود.

وی ارتباط صادرات محصولات خشکباری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را بسیار مفید و مؤثر دانست و ادامه داد: کشور‌های مختلف جهان از تجربیات خوبی در این خوزه برخوردارند که باید از آن‌ها استفاده کرد و، چون آذربایجان‌شرقی از دانشگاه‌های معتبر با متخصصان و استادان متبحری بهره‌مند است، می‌توان با همکاری‌های دو و چند جانبه اقدامات مفید برای توسعه صادرات خشکبار انجام داد.

در همین ارتباط حدود دو سال قبل مسئولان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از ایجاد رشته کاردانی و کارشناسی خشکبار برای اولین بار در کشور خبر داده بودند که به دلیل مصوبه هیأت دولت مبنی بر ممنوعیت دوره‌های علمی و کاربردی توسط نهاد‌های دولتی، متأسفانه این وعده عملی نشد.

قرار بود این رشته با همکاری مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی وزارت جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی تبریز، معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی و تولیدکنندگان عمده آجیل و خشکبار استان ایجاد شود.

این در حالی است که با توجه به فرآوری و بسته بندی بیش از ۸۰ درصد آجیل و خشکبار کشور در آذربایجان‌شرقی که از قطب‌های تولید و فرآوری است و هزاران نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، لزوم راه اندازی رشته‌های مرتبط با خشکبار و آجیل در تبریز توسط دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی بیش از پیش احساس می‌شود.

در حال حاضر صادرات خشکبار بعد از محصولات پتروشیمی و آهن‌آلات بالاترین جایگاه را در ایران دارد و در این بین نقش آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب اصلی تولید، بسته بندی و صادرات خشکبار بی‌بدیل، ممتاز و برجسته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین عطایی اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی، باغی و خشکبار از استان قزوین صادر می شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل خوب و مستعد بخش کشاورزی این استان سالانه این میزان صادرات انجام می شود و نگاه ما جایگزینی صادرات به جای واردات است.

وی اظهار داشت: سیفی‌جات گلخانه ای برای صادرات در اولویت است و در زمینه تولید مرغ نیز ظرفیت بالایی داریم اما باید یک بازار ثابت داشته باشیم تا صادرات محقق شود.

عطایی بیان داشت: چون تولید ثابت نداریم نمی توان روی صادرات پایدار حساب کرد اما قادریم تخم مرغ را صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین گفت: با راه اندازی صندوق حمایت توانسته مشکل صادرات کشمش را حل کند و آمادگی داریم ارتباط تعدادی از تولیدکنندگان نهال، کشمش و خشکبار و میوه را با طرف های بلاروس مهیا کنیم.

عطایی اضافه کرد: در بخش کشاورزی افراد توانمندی داریم که در صورت معرفی آنها می توان برای توسعه صادرات هم اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • طراحی قالب انسجام آفرین فعالان مردمی حوزه اجتماعی استان کرمانشاه
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • هدف‌گذاری ارزآوری ۵ میلیاردی از صادرات خدمات مهندسی آب و برق