Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@03:54:08 GMT

سیل‌زدگان؛ گرفتار بانک و ضمانت

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۰۵۷۶

سیل‌زدگان؛ گرفتار بانک و ضمانت

زمین زراعی‌اش در سیل فروردین امسال دچار خسارت شده است. زحمت‌هایی که پس از شخم زدن و بذر چغندر قند پاشیدن کشیده بود، یک سیل همه را شست و برد. فقط زمین زراعی که نه، باغ و دام و خانه را یک‌جا برد. ۴ ماه می‌گذرد و هنوز کشاورزان منتظر اجرایی شدن دستور دولت برای کمک به جبران خسارت سیل‌زدگان هستند. ولی مساله به این سادگی‌ها نیست، سیل‌زدگان در دام بازی مارپیچ ادارات مربوطه گرفتار شده‌اند که شاید بخشی از خسارت خود را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضامن کارمند نداریم

«محمد ولی نجفی» ساکن روستایی از بخش دینور می‌گوید: خانه کاهگلی من زیر بارش شدید باران خمیر شد و فروریخت. گوسفندانم هم دچار آسیب شدند. اینها را که حساب نکنم تنها امیدم حاصل کشت زمین زراعی‌ام بود که سیل همه را شست و برد. وی با اشاره به این‌که بعد از ارزیابی‌های فروردین و اردیبهشت امسال به‌تازگی دارند روند پرونده سیل‌زدگان را رسیدگی می‌کنند گله‌مند است و می‌افزاید: در روستای ما ۶۰ خانوار دچار مشکل شده‌اند که تنها به ۱۰ نفر آنها رسیدگی شده است. گرچه همه ما همان زمان اعلام خسارت کردیم و کارشناس ارزیاب خسارت دیدن زمین و خانه و دام‌هایمان را تایید کرد.

این کشاورز خسته از رفت‌وآمدهای مکرری که بین جهاد کشاورزی شهرستان و بانک و کارشناس کشاورزی داشته است، ادامه می‌دهد: به افرادی هم که پرونده‌شان تایید شده است، تسهیلات کم‌بهره می‌دهند ولی مشکل آوردن ضامن کارمند دارند. حتی برای برخی از خسارت‌دیدگان مبلغ بسیار پایین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وام را نوشته‌اند که برای همین مبلغ یک ضامن کارمند کشاورز باید بیاورد.

خسارت‌دیدگان ارزیابی‌شده بلاتکلیفند

یک کشاورز دیگر که اهل دهستان چمچمال در همسایگی بیستون است، می‌گوید: دور تا دور زمین‌های دامنه کوه پراو غرق سیلاب شده بود. کشت بیشتر مردم این منطقه چغندرقند و گندم و ذرت و کلزاست. خیلی از کشاورزان پس از سیل به مشقت افتادند تا توانستند با قرض و گرفتاری زیاد دوباره مزرعه آسیب‌دیده را به مرحله کشت برسانند.  

«فضل‌الله جمشیدی» ادامه می‌دهد: برخی از کشاورزان دیگر توانستند کشت جایگزین را انجام دهند، چون دیگر سرمایه‌ای نداشتند خسارت‌ها هم در زمان مناسبی که فرصت برای کشت جایگزین باشد نرسید. وی با نگرانی از شروط گرفتن خسارت از بانک‌ها می‌افزاید: اسامی برخی از سیل‌زدگان اعلام شده است و عده‌ای هنوز بلاتکلیفند. آن تعدادی هم که مشخص شده‌اند نمی‌توانند ضامن کارمند برای گرفتن وام خسارت پیدا کنند. اگر هم حساب کنیم دیگر کسی کارمند رسمی وجود ندارد که بخواهد ضمانت کند.

پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به میزان خسارت حوزه مسکن در حادثه سیل فروردین امسال می‌گوید: در مجموع در بخش مسکن ۲ هزار و ۱۸۵ واحد تخریبی و هزار و ۶۷ واحد تعمیری داریم. تاکنون کل این واحدهای خسارتی و تخریبی را دولت تصویب کرده است که هم تسهیلات و هم وام بلاعوض که به آنها تعلق بگیرد، اما سرجمع ۳۰ درصد این اعتبارات به بانک‌های عامل ارائه شده است.   «جلیل بالایی» درباره وضعیت رسیدگی به پرونده‌ها در حوزه مسکن می‌افزاید: بنیاد مسکن موارد آواربرداری، صدور پروانه، تهیه نقشه و معرفی به بانک‌ها را در دستور کار قرار داده است. ۶۰۰ تا پرونده به بانک تحویل و تا امروز ۴۵۰ پرونده  برای اجرا و دریافت تسهیلات امضا شده است.  

وی همچنین در خصوص خسارت‌دیدگان حوزه کشاورزی ادامه می‌دهد: حوزه کشاورزی به ۲ بخش تقسیم شده و در حال حاضر هدف جبران خسارت بهره‌برداران و کشاورزان است و هنوز وارد حوزه زیرساخت نشده‌ایم. این مسئول در ادامه می‌گوید: برای جبران خسارت ناشی از سیل فروردین‌ماه امسال ۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار تحت عنوان کمک بلاعوض به استان کرمانشاه داده شده که ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

در حوزه تسهیلات هم وام قرض‌الحسنه بدون سود با کارمزد ۴ درصد است که ۸۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان به استان کرمانشاه تخصیص داده شده است. مدیرکل مدیریت بحران استان توضیح می‌دهد: در کارگروه ارزیابی استانی خسارت ناشی از سیل تاکنون ۸ شهرستان‌ طرح‌ها و پروژه‌ها و میزان خسارت‌هایشان را به تفکیک آورده‌اند. این خسارت‌هات شامل زراعت، باغبانی، دامپروری و شیلات است که به تایید کارگروه استانی می‌رسد و در نهایت به بانک معرفی می‌شوند.  

وی ادامه می‌دهد: دولت ضامن کل تسهیلات است، اما به صورت سفته و زنجیره‌ای پرداخت می‌شود. هم در بخش مسکن و هم کشاورزی، اگر زمینی اجاره شده باشد، برای بانک عامل ملاک معرفی به جهاد کشاورزی است و خسارت بلاعوض به خسارت‌دیده داده می‌شود. مدیرکل بحران استان در ادامه می‌افزاید: دستور پرداخت وام‌ها به بانک‌ها ابلاغ شده است. در مورد تسهیلات بلاعوض نیز دستور تخصیص داده شده اما هنوز نقدینگی پرداخت نشده است.

می‌گذارند گشت جایگزین کنیم  

یکی از کشاورزان شهرستان صحنه می‌گوید: سیل حاصل زحمت کشت را قبل از داشت و برداشت با خود برد. از طرف جهاد کشاورزی و استانداری به ما وعده کشت جایگزین داده‌اند. اکنون فصل کشت نشا برنج است. در صورتی که کشت برنج متناسب منطقه کنار رود گاماسیاب است و هیچ‌گونه چاهی هم حفر نمی‌شود. حتی مقدار مصرف آب برنج از کشت ذرت هم کمتر است اما اکنون کشت این محصول را برایمان ممنوع اعلام کرده‌اند. «یونس دارابی» ادامه می‌دهد: در این فرصت باقی‌مانده و برای جبران خسارت و تامین درآمد سال مالی یک زارع، کشت برنج تنها راه کمک به کشاورزان است.  

کد خبر 447598

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، بارش شدید باران در اواخر سال گذشته و ابتدای سال نو کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان را غافلگیر کرد و کشت و کار آنها را با خود برد.
رئیس شورای اسلامی زرآباد می‌گوید: در سیل ابتدای امسال بارش ۴۰۹ میلی‌متری باران، هفت هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان وارد کرده است.
نهنگی گفت: بیش از ۱۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی در شهرستان زرآباد تخریب شده و امکان تردد نیست.
وی می‌افزاید: جاده دسترسی به اراضی کشاورزی خیلی ضروری است، چون اگر آب به محصول نرسد و رسوب برداشته نشود کشاورزی اندک بجا مانده نیز از بین می‌رود.
وی همچنین خبر از تخریب ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی و موتور پمپ می‌دهد.
همچنین مدیر جهادکشاورزی قصرقند گفت: براساس برآورد اولیه بارندگی و سیلاب اخیر در فروردین ماه سالجاری بیش از ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به تاسیسات و زیربنا‌های بخش کشاورزی، باغات و مزارع، قنوات و بند سار‌های این شهرستان خسارت وارد کرد.
رئیسی افزود: سیلاب به بیش از ۲ هزار هکتار اراضی آبی و دیم زیر کشت محصولات زراعی و باغی مختلف، ۹۶ رشته قنات، ۶۵۰ هزار متر مکعب بندسار‌های دیمی، ۱۱۰ حلقه چاه آب کشاورزی، ۲۳ کیلومتر لوله انتقال آب کشاورزی، ۲۰ کیلومتر کانال آبیاری، ۳۲۰ کلنی زنبور عسل و ۳۰ واحد دامداری روستایی صدمات جدی وارد کرده است.

بارش‌های دو ماه گذشته جنوب سیستان و بلوچستان در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده و و اعزام ماشین آلات راه‌سازی و تانکر آبرسانی اولویت این مناطق است.

دیگر خبرها

  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیلاب بلوچستان به بخش کشاورزی
  • انجام ۸۳ سورت پرواز برای امدادرسانی به سیل‌زدگان بلوچستان
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان
  • خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی حوادث جوی به بخش کشاورزی