Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@13:56:42 GMT

ردپای کریمه‌ کنگو در زنجان مشاهده نشده است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۰۶۱۳

ردپای کریمه‌ کنگو در زنجان مشاهده نشده است


رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: از سال 92 تاکنون هیچ مورد قطعی ابتلا به بیماری تب کریمه‌ کنگو در زنجان گزارش نشده است.


حسین معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو ، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی خونریزی‌دهنده تب‌دار حاد است و با وجود اینکه این بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک‌گیر و همه‌‌گیری‌های ناگهانی در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد، به‌ طوری‌ که موارد این بیماری در فصل گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت کنه‌ها که مخزن بیماری هستند، بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در رابطه با تاریخچه تب کریمه کنگو، افزود: این بیماری در سال 1956 در منطقه کنگو (زئیر) واقع در قاره آفریقا شایع شده و ویروس عامل بیماری به‌عنوان ویروس کنگو نام‌گذاری شده است. در سال 1969 مشخص شد که عامل ایجاد‌کننده تب خونریزی‌دهنده در منطقه کریمه در جنوب اوکراین، مشابه عامل بیماری است که در کنگو شناخته شده بود و با ادغام نام این دو محل نام تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو برای این بیماری انتخاب شد.


این مسئول در ادامه به علائم تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: شروع ناگهانی علائم این بیماری شامل سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (به‌ خصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، کاهش اشتها، کاهش ضربان قلب و فشارخون و در مراحل بعدی علائم خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن شامل خونریزی از مخاط، خونریزی از زیر پوست، خونریزی از بینی، خونریزی از لثه، خلط خونی، ادرار خونی و غیره ممکن است مشاهده شود.


معصومی در رابطه با راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، تصریح کرد: ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو اصولا در طبیعت به‌ وسیله کنه‌های سخت‌گونه هیالوما منتقل می‌شود. کنه‌های نابالغ از طریق خون‌خواری از مهره‌داران کوچک مثل موش، خرگوش، سنجاب، جوجه‌تیغی و غیره آلوده می‌شوند. کنه‌های بالغ عفونت را به مهره‌داران بزرگ مثل گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب، شترمرغ و غیره منتقل می‌کنند.


رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان در ادامه اظهارکرد: نیش زدن کنه‌های آلوده و نیز له کردن آن‌ها بر روی پوست یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس به انسان است. تماس با خون و بافت‌های دام آلوده نیز می‌تواند برای انسان بیماری‌زا باشد؛ لذا افرادی که با دام و بافت‌های دامی سر و کار دارند مثل دامداران، قصاب‌ها، دلالان دام، دامپزشکان، پشم‌چینان و کارگران کشتارگاه‌ها بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند. تماس با خون، بزاق، ادرار، مدفوع، استفراغ و بافت‌های بیماران مبتلا به کریمه کنگو نیز باعث انتقال بیماری می‌شود.


این مسئول در رابطه با توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تصریح کرد: هنگام رفتن به محل نگه‌داری دام‌ها و یا تماس با دام، از پوست خود در برابر گزش کنه محافظت کرده و در صورت گزش کنه، از له کردن آن بر روی پوست خودداری کرده و با استفاده از پنس، کنه را با دقت از پوست جدا کنند. همچنین از گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کرده و آن را به‌ صورت کاملاً پخته مصرف کنند. ذبح دام‌ها بایستی در کشتارگاه‌ها انجام شود، از ذبح دام‌ها در مراسم‌ و در معابر عمومی خودداری شود.


معصومی در ادامه افزود: با توجه به انتقال این بیماری از طریق تماس با خون و بافت‌های حیوان آلوده، در هنگام ذبح دام‌ها از وسایل حفاظتی مثل ماسک، عینک، روپوش و پیش‌بند پلاستیکی، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده شود. گوشت دام تازه ذبح شده را حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگه‌داری کرده و بعد از آن با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کنند. همچنین هنگام تماس با بیمار مبتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از وسایل حفاظتی مثل دستکش، ماسک، عینک، روپوش و غیره استفاده کنند.


وی با اشاره به وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در استان زنجان، خاطرنشان کرد: هر ساله تعدادی موارد مشکوک به این بیماری در سطح استان گزارش می‌شود ولی خوشبختانه از سال 1392 تاکنون هیچ مورد قطعی بیماری کریمه کنگو در استان زنجان گزارش نشده است.


رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان، یادآور شد: در پایان توصیه می‌شود اگر افراد پس از گزش کنه و یا تماس با دام و بافت‌های دامی دچار علایم این بیماری شدند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ابتلا به بیماری طبیعت کنگو گوشت موش قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است گفت : این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است.

وی اضافه کرد: هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسوول یادآور شد: بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود.

به گفته حاج کاظمی، آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ نیاز به حمایت دولت، سازمان غذا و دارو و خیرین 
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • ۱۷ آوریل، روز جهانی هموفیلی
  • ۲۵۵ بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد
  • با خون اهدایی شما من زنده ام